Rundberg skrev:Fel, fel, fel!
Randi skiter i teorier om hur övernaturliga effekter uppstår.
Vanlig ellära är INTE övernaturligt så du bör nog tänka på det.
Moderator: Redaktörer
Rundberg skrev:subjektivisten skrev:Men du verkar tycka det är bra att det finns folk som lurar andra på pengar? För det är ju precis vad spåkärringar och dyl gör och det är ju inte sällan dom utnyttjar dom när folk mår som sämst (någon nära har dött eller dyl). Det är bra att dom fortsätter så?
Var i min text står det att läsa?
Du är väldigt pigg på att påpeka att andra ska läsa saker ordentligt, men lever inte upp till din egen standard verkar det som...
Jag har inte mycket till övers för tarotläggare och stjärnuttydare, men det betyder inte att jag uppskattar att aningslösa personer luras till att göra bort sig och sedan göras till åtläje i skepticismens namn.
Det där med mål och medel tål att tänkas på ibland...
MVH
Mattias
Rundberg skrev:...aningslösa personer luras till att göra bort sig och sedan göras till åtläje i skepticismens namn.
en sannare bild skrev:...lurade personer får en chans öppna ögonen för vilka myter de blivit utsatta för och myterna redovisas sedan för att hjälpa andra att ta till sig den sunda skepticismen*.
James Randi skrev:Further investigation needs to be done. This may sound a little strange coming from me, but if there is any possibility that there's a reality here I want to know about it, all of humanity wants to know about it.
Moment-23 skrev:Vad gäller graden av "viktighet" så behöver helt klart en del i denna tråd en realitycheck. Det betyder dock INTE att man inte ska syna på alla nivåer. Dock skulle det väl vara mer balanserat om reaktionerna var i paritet med "problemen", eller?
Om nu en del blir så upprörda över hur Randi behandlas eller de stackare som köper för dyra kablar så är jag, i alla fall om de nu skulle var något sånär konsekventa i sin reaktion, faktiskt rädd för deras reaktion på RIKTIGA orättvisor i världen.
meanmachine skrev:woland skrev:Visst går det att konstruera en kabel som går att särskilja i ett blindtest.
Mvh
Precis
Vilket fick Randi att backa eftersom han var rädd om millen
Nej, nu uttalar du dig igen om något du missförstått. Kriterierna överrensstämde inte.meanmachine skrev:woland skrev:Visst går det att konstruera en kabel som går att särskilja i ett blindtest.
Mvh
Precis
Vilket fick Randi att backa eftersom han var rädd om millen
Lust skrev:subjektivisten skrev:Du vet att han har avslöjat pajaser som tagit MASSA pengar av folk som ofta är i nöd eller i sorg? Du tycker det inte är bra? Bättre att folk lurar och utnyttjar sörjande människor?
Du tror inte på människans fria vilja, va?
IngOehman skrev:Lust skrev:subjektivisten skrev:Du vet att han har avslöjat pajaser som tagit MASSA pengar av folk som ofta är i nöd eller i sorg? Du tycker det inte är bra? Bättre att folk lurar och utnyttjar sörjande människor?
Du tror inte på människans fria vilja, va?
Hur du lust att definiera "fri vilja"?
När är viljan fri och när är den det inte, enligt dig? Är kunskap farligt för friheten, enligt dig?
Om en person går med i en sekt och det slutar med att de allihopa hoppar utför ett stup och dör, vems vilja var fri?
Jag kan tänka mig att personen var euforiskt lycklig, och gjorde vad han eller hon önskade mest av allt i hoppandet.
Men - jag kan även tänka mig att det kan finnas händelser som kunnat få personen att ifrågasätta det hela innan det var "för sent", vakna upp och omvärdera resten av livet inklusive det förestånde hoppet.
Eller vi kan tänka oss en annan sekt, som går ut på en massa saker, varav en är att medlemmarna betalar alla sina pengar till sektledaren.
Kan du i det fallet tänka dig att personen kanske 50 år senare "vaknar upp" och inser allt som han eller hon hade kunnat göra med sitt liv, men som inte blev av nu. Tror du att personen ser tillbaka på sitt liv som det blev, som ett fritt liv, eller som ett ofritt?
Jag har inga bra svar på de här frågorna, men jag kan tänka mig att det finns många olika svar på dem, och att frågan om vem som är fri inte alltid är så lätt...
Jag tycker människans frihet är en av de viktigaste sakerna som finns, och är helt emot att tinga någon att göra, tänka eller tycka något - men jag har svårt att se varför det behöver leda till att man inte skall säga något, om man vet något som kan vara av värde för någon annan att få höra? Vad är det för frihet som är så vek att den riskeras av lite fakta?
Tror du att människor blir ofria av att få veta det som Randi berättar?
Jag har sett gott om exempel på "kabelavprogrammerade" människor som efter uppvaknandet, både retrospektivt och sett framåt, har svårt att se känslokallt på de myter som frodas i HiFi-branschen.
Men visst är det lätt att säga: De som låter sig luras får skylla sig själv! Bekvämt dessutom.
Missförstå mig inte - jag tycker det är en självklarhet att var och en får göra som de vill, men jag förstår inte drivkraften bakom att vilja hindra upplysande information med argumentet att "de får skylla sig själv".
Tycker nästan att det blir tvärtom - att de som vill hindra faktaspridning blir de ansvariga. Kanske rent av mera så än de som hjälper till att sprida myterna av ren okunskap.
Vh, iö
Lust skrev:Sedan är du en hejare på att vända på allting. På vilka grunder anser du att jag är emot och vill hindra faktaspridning?
Tvärtom tror jag även där på frihet och mångfald och att kunskap mer eller mindre är en förutsättning för friheten..
Lust skrev:Jag reagerade på att någon påstås "TA massa pengar av folk om ofta är i nöd eller i sorg".
Lust skrev:I min värld är det varje människas fria val att köpa eller förkasta något. Om denne inför det beslutet vill ta till sig info eller inte är också valfritt.
Tror samtidigt att det finns klart fler lyckliga "dyrkabelägare" än olyckliga diton.
subjektivisten skrev:Det vill säga, att snacka om fri vilja så MÅSTE man även visa att personen ifråga fått lika mycket input från flera andra vinklar, och inte allt från ett håll.
Kaffekoppen skrev:Lust skrev:Sedan är du en hejare på att vända på allting. På vilka grunder anser du att jag är emot och vill hindra faktaspridning?
Tvärtom tror jag även där på frihet och mångfald och att kunskap mer eller mindre är en förutsättning för friheten..
Jag får nog hålla med, åtminstonde har jag aldrig uppfattat dig så. Knepig tolkning.
I min värld är det varje människas fria val att köpa eller förkasta något. Om denne inför det beslutet vill ta till sig info eller inte är också valfritt.
I min värld är det även varje människas fria val att sälja eller inte sälja något. Om denne inför det beslutet vill ge ärligt info eller inte om produktens sanna egenskaper är också valfritt.
Lust skrev:I min värld är det varje människas fria val att köpa eller förkasta något. Om denne inför det beslutet vill ta till sig info eller inte är också valfritt.
dimitri skrev:Det låter onekligen rimligt:I min värld är det varje människas fria val att köpa eller förkasta något. Om denne inför det beslutet vill ta till sig info eller inte är också valfritt.
Men det är en stympad sanning. Den är unilateral. Den friar säljaren från att utöva hans fria val.
Det fattas en fortsättning:I min värld är det även varje människas fria val att sälja eller inte sälja något. Om denne inför det beslutet vill ge ärligt info eller inte om produktens sanna egenskaper är också valfritt.
celef skrev:detta börjar bli smått löjligt, då tycker jag att ni ska hoppa på allt och alla som gör mer än bara tillverkar det absolut nödvändigaste!
vem behöver cd-spelare frästa ur ett stycke flygplansaluminium? vem behöver guldplätterade kontakter? vem behöver en rakapparat? vem behöver fler än ett par sneakers?
MrUncool skrev:Lust skrev:I min värld är det varje människas fria val att köpa eller förkasta något. Om denne inför det beslutet vill ta till sig info eller inte är också valfritt.
Detta håller säkert, alla som här diskuterar ämnet, med om (hoppas jag).
Frågan där flera av oss tydligt går isär är vikten av infon och hur den presenteras. Om en tillverkare hävdar magiska effekter* av sina produkter och att tex H&M testar dem utan att bry sig om det upplevda beror på placebo eller reella orsaker, anser jag att detta skall utmanas och ifrågasättas. etta för att erhålla en både bredare och djupare information. Är det någon som inte anser detta och varför i så fall?
* Tex Dyrkablar, antistatborstar, hifimöss och kabelbandage med hemlig metallspånsblandning mm...
subjektivisten skrev:Skulle du sälja en rakapparater där du påstår att du inte behöver raka dig mer än 4 gånger per år, för genom kristallbehandlad skärblad så tvingar det ansiktshåret att sluta växa i ca 3 månader, så bör du kunna bevisa detta med.
Har du testat Furutech? Hifi&Musik menar att "den kan med fördel användas på såväl LP, CD som DVD-skivor som på själva utrustningen. Även högtalarkoner mår bra av att få sig en avborstning! Priset på 995kr kan tyckas dyrt för en borste, men när man hör (eller ser) resultatet så inser man att det faktiskt är billigt i förhållande till den förbättring den medför."Lust skrev:PS. Antistatborstar vid vinylspelning uppskattas av mig DS.
MrUncool skrev:Moment-23 skrev:Vad gäller graden av "viktighet" så behöver helt klart en del i denna tråd en realitycheck. Det betyder dock INTE att man inte ska syna på alla nivåer. Dock skulle det väl vara mer balanserat om reaktionerna var i paritet med "problemen", eller?
Om nu en del blir så upprörda över hur Randi behandlas eller de stackare som köper för dyra kablar så är jag, i alla fall om de nu skulle var något sånär konsekventa i sin reaktion, faktiskt rädd för deras reaktion på RIKTIGA orättvisor i världen.
Ditt synsätt går att applicera på nästan alla typer av diskussioner och argument på detta och andra forum. Finns alltid något som är viktigare i ett större perspektiv än inlägg i ett smalt ämne som detta. Varje ämne är sitt och de stora frågorna kan diskuteras på andra sätt / ställen om man så önskar. Mycket bättre än att använda dem som "debattdödare" i ett specialämne.
Lust skrev:Du har förmodligen själv sett hur kabelmarknaden de senaste två-tre decennierna har utvecklats från mer eller mindre obetydlig till vad den är idag.
Det är en fungerande och som det ser ut en bestående marknad. En sådan marknad skulle inte finnas om det inte finns ett positivt utbyte från båda sidor i den. Då skulle den självdö.
MrUncool skrev:Lust skrev:I min värld är det varje människas fria val att köpa eller förkasta något. Om denne inför det beslutet vill ta till sig info eller inte är också valfritt.
Detta håller säkert, alla som här diskuterar ämnet, med om (hoppas jag).
Frågan där flera av oss tydligt går isär är vikten av infon och hur den presenteras. Om en tillverkare hävdar magiska effekter* av sina produkter och att tex H&M testar dem utan att bry sig om det upplevda beror på placebo eller reella orsaker, anser jag att detta skall utmanas och ifrågasättas. etta för att erhålla en både bredare och djupare information. Är det någon som inte anser detta och varför i så fall?
* Tex Dyrkablar, antistatborstar, hifimöss och kabelbandage med hemlig metallspånsblandning mm...
IngOheman skrev:Den som varit programmerad och blivit avprogrammerad är kanske den som vet och förstår bäst av alla, och som har störst möjlighet att hjälpa dem som fått sitt förnuft besegrat att få det åter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster