Moderator: Redaktörer
paa skrev:Det verkar som tråden hamnat helt OT.
Frågan var inte vad som är en transparent eller på något sätt perfekt återgivning, utan var gränsen går för att man tycker att det låter inget vidare längre.
Kan man acceptera lite större fel på vissa parametrar, om andra parametrar uppfyller vissa krav t.ex?
johanu skrev:En annan sak som inte gör en glad är om det blir för mycket tvåkanals mono tex sång i ena kanalen o instrument i andra.
paa skrev:johanu skrev:En annan sak som inte gör en glad är om det blir för mycket tvåkanals mono tex sång i ena kanalen o instrument i andra.
Jag kommer ihåg när man var ung och lyssnade på dom tidiga Beatlesskivorna med tvåkanalsmono, man var ju hemskt glad ändå!
IngOehman skrev:
De flesta som arbetar i studior brukar ha en bild av hur det skall låta där, för att "fonogrammet" skall låta rätt.
(Det betyder förstås inte att allas uppfattning om hur deras lyssning låter och deras uppfattning om hur de skall kompensera för det, är rätt. Men det betyder att tankebilden av vad man skapar egentligen inte är vad man hör, utan vad man föreställer sig har hamnat på fonogrammet.)
Sen finns det förstås studior som har en så god lyssning att "what you hear is what you get" faktiskt gäller.
subjektivisten skrev:paa skrev:Antag att man nu ska detaljstandardisera uppspelningsutrustningen, och väljer apparater med en vettig brusnivå och distorsionsnivå som ska användas, alternativt motsvarande med samma distorsion och brus.
Betyder det då att apparater som har lägre brus och distorsion är diskvalifierade, för att det var inte så det lät i studion?
Detta är ett MKT bra inlägg som flera kanske missa.
Vad tycker ni? Bör bättre apparater än inspelningsprylarna vara diskade?
verdad skrev:Peter Steindl skrev:Det gäller att i inspelningsled fånga upp dels instrumenten, dels inspelningslokalen samt instrumentens akustiska placering i inspelningslokalen samt att i avspelningsled inte få med lyssningsrummets karakteristik vad gäller vissa avseenden men ändock få med vad gäller andra avseenden och det är vår hörsels riktningskarakteristik och vår hjärnas intelligenta sållande av ljudinformation som bestämmer på vilket sätt det bäst skall åstadkommas. Jag vill påpeka att denna situation aldrig kan åstadkommas med vanlig stereofonisk ljudåtergivning d v s vid återgivning med två högtalare.
Detta är intressant. Skulle gärna höra lite mer om detta.
Hur är det t.ex. om man spelat in akustisk musik i ett rum som har väldigt mycket klang, kanske S.t Peterskyrkan i Rom (= överdrivet) men det finns väl studios som har klangrum. Då vill man väl få med det i avspelningsled och kan väl det även i stereo, eller? Jag hängde inte med här riktigt, kan du klargöra lite mer vad du menade. Med vissa avseenden gäller då klangbilden kan jag tänka, som man vill ha med. Vad är vissa och andra avseenden. Med andra ord; vilka avseenden vill man få med i avspelningsledet, och vilka inte?
Bongo skrev:Bill50x skrev:
Jag tycker precis tvärtom. Jag favoriserar en anläggning som gör att de flesta av mina fonogram låter "bäst". Vad jag anser vara "bäst" är givetvis inte någon annans kopp thé men det får jag leva med...
/ B
Ja det finns många sätt att optimera sitt musiknjutande på och inget sätt kan sägas vara bättre än något annat eftersom det är subjektivt![]()
Själv har jag några skivor (ca 15% av min samling) som betyder så otroligt mycket mer för mig än dom andra att jag väljer att favorisera dom fullständigt när det gäller anläggningen. Detta för att det hittills är dom som skänker mig känslor långt utöver vad annan musik någonsin kommit i närheten av. Och när man lyckas tweaka sin anläggning så att man lyfter favoriterna ännu ett snäpp så återkommer alla känslorna fast ännu starkare när man lyssnar och det är det som jag strävar efter med mitt musik och hifi-intresse
edit:omformulering
Mvh Håkan
IngOehman skrev:Nu är du helt ute och cyklar. Det är ingen som ifrågasatt att det är deras ambition.
Men (repetition):
Det betyder förstås inte att allas uppfattning om hur deras lyssning låter och deras uppfattning om hur de skall kompensera för det, är rätt.
Jag har aldrig träffat någon som lyssnar i NS10 som lyckats göra bra produktioner med hjälp av den lyssningen, och inte heller har jag träffat någon producent som använder dem som kan beskriva deras fel. Därav det kursiva. Jag är förvånad över att du inte förstod det. Eller missade du det?
Det är tvärt om mot vad du tycks tro mycket ovanligt att inte produktioner som involverat NS10 låter illa - och tyvärr är felen om inte inversen av NS10 felen (vilket hade tytt på att den som arbetade med den förstått vad de ställer till med) utan en blandning av inverser och helt enkelt "arbete i blindo". Det är därför NS10-produktioner mycket sällan är absurt bashöjda (trots NS10-basfattigdomen) utan snarare okontrollerade i basområdet, till följd av att det inte går att höra vad som händer i basområdet med NS10.
IngOehman skrev:
Jag är ändå inte säker på att den som ser på sin fonogramsamling och önskemålen som de alla eller bara bästa av dem sätter på anläggningen - gör sig själv en tjänst genom att utan att tänka igenom det hela, betrakta det som ett axiom att det måste vara som så att man når den optimala anläggningen för fonogrammen, genom att byta, lyssna och välja det som låter bäst varje gång. Det är snarare en garanterad irrgång in till byteskarusellen...
Tanken att man kommer att nå sitt mål genom att prova att byta än den ena och en den andra apparaten, och varje gång låta en komplicerad "övrig kedja" påverka det enskilda valet av EN ny komponent i kedjan i taget, är helt enkelt en logisk kullerbytta...
(Alltså att agera som de flesta fortfarande gör.)
Om det inte räcker som bevis för den som är fast i ett sådant agerande, att de trots år av bytande inte nått längre - så borde de någon gång om året göra sig tjänsten att återtesta de apparater som de avfärdade för säg 5 år sedan (med den kedja de hade då) men nu alltså testa dem i den kedja de har nu.
Överraskningar är att vänta, jag lovar.![]()
I stort sett alla som gör så finner att de måste ifråga sätta vissa eller till och med många av de val de gjort historiskt- och eftersom de inte bytt strategi borde de därefter också inse, att de nog kommer att se till baka på de val de gör idag, på samma sätt om fem år...
Konklusion/sammanfattning: När man gör val av apparat C i kedjan, genom att lyssna på den i en kedja som består av apparaterna A, B, D, E, F..., så är oddsen för att man skall fatta ett bra beslut av en apparat för platsen C i kedjan våldigt dåliga. Man kommer troligen att välja den minst dåliga apparaten givet den övriga kedjan, men troligen inte den som kommer att vara bäst efter det att man bytt en annan apparat i kedjan, och ännu osannolikare är det att den kommer att vara ett bra val av C när flera av de övriga appraterna i kedjan har bytts...
All min erfarenhet av att komponera kedjor visar att de bästa valet snarare brukar vara den apparat som låter bäst som enskildhet, alltså den vars utsignal är väldigt lik insignalen. Det är en väg ur byteskarusellen, och in i något nytt - där man kommer att finna att man såsmåningom kommer närmare och närmare musiken för varje apparat man byter, utom möjligen det första och möjligen andra bytet, som kan verka få kedjan att gå i motsatt riktning, eftersom dess knaggliga länkar i viss mån kanske kompenserat varandra, partiellt...
Men om någon annan har en helt annan erfarenhet, så får de självklart tro på "sin strategi". Jag är dock tvivlande till att den som tror så provat båda infallsvinklarna. Jag tror snarare att de avfärdat den bättre strategin, för att de inte insett poängerna med den.![]()
Men det är okej det också. Kan bara tycka att det är lustigt att de har så mycket energi till övers för att avfärda, men så lite för att testa...
Själv har jag testat alla startegier, och hur man bär sig åt* för att komma nära musiken är inget mysterium för mig.
Vh, iö
Richard skrev:En schysst hemmabioreceiver från denon samt en billig dito dvd från samma märke är kanske en fin början på resan mot transparens.![]()
H. Richard.
Harryup skrev:Richard skrev:En schysst hemmabioreceiver från denon samt en billig dito dvd från samma märke är kanske en fin början på resan mot transparens.![]()
H. Richard.
Fast eftersom dom inte är testade så vet vi ju inte det, eller hur?
Så vad skall folk köpa som är neutralt, nytt ifrån butik idag?
mvh/Harry
dimitri skrev:Folk får använda sina öron kanske. Folk får lita på sitt omdöme och inte låta sig paralyseras av att ngn annan tycker ditten och datten. Så vitt jag är rätt underrättad så gör folk så redan. Det finns till och med sådant folk, tro mig även om jag har svårt att fatta det, som inte läser på några fora men har musikanläggningar som de trivs att lyssna på musik med. Folk är inte kloka.
dimitri skrev:Harryup skrev:...Så vad skall folk köpa som är neutralt, nytt ifrån butik idag?
mvh/Harry
Folk får använda sina öron kanske. Folk får lita på sitt omdöme och inte låta sig paralyseras av att ngn annan tycker ditten och datten. Så vitt jag är rätt underrättad så gör folk så redan. Det finns till och med sådant folk, tro mig även om jag har svårt att fatta det, som inte läser på några fora men har musikanläggningar som de trivs att lyssna på musik med...
Bongo skrev:
Nej. Man kan fortfarande använda verkligheten som referens. Om man är villig att prioritera bland sina skivor.
Om man vet att ett visst skivbolag (eller artist) skruvar på ett visst sätt och skivbolaget ger ut fantastisk musik så kan man ha en anläggning som motverkar det skivbolagets skruvande och på så sätt få en anläggning som återskapar verkligheten så bra som möjligt och inte det som finns på skivan.
Sen får man ta smällen att allt annat färgas av detta såklart, men det kanske det är värt för några av oss
petersteindl skrev:Hej Ingvar, du verkar vara på tråden![]()
Snart skall Ingvar å KK å jag gå på konsert tillsammans![]()
Paul Potts skall sjunga i Solnahallen. Autentiskt å live så det förslår![]()
Inga fantomljudkällor där. Gud så skönt.Men hur är de akustiska förhållandena i solnahallen? Det återstår att [s]se[/s] höra
![]()
Väl mött
Peter
Kaffekoppen skrev:Ja, jag ser fram emot konserten trots att det inte finns fantomljudkällor
IngOehman skrev:Nej, en standard för kontrollrumslyssningen bör innehålla stereostandardens geometrier och prestanda-minimumkrav, inte "så här dåligt skall det vara". Om standarden föreskriver att tonkurvan skall vara inom +/- 3 dB oktavbandsmässigt, så betyder det inte att de behöver vara så dålig. Om standarden föreskriver att distorsionen skall vara lägre än -50 dB vid 90 dB på lyssningsplats, så betyder det inte att den behöver vara så hög.
Almen skrev:Kaffekoppen skrev:Ja, jag ser fram emot konserten trots att det inte finns fantomljudkällor
Är det mikrofoner med fantommatning som skapar fantomljudkällor?
Harryup skrev:Så vad är ditt råd att folk skall köpa?
668 finns inte i produktion, 2105 finns inte i produktion, 208 finns inte i produktion och Bryston är förmodligen för dyrt för dom flesta, och Ino vill du ju helst inte sälja i några större mängder.
Ser det som svårt för folk att inte välja som dom gör utifrån tillgängligt sortiment.
mvh/Harry
IngOehman skrev:Fast om målet är att byta apparater hela tiden (om det är det som är hobbyn) så är mitt råd förstås det motsatta:
Lär er så lite som möjligt, använd så subjektiva och kombinatoriska metoder som möjligt. tro att motsatsen till sunt förnuft är "öppenhet för nya okända saker", blanda fakta och myter i en salig röra, misstro blindtester, tro på örats oomkullrunkeliga objektivitet, jämför minnen över tiden, tro att det som är nytt alltid är bättre än det som är gammal (eller tvärtom - men tro på en dogm, eller flera, det är det som är det viktiga, inte vilken eller vilka du väljer), tro att det som kostar mera är mera påkostat, och låter bättre, tro att det finns en massa omätbara saker som hörs men som man kommer att förstå först om många, många år, tro att ...
Den listan kan göras hur lång som helst.
Skoja bara, men glömdepetersteindl skrev:Hej AlmenAlmen skrev:Kaffekoppen skrev:Ja, jag ser fram emot konserten trots att det inte finns fantomljudkällor
Är det mikrofoner med fantommatning som skapar fantomljudkällor?
Svar; nej det är inte samma betydelse av ordet ”fantom”.