Jamo R909 som ett DIY projekt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-17 20:21

Med så liten baffel blir det väl rätt mycket söänkt verkningsgrad.. ?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-17 20:47

just det, det var ju just dit jag ville komma, jag måste väl kompensera detta elektroniskt, hur ska jag annars ro iland detta med en någorlunda vettig nivå?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-05-17 21:44

Peter: Med vilken baffelstorlek och med vilken max SPL? 85 dB är lite lågt för en sån stor högtalare. Hur simulerar du?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-17 22:15

Kaffekoppen skrev: söänkt .. ?

är du full eller :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-17 23:15

Nwalmaer skrev:Peter: Med vilken baffelstorlek och med vilken max SPL? 85 dB är lite lågt för en sån stor högtalare. Hur simulerar du?

Den baffeln var 180cmx30cm. Inledningsvis hade jag WWMTMWW men jag sålde iväg en del basar för att sikta på mindre system med subwoofer.

Max spl berodde naturligtvis på hur mycket djupbas som fanns. Ovan 100Hz fanns det gott om pulver. Men partynivåer av Madonna's Ray of light eller väl vald PF skickade såklart med lätthet ut basen på farliga äventyr. Jag spelar sällan högt dock och är inget djupbasfreak. Däremot uppskattar jag rent och klart ljud för snällare mer akustiskt uppbyggd musik och där räckte dom långt.

Klart man kan tycka att 85dB är lite för en 10" med två 7" men det är där man hamnar med den layouten. Impedansen var även neråt 4ohm eller så.

Jag simulerar sällan utan mäter hellre och justerar därefter.

Någon reell spl mätning gjordes inte på det nämnda projektet men däremot hade jag diskanten och dess dämpning som referens för systemkänslighet.

Gradients Revolution använder två st 12" och har väl 82-84dB känslighet om jag minns rätt. Linkwitz gjorde en passiv dynamisk dipol åt Audio Artistry med 2st 12" (paralellt) 2st 8" (förmodligen i serie) och diskant. Den hade en känslighet om ca. 86dB vill jag minnas och gick ner till 40Hz varefter den rullade av.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-17 23:38

celef skrev:låt säga att jag har en baffel som är 40 x 100cm och ett element mé fs = 30hz

kan jag få output ner till 30hz genom att sänka verkningsgraden med spole för frekvenser däröver?

Ja.

eller vad är lägsta frekvens denna baffel/element kan klara?

Beror ju på vad du menar.

För den som vill lära mer rekommenderar jag att surfa in på linkwitzlab.com och använda de simuleringsprogram som finns där.

Om vi säger så här.. på en sådan baffel du nämner skulle man få plats med 2st 12" (paralellt kopplade) samt mellan och diskant. Impedans i basen nominellt 4ohm och rakt ner till 30-40Hz med rätt element och filter. Kanske landar på 86dB för 2.83V eller så.

Jag skulle inte försöka mig på en tvåvägare med två element på en sån baffel dock.

Här en länk till en dipol Nelson Pass tuta ihop till RMAF-07;
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... genumber=2

Bläddra också fram till sidan 4, post 98 och läs vad Pass skriver där.

Tror just den konstruktionen är biampad med aktiva/delvis aktiva filter dock men jag tänkte det kan va intressant ändå.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-18 01:47

Britt-Gunnar skrev:
Kaffekoppen skrev: söänkt .. ?

är du full eller :wink:
Inte det minsta. Lat möjligen, för jag orkade inte redigera felet med dubbeltryckta bokstäver 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-18 15:21

tack för länkarna, jag ska läsa igenom dom

kollade spolens storlek för att få detta att funka, det verkar ligga mellan 15-40mh beroende på impedans (4 alt 8ohm) och frekvens (30 alt 40hz). hifikit har bara 15mh som största spole så ett fyraohmselement verkar ju vara bäst som filler, eller finns det annan lösning?
är det lämpligt att använda element med högt qt?

jag skulle vilja få detta att funka med två element + filler, 10tum + 1tum dome + 10-12tum filler

är det bra att ta bort kammaren från diskantelementet för att få äkta dipoldrift i hela registret?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-18 15:36

Ja det man har att lajja med är ju impedansen om man inte hittar tillräckligt stor spole.

Överväg en 8" + diskant samt en större bas (10"-15") som rullas in som komplement.

Vet inte hur lyckat det kan bli med en dome som dipol. Jag skulle själv kika på Boelender&Graebner och deras planar element i stället. Neo3PDR ser ju bra ut.

Fyra slusteg underlättar i slutändan helt klar då man inte behöver matcha känslighet från basen upp mot mellan och diskant samt att man slipper en stor spole som blir dyr.

Ytterligare ett alternativ är att sy ihop elementen okay men inte tänka på EQ för basen. Sedan lägger man in en aktiv EQ för att knäcka till basen till önskad utsträckning.

Ja det finns ju många sätt. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-18 15:43

En länk till ett 2.5 vägs dipolbygge WWTWW med passiva filter men dock med aktiv EQ för dipolpeak och utsläckning. Kan ju va en vettig lösning om man vill klara sig med ett tvåkanaligt slusteg.

http://www.audioheuristics.org/current_ ... ts_new.htm

/Peter

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-05-18 16:38

Jag är skeptisk till det här med en helper-woofer då du fortfarande är begränsad av det mindre elementet. Konutslagen i dipoler blir stora även utan EQ eftersom ingen luftfjäder bromsar elementet. Stora konutslag ger distorsion, och dipolutsläckningen gör väl att distorsionen blir än mer markant?

Att plocka av kammaren på en domediskant är nog ingen bra idee. Dom är noggrant avstämda och det ljud som strålar igenom ventilationshålen är begränsat. Bättre då att använda någon form av planarelement som är symmetriskt framåt/bakåt, typ B&G som Piotr föreslog.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-18 17:16

Fast man får tänka på Fs och Q också. Om midbasen har relativt högt Fs och lågt Q så fås ju ett mekaniskt filter iom. det. Har sedan "fillerbasen" lågt Fs och medel eller högt Q så kanske basen bottnar först iaf.

Jag körde med två st 8ohms 7" element i serie (WMTM) och en 10" filler till det. Där var det basen som bottnade först.

Tänk på en vanlig tvåvägare med basreflexavstämning. Där finns inget som skyddar elementet heller under Fb.

Men man kanske inte parar en 4" med en 18" som filler. :)

Det är sant att dipolutsläckning försämrar distortionsprestandan och därför dimensionerar man annorlunda (mer/fler element) än för en lådhögtalare. Om det är värt det är upp till var och en att bedömma. :)

Samma element i en vettig låda skulle ge mindre "olinjär distortion" men samtidigt ge mer problem (förmodligen) med rumsresonanser.. alltså "linjär dist".

/Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-05-18 21:42

Dipolverkan i diskantregistret skapas väl enklast genom att sätta två identiska domediskanter rygg mot rygg (en framåt och en bakåt, fasvänd) på samma sätt som Linkwitz Orion++?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-18 21:54

eller banddiskant?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-19 00:00

jag hade lite skivmaterial hemma så jag snorde ihop ett par "väggar" med gaffa, jag kan med än gång säga att jag kommer inte att lyckas ro ihop detta med små bafflar och helt passivt uppbyggt. nivån där nere, i basen, är i det närmaste obefintlig och att justera resten av registren till den nivån är nog bara osmart, jag är heller inte intresserad av att köra elektronisk kompensering och/eller aktiv delning. men med större väggar så blir det annat ljud i källarn, detta skulle ju kunna bli ganska bra i större rum, men i mitt lilla hobbyrum låter det väldigt fasigt.

något som jag tidigare har avfärdat som nonsens upplevde jag nu som sant, det var skillnad på att ha en stor platt baffel än att vika den. orsak till det är kanske att plattbaffeln skymmer väggreflexen, och kanske skulle dämpmaterial på baffelns baksida förbättra det positiva än mer? men det är nånting som låter väldigt "rätt" med öppen baffel, jag inbillar mig att det har med konen att göra, att den rör sig mycket lättare än när den sitter i en låda med begränsad volym? jag inbillar mig att liknande ljudförbättring har jag fått när jag har mjukat upp fjädringen på element med hård dito genom att slitsa spidern, det låter då lite mindre grått

så mycket utrymme denna högtalare tar så undrar jag om inte det är långt bättre att satsa på en riktigt stor låda, riktigt stor för att minska motståndet på konen, sluten eller infraavstämd basreflexlåda, och kanske med påskruvade och ställbara baffelvingar - jag tror nog det!
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-05-19 18:12

Det finns ju riktigt billiga 15 tummare typ MGR, Rila och Bumper. Synd att sådana element saknar (de trivialaste) specar som talspolens och magnetgapets höjd samt en impedans och en frekvenskurva. Är det någon som har koll på dessa typer av element, någon mätning eller så? Man kommer ju rätt så billigt undan om de är användbara.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-19 21:03

borde inte affärerna där man köper billiga element kunna svara på produktens prestanda, har dom ingen info så borde dom kunna mäta upp ett element innan köpet, gapets höjd + talspolens längd borde man kunna se genom spidern med stark lampa för att undvika att plocka isär elementet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-19 22:17

spindeln måste väl också vara väldigt öppen, så här ser jamo ut
Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-19 23:24

Förväxlar måhända Britt-Gunnar spidern med chassits ekrar?

/Peter

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-19 23:29

Piotr skrev:Förväxlar måhända Britt-Gunnar spidern med chassits ekrar?

/Peter

ja det gjorde jag visst :oops:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-19 23:36

undrar just varför det heter spider och inte web
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-05-20 09:26

Såna där billiga element är ibland så billiga att man kan använda mängder av dom, och då räcker förmodligen Xmax rätt långt ändå.

http://www.partsexpress.com/webpage.cfm ... &sm=1&so=1

Den för 17$ där är ju skapligt med displacement för pengarna. Annars finns ju Daytons IB specifika bas men den är inte särskilt billig för vad man får.
Och som sagt, kolla bland PA-element. Vet att Eminence och P.Audio har några lämpliga, finns nog många fler. Vill man köra fullt ut finns ju AE som jag länkade till förut eller Exodus Audio.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-20 09:49

pa-element är nog väl lämpade iaf ang känslighet, men finns det några som har lågt fs, det verkar ligga nåt motsatsförhållande mellan fs qt och känslighet

generellt så verkar pa-högtalare ha högt fs qt och känslighet medans hifi-element har lågt fs qt och känslighet
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-05-20 10:29

Säg att du behöver höja 24 dB vid 20 Hz ändå (eller sänka över 20 Hz med 24 dB). Det är liksom inte så realistiskt såvida man inte har väldigt mycket plats och väldigt mycket element. Säg att du vill spela i 100 dB, då behöver basarna kunna spela linjärt 124 dB vid 20 Hz och det utan rumsstöd eller låda. Krävs ganska mycket för att kunna göra det.

Fs kring 30-40 är mera realistiskt. Jamoerna är specade till 30 Hz men dom kan nog inte spela det särskilt starkt. Det var inte högt när jag lyssnade på dom men konerna fladdrade ganska ordentligt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-20 10:51

absolut, 30hz räcker väl, har du några elementförslag?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-20 12:29

Ja eller så kör man Fs 20-30Hz men accepterar ett nivåtapp där nere.

En "kompakt" dynamisk dipol med rak tonkurva ner till 20Hz och förmåga att spela HÖGT blir nog knepigt att få till.

Läs in er på Audio Artistrys och Linkwitz dipoler.. där finns gott om exempel. Kolla även in John Kreskovskys alster på;
http://www.musicanddesign.com/

John K har en del matnyttigt. Han har lite varianter med dipolt mellanregister samt basmodul i form av sluten låda eller njure.

En njure (cardioid) kan lira ung 6dB högre än en dipol med samma element och lådstorlek.

/Peter

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-05-23 17:57

Dog tråden? Jag skulle kunna tänka mig att bygga något som liknar r909 med rila 15" basar (förutsatt att dom är användbara) kanske en 6-7" mellan reg typ Seas CA18RLY och en 22TAFG diskant eller en 1189 diskant.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-23 18:38

Dog tråden?

det hoppas jag verkligen inte

Jag skulle kunna tänka mig att bygga något som liknar r909 med rila 15" basar (förutsatt att dom är användbara) kanske en 6-7" mellan reg typ Seas CA18RLY och en 22TAFG diskant eller en 1189 diskant.

skulle du då köra aktivt eller passivt?

skulle man inte kunna få hifikit att mäta rila-elementet? någon på detta forum borde ju känna personalen där
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-05-23 19:25

Passivt är värt ett försök.
Om man simulerar en liknande baffel som r909 i edge.exe så kan man i mellanregget se en dipp vid ca 1kHz.
Samma dipp syns i mätningen på r909 i hifi&musik nr 1-2 2006 detta kommenteras "Svackan runt 1kHz kan verka väl skarp men är inte särskilt störande i praktiken på grund av högtalarens dipolljud" hehe.
Dippen ifråga blir mindre djup om man har ett ytmässigt större mellanreg eller och placerar mellan regget närmare toppen på baffeln.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-23 20:18

Dippen ifråga blir mindre djup om man har ett ytmässigt större mellanreg eller och placerar mellan regget närmare toppen på baffeln.

vill man montera elementet närmare kanten, det är ju endå en dipol?

varför inte maximera baffelytan, det blir kanske inte lika coolt som jamo'n men mer funktionellt?
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum