Låta bra resp låta dåligt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-23 16:16

Den knepiga saken med tråden (och det menar jag inte alls som kritik mot trådskaparen - utan snarare tvärtom! ;)) är väl den att ämnet är mångtydigt. 8)

"Låta bra" och "låta dåligt" är om man talar om återgivna ljud ju i viss mån beroende av återgivningens egenskaper, men i min värld finns det något som betyder mycket mera - nämligen ursprungsljudet.

Hur bra återgivningen än är (eller dålig) kommer jag nog aldrig tycka att det låter bra när ljudet är femton porslinstallrikar som tappas i ett stengolv.

Hur dålig (eller bra) en återgivning än är kommer jag att tycka om Barbra Steisands röst, alltså att det ofta är ett bra ljud.

Så - vad är ett bra ljud respektive att dåligt?

Inte samma sak som en bra ljudåtergivning och en dålig i varje fall. Jag tycker alltid det låter heltokigt när någon säger "du skall bara höra ljudet från den hä anläggningen" (vaddå, brummar den?) eller "den här apparaten har ett väldigt bra ljud" (en robot röst som berättar om volyminställningen, eller?).

Ändå anade jag av inläggen i den här tråden början, att det var det folk uppfattade att tråden handlade om; "bra och dålig ljudåtergivning". Så det tog jag fasta på.

Men:

Bra ljud för mig är ett ljud jag tycker om, vilket kan bero på att det (ljudet alltså) låter bra (ljuvt, behagligt, intensivt vackert, mäktigt, spännande, gastkramande, mustsugande... eller på vilket sätt det nu låter bra) eller ett ljud som säger något som jag tycker om att höra, t ex "nu är maten färdig" eller "ljudet av en bil som rullar in på parkeringen med någon i som jag är glad att träffa stax".

Det är bra ljud.

Dåliga ljud är ljud som låter obehadligt eller i varje fall fult eller irriterande. Eller ljud av något som går sönder, som man hellre hade önskat varit helt. Eller Något annat förebådande man inte ser fram emot.

Men jag vet ju inte om det var det som tråden syftade på? On Topic lär det vara i varje fall. ;)

Slutsats: En bra ljudåtergivning betyder att både bra och dåliga ljud kan återges ackurat, men dålig ljudåtergivning betyder att varken bra eller dåliga ljud kan återges ackurat.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-23 16:47

IngOehman skrev:Slutsats: En bra ljudåtergivning betyder att både bra och dåliga ljud kan återges ackurat, men dålig ljudåtergivning betyder att varken bra eller dåliga ljud kan återges ackurat.

En bra ljudåtergivning enligt Ingvar Öhman, menar du väl?

För en del dom gillar bas
några gillar mitten bäst
några älskar en emfas
av porslinskras och en häst

några gillar inte bas
och ljud från dem som skiter..
vem säger; bäst ljud innehas
blott av inoiter?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-23 16:51

Falkis skrev:
IngOehman skrev:Slutsats: En bra ljudåtergivning betyder att både bra och dåliga ljud kan återges ackurat, men dålig ljudåtergivning betyder att varken bra eller dåliga ljud kan återges ackurat.

några gillar mitten bäst
några älskar en emfas

några gillar inte bas
blott av inoiter?

Hahaha. Lysande! :lol:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-23 17:26

Falkis skrev:

Vad "bra återgivning" betyder kan vi väl vara överens om, i alla fall? Eller vad menar du med ordet "återgivning" i sammanhanget?

En printer som inte kan skriva ut bokstäverna ö, y och p kan vara representant för en apparat som har väldigt dålig återgivningsförmåga (av en text). En annan printer, som har samtliga tecken, fonter och storlekar tillgängliga och skriver ut en text som är oskiljbar från ett original kan sägas återge texten korrekt - sålunda en mycket bra återgivning.

Samma resonemang kan föras vad gäller ljud.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-23 18:12

Harryup skrev:Bra inlägg Richard.

Trevlig Helg
Harry

Jag får önska detsamma.

H. Richard.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-23 18:33

För att utveckla det jag skrev på sida ett om budkap och musikerns intentioner:

Man kan nog inte komma fram till vad bra ljud är om man utgår från lyssnaren. Då får man oändligt många definitioner på bra ljud.

Istället är kanske "bra ljud" när _musikern_ kan anse att dennes budskap går fram i sin helhet, på ett bra sätt. Inte perfekt, men fullt tillräckligt bra.

Där spelar den sortens nyanser som hifi-folk ofta träter om ingen roll. Ofta är ju dessa extremt minimala färgningar ingenting som musiker lägger vikt vid.

Tvärtom kan ju musiker ofta istället acceptera lägre ljudkvalitet hos lyssnaren än vad det låter i studion. Detta motsvarar ju verkligheten också; vanliga stereoanläggningar som ger hyfsat ljud och låter det väsentliga i musiken framgå.

Edit: Vad gäller perfekt återgivning så kanske verkligheten ("live") är en bra referens. Men inte vad gäller bra, adekvat, återgivning - då är det skaparen av musiken som avgör vad som är tillräckligt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-23 20:02

Oljud = oönskade ljud.

Edit: jag vet inte varför jag skrev det där, men Merzbow är för mig vackert stundals, men garanterat oljud för andra. Det har väl något med subjektivitetens vikt att göra i denna tråd, tror jag. Kanske.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-23 20:05

Falkis skrev:

några gillar mitten bäst
några älskar en emfas

några gillar inte bas
blott av inoiter?

:mrgreen:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-05-23 20:31

Sitter ock tar en öl nu ock avnjuter lite within temptation på nästan ohälsosam volym ock med en bas som får kinderna att fladdra,många audiofiler hade nog nästan spytt åt både musiken ock den överdrivna basåtergivningen,men det bryr jag mig inte om ,jag gillar det ock jag vill ha kul när jag lyssnar.trevlig fredagskväll.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-23 20:34

Jag sitter och lyssnar på No-mans "returning jesus". Sån musik som man inte tror kan bli bättre med nån färgning åt något håll härifrån där jag befinner mig. Jag har tagit en lite wirre faktiskt.... :)

Ohej

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-23 20:41

shifts skrev:Oljud = oönskade ljud.

Edit: jag vet inte varför jag skrev det där, men Merzbow är för mig vackert stundals, men garanterat oljud för andra. Det har väl något med subjektivitetens vikt att göra i denna tråd, tror jag. Kanske.

Hör mit Schmerzen / hör mit Schmerzen
Hör meine Wunden
Wir schlagen dich tot
Negativ
Hör mit Schmerzen
Aus

E. Neubauten

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-23 20:48

Almen skrev:En printer som inte kan skriva ut bokstäverna ö, y och p kan vara representant för en apparat som har väldigt dålig återgivningsförmåga (av en text). En annan printer, som har samtliga tecken, fonter och storlekar tillgängliga och skriver ut en text som är oskiljbar från ett original kan sägas återge texten korrekt - sålunda en mycket bra återgivning.

Men om du jämför en printer som ger lysande kvalitet på sina utskrifter, men saknar vissa bokstäver - är då denna bättre eller sämre än en som ger lite suddig utskrift men där alla bokstäverna skrivs ut?

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-05-23 20:54

Almen skrev:En printer som inte kan skriva ut bokstäverna ö, y och p kan vara representant för en apparat som har väldigt dålig återgivningsförmåga (av en text). En annan printer, som har samtliga tecken, fonter och storlekar tillgängliga och skriver ut en text som är oskiljbar från ett original kan sägas återge texten korrekt - sålunda en mycket bra återgivning.

Frasen "oskiljbar från ett original" gör väl egentligen den övriga texten överflödig?

Frågan är vad som är "original" i detta fall?
Ett handskrivet manuskript? Författarens utskrift som lämnades till förläggaren? Förlagets alster från ett tryckeri? Vilken papperskvalitet/storlek användes?
Eller menar du vad som visas på datorskärmen?

Bild

I det övre fallet återges texten som författaren menat.

Jag förstår vad du menar, men kunde inte hålla mig ifrån att lägga upp den här bilden då jag inte gillar fraser som "återgivning som artisten menat att det ska låta" etc. Den diskussionen har vi ju haft förr... :wink:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-23 20:57

Nje skalbara typsnitt är ju egentligen en massa matematiskt definierade kurvor. Det man ser på skärmen är ju bara en sampling/rasterisering så att säga.. :)
Den kassa skrivaren ger en representation med högre upplösning och högre trovärdighet.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-23 21:06

Lust skrev:
Ett handskrivet manuskript? Författarens utskrift som lämnades till förläggaren? Förlagets alster från ett tryckeri? Vilken papperskvalitet/storlek användes?

Just det. :lol: :lol: :lol:

Det är bortom varje tvekan fastslaget här i tråden att original = referens, och det betyder i det här fallet när den tryckta boken är inscannad på, och levererad som, en CD.

Det är bara en CD som kan vara referens. 8)

Jag har numera avlägsnat mina quackti från högtalarna och lagt en CD på varje istället, det ger en oerhörd tyngd och referenskänsla åt ljudet.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-23 21:10

Nu slog min ironiradar över på rött. Blinkande rött. 8)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-23 21:11

http://www.youtube.com/watch?v=OLt1ESy0S7U

:oops:
Kom nog fel in i matchen liksom.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-23 21:14

phon skrev:
Det är bortom varje tvekan fastslaget här i tråden att original = referens, och det betyder i det här fallet när den tryckta boken är inscannad på, och levererad som, en CD.

Jag har numera avlägsnat mina quackti från högtalarna och lagt en CD på varje istället, det ger en oerhörd tyngd och referenskänsla åt ljudet.

Lite långsint, men värt en :mrgreen:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-05-23 21:26

phon skrev:
Lust skrev:

Just det. :lol: :lol: :lol:

Jag har ställt en flaska glögg på varje låda,fn va bra det låter.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-23 21:31

Smaken är som baken !

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-05-23 21:36

phon skrev:Just det. :lol: :lol: :lol:

OK...

Eller det kanske är talboken som är "referensen" till hur författaren menat att vi själva ska uppleva (=betona/frasera etc. när vi läser) dennes alster...

Den klarar åtminstone CD-kravet...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-23 21:39

Kör hårt pöjkar, börjar bli "djupt" det häringa.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-23 21:47

Jaaa .... talböcker!

Brukar inte dom vara blindtestade? :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-23 21:50

Lust skrev:
phon skrev:Just det. :lol: :lol: :lol:

OK...

Eller det kanske är talboken som är "referensen" till hur författaren menat att vi själva ska uppleva (=betona/frasera etc. när vi läser) dennes alster...

Den klarar åtminstone CD-kravet...

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-23 22:19

phon skrev:Jaaa .... talböcker!

Brukar inte dom vara blindtestade? :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-23 22:22

IngÖheman skrev:Hur är det med dig själv därvidlag? Och hur går det med din musikspelningskedja? Gör den dig glad och nöjd, eller tycker du att det är jobbigt att upptäcka att du behöver (/vill) byta delar av den med jämna och täta mellanrum?

Min musikspelningskedja är rätt så lång. Typ som kinesiska muren... 8O :lol: :lol: :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-23 22:41

Många diskussioner utmynnar i, eller hamnar snett i, åsikten om vad som är referensen. Vissa menar att det är fonogrammet, andra det ursprungliga uppförandet. Den förra synpunkten är den enkla rent tekniskt, den senare svårare att konkretisera eftersom vi oftast inte vet hur uppförandet lät. Speciellt inte om detta är ett i dator skapat uppförande.

Om man vill segla lite emellan, utan att binda sig så kan man hävda att det sista stadiet som upphovsmannen/kvinnan godkänt är referensen. Å andra sidan är troligen många artister osäkra på hur det ska låta under processens gång och låter de sk experterna bestämma. Med välkänt resultat.

Jämför med konstnären som målar tavlor. Denne har full kontroll över processen ända tills tavlan är klar. Men är tavlan målad utomhus eller i ljuset av ett kallt lysrör? Redan här kommer tveksamheten in hur mästerverket ska avnjutas.

När tavlan hängs på ett galleri kommer ljuset givetvis spela stor roll för hur vi uppfattar tavlan. Men här tillkommer ett par faktorer. Hur hängs tavlan? Hur ser miljön ut? Och tillsammans med vilka andra tavlor presenteras alstret?

I idealfallet är konstnären med i denna process, men det är inte säkert. Vissa konstnärer är duktiga på "hängningen" andra överlåter detta åt experten, dvs i detta fallet galleristen, museet eller vad det nu kan vara.

Om man nu som köpare av detta konstverk, eller av en avbild av denna, vill få ut maximal upplevelse... hur ska man göra då? Försöka återskapa förhållandena under skapandet? Ha galleriet där man köpte tavlan som referens? Eller helt enkelt hänga den där den passar bäst där hemma?

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-23 22:46

Laila skrev:Smaken är som baken !

Brun och illaluktande?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-23 22:48

Falkis skrev:
Laila skrev:Smaken är som baken !