diverse frågor om högtalar design.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
martin1678

diverse frågor om högtalar design.

Inläggav martin1678 » 2008-05-15 17:44

Hej.
Jag har planerat att konstruera mina första högtalare i sommar. Jag läser till elektroingenjör så jag har grundläggande kunskaper i matematik och elektronik. Men det är många frågetecken som behöver rätas ut. Jag har använt ett av era högtalar projekt för att försöka samla på mig kunskap.
Projektet är:http://user.faktiskt.io/skrutten/diy2007ca12/ny_liten_hogtalare.pdf.

Min första fråga är således: vad är/betyder Waveguide?
Vad betyder de olika kurvorna i edge simuleringen i samma projekt? jag experimenterat lite med edge men får bara en kurva vilken jag trodde va inverkan från kant diffraktion. Förstår inte vad som "tar ut" vartannat i simuleringen.

Har även använt Winisd för att simulera basens frekvensgång . Det har gått ok men jag undrar hur man räknar fram hastigheten i basreflex röret då jag har för mig att jag läst att om den är för hög kan man få blås ljud. Stämmer det?

MVH
Martin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-15 18:03

En waveguide är som ett kort horn som påverkar tonkurva och spridning an aning. Med ganska mycket experimenterande kan man uppnå en påverkan som man vill ha i sitt specifika system. Jag skulle inte försöka mig på att modellera det utan att ta till FEM eller nåt sånt.

De två kurvorna i Edge är två olika system eller elementplaceringar, gissningsvis basen och diskanten?

Hastigheten i basreflexröret kan ofta räknas som en separat kurva i simuleringsprogrammet. Jag vet inte om WinISD kan det. Basta! kan det och kan även räkna ut hur starkt ljud man kan få innan en valfri gräns överskrids.

Edit: Var går du? :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
martin1678

Inläggav martin1678 » 2008-05-15 19:32

ok. Tack så mkt. Jag går på lth. Tyvärr har de inte någon "högtalar" kurs där har mailat programledningen och önskat en men blev ignorerad. Tack för hjälpen.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-05-15 23:31

Svante skrev:De två kurvorna i Edge är två olika system eller elementplaceringar, gissningsvis basen och diskanten?

De två olika kurvorna är två olika baffelbredder som skall beskriva ungefär vad avfasingen av baffel kanten gör. Jag tyckte det var illustrativt att det blev toppar och dalar på det där viset. Om man summerar topparna och dalarna blir kurvan jämnare, precis vad som händer i verkligheten. Eller har jag fel Svante 8O ???

/Gunnar
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-15 23:35

skrutten skrev:
Svante skrev:De två kurvorna i Edge är två olika system eller elementplaceringar, gissningsvis basen och diskanten?

De två olika kurvorna är två olika baffelbredder som skall beskriva ungefär vad avfasingen av baffel kanten gör. Jag tyckte det var illustrativt att det blev toppar och dalar på det där viset. Om man summerar topparna och dalarna blir kurvan jämnare, precis vad som händer i verkligheten. Eller har jag fel Svante 8O ???

/Gunnar

Aha, ja det var ju fiffigt. Det borde ju funka, åtminstone i det här fallet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
martin1678

Inläggav martin1678 » 2008-05-18 01:44

en fråga till: vad vinner/förlorar man på att placera diskanten offcenter?t.ex http://www.zaphaudio.com/ZD5.html
Är det för att få en annan inverkan ifrån diffraktionen mot kanterna eller har det någon annan effekt?
Om någon har någon bra länk med lite riktlinjer för högtalardesign så tar jag gärna emot dem.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-18 02:17

martin1678 skrev:en fråga till: vad vinner/förlorar man på att placera diskanten offcenter?t.ex http://www.zaphaudio.com/ZD5.html
Är det för att få en annan inverkan ifrån diffraktionen mot kanterna eller har det någon annan effekt?
Om någon har någon bra länk med lite riktlinjer för högtalardesign så tar jag gärna emot dem.

Diffraktionen/baffelsteget blir annorlunda, ja. Det för med sig olika tonkurvor i olika rikningar. Vad som är bäst måste man experimentera med, antingen med många prototyper, eller i simuleringsprogram. Det finns några tumregler som kan hjälpa en att hitta rätt i simuleringen, men som knappast räcker för att få en färdig design. Den främsta är väl att man ska ha olika avstånd till baffelns kanter. Mitt på en cirkelrund baffel är alltså sämsta tänkbara placering.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-18 10:45

Diskantens relativa avstånd till lyssnaren kan ändras också. Då kan man använda offseten för att kompensera så att vågformerna matchar lite bättre i vinkeln in mot lyssnaren. Det förutsätter förstås att man vet hur vågformerna, och dess centrum, ser ut för respektive element.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-05-18 12:24

martin1678 skrev:ok. Tack så mkt. Jag går på lth. Tyvärr har de inte någon "högtalar" kurs där har mailat programledningen och önskat en men blev ignorerad. Tack för hjälpen.

När jag gick följande kurs (runt -95):
http://www.akustik.lth.se/utbildning/ku ... tik%2C_3p/
Då fanns där föreläsning som handlade uteslutande om högtalare. Den var välbesökt. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-05-18 13:16

Naqref™ skrev:
martin1678 skrev:ok. Tack så mkt. Jag går på lth. Tyvärr har de inte någon "högtalar" kurs där har mailat programledningen och önskat en men blev ignorerad. Tack för hjälpen.

Då fanns där föreläsning som handlade uteslutande om högtalare. Den var välbesökt. ;)

Denna utbildning hålls i Lund.

Vet du lr någon annan om det finns någon likande utbildning på andra orter.

Hade varit intressant om det fanns i närheten av Gbg lr Karlstad.

Jag själv håller på och läser Vance Dickason "Loudspeaker design Cookbook"sjätte utgåvan ,dock på engelska .

Någon som vet annan bra svensk litteratur på samma nivå som Vance Dickason
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
martin1678

Inläggav martin1678 » 2008-05-18 16:10

Naqref™ skrev:

ohh tackar. Ska genast undersökas!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-18 17:57

Falken skrev:Någon som vet annan bra svensk litteratur på samma nivå som Vance Dickason

Beställ ELAK-kompendiet från KTH. Det är bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-05-20 15:54

admin

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-20 17:44

Max_Headroom skrev:
Falken skrev:Någon som vet annan bra svensk litteratur på samma nivå som Vance Dickason

Behandlar väl inte högtalare så ingående. Eller har den uppdaterats Svante?
Jag tycker att många av trådarna här på Faktiskt är nog så lärorikt.
Sedan finns det ju många gamla MoLT-ar som har digert innehåll.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-20 18:09

-Martin- skrev:
Max_Headroom skrev:

Nja, lite har det uppdateras, men andan är väl att det lägger en grund som är användbar när man bygger högtalare. Det är ingen kokbok. Eller som Liljen uttrycker det in inledningen: Det är ingen barnbok. :D

Användarvisningsbild
martin1678

Inläggav martin1678 » 2008-05-23 11:28

tänkte spinna vidare med en mer allmän fråga. Vad är det egentligen man eftersträvar när man konstruerar ett högtalarsystem? De parametrar jag har kommit fram till är: låg distortion, linjär fas , jämn frekvensgång , tillfredställande bas och att högtalarna kan spela tillräckligt starkt. Är det fler parametrar man bör ta hänsyn till eller är de här de viktigaste?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-05-23 12:22

1. Börja med.
*Hur en högtalaren beter sig i ett rum
*Hur människan uppfattar ljud

2. Titta sedan på nedanstående, glöm inte att varje * kan skifta med riktningen.
*Frekvensgång
*Fasegenskaper
*Distortion
*Ljudtryck

3. Realisera det du vill uppnå med hjälp av:
*Lådform inre/yttre
*Delningsfilter
*Layout av element
*Placering av högtalaren i rummet
*Dämpning i rum och högtalare
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-23 13:26

Svante skrev:
-Martin- skrev:
Max_Headroom skrev:

Nja, lite har det uppdateras, men andan är väl att det lägger en grund som är användbar när man bygger högtalare. Det är ingen kokbok. Eller som Liljen uttrycker det in inledningen: Det är ingen barnbok. :D

Men jag känner mig ju som ett barn... Och jag lyckas ju läsa den :)

Användarvisningsbild
martin1678

Inläggav martin1678 » 2008-06-03 14:33

Jag har stött på lite problem. Har preliminärt bestämt mig för att bygga en tvåvägare med seas ca15rly och vifa xt25. Problemet jag har nu är att jag inte kan förstå hur jag ska räkna/simulera fram hastigheten i basreflex porten. Då vad jag har förstått är det en kritisk parameter då jag vill undvika blåsljud. Har försökt med Basta , men ska jag vara helt ärligt så har jag svårt att förstå programmet. Är det någon som kan peka mig i rätt riktning hade det varit väldigt vänligt.

MVH
Martin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-03 17:00

martin1678 skrev:Jag har stött på lite problem. Har preliminärt bestämt mig för att bygga en tvåvägare med seas ca15rly och vifa xt25. Problemet jag har nu är att jag inte kan förstå hur jag ska räkna/simulera fram hastigheten i basreflex porten. Då vad jag har förstått är det en kritisk parameter då jag vill undvika blåsljud. Har försökt med Basta , men ska jag vara helt ärligt så har jag svårt att förstå programmet. Är det någon som kan peka mig i rätt riktning hade det varit väldigt vänligt.

MVH
Martin

Vill du veta hastigheten för en given inspänning: slå på kurvan "vent velocity" på fliken "curves", justera inspänningen på fliken "source/active filter".

Vill du veta hur stor utnivå du kan få ur högtalaren med en viss maxhastighet i porten, slå på kurvan "maximum output level" på fliken "curves", och ställ in maximalt tillåten porthastighet på fliken "vent/passive radiator" under "max velocity". Kurvan kommer dock att begränsas av fler saker än maxhastigheten i porten (tex xmax, effekttålighet osv), precis som i verkligheten.

Återgå till DIY-forum