celef skrev:jag hajjar ungefär det där med resonanser och dess lägen (tryck och partikel) i rummet, men jag hajjar inte det där att högtalarplaceringen spelar roll,..
Då hajjar man inte ungefär "det där med resonanser och dess lägen".

(Förlåt, jag tyckte det var en sån underbar motsägelse att jag bara var tvungen.

)
Om du inte är i en tryckzon så kan du inte exitera en resonans. Med tryckzon menar jag då ett område där man ser en rumsresonans som blivit exiterad som en tonfrekvent avklingning.
Mitt emellan två tryckzoner ser man ingen avklingning alls, och på andra sidan av det där "mittemellan" (om det finns en nod), så finns nästa tryckzon, och där ser man resonansen avklinga igen - men med motsatt fasläge!

Den där mittemellanlinjen kännetecknas av att uppvisa en (av flera om det är en högre ordnings ståendevåg än första) utsläckning. Man kan säga att det finns ett positivt tryck där,
samtidigt som där finns ett negativt tryck.

Summan blir noll.
Påståendet att det finns "två tryck samtidigt vars summa är noll" kan te sig konstigt och meningslöst, men om man tänker sig att det är en reciprok situation blir det kanske klarare vad det är för mening med att inte förenkla det till "inget tryck" när verkligheten är två (eller flera) samtidiga ljudvågor som bara när de passerar varandra råkar ge nollsumma i punkten ifråga.
Reciprociteten gör nämligen att man kan påstå att man exiterar resonansen även i nodpunkten, men utan att det märks!
Man gör det nämligen två gånger på samma gång! Den ena sker i ett fasläge, och den andra exitationen sker i motfas. Då inser man ju genast att vågorna släcker ut varandra ÖVERALLT i rummet, det vill säga resonansen anslås inte överhuvudtaget! (Av en tryckljudkälla som placerats i trycknoderna för respektive resonansmode. Med en dipol är det en helt annan historia dock...)
celef skrev:tryckmaximum är ju alltid vid dom reflekterande ytorna, oavsett placering av högtalaren, jag kan ju liksom inte förskjuta ljudvågen så att jag istället får maxpartikelhastighet vid ytorna, eller?
Tryckmaxima hittar man på fler ställen än vid de reflekterade ytorna. Man kan ha rörelsemaxima (inget tryckmaxima) vid de reflekterade ytorna, men rörelseriktningen är då längs ytan och inte tvärs den.
Kort sagt:
1. Det finns ställen ute i rummet i vilka man exiterar specifika rumsresonanser illa i många rum.
2. Det finns ställen mot ytor i vilka man inte exiterar specifika rumsresonanseer i många rum.
Tumregler förslår inte. Det är bättre att lära sig hur det fungerar, som vanligt.
Och blandar man in andra sortser ljudkällor än tryckkällor blir det ännu mera komplicerat.
Men här kommer ändå något lite tumregellikt (fast det är ett statistiskt konstaterande snarare än en tumregel):
Om man ritar en ellips i ett rätblocksrum, eller en ellipsoid om man vill göra det tredimensionellt, och ser till så att den når fram till 10 av rummets respektive längddimension, i varje ledd, till varje vägg, och placerar båda högtalarna samt lyssnaren någonstans på ellipsoidens yta, så får man ofta en rimligt bra balans mellan frekvenser som sammanfaller med resonanser i rummet, och de som inte gör det.
Vh, iö
- - - - -
PS. Om inte högtalare och lyssnare befinner sig på en höjd i rummet som är i närheten av halva takhöjden behöver måttet "10 % av..." ökas. Hur mycket beror på hur mycket höjden avviker.
PPS. Inget hindrar att man väljer helt andra placeringar av högtalarna, men då bör de vara konstruerade för det.
PPPS. Det finns bättre modeller som inbegriper mindre förenklingar, och rumsellips-tanken skall mest ses som ett hjälpmedel för att förstå hur ett rum beter sig klangbalanseringsmässigt, sett bredbandigt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).