Pear, Randi, Fermer samt Taralabs

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-24 14:48

meanmachine skrev:Detta vet du? :? Hmmmm typiskt fall av fördommar som ger sanningar.
Vad gäller Randi så ville han väl inte ge bort en miljon utan fick kalla fötter. Finns det något annat sätt att tolka saken på? :?

Tolkningen är att han utmanade EN viss kabel och när den drog sig ut sså är den utmaningen slut. Inget konstigt med det alls.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-05-24 14:53

meanmachine skrev:
Conan skrev:Ta en dressman-kostym för 1 295:-, sätt dit Armani-märken och en prislapp på 7 lakan. Där har du motsvarigheten i kabelbranschen :D

Är väl inget fel att sälja den kostymen - det viktigaste är ju att köparen upplever att det är Armani-kavlitet han har köpt, eller hur MM? :twisted:

Nja. Det handlar om livsstil och status mer än något annat. För visas personer fungerar det helt enkelt inte att köpa sina kläder på Ö&B utan de måste ha en BMW och ARMANI och det får kosta oavsett om militärbrallorna håller lika länge.

Måste man då motarbeta tillverkarna som om de vore religiösa själmordssekter som tömmer trasiga människors konton. :?

Det håller jag med om.

Men jag håller inte med om att dyrkablar är samma sak. Visst om man köper dem bara för att de snygga är det ju helt ok.

Man kanske inte heller tro att kabeltillverkarna är religöa sekter. (Själv är jag nästan militant ateist. ;) )
Men deras påståenden skall granskas och ifrågasättas.

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-05-24 15:02

meanmachine skrev:Back on Topic då ?

En del saker har framkommit som är relevanta.

Randi har inte helt torrt på fötterna erftersom han öppenbarligen backade ur en test efter sina rådgivares avrådan. Han har kanske inte räknat med att man faktiskt kan höra skillnad på kablar (inte fråga om bättre eller sämre). Detta suger enligt mig. Han håller i sin mille och stöter basun om att Blake &CO backade ur (vilket suger enligt mig). Men de ät ju öppenbarligen urfegare båda parter? Detta är vad som jag förstår och inte någon har dementerat detta.

Om kablarna mäter olika kan det ju tänkas vara hörbara skillnader men det är ju ingen hokus pokus då och inget fall för Randi.
Men om man bortser från det och en mille tycker jag att Blake&CO skulle göra ett blindtest i alla fall.

Alltså:
Randi backar för att det kanske går av fysikaliska skäl att höra skillnad.
Blake&Co backar för de är osäkra om de verkligen kan göra det. Annars har de ju allt att vinna.

edit:
Missade: "Han håller i sin mille och stöter basun om att Blake &CO backade ur."
Håller med om att han kan säga varför han själv backar ur.
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-24 15:11

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Märkligt bara att de flesta "kabelhatarna" alltid är så oerhört indignerade för andras skull - de sörjande ensamstående flerbarnsmammeänkorna med mögelhus och punktering på bilen som pådyvlas kablar för tusentals kronor centimetern av hala, silvertungade satansdyrkare utan en chans att kunna värja sig.

Så du har missat helt hur den mänskliga psyket funkar? Du tror inte hifitidningar och reklam påverkar alls? Som jag sa, jag vet ju bevis på motsatsen.

Vad som verkligen förbryllar mig är hur du kan extrahera dessa frågor ur det jag skrev? Sen svarar du på din egen fråga...jaja.

Men det är ju naturligtvis intressant att se vad du har för bevis. Kan du möjligen visa vad du talar om?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-24 15:21

Vad som verkligen förbryllar mig är hur du kan extrahera dessa frågor ur det jag skrev? Sen svarar du på din egen fråga...jaja.

Jag vrider mig av skratt. :mrgreen:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-24 16:46

KarlXII skrev:Vad som verkligen förbryllar mig är hur du kan extrahera dessa frågor ur det jag skrev? Sen svarar du på din egen fråga...jaja.

Men det är ju naturligtvis intressant att se vad du har för bevis. Kan du möjligen visa vad du talar om?

Kan inte hjälpa att du inte klarar av att läsa vad du själv skriver.

Redan tagit upp exempel innan, rätt ointresserad att fortsätta dra upp det för stängda öron.
Senast redigerad av subjektivisten 2008-05-24 18:12, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-05-24 16:59

meanmachine skrev:
MrUncool skrev:
meanmachine skrev:Nja. Det handlar om livsstil och status mer än något annat. För visas personer fungerar det helt enkelt inte att köpa sina kläder på Ö&B utan de måste ha en BMW och ARMANI och det får kosta oavsett om militärbrallorna håller lika länge.

Måste man då motarbeta tillverkarna som om de vore religiösa själmordssekter som tömmer trasiga människors konton. :?

Fast tillverkarna av tex dyrkabel, hifimöss, bandage etc säljer inte dessa med det livsstilsargument som du anger ovan. De (med hjälp av tex Hifi&Musik) påstår att deras produkter faktiskt ger en verklig effekt.

Vad ger dem sig på då? Fåfänga och ego. Ryggdunkarförhoppning från polarna etc. Precis som en BMW eller en ARmani eller dyr makeup eller botox eller mmmmmmmmmmmmm

Det är ändå långt från sekter som på religiös väg lurar folk och skall man ger sig an på hifibranchen får man då ge sig på andra brancher hmmm alla andra brancer likaväl. Det blir sedvridet. Lite som punkarna som hatar alla och måste göra det eftersom allt sammhälleligt är av ondo. SÅ antihifimaffian kanske är hifipunkare eller nått. Vad vet jag. Tittar bara på de tolkningsbara fakta jag läser av dessa envetna gåpåare.

Jag är ledsen men jag förstår inte dina "argument" med alla märkliga liknelser. Hatar punkarna alla och om detta stämmer vem är det i detta fall som beter sig så? Vem / vilka är "antihifimaffian" och vilka är de envetna "gåpåarna". Går det att mer konkretisera vad du egentligen ville ha sagt?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-24 19:26

MrUncool skrev:
meanmachine skrev:
MrUncool skrev:
meanmachine skrev:Nja. Det handlar om livsstil och status mer än något annat. För visas personer fungerar det helt enkelt inte att köpa sina kläder på Ö&B utan de måste ha en BMW och ARMANI och det får kosta oavsett om militärbrallorna håller lika länge.

Fast tillverkarna av tex dyrkabel, hifimöss, bandage etc säljer inte dessa med det livsstilsargument som du anger ovan. De (med hjälp av tex Hifi&Musik) påstår att deras produkter faktiskt ger en verklig effekt.

Vad ger dem sig på då? Fåfänga och ego. Ryggdunkarförhoppning från polarna etc. Precis som en BMW eller en ARmani eller dyr makeup eller botox eller mmmmmmmmmmmmm

Det är ändå långt från sekter som på religiös väg lurar folk och skall man ger sig an på hifibranchen får man då ge sig på andra brancher hmmm alla andra brancer likaväl. Det blir sedvridet. Lite som punkarna som hatar alla och måste göra det eftersom allt sammhälleligt är av ondo. SÅ antihifimaffian kanske är hifipunkare eller nått. Vad vet jag. Tittar bara på de tolkningsbara fakta jag läser av dessa envetna gåpåare.

Jag är ledsen men jag förstår inte dina "argument" med alla märkliga liknelser. Hatar punkarna alla och om detta stämmer vem är det i detta fall som beter sig så? Vem / vilka är "antihifimaffian" och vilka är de envetna "gåpåarna". Går det att mer konkretisera vad du egentligen ville ha sagt?

Vad förstår du inte?

Att jag tycker att antihifimaffian (benämning på alla som anser att teknik är tråkigt och att man bör bekämpa hela branchen) är ute och cyklar när de jämför hifiprodukter med religiösa sekter. Är det fel enligt dig? Tycker du att det är en helt ok jämförelse?

hifiguru@spray.se

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-05-24 19:31

Visst går det att konstruera en kabel som går att särskilja i ett blindtest.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-05-24 19:32

Vad är problemet. Upplys mig.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-05-24 19:33

Att sedan en sådan kabel är duktigt felkonstruerad är ju en helt annan sak. Sånt finns det gott om.

Mvh

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-24 19:37

woland skrev:Visst går det att konstruera en kabel som går att särskilja i ett blindtest.

Mvh

Precis
Vilket fick Randi att backa eftersom han var rädd om millen :wink:

hifiguru@spray.se

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-05-24 19:40

Ja, jag förstår inte varför detta skall vara så svårt att fatta.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-05-24 19:42

Löd ihop en kabel med tillräckligt stort diskantfall, så nog fan ska man kunna peka ut den.

Mvh

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-05-24 20:03

meanmachine skrev:Vad förstår du inte?

I stort sett allt du skrev.

Att jag tycker att antihifimaffian (benämning på alla som anser att teknik är tråkigt och att man bör bekämpa hela branchen) är ute och cyklar när de jämför hifiprodukter med religiösa sekter. Är det fel enligt dig? Tycker du att det är en helt ok jämförelse?

Här gissar jag på att du menar att Randi inte borde "bekämpa" (jag kallar det snarare att lyfta fram i ljuset) dyrkabeltillverkare pga att han gör samma sak med religiösa och medicinska charlataner? Är det så du menar så förstår jag ändå inte varför han skulle begränsa och utesluta vissa ämnen eller företeelser.

Hifiprodukter och religösa sekter ser jag inget logiskt samband mellan. När det förekommer blind dyrkan (vill / behöver inte veta) av dem så skulle det däremot kunna kallas en liknelse värd namnet.

Har inte läst / sett så mycket av Randi men han kan nog gotta sig åt andra ibland. Så som Moore eller varför inte Josefsson i Uppdrag Granskning så är han knappast helt rättvis och ovinklad i sina avslöjanden. Alla gör de oss dock en stor nytta i sin iver efter att lyfta fram bluffmakare mm i ljuset, anser jag.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-24 20:16

MrUncool skrev:
meanmachine skrev:Vad förstår du inte?

I stort sett allt du skrev.

Här gissar jag på att du menar att Randi inte borde "bekämpa" (jag kallar det snarare att lyfta fram i ljuset) dyrkabeltillverkare pga att han gör samma sak med religiösa och medicinska charlataner? Är det så du menar så förstår jag ändå inte varför han skulle begränsa och utesluta vissa ämnen eller företeelser.

Hifiprodukter och religösa sekter ser jag inget logiskt samband mellan. När det förekommer blind dyrkan (vill / behöver inte veta) av dem så skulle det däremot kunna kallas en liknelse värd namnet.

Har inte läst / sett så mycket av Randi men han kan nog gotta sig åt andra ibland. Så som Moore eller varför inte Josefsson i Uppdrag Granskning så är han knappast helt rättvis och ovinklad i sina avslöjanden. Alla gör de oss dock en stor nytta i sin iver efter att lyfta fram bluffmakare mm i ljuset, anser jag.

Min personliga tro är ju att han inte hade helt på fötterna när han började ge sig på hifibranchen. Det är klart att du kan höra skillnad på kablar (se Woland) men det hade han nog inte räknat med helt så därför backade han. Fegt

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-05-24 22:02

Jamen, kom igen!! Randi backade på Fremers förslag att byta testföremål mitt i när Pear backade ur. Hade det handlat om en pajsare som hittar currykors som föreslå ett byte av nåt slag hade väl ingen trott att Randi & co "fegade ur"!?

Ingen har sagt att det aldrig går att höra skillnad mellan någon hifi-kabel (detta påstående strider ju f.ö. mot vetenskapsprincipen om bevis av frånvaro)? Frågan var om det var hörbar skillnad mellan Pear och en standardkabel (Monster).

Den frågan lär vi väl aldrig få besvarad nu.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-24 22:40

Conan skrev:Jamen, kom igen!! Randi backade på Fremers förslag att byta testföremål mitt i när Pear backade ur. Hade det handlat om en pajsare som hittar currykors som föreslå ett byte av nåt slag hade väl ingen trott att Randi & co "fegade ur"!?

Ingen har sagt att det aldrig går att höra skillnad mellan någon hifi-kabel (detta påstående strider ju f.ö. mot vetenskapsprincipen om bevis av frånvaro)? Frågan var om det var hörbar skillnad mellan Pear och en standardkabel (Monster).

Den frågan lär vi väl aldrig få besvarad nu.

Kabel som kabel. Tara referense var ju tom dyrare så torde väl vara legitimt byte. :) Jag tycker att om man sticker ut hakan som de gör med pengarna så kan de gott stå för det också. Detta vidar ju tydligt att det är omöjligt att vinna pengarna. Det är upplagt till Randis fördel. Tråkigt. :(

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-24 22:44

meanmachine skrev:Kabel som kabel. Tara referense var ju tom dyrare så torde väl vara legitimt byte. :)

Du har inte förstått detta än? 8O

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-05-24 23:49

Vi gör såhär..... vi letar upp Randi´s nummer så får MM ringa och prata med honom...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-24 23:57

meanmachine skrev: Min personliga tro är ju att han inte hade helt på fötterna när han började ge sig på hifibranchen. Det är klart att du kan höra skillnad på kablar (se Woland) men det hade han nog inte räknat med helt så därför backade han. Fegt
MM, det är väl ingen nyhet här på Faktiskt att en kabel KAN färga hörbart? Det är möjligt att det var en nyhet för Randi när hans rådgivare berättade det för honom.

Saken är bara den att det är så lätt att göra en kabel som inte färgar. Därför finns det ingen anledning att gå till extremer för att göra en annan kabel. Den enda hörbara skillnaden skulle ju vara en färgning. En kabel som kan särskiljas från en kabel som inte färgar måste ju färga, eller hur?

Så varför ska man betala dyra pengar för en kabel som antingen färgar lika lite som en billig kabel (d.v.s. inte alls) eller för en kabel som färgar MER än en billig kabel?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-25 00:32

MM, Det Randi motsäger är ju INTE faktumet att man kan få kablar att låta olika utan när påstående varför dom låter olika är inte förenliga med tidigare studier och fysikens värld.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-25 01:21

Rundberg skrev:
meanmachine skrev: Min personliga tro är ju att han inte hade helt på fötterna när han började ge sig på hifibranchen. Det är klart att du kan höra skillnad på kablar (se Woland) men det hade han nog inte räknat med helt så därför backade han. Fegt
MM, det är väl ingen nyhet här på Faktiskt att en kabel KAN färga hörbart? Det är möjligt att det var en nyhet för Randi när hans rådgivare berättade det för honom.

Saken är bara den att det är så lätt att göra en kabel som inte färgar. Därför finns det ingen anledning att gå till extremer för att göra en annan kabel. Den enda hörbara skillnaden skulle ju vara en färgning. En kabel som kan särskiljas från en kabel som inte färgar måste ju färga, eller hur?

Så varför ska man betala dyra pengar för en kabel som antingen färgar lika lite som en billig kabel (d.v.s. inte alls) eller för en kabel som färgar MER än en billig kabel?

MVH

/Mattias

Helt enligt mina ideer :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-05-25 02:08

subjektivisten skrev:
Lust skrev:
subjektivisten skrev:
Du vet att han har avslöjat pajaser som tagit MASSA pengar av folk som ofta är i nöd eller i sorg? Du tycker det inte är bra? Bättre att folk lurar och utnyttjar sörjande människor?

Du tror inte på människans fria vilja, va?

Du är inte speciellt upplyst om grupptryck och hjärntvättning va?

Bara för att du varit djupt inne i den svängen bör du inte förutsätta att alla andra gjort/gör/kommer att göra samma resa.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-25 02:52

Vem säger att jag snackar om mig själv? Kanske ser det med egna ögon?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-25 06:19

Underbar tråd helt i faktiskt anda :lol:
Det är ju bra att vi diskuterar de stora, viktiga sakerna i livet :roll:

Visst är det trist om några stackare luras till att köpa dyrare kablar än de behöver, men kom igen, finns det inte viktigare saker att uppröras över?

Det finns ju mycket större skojjare än de som verkar inom kabelbranchen.
Tex nestlee, som "gav bort" modersmjölkersättning till fattiga afrikaner, trots att de visste att mödrarna då slutar producera egen modersmjölk och trots att de visste att vattnet de blandade ut pulvret med var förorenat. :evil:

Var fanns Randi då?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-05-25 06:59

Moment-23 skrev:Underbar tråd helt i faktiskt anda :lol:

Visst är det trist om några stackare luras till att köpa dyrare kablar än de behöver, men kom igen, finns det inte viktigare saker att uppröras över?

Tex nestlee, som "gav bort" modersmjölkersättning till fattiga afrikaner, trots att de visste att mödrarna då slutar producera egen modersmjölk och trots att de visste att vattnet de blandade ut pulvret med var förorenat. :evil:

Var fanns Randi då?

Varför skulle Randi ha ett större ansvar än någon annan i att avslöja detta? 8O

Du menar att tex stora humanitära diskussioner diskvalificerar mindre eller att det pga att det finns större skojare så behöver de mindre inte uppmärksammas? Jag håller inte med! Man bör syna och granska på alla nivåer. Vill man inte vara med i diskussionerna så är det bara att låta bli.
http://www.alltforforaldrar.se/page/art ... ersattning (Artikel)
http://www.alltforforaldrar.se/snack2/? ... eee62833a5 (Forum)

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-25 09:40

subjektivisten skrev:MM, Det Randi motsäger är ju INTE faktumet att man kan få kablar att låta olika utan när påstående varför dom låter olika är inte förenliga med tidigare studier och fysikens värld.
Fel, fel, fel!
Randi skiter i teorier om hur övernaturliga effekter uppstår.
JREFs Hemsida skrev:PLEASE: Do not burden us with theories, philosophical observations, previous examples, anecdotal evidence or other comments! We are only interested in an actual demonstration.

Var skriver Randi för övrigt att kablar så klart kan låta olika?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-25 10:59

MrUncool skrev:
Moment-23 skrev:Underbar tråd helt i faktiskt anda :lol:

Var fanns Randi då?

Varför skulle Randi ha ett större ansvar än någon annan i att avslöja detta? 8O

Du menar att tex stora humanitära diskussioner diskvalificerar mindre eller att det pga att det finns större skojare så behöver de mindre inte uppmärksammas? Jag håller inte med! Man bör syna och granska på alla nivåer. Vill man inte vara med i diskussionerna så är det bara att låta bli.
http://www.alltforforaldrar.se/page/art ... ersattning (Artikel)
http://www.alltforforaldrar.se/snack2/? ... eee62833a5 (Forum)

Hmm, först ställer du en fråga och sedan svarar du själv på den. Vilket gäller, ville du fråga mig något eller påstå något?

Vad gäller graden av "viktighet" så behöver helt klart en del i denna tråd en realitycheck. Det betyder dock INTE att man inte ska syna på alla nivåer. Dock skulle det väl vara mer balanserat om reaktionerna var i paritet med "problemen", eller?

Om nu en del blir så upprörda över hur Randi behandlas eller de stackare som köper för dyra kablar så är jag, i alla fall om de nu skulle var något sånär konsekventa i sin reaktion, faktiskt rädd för deras reaktion på RIKTIGA orättvisor i världen.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-25 11:36

James Randi har högt anseende i vetenskapliga kretsar.
2002 har BBC/Randi genomfört ett BT för att bekräfta eller förkasta fynd som prof. Jacques Benveniste publicerat i Nature 1988 (Nature=högst rankad vetenskaplig tidskrift), här, Lite info om honom här
Nåväl, man (BBC) har genomfört ett kontrollerat, dubbelblint test som kan ses här uppdelat i flera 10 minuters avsnitt
här finns det info om programmet från BBC/Horizon.

Jacques Benveniste deltog liksom flera av hans kollegor, de flesta med professorsgrad. I programmet redovisas det noggrant för de vetenskapliga metoderna, metoder att säkerställa dubbelblindheten och metoder för statistisk bearbetning. Statistiken tog Martin Bland hand om.
All namn finns här och deras vetenskapliga bidrag kan kollas här

Nåväl, vad har detta med kablar att göra?
Döm själva. Flera av oss har ägnat tid och ansträngning att läsa/skriva i tråden. Kanske lite extra tid kan läggas på ovanst. Bilden av Randi och hans agenda kanske klarnar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi