meanmachine skrev:Tycker det framgått att hur du än försöker att jobba med din totalt transparenta anläggning så har det ingen betydelse eftersom de allra flesta skivot är inte korrekt inspelade. Det blir en aning smal väg att gå om man skall hitta de korrekta skivor. Då slutar det med att man har 5st skivor som är spelbara varav 2gillar man de 3andra gillar man för att de låter bra. Sen har man ju sinussvepen såklart.

MM, jag tar mig friheten att kommentera detta inlägg från dig som var riktat till IÖ.
Ok, ponera nu att de flesta skivor är så kassa som du gör gällande. Hur likartade tror du felen är på dessa skivor? Tror du att en specifik inbyggd färgning i en apparat eller en kombination av färgningar från en kedja av färgande apparater per automatik kompenserar felen i de flesta av dessa imperfekta skivorna så de låter bättre?
Eftersom felen i skivorna är så olika så kan jag inte för mitt liv se hur en inbyggd färgning i avspelningskedjan skulle kunna förbättra situationen annat än (i bästa fall) för en liten del av alla skivor. Om du i stället har en transparent kedja så har du ju bara tagit bort ytterligare fel från kedjan.
Föreställningen om att ett stort antal skivor skulle låta illa av att avspelas i en transparent anläggning vet inte jag var den kommer ifrån... vet du det själv? Jo jag tror att jag vet faktiskt..

Den smala vägen är ju precis den motsatta mot vad du påstår.. att ha en (eller fler) färgning som alltid ligger mellan lyssnaren och det återgivna materialet. Då finns den ju alltid där.. kanske (i bästa fall) förbättrandes en liten del skivor och sannolikt maskerar och förstör merparten.
Som att gå runt med gula solbrillor på ett konstmuseum för att en målning såg cool ut med brillorna på. Hur stor är chansen att alla målningar från alla konstnärer i alla utställningsrum görs rättvisa av det gula filtret?
Transprens är ett ord som betyder lika mycket som evig ungdom. Ingen har upplevt det eller vet vad det är. Det är LTS enhörning. Ett fantasifoster som endast existerar i teorin. Alltså du kan i transparensens anda jaga lika mycket som alla andra utan att komma fram.
Vilket dravel. Finns massvis med människor som upplevt transparenta apparater i signalvägen.
För övrigt, du tror väl inte LTS uppfann begreppet HiFi? Vet du vad HiFi betyder? Det finns mängder med företag och privatpersoner runt om i världen som har transparens och HiFi som mål i utveckling av audioutrustning samt anläggningar.
De ända referensen som finns är hur instrumentet låter på riktigt alltså ät det totalt ointressant hur det låter i studion. Men en smart kille som du torde väl förstå detta?
En smart kille förstår att referensen är snarare produkten som folket bakom den avser skapa den. När det gäller musik skapad i en studio kan ju mycket väl referensen vara det som hörs i fåtöljen framför mixerbordet.
Jag tycker till exempel att en elgitarr låter mycket tråkigt 'på riktigt'. Däremot med allehanda pålägg trix och knep så kan ett mycket roligt resultat uppnås. Detta måste avlyssnas via en högtalare då den akustiska verkligheten från gitarren själv som sagt var tråkigt.
Jag tror att jag vågar påstå att lite färgning inte är möjlig att detektera i en dödsmetallskika. Om en master sitter med 3db upp 0-200Hz och 3db upp i 8-20kHz gär det knappast någon större skillnad kanske blint skulle jag välja denna före den helnetutrala. Det har alltså mindre betydelse.
Huruvida en diskanthöjning är detekterbar eller inte beror på storleken av höjningen, vilket frekvensband som höjningen avser samt hur mycket information inspelningen har i detta område. I stället för att sitta och gissa kan du ju ta en välklingande inspelning och höja den som du föreslår och se om det passerar obemärkt..
Svante. Du har sett genom det hela så klart vilket jag givetvis trodde om dig med. Dock kommer då kruxet. Jag och andra har använt oss av div "transparenta" prylar som visat sig nja så där. Andra rekommenderade prylar är OK. så det hela faller ihop titt som tätt och man lessnar.
Vad är det som faller ihop? Hur kan en transparent apparat vara "sådär"? Transparent är ju transparent.. förstår du ordets innebörd?
Berätta nu vad för transparent apparat du använt och hur du fastslagit att denna har stått för det du inte gillat i en kedja av flera apparater??
Det enda som faller ihop är ditt resonemang som jag ser det.
Till sist.
Jag kan aldrig föresrpåka en verksamhet som går ut på att låsa en ända väg som rätt. Stansa ut en mall som man seda kör på alla människor och får en rad efterföljare som tanker och tycker lika. De testar inte själv utan lyder blint under de satta normerna. Jag förespråkar alltid en egen utveklad tankeverksamhet. Folk måste testa och tycka själv. Man måste lära sig enfaldens väg. Historien bevisar er fel. Ingen gång under historien har man lärt sig av historiens kunskap utan man faller in i samma saker hela tiden. Alla måste själv lära sig.
Kloka ord (delvis), jag har hopp för dig. Vad är det för hemsk verksamhet som du stött på som får dig att skriva detta?
MÅNGFALD är RIKEDOM
Halleluja! Tänk vilken tur att det finns miljontlas skivor med olika musikstilar, klangideal och budskap m.m.
Det enda som behövs är en högkvalitativ anläggning så man kan höra detta mångfald. Synd vore det i min mening att använda apparater eller en kombination av apparater som adderar fel.. samma fel på allt detta som likriktar allt detta varierande material. Det vore sannerligen synd och skam för mångfalden.
Så om man har en ofärgad kedja behöver man typ en EQ för att kompensera alla pissiga inspelningar? Man behöver jaga i sinne för att få en neutral kedja så man själv kan färga den senae ?
Om du vill kompensera frekvensmässigt för den mindre lyckade klangen från taskigt skruvade inspelningar så lär du "behöva" en EQ oavsett anläggning. Eller menar du att du hittat en färgande anläggning som rättar till alla tonkurvefel/klangfel individuellt per automatik för hela din skivsamling??
/Peter, assisterande troll-matare!