repiga cd-skivor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

repiga cd-skivor

Inläggav celef » 2008-05-24 12:29

finns det något bra sätt att få repiga cd-skivor att bli spelbara igen?

jag har provat en polish-pasta från kjell&co som inte funkade, vet ni någon bättre pasta eller metod?
Bikinitider

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-24 12:33

Jag brukar använda tandkräm applicerat på en mjuk bommulstrasa. Putsa med mycket lätt tryck. Skölj sedan i vatten. För mig brukar det funka nästan till 100 %..

Denna metod har jag använt i ca 10 år nu ..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2008-05-24 12:35

Dunderklumpen skrev:Jag brukar använda tandkräm applicerat på en mjuk bommulstrasa. Putsa med mycket lätt tryck. Skölj sedan i vatten. För mig brukar det funka nästan till 100 %..

Samma här!!

En mycket bra metod vill jag säga.!
Jag har räddat många favorit skivor med den metoden.

/Danne

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-24 12:38

Banan fungerar inte ;)

Google sökning med hjälp av: "laga repade cd-skivor!"

http://www.wisebread.com/quickly-removing-scratches-from-cds-and-dvds

Ovanstående är definitivt tumregelsmässiga försök varvid en hoppyfunderare med digital lagring på hårddisk som jag frånsäger sig allt ansvar för slutresultatet

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-24 14:51

LEXrasta skrev:
Dunderklumpen skrev:Jag brukar använda tandkräm applicerat på en mjuk bommulstrasa. Putsa med mycket lätt tryck. Skölj sedan i vatten. För mig brukar det funka nästan till 100 %..

Samma här!!

En mycket bra metod vill jag säga.!
Jag har räddat många favorit skivor med den metoden.

/Danne

Det är nog skillnad på tandkräm och tandkräm... Har en Michael Jackson-cd som sista spåren blev ospelbara på. Efter en försiktigt behandling med tandkräm accepterades skivan överhuvudtaget inte alls i spelaren. Ytan på CDn blev dessutom lite matt, dvs bestod av en massa små repor....

En behandling med Fellowes CD/DVD Scratch Repair Kit återställde dock skivan totalt, ser ut och spelar som ny!
Bild

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-24 15:17

Har provat bilpolish med viss framgång, kan blanka upp även matta skivor :) Även testat tandkräm. Vad har ni för favoritmärke? :mrgreen:

Fast nu ska jag köpa en slip-apparat för riktigt skadade skivor, återkommer den dag jag testat...

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-05-24 17:49

Min erfarenhet med tandkräm är att man aldrig ska polera radiellt... bara från mitten och ut, och utifrån och in. :)

Polerar man radiellt har jag råkat ut för att spelaren har fått fnatt och dragit iväg med lasern till helt fel ställe på skivan. När man polerar som man "ska" har jag aldrig råkat ut för något konstigt.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-05-24 18:01

Kjell&Co pasta fungerar för milt repade skivor.

Fungerar inte det får man ta till bilpolish. Finns av olika grader. Fungerar bra men det är ett litet jobb som måste göras.

Har även testat en Clas-Ohlsson-maskin. Bara skräp. Det absolut bästa är proffsmaskiner. Skivor blir som nya, men det kostar därefter.

T

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-24 18:05

LypsylateX skrev:Min erfarenhet med tandkräm är att man aldrig ska polera radiellt... bara från mitten och ut, och utifrån och in. :)

Men... det är ju det som är radiellt. :?: Om man gör en repa tvärs spåren så gör ju inte det så mycket som om man gör en längs ett spår.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-24 18:40

Thomas_A skrev:Har även testat en Clas-Ohlsson-maskin. Bara skräp. Det absolut bästa är proffsmaskiner. Skivor blir som nya, men det kostar därefter.

Clas Ohlsson eller Kjell & Co-maskin?? Berätta gärna mer...!

Man kanske skulle köpa polertrissa istället :)

Edit: Finns ett ställe (dvd-uthyrning) som slipar proffsigt men tar 20 spänn per skiva.

Kan nån rekommendera ett bra enkelt sätt att polera utan att behöva handkraft så säg till...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-05-24 19:50

phloam skrev:
Thomas_A skrev:Har även testat en Clas-Ohlsson-maskin. Bara skräp. Det absolut bästa är proffsmaskiner. Skivor blir som nya, men det kostar därefter.

Clas Ohlsson eller Kjell & Co-maskin?? Berätta gärna mer...!

Man kanske skulle köpa polertrissa istället :)

Edit: Finns ett ställe (dvd-uthyrning) som slipar proffsigt men tar 20 spänn per skiva.

Kan nån rekommendera ett bra enkelt sätt att polera utan att behöva handkraft så säg till...

Troligtvis skulle man kunna använda en sk miniborr med sina tillbehör ang polering/slipning. Men då skulle jag prova lite på några test-CD först.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-05-25 13:08

Överlägset bästa sättet måste väll ändå vara att "rippa" skivan med EAC eller liknande program med bra felkorigeringsfunktion och sedan bränna resultatet på en CDR.

Om inte annant skulle jag nog säga att det är direkt oklokt att börja kladda/repa/polera med tandkläm och liknande utan att först göra en EAC-rippad back up-CD.

EAC (Exact Audio Copy) är ett superenkelt och fiffigt gratisprogram som går att ladda ner här:

http://www.exactaudiocopy.de/
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-25 14:01

Då ska de gärna gå att spela överhuvudtaget först :) (men bra tips annars!)

För min del kan det handla om barnspel på cd som tappats på golv, ganska ordentlig misshandel m.a.o.

Har funderat på en sån där mini/hobbyborr, men det verkar lite fjuttigt. Här behövs nåt mer industrimässigt :D

Köpte för länge sen ett cd repair kit med polervätska (liten flaska, räcker inte långt) men bästa med det var en tjock gummimatta som man kan fixera skivan på när man jobbar. Väldigt bra att ha, att hålla en skiva i handen när man polerar för hand är ju livsfarligt då de lätt spricker.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-25 15:21

Barnskivor skall alltid kopieras vid första spelningen :)

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-05-25 15:24

Håller med om tipset med EAC.

Det finns gott om tester på nätet av rippningsfunktionen i många CD/DVD-läsare/brännare.

En som är riktigt bra för priset är Samsung SH-182D. Den kostar runt 300kr och läser repiga CD-
skivor bättre än många "hiend" spelare.

Ett enkelt program som testar avläsningen:
http://www.cdspeed2000.com/

C1-fel spelar ingen roll, de återskapas utan bitfel. C2-fel däremot, betyder att ljuddatan har
förändrats.

Har lyckats återskapa flera repiga skivor till 100% (verifierat med nerladdad flac som referens).

När man väl har en bitkorrekt kopia så kan man börja med tandkräm, bilpolish eller vad man nu vill.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-25 16:28

Kaffekoppen skrev:Barnskivor skall alltid kopieras vid första spelningen :)

rub it in, will ya :D

Edit: "Rub", hah, som i polera då :mrgreen:

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-05-25 22:33

Almen skrev:
LypsylateX skrev:Min erfarenhet med tandkräm är att man aldrig ska polera radiellt... bara från mitten och ut, och utifrån och in. :)

Men... det är ju det som är radiellt. :?: Om man gör en repa tvärs spåren så gör ju inte det så mycket som om man gör en längs ett spår.

Jo, du har rätt... det var jag som var seg i kolan. Jag avsåg att skriva axiellt.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-05-25 22:35

LypsylateX skrev:
Almen skrev:

Jo, du har rätt... det var jag som var seg i kolan. Jag avsåg att skriva axiellt.

[s]Jag skulle prova tangentiellt [/s]:)
Axiellt blir väl lite svårt.
Senast redigerad av Stenberg 2008-05-26 14:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-26 09:36

Passa på att polera kanterna, har hört att det låter bättre då :P

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-06-12 08:50

Jag har något som heter alsop tror jag hemma.
Det märkliga är att en orepad cd som putsas up låter bättre efteråt.
Den verkar bli blankare.
Kanske inbilning men jag hade ju inte väntat mig resultatet utan det blev bara så.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-12 08:53

Jag har köpt Kjell & Co maskin den funkar även för riktigt repiga skivor. Dock får man köra om många gånger...
/M

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-12 09:37

-Martin- skrev:Jag har köpt Kjell & Co maskin den funkar även för riktigt repiga skivor. Dock får man köra om många gånger...
/M

Aha ok, bra med info för jag har varit på gång att köpa en sån ett tag nu...! Dags att slå till :) Man kanske kan testa med egna polermedel..?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-12 18:46

phloam skrev:
-Martin- skrev:Jag har köpt Kjell & Co maskin den funkar även för riktigt repiga skivor. Dock får man köra om många gånger...
/M

Aha ok, bra med info för jag har varit på gång att köpa en sån ett tag nu...! Dags att slå till :) Man kanske kan testa med egna polermedel..?

Jag testade bara med medföljande medel (till sonens PS2 GTA-spel). Och det funkade. Men man kanske vågar testa "tyngre" grejer(?)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-12 20:51

vad är det för kjell-maskin ni skriver om?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-06-12 22:06

Det enda som verkligen fungerar bra är proffsmaskiner. Jag undrar om det går att köpa och var?

Typ:

Bild

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-12 22:25

Thomas_A skrev:Det enda som verkligen fungerar bra är proffsmaskiner. Jag undrar om det går att köpa och var?

Typ:

Bild

Finns (fanns?) en till salu på kvd.se nu...

Edit. Fanns var rätt ord...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-12 22:54

shit, man måste ha en stor samling ospelbara skivor eller unika skivor för att motivera en investering i en sådan apparat

jag tyckte min kantskärare och kryofrys var dyr, men den där är nog tusenfalldigt dyrare
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-12 23:02

celef skrev:vad är det för kjell-maskin ni skriver om?

Denna funderar jag på:

disc repair

Martin, du kan ju kränga din till mig om du inte har nytta av den mer :D

Annars, proffsmaskin borde man få hyra i nåt dygn kanske, inte köpa. Får nog rätt många nya skivor för de pengarna :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-13 11:54

den där lilla manicken såg intressant ut, jag har en tio-femton skivor som är ospelbara så priset är ju på rätt sida, bara den funkar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-06-13 19:29

Har köpt en likadan på Clas-Ohlson.

Den är inge vidare.

Thomas

Återgå till Generellt om hifi