"Låta bra" och "låta dåligt" är om man talar om återgivna ljud ju i viss mån beroende av återgivningens egenskaper, men i min värld finns det något som betyder mycket mera - nämligen ursprungsljudet.
Hur bra återgivningen än är (eller dålig) kommer jag nog aldrig tycka att det låter bra när ljudet är femton porslinstallrikar som tappas i ett stengolv.
Hur dålig (eller bra) en återgivning än är kommer jag att tycka om Barbra Steisands röst, alltså att det ofta är ett bra ljud.
Så - vad är ett bra ljud respektive att dåligt?
Inte samma sak som en bra ljudåtergivning och en dålig i varje fall. Jag tycker alltid det låter heltokigt när någon säger "du skall bara höra ljudet från den hä anläggningen" (vaddå, brummar den?) eller "den här apparaten har ett väldigt bra ljud" (en robot röst som berättar om volyminställningen, eller?).
Ändå anade jag av inläggen i den här tråden början, att det var det folk uppfattade att tråden handlade om; "bra och dålig ljudåtergivning". Så det tog jag fasta på.
Men:
Bra ljud för mig är ett ljud jag tycker om, vilket kan bero på att det (ljudet alltså) låter bra (ljuvt, behagligt, intensivt vackert, mäktigt, spännande, gastkramande, mustsugande... eller på vilket sätt det nu låter bra) eller ett ljud som säger något som jag tycker om att höra, t ex "nu är maten färdig" eller "ljudet av en bil som rullar in på parkeringen med någon i som jag är glad att träffa stax".
Det är bra ljud.
Dåliga ljud är ljud som låter obehadligt eller i varje fall fult eller irriterande. Eller ljud av något som går sönder, som man hellre hade önskat varit helt. Eller Något annat förebådande man inte ser fram emot.
Men jag vet ju inte om det var det som tråden syftade på? On Topic lär det vara i varje fall.
Slutsats: En bra ljudåtergivning betyder att både bra och dåliga ljud kan återges ackurat, men dålig ljudåtergivning betyder att varken bra eller dåliga ljud kan återges ackurat.
Vh, iö