Hur då "luktar illa"? Utmaningen på millen var ju att Fremer skulle kunna skilja ut Pear-kabeln i dubbelblindtest mot en mer standardbetonad kabel. När sedan Pear drar sig ur så läggs utmeningen ner. Sen att det var en del hådra ord i debatten är väl inte så konstigt eftersom det är en hel drös prestige inblandad i den här historien. Tycker dock att Fremer kunde agerat betydligt mer "gentlemanna-mässigt" när lyssningen gick i stöpet och inte söka misskeditera Randi och hela utmaningen.
Kan dock personligen tycka att Randi är ute lite på hal is när det gäller specifikt audiofil-kablage. Kablar av olika konstruktion innehar ju olika tekniska egenskaper och det är därför heller inte helt omöjligt att en lyssnare - utan hokus-pokus - skulle kunna differentiera två kablar i ett blindtest.
Även fast jag nog tror att säkert 99% av alla kablar på marknaden inte med säkerhet skulle kunna skiljas åt med normal avspelningsutrustning och med normala fonogram, så kan man ju faktiskt hitta den där enskilda procenten kablar som skiljer sig så pass mycket åt på de elektriska parametrarna att de - kanske även anpassade mot vissa avspelningsapparater - skulle kunna producera hörbara skillnader.
Även om det är mycket mumbo-jumbo även i kabelbranschen så är detta inte riktigt att likställa med Shakti-stenar och kvantumrenare IMHO. Hade jag personligen hade en mille på spel mot paranormala företeelser skulle jag inte acceptera tester med audiofilkablar. Utmanare med Shakti-stenar och elektrettejp skulle däremot vara välkomna alla dagar i veckan

!
Intentionen är förvisso lovvärd - att kväsa en del av s***tsnacket inom hifi-pressen - men
skulle någon lyckas pricka in en kabel i blindtestet så kanske det öppnar dörren för massa annan ren hokus-pokus. T.ex. skulle nog
den recencentens cred vara på topp ett bra tag framöver och det han skrev även om rena bluffprodukter vore "sanning" för många
Nä, Randi: hoppa gärna på hokus-pokus-prylarna inom HiFi, men akta dig för kabelträsket!!