Låta bra resp låta dåligt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-21 13:19

phloam skrev:Man kan väl tycka att det är roligt att byta apparater (eller öht tycka det är roligt med hifi som är lite "fel" på olika sätt) och ändå vara kunnig, medveten, vetenskaplig, uppskatta transparens osv osv? Eller får man inte hålla på med det man tycker är roligt förrän transparensförespråkare och hifiperfektionister ska komma med pekpinnar?

Phloam, det var ju tur att du själv kommenterar det ovanstående, annars hade jag trott att du är seriös:

phloam skrev:Det där var mest bara raljant och generaliserande, och inte ens särskilt kul om det nu var avsett som skämt. :(

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-21 13:19

Fast om målet är att byta apparater hela tiden (om det är det som är hobbyn) så är mitt råd förstås det motsatta:

Lär er så lite som möjligt, använd så subjektiva och kombinatoriska metoder som möjligt. tro att motsatsen till sunt förnuft är "öppenhet för nya okända saker", blanda fakta och myter i en salig röra, misstro blindtester, tro på örats oomkullrunkeliga objektivitet, jämför minnen över tiden, tro att det som är nytt alltid är bättre än det som är gammal (eller tvärtom - men tro på en dogm, eller flera, det är det som är det viktiga, inte vilken eller vilka du väljer), tro att det som kostar mera är mera påkostat, och låter bättre, tro att det finns en massa omätbara saker som hörs men som man kommer att förstå först om många, många år, tro att ...

Den listan kan göras hur lång som helst.

Suck! Du är ju lika dum och fördomsfull som de du ger dig på. :?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-21 13:23

meanmachine skrev:Suck! Du är ju lika dum och fördomsfull som de du ger dig på. :?

dumma, dumma, dig! Ge mig tillbaka min hink och spade!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-21 13:25

dimitri skrev:Phloam, det var ju tur att du själv kommenterar det ovanstående, annars hade jag trott att du är seriös:

Så du menar att _jag_ är raljant och generaliserande i min kommentar?? ok.... då är jag väl det :D

Du kan inte se att det finns en attityd som åtminstone jag reagerar på?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-21 13:32

meanmachine skrev:
Fast om målet är att byta apparater hela tiden (om det är det som är hobbyn) så är mitt råd förstås det motsatta:

Lär er så lite som möjligt, använd så subjektiva och kombinatoriska metoder som möjligt. tro att motsatsen till sunt förnuft är "öppenhet för nya okända saker", blanda fakta och myter i en salig röra, misstro blindtester, tro på örats oomkullrunkeliga objektivitet, jämför minnen över tiden, tro att det som är nytt alltid är bättre än det som är gammal (eller tvärtom - men tro på en dogm, eller flera, det är det som är det viktiga, inte vilken eller vilka du väljer), tro att det som kostar mera är mera påkostat, och låter bättre, tro att det finns en massa omätbara saker som hörs men som man kommer att förstå först om många, många år, tro att ...

Ett märkligt sätt att resonera, håller med.

Man kan ju faktiskt tycka att det är kul att byta apparater, testa nya saker, försöka förbättra ljudet eller upplevelsen - utan att för den skull misstro blindtester eller tro att alla nya apparater är bättre än gamla. Förhoppningsvis var dessa påståenden bara ett misslyckat försök till skämt :-)

/ B

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-21 13:39

phloam skrev:Du kan inte se att det finns en attityd som åtminstone jag reagerar på?

Nej, det kan jag inte. IÖ's svar var seriöst/allvarligt. Om det finns de vars hobby ÄR att byta apparater, fine. Ingvars svar avsåg emellertid de som byter apparater i förhoppning att hitta ngt som de verkligen gillar för att sedan bli nöjda.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-21 13:46

dimitri skrev:Ingvars svar avsåg emellertid de som byter apparater i förhoppning att hitta ngt som de verkligen gillar för att sedan bli nöjda.

Jaha så det är DET man inte får tycka är roligt att hålla på med, okej, då vet jag :D

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-21 14:03

phloam skrev:Jaha så det är DET man inte får tycka är roligt att hålla på med, okej, då vet jag :D

En gång till: Ingvars svar avsåg inte dem som tycker att det är roligt att byta utan dem som byter i förhoppning att hitta det de letar efter och sedan kanske stiga av byteskarusellen (byteshelvetet).

Jag vet inte hur många gånger har han sagt att alla får göra som de vill. Det är de som VILL ha råd som han riktar sig till. Att sedan även de som INTE vill ha råd tolkar hans synpunkter som riktade till dem är deras problem.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-21 14:12

Jaja. Bild
Nu börjar man känna igen tongångarna.

Denna flino skulle ju definitivt platsa på Faktiskt.se: Bild

Nu till något helt annat. Den största öronöppnaren för mig hittills i år har varit den obetydligt lilla, eller rent av obefintliga skillnaden mellan .flac-filer och mp3-filer - även i 128 kb/s! Blindtestar man mellan dem är det ju rent omöjligt att skilja dem åt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-21 14:15

subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:Nej, en standard för kontrollrumslyssningen bör innehålla stereostandardens geometrier och prestanda-minimumkrav, inte "så här dåligt skall det vara". Om standarden föreskriver att tonkurvan skall vara inom +/- 3 dB oktavbandsmässigt, så betyder det inte att de behöver vara så dålig. Om standarden föreskriver att distorsionen skall vara lägre än -50 dB vid 90 dB på lyssningsplats, så betyder det inte att den behöver vara så hög.

Håller med, det jag försökte antyda var att även om man inte hörde djupbasen t ex, i studion så betyder inte det att jag ska fixa en anläggning som tar bort den djupbas som finns på skivan. :)

Om dom inte hörde djupbasen i studion (dom kanske kör med NS10) så kan resultatet bli hursomhelst. Väldigt mycket eller väldigt lite bas, eller kanske ibland lagom med bas på skivan. :)

Då behöver man korrigera för det genom att sänka eller höja basen, i tredje fallet räcker det med att njuta av skivan.

Helst sänker/höjer man väl direkt på skivan så den blir spelbar i fler anläggningar, även sådana anläggningar utan lämpliga tonkontroller.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-21 14:25

dimitri skrev:
phloam skrev:Jaha så det är DET man inte får tycka är roligt att hålla på med, okej, då vet jag :D

En gång till: Ingvars svar avsåg inte dem som tycker att det är roligt att byta utan dem som byter i förhoppning att hitta det de letar efter och sedan kanske stiga av byteskarusellen (byteshelvetet).

Jag vet inte hur många gånger har han sagt att alla får göra som de vill. Det är de som VILL ha råd som han riktar sig till. Att sedan även de som INTE vill ha råd tolkar hans synpunkter som riktade till dem är deras problem.

Det är inte det logiska resonemanget kring byteskarusellen jag reagerar på. Det är attityden, hur det skrevs. Att det 1) finns oskyldiga stackars "offer" för byteskarusellen 2) finns de som medvetet är dumma och troende och motsätter sig sunt förnuft osv.

I själva verket så är det aldrig så svartvitt som det insinuerades; man kan faktiskt tänka på flera sätt samtidigt. Man kan vara både logisk och troende och subjektiv och objektiv. Åtminstone kan jag det.

I vilket fall som helst så bidrar sånt som skrevs till polarisering, och det är bara trist.

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2008-05-21 14:28

Phon,

Jag tycker att du verkar ha en avancerad hobby. Jag tror att det är en försvinnande liten del av de här församlade som har ork/lust/kompetens att remastra sina skivor. :)

Hur stor del av din skivsamling har du mastrat om? Vad rör det sig om för arbetsinsats?

/N

PS. Jag tycker även att MeanMachine verkar ha en avancerad hobby, men det är ju liksom underförstått. :wink: DS.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-21 14:37

phloam skrev:I vilket fall som helst så bidrar sånt som skrevs till polarisering, och det är bara trist.

Det är sant, fast jag tycker att det gäller just ditt bidrag.
Jag skulle vilja skriva om det ovanstående:
I vilket fall som helst så bidrar avog läsning/tolkning till polarisering, och det är bara trist.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-21 14:43

dimitri skrev:
phloam skrev:I vilket fall som helst så bidrar sånt som skrevs till polarisering, och det är bara trist.

I vilket fall som helst så bidrar avog läsning till polarisering, och det är bara trist.

Men dimitri, då kan jag ju kontra med att IÖ bidrog med avogt skrivande i det stycket. Så är vi tillbaks på ruta noll.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-21 14:47

phloam skrev:Men dimitri, då kan jag ju kontra med att IÖ bidrog med avogt skrivande i det stycket. Så är vi tillbaks på ruta noll.

VIll du leka ett nollsummespel så får du göra det på egen hand.
en variant:
I vilket fall som helst så bidrar behovet att alltid kontra till polarisering, och det är bara trist.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-21 14:52

phloam skrev:
dimitri skrev:

I vilket fall som helst så bidrar avog läsning till polarisering, och det är bara trist.

Men dimitri, då kan jag ju kontra med att IÖ bidrog med avogt skrivande i det stycket. Så är vi tillbaks på ruta noll.

Hur kan du det?

Man får väl tycka det är hur kul som helst att byta apparater, oavsett anledning - men det finns ju rätt många som byter apparater av andra anledningar än just det kuliga, eller hur?

Skulle tro att många fammlar i blindo i en förhoppning att komma till det läget där de bara njuter av musiken och där apparatletandet bara är ett onödigt ont för att nå dit, tror du inte det?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-21 14:55

eNils skrev:Phon,

Jag tycker att du verkar ha en avancerad hobby. Jag tror att det är en försvinnande liten del av de här församlade som har ork/lust/kompetens att remastra sina skivor. :)

Hur stor del av din skivsamling har du mastrat om? Vad rör det sig om för arbetsinsats?

/N

PS. Jag tycker även att MeanMachine verkar ha en avancerad hobby, men det är ju liksom underförstått. :wink: DS.

Nu ligger det väl ofta på hårddisken redan. Jag brukar ofta lyssna med Audition också, så det tar egentligen ingen extra tid att hantera det hela.

Det blir nog mest vassa SSS jag tar bort, annat kan ofta tonkontrollerna klara upp. Det är inte så att jag remastrar, jag bara filtrerar lite för de värsta felen. Jag kan ju titta på spektrum å crest å så samtidigt som jag spelar så det är rätt enkelt.

Vet inte hur många låtar jag har pillat på, dom lagras ju om i det nya utförandet .... haha ... dom är nog inte användbara som "referens" längre .... :lol: :lol:

Typ fixed sameness, men olika för varje låt ..... :D

hmmm ... different-ness kanske? :?:

Fast bara om jag orkar, ofta är det enklast att bara sänka nivån eller byta låt om det blir för störigt.

.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-21 15:35

Kaffekoppen skrev:Man får väl tycka det är hur kul som helst att byta apparater, oavsett anledning - men det finns ju rätt många som byter apparater av andra anledningar än just det kuliga, eller hur?

Jo, men... Det var ju dessa rader som drog igång diskussionen

"Fast om målet är att byta apparater hela tiden (om det är det som är hobbyn) så är mitt råd förstås det motsatta:"

Med rätt eller fel, jag läser in i dessa rader att byta apparater är en del av hobbyn, inte något nödvändigt ont.

Och fortsättningen är ganska nervärderande för de som gillar att prova olika apparater, testa och utvärdera olika kombinationer:

"Lär er så lite som möjligt, använd så subjektiva och kombinatoriska metoder som möjligt. tro att motsatsen till sunt förnuft är "öppenhet för nya okända saker", blanda fakta och myter i en salig röra, misstro blindtester, tro på örats oomkullrunkeliga objektivitet, jämför minnen över tiden, tro att det som är nytt alltid är bättre än det som är gammal (eller tvärtom - men tro på en dogm, eller flera, det är det som är det viktiga, inte vilken eller vilka du väljer), tro att det som kostar mera är mera påkostat, och låter bättre, tro att det finns en massa omätbara saker som hörs men som man kommer att förstå först om många, många år, tro att ..."

Man kan väl ha ett intresse för hifi-apparater bredvid sitt musikintresse, eller så är man mer intresserad av tekniken än av musiken. Men om man nu gillar att meka med apparaterna och testa sig fram så betyder väl inte att det att man med automatik passar in på ovanstående beskrivning?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-21 15:38

Dom flesta byter ju apparater för dom anser och tro dom ger bättre ljud än det dom hade, inte främst för det är roligt. Men det är ju bra att folk byter ofta, det ger ju arbetstillfällen. Själv så är jag inte intresserad av bränna massa pengar i onödan, finns roligare saker att lägga dom på. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-21 15:39

phon skrev:Om dom inte hörde djupbasen i studion (dom kanske kör med NS10) så kan resultatet bli hursomhelst. Väldigt mycket eller väldigt lite bas, eller kanske ibland lagom med bas på skivan. :)

Då behöver man korrigera för det genom att sänka eller höja basen, i tredje fallet räcker det med att njuta av skivan.

Helst sänker/höjer man väl direkt på skivan så den blir spelbar i fler anläggningar, även sådana anläggningar utan lämpliga tonkontroller.

.

Ja, skivan är referensen. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-21 15:40

meanmachine skrev:

Och vem är det som Ingvar ger sig på :?:

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-21 15:45

[quote="Bill50x]
Man kan väl ha ett intresse för hifi-apparater bredvid sitt musikintresse, eller så är man mer intresserad av tekniken än av musiken. Men om man nu gillar att meka med apparaterna och testa sig fram så betyder väl inte att det att man med automatik passar in på ovanstående beskrivning?
/ B[/quote]

Jag ser inte någonstans i Ingvars inlägg att man inte kan vara intresserad av teknik och apparater, var läser du det någonstans :?:

Vh Christer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-21 15:48

subjektivisten skrev:Dom flesta byter ju apparater för dom anser och tro dom ger bättre ljud än det dom hade, inte främst för det är roligt. ...

Hur vet du vad de flesta gör, har du gjort någon undersökning om detta?

Själv byter jag även apparater för att jag behöver andra funktioner, kanske för att minska antalet lådor, för att något gått sönder, för att få en enhetligare färg i hyllan, kanske en mer ergonomisk utformning av reglagen... Och ibland för att få ett bättre ljud, ja. Är det något fel med det?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-21 15:50

Tengil skrev:[quote="Bill50x]
/ B

Jag ser inte någonstans i Ingvars inlägg att man inte kan vara intresserad av teknik och apparater, var läser du det någonstans :?:

Vh Christer[/quote]

Det stycke som jag citerat säger väl ganska klart vad han tycker om "apparatbytare".

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-21 15:52

Bill50x skrev:Man kan väl ha ett intresse för hifi-apparater bredvid sitt musikintresse, eller så är man mer intresserad av tekniken än av musiken. Men om man nu gillar att meka med apparaterna och testa sig fram så betyder väl inte att det att man med automatik passar in på ovanstående beskrivning?

/ B
Apparater är kul!

Fick nya på en ny blålaserleksak nu som Denon passande nog strippat på allt onödigt, dvs det som redan finns i deras stora hembioförstärkare, och på så sätt kan levereras till ett trevligare pris. Det tycker jag är smart!

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-21 15:56

Bill50x skrev:Själv byter jag även apparater för att jag behöver andra funktioner, kanske för att minska antalet lådor, för att något gått sönder, för att få en enhetligare färg i hyllan, kanske en mer ergonomisk utformning av reglagen... Och ibland för att få ett bättre ljud, ja. Är det något fel med det?/ B

Ingen har sagt att det skulle vara ngt fel med det. Du behöver inte ta åt dig.
Men du har rätt i att S rimligen inte kan veta varför de flesta byter apparater, men är det inte en bagatell? Inte ens han (S) kritiserar nöjesapparatbytarna. Om det nu finns sådana.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-21 15:59

Bill50x skrev:Hur vet du vad de flesta gör, har du gjort någon undersökning om detta?

Ska vi kolla igenom massa trådar på hififorum? :P

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-21 16:00

Bill50x skrev:
Tengil skrev:[quote="Bill50x]
/ B

Vh Christer

Det stycke som jag citerat säger väl ganska klart vad han tycker om "apparatbytare".

/ B[/quote]

Jo men du pratade om människor som var intresserade av teknik och hifiapparater, vilket de flesta verkar vara i någon form om man hänger på ett sådant här forum.

Det Ingvar säger i sitt inlägg är "Fast om målet är att byta apparater hela tiden (om det är det som är "hobbyn" för dig (=den som läser detta)) så är mitt råd förstås det motsatta"

Det tycker jag är en ganska stor skillnad, tycker inte du det.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-21 17:20

KarlXII skrev:Nu till något helt annat. Den största öronöppnaren för mig hittills i år har varit den obetydligt lilla, eller rent av obefintliga skillnaden mellan .flac-filer och mp3-filer - även i 128 kb/s! Blindtestar man mellan dem är det ju rent omöjligt att skilja dem åt.

Du menar att Du inte kunde skilja dom åt? :)

/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-21 17:27

subjektivisten skrev:

Ja, skivan är referensen. 8)

Absolut! :lol: :lol:

Undrar om jag skall ta bort ett par uppstickande pinnar på Yello, Rythm Divine vid 2:07:46 i höger kanal? Det känns som om dom kan störa referenskalibreringen i mina [s]fötter[/s] öron. 8)

Den understa här, den där på toppen, mellan -3 och -1 dB.
Låter inge vidare bra, hur tycker ni andra att den låter?
Jag vill gärna ha låten som referens, pinnen förblindar ju transparensen.

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi