Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-02 23:04

Tack, väntar med spänning ! :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-02 23:31

Laila skrev:Ajsan bajsan !

Nu har du välan nästan sketet i det blå skåpet.

tror nog mer att det var du som sket.. frågan är vem som får tårka... :wink:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-02 23:46

Jag skulle vilja att LTS gjorde en riktig stortest av 10-15 populära stereoförstärkare i prisspannet 5000-15.000kr.

Det skulle vara intressant om förstärkarna dels testades enlig F/E metoden och dels mot varandra, dvs vilken som föredrogs av testpanelen.

Det skulle också vara kul om tex de tre som klarat sig bäst fick gå en rond mot (=lyssningstest för att avgöra vilken panelen gillade mest) någon bra denonreceiver.

Ett sådant test, med den seriösa metodiken och utförandet som LTS bemästrar, skulle bli omtalat i många år framöver, både här i sverige men även internationellt.

Ang. anskaffning av utrustning så tror jag inte det skulle vara några problem med att få folk att låna ut sina egna förstärkare. Jag lånar gärna ut min NAD C352 om den anses intressant att testa. :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-02 23:50

Britt-Gunnar skrev:

Tja, förvanska "xxxxx skrev:" har väl sällan setts med
blida ögon på forumet. Bara dé jag försökte omtala :wink:

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-02 23:59

Laila skrev:
Britt-Gunnar skrev:

gutt :)

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-03 00:12

Jag skulle vilja att LTS spelade in F/E testerna.
Ehh altså att man tar någon musik ( som man har rättigheter till)
kör genom apparaterna som testas och spelar in före och efter apparaten. Skulle finnas tillgängligt på något sätt så man kan göra eget F/E test hemma. Kanske någon förstår vad jag menar?

/Marc

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-03 00:22

Jo, attans kul skulle det vara faktiskt.se ! :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-05-03 00:41

Stenberg skrev:Jag skulle vilja att LTS spelade in F/E testerna.
kör genom apparaterna som testas och spelar in före och efter apparaten. Skulle finnas tillgängligt på något sätt så man kan göra eget F/E test hemma. Kanske någon förstår vad jag menar?

/Marc

Det har föreslagits några gånger nu... men har vad jag sett hittills bemötts med en kall hand.

Gissar på att LTS (med all rätt) vill behålla sitt "tolkningsföreträde" av sina tester.

Om du orkar leta så finns det en urlång F/E-tråd här där detta togs upp.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-03 01:44

Det kanske inte blir opartiskt om testerna släpps utanför LTS kontroll. Det går ju knappast att testa alla apparater som finns så det kan nog utnyttjas av någon på fel sätt.
Kanske en färgningarnas ABC-ljudbok vore något så man på ett pedagogiskt sätt lär sig känna igen dessa. Dvs fiktiv F/E lyssning.
Lite OT men iaf

/Marc

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-05-03 02:37

Har LTS gett sig på att testa olika pickup i prisklassen <1500 kr nångon gång? :?:

(ja, jag vet att det innebär givet RIAA, vissa armar osv, men ändå!)

Vore super-intressant att lästa :!:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-03 06:00

/Marc

Och varför skulle du göra det? Så du kan spela upp det i din stereo och lägga på dina fel och få ut....nada vettigt av det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-03 09:31

Jag skulle kunna testa hörbarhet av en apparat på min egen anläggning.
Jag har själv en del bakgrundsljud (25m till tåg) hemma som gör apparatuppgradering onödig... Lyssningsrumsuppgradering däremot.

Hör jag ingen skillnad hemma finns ju ingen ide att uppgradera. Oavsett om det går att detektera i F/E test någon annan stans. Eller så föredrar man kanske den färgande apparaten.

/Marc

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-03 09:56

Det är ju fortfarande kaka på kaka. Känns ju inte vidare meningsfullt, enligt mig iaf. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-03 10:22

En sorts distortionstaftologi?

Ok inte helt perfekt men kanske bättre än inget.

Alla kan ju inte deltaga vid alla F/E tester.
Har själv inte varit med på någon.....

/Marc

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-03 11:27

subjektivisten skrev:Det är ju fortfarande kaka på kaka. Känns ju inte vidare meningsfullt, enligt mig iaf. :)

Varför det?

Om man inte har för avsikt att byta hela anläggnngen utan bara en komponent..så mejkar det väl 100% sense?

Om man ska byta en komponent i kedjan som sedan ska avlyssnas utan förändringar på lååång tid framöver så är det ju i den uppsättningen och kombinationen som prestandan är intressant. Är produkten transparent i den specifika uppsättningen så spelar det ju ingen roll om den färgar en gnutta i en annan (kanske "mycket bättre") anläggning.

Sedan finns ju ingen garanti för att den F/E testade produkten verkligen är transparent även fast den godkänts av person A i anläggning B.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-03 11:31

Helt rätt Piotre!

Men av den anledningen som näms tidigare tror jag inte vi kommer ha sådant förfarande att vi släpper inspelat material. Dels är det upphovsrättsskyddat och dels så är ju testresultaten och utfallet avhängt den specifika testsituationen. Det är ju faktiskt så att man får göra bedömningen om man anser testaena är trovärdiga eller inte.

Vi försöker ju bara försöka hitta apparater vi tycker är trevliga och som vi anser är värda att titta mer på :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-03 11:38

Nej, men du lägger ju fortfarande till din egna anläggningsproblem. F/E lyssning är ju bra för man slipper gissa vad det är som påverkar ljudet.
T ex, om man skulle fixa två F/E filer och lyssna på i egna anläggningar så kan person A anse att den som klara F/E lyssningen bäst är den som låter ljust och dåligt i sin anläggning och kanske drar slutsatsen att F/E lyssning är dumt. Fast det är HANS anläggning som påverkar så det låter så. Samma med person B som kanske anser att den filen som klara F/E lyssning bäst är den som låter luddig och mörk, när det är hans anläggning som påverkar det.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-03 13:29

Vill bara tillägga att jag inte tar ställning till huruvida detta vore lämpligt eller ej för LTS vidkommande.. dvs. att dela med sig av testmaterial på nämnt vis.

Däremot så är det min åsikt att själva testmetodiken som sådan är vettig. Dvs. att folk ute i stugorna F/E testar och spelar in materialet så man kan utföra testet på annan plats och senare i tiden.

Flint gjorde en del sådana tester som han delade med sig av på faktikst.se. Jag tycker det var roligt och lärorikt och vill minnas att det var väldigt uppskattat överlag.

:)

/Peter

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-03 13:32

Laila skrev:
Britt-Gunnar skrev:

nu är jag med tog över natten för att smälta så mycket information :wink: inlägget ändrat :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-03 14:17

Det vore ju mycket bättre om LTS hade "öppet hus" någon helg så kunde nyfikna komma och vara med på ett F/E lyssningstest. Det tror jag skulle ge mycket mer. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-03 14:28

Vi har haft det i Göteborg, nåja - medlemsaktivitet, och det kommer i Stockholm med..

Användarvisningsbild
Greensleeves

Lite levande artister och tongångar på en öppen LTS-kväll..?

Inläggav Greensleeves » 2008-05-03 14:33

subjektivisten skrev:Det vore ju mycket bättre om LTS hade "öppet hus" någon helg så kunde nyfikna komma och vara med på ett F/E lyssningstest. Det tror jag skulle ge mycket mer. :)

Eh... om fler än de redan invigda ska tillåtas vara med på en lyssnings- och måhända mysarkväll, och om ett klämkäckt, muntert förslag tillåts, skulle jag försiktigt vilja säga följande.
I den bästa av världar, kanske i en perfekt värld, skulle det måhända gå att tänka sig att någon artist, förslagsvis från någon mer akustisk genre, inbjöds för att församlade med jämna mellanrum skulle få höra på lite levande tongångar..?
I detta fall skulle det vara intressant med ex två gitarrister som ackompanjerade två sångerskor.
Om förslaget godkänns, föreslår jag oblygt att gitarrerna sköts av Göran Söllscher och Paul Simon, och sången tas omhand av Enya och Sissel Kyrkjebo...

Ähum... 8)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-03 21:35

jag önskar test av markandens populäraste studiomonitorer, både billiga och dyra
Bikinitider

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-03 23:21

Jag skulle vilja få min Marantz SR 8001 testad mot Denons recievrar...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-04 18:11

Kaffekoppen skrev:Vi försöker ju bara försöka hitta apparater vi tycker är trevliga och som vi anser är värda att titta mer på :)

Men räcker det?
Är det inte bra om LTS kan verka för att hifiutrustning ska bli både bättre och billigare?
Ett sätt att uppnå detta är genom att testa en massa apparater och redovisa även de som har en massa tillkortakommanden. Det skulle kanske få tillverkarna att tänka till/tänka om?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-04 18:48

subjektivisten skrev:

/Marc

Och varför skulle du göra det? Så du kan spela upp det i din stereo och lägga på dina fel och få ut....nada vettigt av det.

Nja, att lägga på ytterligare fel är förvånansvärt (för många) lite betydelsefullt, eftersom skillnaden mellan F och E är samma likväl (om man inte förvränger det VÄLDIGT mycket i den egna anläggningen).

Det är ju det som är själva poängen med F/E-lyssning - att metoden är väldigt robust, eftersom man faktiskt hör skillnaden (att E kan jämföras mot en referens: F) även om det finns en massa ytterligare förvrängning före och/eller efter testobjektets ingreppspunkt i kedjan. :)

Men däremot finns det säkert en massa praktiska och administrativa skäl till att det inte är någon vidare bra ide att göra det. Men tekniskt finns det inga hinder - och ingen risk: Det värsta som kan hända är att inte alla hör skillnaderna lika bra som de som har den bästa lyssningen, men sådant leder i värsta fall till nollresultat, och sådana är inget vetenskapligt problem eftersom de inte bevisar någonting.*

Vh, iö

- - - - -

*Men de kan utgöra ett statistiskt problem om det inte isoleras bort från LTS bedömningsunderlag redan från början. Väldigt många nollresultat suddar ju på grund av statistiska effekter ut effekten av verkliga detektioner, så eventuella sådana komplement till F/E-lyssningen som LTS gör får inte ingå i studien.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-18 00:09

Det jag skulle vilja ha testat är:

*Blu-ray spelare. Vilken har bra CD ljud?

*Nya surroundförstärkare som tar dom nya formaten. Vilken har bäst förstegsdel (för två kanalsljud)?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-18 00:12

subjektivisten skrev:Det jag skulle vilja ha testat är:

*Blu-ray spelare. Vilken har bra CD ljud?

*Nya surroundförstärkare som tar dom nya formaten. Vilken har bäst förstegsdel (för två kanalsljud)?

Instämmer till 100,00 %. :)

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-05-18 00:19

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-24 16:08, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-18 01:52

petersteindl skrev:Instämmer till 100,00 %. :)
Det var en mycket exakt angivelse.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi