Pear, Randi, Fermer samt Taralabs

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-05-22 16:31

Det är inte först gången dyrkabeltillverkare har dragit sig ur tester.

http://www.audioholics.com/reviews/cables/speaker-cable-reviews-faceoff-2/?searchterm=cables

"It is of no surprise that Audioquest and Transparent Cable and Zu Cables declined our review request since these companies appear to sell the most pricey cable products in the industry, and also make the most questionable claims (ie. skin effect, diode rectification, break-in, audiogenic distortion) about said products and offer no measurable proofs or objective facts."

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-22 17:15

subjektivisten skrev:Ja, och hade du kollat upp Randi's historia så vet du exakt vad han har sysslat med i 30 år nu. Men, det verkar som du skippat det?
Ska vi försöka hålla oss till en diskussion baserat på argument min käre Subjektivist?

Vad i mitt ursprungliga inlägg var det du inte förstog? Är det för abstrakt för dig att jag kan hålla med någon i sak utan att gilla hans metoder eller framtoning? Är din värld så svartvit?

Den del av JREFs arbete jag har ifrågasatt effekten av är "the Million Dollar Challenge", framgick inte det? De som ansöker och som kommer ända till testfasen är sällan eller aldrig de som borde exponeras.

Dessutom tycker jag att Randi har en ganska trist stil i mycket av det han skriver och säger. Att man har/anser sig ha rätt legitimer inte att raljera och förklena sina meningsmotståndare.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-22 17:21

Rundberg skrev:För att tydliggöra: Jag är väldigt positiv till att Randi försöker avslöja charlataner, men det är ju inte de som exponeras it Million dollar challenge. De som vet att de ljuger ställer ju inte upp på utmaningarna!

Intressant observation! Jag håller med.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-22 17:31

KarlXII skrev:
Rundberg skrev:För att tydliggöra: Jag är väldigt positiv till att Randi försöker avslöja charlataner, men det är ju inte de som exponeras it Million dollar challenge. De som vet att de ljuger ställer ju inte upp på utmaningarna!

Intressant observation! Jag håller med.

Jag tror iofs att de flesta som tillverkar kablar, på ett eller annat sätt tror på sina konstruktioner, jag tror inte att de medvetet ljuger. Däremot är det nog ett svårt uppvaknande om de någonsin blir något.

Vh Christer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-22 21:26

Rundberg. Jag håller med dig. Randi är lika mycker kolsupare som den andra parten. Här på faktiskt framstår han annars ofta som en lite gud. Tråkigt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-22 21:33

meanmachine skrev:Rundberg. Jag håller med dig. Randi är lika mycker kolsupare som den andra parten. Här på faktiskt framstår han annars ofta som en lite gud. Tråkigt.

Skitsnack. Har du någon som helst koll överhuvudtaget?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-22 21:36

Rundberg skrev:Den del av JREFs arbete jag har ifrågasatt effekten av är "the Million Dollar Challenge", framgick inte det? De som ansöker och som kommer ända till testfasen är sällan eller aldrig de som borde exponeras.

Ja, vad sa jag nyss? Att du kanske skulle kolla upp Randis historia, där han varit med oannonserat och visat vilka pajaser det är. Sen så anser jag att vissa håller sig undan Randis prov visar precis vad dom är, vidriga tjuvar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-05-22 22:30

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-21 11:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-22 22:38

subjektivisten skrev:Ja, och hade du kollat upp Randi's historia så vet du exakt vad han har sysslat med i 30 år nu. Men, det verkar som du skippat det?

subjektivisten skrev: Ja, vad sa jag nyss? Att du kanske skulle kolla upp Randis historia, där han varit med oannonserat och visat vilka pajaser det är. Sen så anser jag att vissa håller sig undan Randis prov visar precis vad dom är, vidriga tjuvar.

Vad har det ena med det andra att göra? Jag påpekar att jag finner vissa aspekter av JREFs verksamhet mindre tilltalande och du svarar med att försöka diskreditera min person och mitt kunnande istället för att argumentera!

Hur du besvarar alla påståenden i den här tråden tyder på att du tar illa vid dig. Vad är det som bekymrar dig?

Varför kan du inte diskutera trådens ämne istället eller åtminstone argumentera varför JREFs Million Dollar Challenge inte har det utfallet som jag påstår? Om du kunde göra det i en saklig ton så skulle jag bli ännu gladare :) Man behöver inte vara arg hela tiden bara för att man är hårdrockare ;)

MVH

/Mattias

P.S. Vad gäller att "hålla sig undan" MDC, så tror jag att det bygger på en missuppfattning om hur den fungerar. Det är upp till den som påstår sig kunna utföra oförklarliga saker som anmäler sitt intresse, Randi "utmanar" ingen!
Tone Distribution

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-22 22:40

Nej, tycker det är trist när folk svartmålar någon som gör ett bra arbete på grunder som är lösa. Rätt simpelt.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-22 22:49

Var har jag påstått något sådant? Återigen, det jag inte gillar är det utfall som MDC får i praktiken och den ton som råder på forumet och till viss mån i Randis eget argumenterade.

Bara för att man anser sig sitta på det rätta svaret så kan man fortfarande hålla en god ton. Det kanske är så att Randi inte har tänkt på det, vad vet jag...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-23 00:13

Att hålla ton är svårt om man ständigt är påhoppad. Speciellt när många tar alla tillfällen i akt att göra en höna av en fjäder.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-23 07:30

subjektivisten skrev:Att hålla ton är svårt om man ständigt är påhoppad. Speciellt när många tar alla tillfällen i akt att göra en höna av en fjäder.
subjektivisten skrev:Nej, tycker det är trist när folk svartmålar någon som gör ett bra arbete på grunder som är lösa.
Vem är det som gör en höna av en fjäder egentligen :?

Jag har inte sett dig presentera ett enda argument i den här tråden, enbart lösa påståenden. Kanske är det din strategi att sura och trilskas tills alla tröttnat på tråden istället för att ta en debatt... Rätt trist teknik i så fall måste jag säga!

Återigen: Om du inte håller med mig kan du inte presentera något litet argument för varför det skulle vara så som du påstår?

Kamma till dig och kom med i matchen!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-23 09:08

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Rundberg. Jag håller med dig. Randi är lika mycker kolsupare som den andra parten. Här på faktiskt framstår han annars ofta som en lite gud. Tråkigt.

Skitsnack. Har du någon som helst koll överhuvudtaget?

Lägg av med dina bitchslaps....Kan förstå om det är känsligt när din idol hamnar under luppen.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-05-23 11:24

Att MDC får det utfallet det får är väl inte så underligt. Folk som verkligen tror sig ha paranormala förmågor lyckas såklart inte bevisa detta och folk som vet med sig att de ljuger om sina förmågor aktar sig såklart för att utmana överhuvudtaget.

Sen kan man självklart ha åsikter om tonen som Randi & Co har på hemsidan t.ex, men branschen i sig är nog lite ful i allmänhet. Självklart håller den misslyckade utmanaren en låg profil och det är MDC-folket som står för den skävlande och lite dumdryga tonen.

Men jag tycker ändå att MDC är i det stora hela schysst. Om du anser att du har paranormala förmågor så erbjuds du ju faktiskt att kunna kamma hem en mille i dollar. Det finns väl nåt om att dom endast accepterar utmaningar från förhållandevis kända individer och du måste dessutom kvalificera dig genom att en "akademisk person" intygar förmågan (eller nåt liknande) innan dom behandlar din ansökan, men *om* du verkligen skulle kunna nåt som inte gänge vetenskap kunde bevisa så är nog millen din.

Som sagt; tonen på MDC/Randi kunde ju varot lite trevligare ibland, men ändamålet helgar medlen i det stora hela.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-23 12:26

Sen så anser jag att vissa håller sig undan Randis prov visar precis vad dom är, vidriga tjuvar

jag tycker vidriga tjuvar är ett för hårda ord, inte kan jag kalla finbagaren vidrig tjuv eller pajas för att han tar 35:- för en kanelbulle då konsum säljer liknande bullar för 5:-

jag fattar inte varför det är så viktigt att motbevisa dyrkablars och andra hifitillbehörs eventuella effekter, om dessa prylar skänker glädje till köparna vari ligger då problemet? har du själv motvilligt köpt eller blivit pålurad liknande prylar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-23 13:02

Bulls eye celef. :)

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-23 13:42

meanmachine skrev:Bulls eye celef. :)

Bulls eye MM. :wink:

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-23 15:13

dimitri skrev:

Bulls eye Dimitri :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-05-23 17:01

Britt-Gunnar skrev:
dimitri skrev:

Bulls eye Dimitri :wink:

Bulls eye Britt-Gunnar :twisted:

subjektivisten, skärp dig.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-05-23 17:48

celef skrev:jag fattar inte varför det är så viktigt att motbevisa dyrkablars och andra hifitillbehörs eventuella effekter, om dessa prylar skänker glädje till köparna vari ligger då problemet?

Du ser alltså inget allmänintresse i att ta reda på om den effekt / upplevelse man betalar dyra pengar för är grundad på realitet eller illusion?

Gissar på att du då tycker att det även är helt ok att sälja sockerpiller (maskerad till medicin) för tusentals kronor. Dessa kan bevisligen "skänka glädje" för sjuka med hjälp av enbart tro.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-05-23 19:59

celef skrev:
jag fattar inte varför det är så viktigt att motbevisa dyrkablars och andra hifitillbehörs eventuella effekter, om dessa prylar skänker glädje till köparna vari ligger då problemet?

När det gäller hifiprodukter spelar det förstås knappast någon större roll. Däremot tycker jag man ska passa sig för att underskatta betydelsen av att motarbeta pseudovetenskap. Det blir genast mindre kul när det handlar om t.ex. medicinskt bluffmakeri som orsakar oskyldiga (men godtrogna) människors lidande.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-23 20:04

Yes. Men att motverka hifi är lite töntigt som att motverka Armani

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-05-23 21:39

meanmachine skrev:Yes. Men att motverka hifi är lite töntigt som att motverka Armani

:?:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-05-24 06:09

Magnuz skrev:
celef skrev:
jag fattar inte varför det är så viktigt att motbevisa dyrkablars och andra hifitillbehörs eventuella effekter, om dessa prylar skänker glädje till köparna vari ligger då problemet?

När det gäller hifiprodukter spelar det förstås knappast någon större roll.

Varför skall hifi ha en särställning i frågan om tveksamt verksamma produkter? Per Sundell i Hifi&Musik testade för ett tag sedan en avmagnetiserare och skrev då det anmärkningsvärda "Om det är en placeboeffekt spelar kanske inte så stor roll, jag tycker den är värd sina pengar".

Varför är den verkliga effekten är så ointressant för testare och konsument som det tydligen kan vara i ämnet hifi? Finns det liknande synsätt inom andra produktområden?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-24 07:26

subjektivisten skrev:Nej, tycker det är trist när folk svartmålar någon som gör ett bra arbete på grunder som är lösa. Rätt simpelt.

Jag tror att anledningen till misskrediteringen är att en del tror att kablar låter väldigt olika. Även här på faktiskt.
Då brukar alltid sakfrågan vändas till personfråga- eftersom verkliga argument inte finns.

Då kan man också bli utsatt för nedsättande kommentarer som, "kamma till dig", "skärp dig", " kom in i matchen", eller ännu värre: "jag har inte sett dig komma med något argument i denna tråd" osv.

Jag håller med dig, subjektivisten, eftersom du har helt rätt här.

Randi förtjänar respekt för sitt arbete.

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-05-24 08:25, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-24 07:28

Randi har ju rätt.

H. Richard.

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-05-24 07:32

meanmachine skrev:Yes. Men att motverka hifi är lite töntigt som att motverka Armani

Nja, tror inte någon som köper Armani gör det för att de kläderna/prylarna skulle vara bättre än andra i funktion (bättre i kvalitet kan de kanske vara). Det man betalar för är ju design och namnet.

När det gäller kablar är det faktiskt så att HiFi handlare gärna vill sälja med dig ett par dyrkablar när du köper något som tex förstärkare. De försöker kanske inte sälja de dyraste men gärna runt 1k paret. Men med det får handlaren oss att tro att kablar har stor inverkan på ljudet och att lakritsnörena inte duger alls.
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-24 08:22

Horseshit! Precis samma sak.

hifiguru@spray.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-24 08:28

meanmachine skrev:Horseshit! Precis samma sak.

Godmorgon, meanmachine! :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi