Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Att så är fallet är förstås en fråga om inställning, men att ljudet som fanns i mixstudion eller mastringsstudion eller någon annan studio med någon lyssning skulle vara referensen kan man ifrågasätta på många olika grunder, en av dem är att de som arbetar på sådana ställen i regel gör anspråk på att "känna sin lyssning" och göra produktionen med hänsyn till detta.
sprudel skrev:Håller med författaren i hans sista slutsats, det är den jakten vi alla håller på med, tillika finner stort nöje i.
PekkaJohansson skrev:Av den här tråden att döma verkar somliga leva i tron att bara vissa musikstilar skulle tjäna på god ljudåtergivning. Självklart mår all musik bra av att spelas av med så liten förvrängning som möjligt. Det gäller även sämre inspelad musik eftersom felen på inspelnings- och avspelningssidan adderas. Det är till och med ofta så att just sämre inspelningar blir lyssningsbara när man minimerar felen i sin lyssning hemma.
zapanpasta nämner hårdrock och techno. Just dessa musikstilar hade jag tidigare ganska svårt för. Numera kan jag försäkra den församlade Faktiskt-skaran om att till exempel Judas Priests "United" eller Accepts "Balls to the wall" på hög volym i en riktigt bra anläggning är både väldigt kul och högst vanebildande!
Med vänlig hälsning
Pekka
"I wanna hear it loud
Right between the eyes"
meanmachine skrev:Så om man har en ofärgad kedja behöver man typ en EQ för att kompensera alla pissiga inspelningar? Man behöver jaga i sinne för att få en neutral kedja så man själv kan färga den senae ?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Så om man har en ofärgad kedja behöver man typ en EQ för att kompensera alla pissiga inspelningar? Man behöver jaga i sinne för att få en neutral kedja så man själv kan färga den senae ?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tvärtom. Men färgade anläggningar så behöver du (som du verkar syssla med) oändligt många kombinationer apparater och högtalare för få skivorna låta bra. Men en transparent så behöver du sällan mer än den.
Ok, ponera nu att de flesta skivor är så kassa som du gör gällande. Hur likartade tror du felen är på dessa skivor? Tror du att en specifik inbyggd färgning i en apparat eller en kombination av färgningar från en kedja av färgande apparater per automatik kompenserar felen i de flesta av dessa imperfekta skivorna så de låter bättre?
Som att gå runt med gula solbrillor på ett konstmuseum för att en målning såg cool ut med brillorna på. Hur stor är chansen att alla målningar från alla konstnärer i alla utställningsrum görs rättvisa av det gula filtret?
Vilket dravel. Finns massvis med människor som upplevt transparenta apparater i signalvägen
En smart kille förstår att referensen är snarare produkten som folket bakom den avser skapa den. När det gäller musik skapad i en studio kan ju mycket väl referensen vara det som hörs i fåtöljen framför mixerbordet.
Jag tycker till exempel att en elgitarr låter mycket tråkigt 'på riktigt'. Däremot med allehanda pålägg trix och knep så kan ett mycket roligt resultat uppnås. Detta måste avlyssnas via en högtalare då den akustiska verkligheten från gitarren själv som sagt var tråkigt.
Vad är det som faller ihop? Hur kan en transparent apparat vara "sådär"? Transparent är ju transparent.. förstår du ordets innebörd?
Berätta nu vad för transparent apparat du använt och hur du fastslagit att denna har stått för det du inte gillat i en kedja av flera apparater??
Det enda som faller ihop är ditt resonemang som jag ser det.
Kloka ord (delvis), jag har hopp för dig. Vad är det för hemsk verksamhet som du stött på som får dig att skriva detta?
Halleluja! Tänk vilken tur att det finns miljontlas skivor med olika musikstilar, klangideal och budskap m.m.
Om du vill kompensera frekvensmässigt för den mindre lyckade klangen från taskigt skruvade inspelningar så lär du "behöva" en EQ oavsett anläggning. Eller menar du att du hittat en färgande anläggning som rättar till alla tonkurvefel/klangfel individuellt per automatik för hela din skivsamling??
Bongo skrev:Jag behöver bara en anläggning som gör att mina bästa skivor låter så bra som möjligt. Sen får resten låta hur tusan som helst. Om det krävs en färgning för att mina favoriter ska bli ännu bättre så är det den enda sanna vägen. Subjektivt som attans alltså![]()
Transparens är bara för folk som inte klarar av att bestämma sig för vilken musik som helt enkelt är bäst
Bill50x skrev:
Jag tycker precis tvärtom. Jag favoriserar en anläggning som gör att de flesta av mina fonogram låter "bäst". Vad jag anser vara "bäst" är givetvis inte någon annans kopp thé men det får jag leva med...
/ B
phloam skrev:Även en icke-perfektionist vill ha bra ljud som får all musik att låta bra!
Finns det nån här som har så dåligt ljud att de inte kan spela vilken jäkla musik/inspelning som helst med stor behållning? Nej, menar jag.
Problemet som leder till detta ältande ligger på en annan nivå, eller hur man ska säga.
paa skrev:Antag att man nu ska detaljstandardisera uppspelningsutrustningen, och väljer apparater med en vettig brusnivå och distorsionsnivå som ska användas, alternativt motsvarande med samma distorsion och brus.
Betyder det då att apparater som har lägre brus och distorsion är diskvalifierade, för att det var inte så det lät i studion?
subjektivisten skrev:Såklart vill alla ha bra ljud. Man kan vara nöjd med enormt färgade apparater, inga problems. Men det jag märkt, under alla dessa år inom hifin, är att dom som helt avfärdar Hifi begreppet, är dom som oftast byter apparater, och inte sällan apparater med stor ljudlig skillnad mellan.
Bill50x skrev:Jag har annan syn på transparens också. För dom som valt att gå den vägen har definitivt bestämt sig. Dom har bestämt sig för att fonogrammet i sig är den absoluta referensen, sedan får det låta hur illa som helst. En kamrat kallade dessa personer för "sanningssökarna", till skillnad från dom som lyssnar och njuter av musik...
Bongo skrev:subjektivisten skrev:Såklart vill alla ha bra ljud. Man kan vara nöjd med enormt färgade apparater, inga problems. Men det jag märkt, under alla dessa år inom hifin, är att dom som helt avfärdar Hifi begreppet, är dom som oftast byter apparater, och inte sällan apparater med stor ljudlig skillnad mellan.
Det är en ren njutning att byta apparater ju, så då måste dom som avfärdar hifibegreppet få ut mycket mer av sitt intresse. Dvs både njutning av musiken och nöjet av att byta apparater
sprudel skrev:Här snurras det vilt må jag säga om vad som är referens.
Om jag är i Prag i ett litet kapell och lyssnar på en liten ensemble, vilken samtidigt är föremål för digital lagring via en juste inspelningsappartur, så är lyssningsupplevelsen i lokalen, just då min referens. När jag sedan spelar upp detta i min anläggning vill jag naturligtvis att min lyssningsupplevelse ska bli så lik den ursprungliga som möjligt. Alla länkar i kedjan från inspelning till uppspelning ska bidra till att så mycket som möjligt återges korrekt, och så litet som möjligt återges fel.
Bongo skrev:Det är en ren njutning att byta apparater ju, så då måste dom som avfärdar hifibegreppet få ut mycket mer av sitt intresse. Dvs både njutning av musiken och nöjet av att byta apparater
subjektivisten skrev:
Så visst, om masn VET att skivan är helt ofixad och man kunde varit med vid tillfället dom spelade in så vore det bäst. Nu är ju sällan skivor helt rena inspelningar rakt till CD utan det ändrar i flera led. Så det enda man kan använda som referens då är skivan.
subjektivisten skrev:Visst är det kul med nya apparater men jag lägger hellre tusentals/hundratusentals kronor på skivor eller livespelningar. Ger mig mer än ha flavour of the week.
Bongo skrev:subjektivisten skrev:Visst är det kul med nya apparater men jag lägger hellre tusentals/hundratusentals kronor på skivor eller livespelningar. Ger mig mer än ha flavour of the week.
Jag har hellre en ny flavour of the week på mina favoritskivor än att lägga en massa pengar på musik som inte är lika bra![]()
btw. Just nu så lyssnar jag på Flower Kings "the sum of no evil" på min datoranläggning, vilket är en helt annan upplevelse än att lyssna på den på huvudanläggningen, och bägge systemen har sina tjusningar även om huvudsystemet är klart roligast
meanmachine skrev:Bongo skrev:subjektivisten skrev:Såklart vill alla ha bra ljud. Man kan vara nöjd med enormt färgade apparater, inga problems. Men det jag märkt, under alla dessa år inom hifin, är att dom som helt avfärdar Hifi begreppet, är dom som oftast byter apparater, och inte sällan apparater med stor ljudlig skillnad mellan.
Det är en ren njutning att byta apparater ju, så då måste dom som avfärdar hifibegreppet få ut mycket mer av sitt intresse. Dvs både njutning av musiken och nöjet av att byta apparater
Bongo skrev:Jag har hellre en ny flavour of the week på mina favoritskivor än att lägga en massa pengar på musik som inte är lika bra![]()
subjektivisten skrev:Bongo skrev:Jag har hellre en ny flavour of the week på mina favoritskivor än att lägga en massa pengar på musik som inte är lika bra![]()
Vem köper dålig musik?
Det gäller att i inspelningsled fånga upp dels instrumenten, dels inspelningslokalen samt instrumentens akustiska placering i inspelningslokalen samt att i avspelningsled inte få med lyssningsrummets karakteristik vad gäller vissa avseenden men ändock få med vad gäller andra avseenden och det är vår hörsels riktningskarakteristik och vår hjärnas intelligenta sållande av ljudinformation som bestämmer på vilket sätt det bäst skall åstadkommas. Jag vill påpeka att denna situation aldrig kan åstadkommas med vanlig stereofonisk ljudåtergivning d v s vid återgivning med två högtalare.
Meanmachine skrev:Kuliga bilder?
Japp och du lyssnar ofta på signalen?
Som sagt neutralitet är inte lika avgörade på elektronisk musik. Kan inte vara det.
Finns det transparenta högtalare samt rum?
Tar kanske i lite väl ibland.
Och många olika prylar. Tänk om alla högtalare var ino och alla förstärkare brystone
Det är ju mest skoj att det kommer ur alla "trams öh trans parenta" anläggningar kommer det färgningar på ett eller annat vis
subjektivisten skrev:Och du bestämmer det över andra vad som gäller?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 32 gäster