Fornuftig preamp med tonekontroller etc.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
realist

Fornuftig preamp med tonekontroller etc.

Inläggav realist » 2008-05-23 11:29

Kan noen her på dette utmerkede forumet komme med bra forslag til preamp, ny eller brukt, hvor man har gode tonekontroller, loudness, gjerne variabel evt. andre ting som gjør den fleksibel og vel egnet til formålet, hvor man også kan spille av mindre perfekt programmateriale. Siden LTS-preampen er lagt på is for godt? mottas gode forslag med takk!

Fjärr ønskelig, men ikke nødvendig. Må ikke koste en herregård, da jeg har ingen å selge. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-05-23 11:38

Jag tycker om den tonbalanskontroll som finns på de flesta av Quads försteg. Själv använder jag en gammal Quad 66, med marknadens snyggaste fjärrkontroll:

Bild

Den har ingen loudnesskontroll dock.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-23 12:21

perstromgren skrev:Jag tycker om den tonbalanskontroll som finns på de flesta av Quads försteg. Själv använder jag en gammal Quad 66, med marknadens snyggaste fjärrkontroll:

(bild)

Tonbalanskontrollen är mycket bättre än loudness-diton. Den enda loudnesskontrollen som fungerade var den tyska Braun hade på 60-talet. Den gick att ställa in så den passade de använda högtalarnas verkningsgrad och de lyssningsnivåer man normalt använde sig av.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-05-23 12:26

Bill50x skrev:
perstromgren skrev:Jag tycker om den tonbalanskontroll som finns på de flesta av Quads försteg. Själv använder jag en gammal Quad 66, med marknadens snyggaste fjärrkontroll:

(bild)

Tonbalanskontrollen är mycket bättre än loudness-diton. Den enda loudnesskontrollen som fungerade var den tyska Braun hade på 60-talet. Den gick att ställa in så den passade de använda högtalarnas verkningsgrad och de lyssningsnivåer man normalt använde sig av.

/ B

En loudnesskontroll och en tonbalanskontroll utesluter inte varann, de har olika funktion. Det fanns dessutom fler än Braun som hade ställbar loudness, Yamaha, till exempel.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-23 12:58

Tonbalanskontroll har jag inte provat.

Själv kölra jag med NOOLOM i ett hemmabyggt försteg eftersom ingen orkar tillverka ett försteg med fungerande tonkontroll (orkar och orkar... Det finns ingen marknad).

Men en parametrisk EQ kan göra samma jobb. I alla fall nästan. Jag vill minnas att det finns recrivers att köpa som har programerbar parametrisk EQ inbyggd. Köp en sån.

Yamha hade i alla fall förr variabel loudness. Som fungerade riktigt bra, d.v.s. ju mer loudness du vrider på, destom mer sänks volymen. Jag tyckte det fungerade väldigt bra. En vanlig loudnessknapp tycker jag inte brukar fungera bra alls.

Det som jag upplever som störst problem med frekvensgångs-knas på skivor är:
- Bortskuren eller kraftigt sänkt bas (valigt på rock och pop)
- Skrikigt mellanregister

NOOLOM tar hand om detta bra, men en progrmerbar EQ med typ 3 program att välja mellan är nog ett bra alternativ för den som inte vill bygga själv.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-05-23 16:12

NOOLOM ?? :?: 8O

Betyder de fö någe

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-05-23 16:17

PeterAkemark skrev:NOOLOM ?? :?: 8O

Betyder de fö någe

Några
Ord