Pear, Randi, Fermer samt Taralabs

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-26 09:18

Rundberg skrev:Det jag motsätter mig är just att locka människor med en stor summa pengar där upplägget garanterar att de som kommer till test har noll koll på vad de utsätter sig själva för.

Testupplägget utformas mycket noggrant tillsammans med den som har "a paranormal claim". Det är detta noggranna förfarande som gör att det är extremt få av alla som anmäler sig som slutligen testas: de flesta upptäcker vad det innebär att "bevisa" något, och de inser att det de hävdar inte funkar i det avseendet, och backar ur utmaningen. Jag rekommenderar att du läser några av beskrivningarna av "claims" som finns på randi.org.

För att återgå till topic: Jag tror att Randi hade tjänat på att definiera utamningen utifrån mätbara parametrar än utifrån märken och modeller.
Randis utmaning handlar om "Paranormal Claims", och därför är det mer intressant med kabeltillverkare som konkret hävdar att deras produkter på något sätt går bortom naturvetenskapen än en audiofil som hävdar att "det går visst att höra skillnad på kablar".

"jag kan höra skillnad på kablar" är inget hävdande av övernaturliga kunskaper. Att mäta på kablar och undersöka hur stora skillnader i resistans, kapacitans och induktans som är hörbara är ingen uppgift för Randi Foundation, det kan göras på akustikinstitutioner på högskolor och universitet. Dock kommer aldrig så många sådana undersökningar att hindra guldöron från att yttra fraser som "vetenskapen vet inte allt", "man kan inte mäta allt", eller "det är skillnad på musik och fysik".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-26 09:33

Vi måste verkligen göra en insats för att avprogrammera alla dessa stackars villfarna kabeltillverkare! Varför är det ingen som tänker på dem? :mrgreen:

Har funderat på det Subjektivisten skrev tidigare, och jag håller med om att det kan vara stor skillnad mellan nybörjare och erfarna inom hifi. Fast jag vete fasen om nybörjarna alltid är de mest lättlurade :)

Jag kan inte låta bli att tänka; vilka är det som köper de riktigt dyra kablarna, och varför? Är det noobs som luras att köpa kabel för 300kkr? Knappast. Ju större lurendrejeri, desto mer är båda parter insyltade, skulle jag vilja säga.

Med anledning av detta blir det alltmer uppenbart att det inte finns "oskyldiga offer". Däremot ser jag två olika sorters hifi-intresse - ett mer "lutheranskt" (allt för transparensen, tekniken ointressant och ska gömmas, vetenskaplighet, F/E, utseende oviktigt, osv. Lite tagelskjorta, typ.) och ett mer "katolskt" (utsvävande, bling-bling, känslostyrt, show-off, exorcism, ja ni vet).

Men i grund och botten krävs, för att få delta i konflikten mellan dessa, att man är medlem i kyrkan och har tagit till sig grundläggande koncept. Man har gått från SIBA-hedning till att omslutas av Höga Troheten, och vet (till skillnad från "vanligt" folk) att det krävs lite mer påkostad teknik för att komma närmare musikhimlen.

Så nej, jag tror inte på oskyldiga hifi-konsumenter överhuvudtaget. Om det nu skall missioneras så vore det väl bättre att stå utanför OnOff och dela ut flygblad till alla riktigt förtappade som köper kompaktanläggningar och musikmobiler.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-26 09:57

Vilket junk-resonemang! :lol:

Nä, alltså, inga resonemang är junk, men jag tycker dina slutsatser är junk - de är ju fastslagna med utgångspunkt på ditt egna resonemang utan stöd för några fakta eller exempel alls ;)

Det är nog mer koimplicerat än du lägger fram det.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-26 10:00

Kaffekoppen skrev:

Då får du ju själv komma med fakta som visar detta :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-26 10:53

phloam skrev:Vi måste verkligen göra en insats för att avprogrammera alla dessa stackars villfarna kabeltillverkare! Varför är det ingen som tänker på dem? :mrgreen:

Har funderat på det Subjektivisten skrev tidigare, och jag håller med om att det kan vara stor skillnad mellan nybörjare och erfarna inom hifi. Fast jag vete fasen om nybörjarna alltid är de mest lättlurade :)

Jag kan inte låta bli att tänka; vilka är det som köper de riktigt dyra kablarna, och varför? Är det noobs som luras att köpa kabel för 300kkr? Knappast. Ju större lurendrejeri, desto mer är båda parter insyltade, skulle jag vilja säga.

Med anledning av detta blir det alltmer uppenbart att det inte finns "oskyldiga offer". Däremot ser jag två olika sorters hifi-intresse - ett mer "lutheranskt" (allt för transparensen, tekniken ointressant och ska gömmas, vetenskaplighet, F/E, utseende oviktigt, osv. Lite tagelskjorta, typ.) och ett mer "katolskt" (utsvävande, bling-bling, känslostyrt, show-off, exorcism, ja ni vet).

Men i grund och botten krävs, för att få delta i konflikten mellan dessa, att man är medlem i kyrkan och har tagit till sig grundläggande koncept. Man har gått från SIBA-hedning till att omslutas av Höga Troheten, och vet (till skillnad från "vanligt" folk) att det krävs lite mer påkostad teknik för att komma närmare musikhimlen.

Så nej, jag tror inte på oskyldiga hifi-konsumenter överhuvudtaget. Om det nu skall missioneras så vore det väl bättre att stå utanför OnOff och dela ut flygblad till alla riktigt förtappade som köper kompaktanläggningar och musikmobiler.

Helt underbara resonemang. :lol:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-26 11:05

phloam skrev:Med anledning av detta blir det alltmer uppenbart att det inte finns "oskyldiga offer". Däremot ser jag två olika sorters hifi-intresse - ett mer "lutheranskt" (allt för transparensen, tekniken ointressant och ska gömmas, vetenskaplighet, F/E, utseende oviktigt, osv. Lite tagelskjorta, typ.) och ett mer "katolskt" (utsvävande, bling-bling, känslostyrt, show-off, exorcism, ja ni vet).

Jag tror att de flesta hifiintresserade (som dock lämnat siba etc bakom sig) ligger någonstans mittemellan. Alltså de förstår argumenten som tex LTS, eller andra likasinnade föreningar/personer framför och kan sympatisera med dem. Men de kan tänka sig att göra avkall på någon/några punkter för att tillfredställa andra behov än strikt transparens eller mycket effekt.

Exempel på detta från mig själv är tex utseende och storlek på burken/burkarna. De får inte vara för fula eller för stora/tunga/djupa. Då går de fetbort.

Betyder detta att jag helt sågar transparensidealet? Nej, naturligtvis inte. Men när jag letar utrustning så försöker jag hitta sådant som är en bra kompromiss mellan olika egenskaper (om jag måste kompromissa, det är inte alltid så säkert).

Och vad är det jag egentligen väljer bort? Ja, om det tex är ett spikrakt frekvenssvar mellan 2hz och 100khz så kan jag faktiskt leva med att kurvan dippar ett par dB över 30khz. Jag är rätt säker på att jag inte längre hör något över 15khz ändå.
Eller om jag väljer en förstärkare som "bara" ger 50w istället för 250w per kanal så kan jag också leva med det just nu eftersom jag har små barn och ändå inte kan lyssna på ens de nivåer som en förstärkare på 50w kan peta ur sig.

Det är för oss som befinner oss lite mittemellan som det är svårast. Det finns egentligen ingen som är intresserad av våra behov och önskemål.
De som bara gillar yta och bling får ju sitt och de som bara vill ha transparens och inte vill kompromissa får ju också sitt.

Jag tycker att det skulle behövas mer förståelse från båda läger (bling resp. tagelskjortorna :wink: ) för oss i mitten. Det blir så lätt polariserat i antingen den ena eller andra riktningen.

Varför kan inte inställningen "det är bra nog för mig" vara ok?
Och varför ses intresse för apparatens fysiska utseende och dimensioner på som "lite ofint"?

Jag har tex lyssnat på linn i några år och jag tycker att det mesta jag lyssnat på låter riktigt, riktigt bra. Och allra bäst tycker jag att det har låtit ihop med piP 8)

Samtidigt vet jag många här som sågar märket och anser ljudet vara undermåligt eller "sameness" -aktigt och att det kommer att orsaka lyssningströtthet som i sin tur kan leda till håglöshet och ett minskat intresse för att lyssna på musik...

Detta känner jag inte alls igen mig i 8O

P.S MM, förlåt för OT i detta inlägg :oops: D.S
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-26 11:16

phloam skrev:
Kaffekoppen skrev:

:lol:

Nänä, nähä...det är ju den som framlägger ett påstående som det anstår att framlägga argument och fakta som stödjer det. Inte tvärtom ;)

Men självklart skall jag stödja mitt egna falsifieringsargument, och då räcker det ju med att ta fram ett exempel som motbevisar det? Okej, hmm... vad svårt, kan inte komma på någon som köpt riktigt dyra kablar enkom med förhoppning om att nå ett bättre ljud, och som använt tidningarnas tester och marknadsföring som grund för sitt inköp. Du har rätt. Det kan ju inte finnas några som är så godtrogna 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-05-26 11:31

Kaffekoppen skrev:
phloam skrev:
Kaffekoppen skrev:

:lol:

Nänä, nähä...det är ju den som framlägger ett påstående som det anstår att framlägga argument och fakta som stödjer det. Inte tvärtom ;)

Men självklart skall jag stödja mitt egna falsifieringsargument, och då räcker det ju med att ta fram ett exempel som motbevisar det? Okej, hmm... vad svårt, kan inte komma på någon som köpt riktigt dyra kablar enkom med förhoppning om att nå ett bättre ljud, och som använt tidningarnas tester och marknadsföring som grund för sitt inköp. Du har rätt. Det kan ju inte finnas några som är så godtrogna 8)

Du har alldeles rätt 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-26 11:44

Kaffekoppen skrev:Nänä, nähä...det är ju den som framlägger ett påstående som det anstår att framlägga argument och fakta som stödjer det. Inte tvärtom ;)

Haha, jag tog lite koffein i morse och hade ett öppenhjärtigt samtal med Den Stora Referensen i Skyn så jag vet att jag har rätt oavsett vad alla säger *nyah nyah* *thbppppt* :P :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-26 11:49

Ja, nu blir väl tråden låst när den blandar in han där uppe.

Personligen hittar jag inga motargument alls mot sådanna auktoriteter och allsmäktigtvetande varelser 8O 8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-26 11:53

Kaffekoppen skrev:Ja, nu blir väl tråden låst när den blandar in han där uppe.

Personligen hittar jag inga motargument alls mot sådanna auktoriteter och allsmäktigtvetande varelser 8O 8)

Phloam kanske menade Fremer eller Pear? I så fall skall väl inte tråden behöva låsas.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-26 12:00

dimitri skrev:Phloam kanske menade Fremer eller Pear? I så fall skall väl inte tråden behöva låsas.

Neeh jag menade ju.... modsen på Faktiskt.se såklart! :) *snälla lås inte, jag lovar att sluta med symboliken och ska istället binda ris åt egen rygg lämna extra i kollekthåven och... äsch*

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-05-26 12:06

Kaffekoppen skrev:
Lust skrev:
Kaffekoppen skrev:
Jag förstår inte alls, och vill nog trots allt vidhålla att det var bland de mest nyliberala tankarna som skrivits på länge här på forumet ;) :)

Ser det inte ens som tankar - bara som en av förutsättningarna till att en marknad ska kunna fungera. Det råder inte direkt planekonomi...

Vad jag sedan personligen har för tankar i respektive specifikt fall avgör om jag konsumerar eller inte.
Det är en ingrediens i hur en marknad fungerar och det kallar jag för att utnyttja sin fria vilja.

Även en fri marknad regleras av spelregler. Åtminstonde den marknaden vi har idag.

Det var rätt längesedan någon på allvar argumenterade för en marknad helt utan spelregler. Mig veterliggen finns det idag inte en majoritet för sådant tänkande i något parti repressenterat i riksdagen.

Alla är överrens om att marknaden behöver spelregler, villkor för att få agera. Nyliberalt flum om "helt fri marknad och fri konkurrens" hörs inte ens i moderaternas mörkaste koridorer idag.

Det finns många begränsningar. De flesta så självklara att de känns absurda, men de finns där likväl och fyller en funktion. De är ju ditskrivna efter hand - av ett uppenbart skäl ;)

Peter Steindl svar på Max fundering belyser sådanna begränsningar som finns, kanske sådant som Lust tar så givna att han inte ens funderade på dem? Men de finns där likväl och reglerar den spelplanen aktörerna har att hålla sig till

OK, Kaffet - nu är det nog hög tid att du förklarar dig lite...

Var argumenterar jag för en marknad helt utan spelregler?
Och varifrån tar du din syn på att jag förespråkar en "helt fri marknad och fri konkurrens"?

Det är väldigt långt ifrån min syn då jag inte tror att särskilt många marknader skulle överleva utan regleringar. Pur kapitalism är nog den -ism som enkelt kan ta död på sig själv med ett glatt leende på läpparna hela vägen mot slutet.

Tycker att MM tolkade mig bättre då jag bara var ute efter att belysa att en positiv egenskap i en fungerande marknad är en viss självsanering. Det fungerar inte med rent lurendrejeri i längden. Det måste alltså finnas något positivt för båda sidor för att marknaden ska överleva. Anser du att det är felaktigt eller bara äckligt "nyliberalt"?

Sedan vill jag även tipsa om att det borde finnas klart bättre former och forum än detta om man nu verkligen vill nå ut och förmedla "sanningen" till de stackars "oskyldiga" människor som "luras" att köpa dyrkabel. Att göra det på sin egen lilla hemmaplan är förmodligen lättare, men ger knappast den bästa effekten.

Lycka till med den missionen, ni har alla mina lyckönskningar.

Så, nu fick du en personlig tanke från mig och sedan får du klassa mig som "ond" eller "god" efter eget behag.
Det finns ju bara dessa två fack i somligas värld... här kan vi verkligen prata om tumregel...

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-26 12:38

Tack för ett mycket bra och utförligt svar på mitt inlägg. Det är mycket intressanta frågor det här och skulle jag svara så utförligt som jag skulle vilja, så skulle det bli alldeles för långt, jag ska därför försöka att svara koncist på de mest centrala frågorna.

Mitt förra inlägg innehöll ett par tjuvnyp som inte alls var nödvändiga, jag ber om ursäkt för det, jag skulle ha formulerat mig bättre där…

IngOehman skrev:
Rundberg skrev:Är inte även de som vidareberättar myterna och dogmerna också människor?

Jo, det är dom förtås, men det gör dem inte ansvarsfria. De måste acceptera att myterna och dogmerna de vidareberättar får diskuteras och kritiseras (med argument).

Det är upp till dem själva om de vill försvara de påståenden de sprider, och tar de de eventuella myternas ifrågasättande personligt så är det ju ett val de gör själva.

Den som väljer att försvara en bild av "hur något är" (sanning eller myt) har ju alla möjligheter att ta reda på fakta INNAN de går igod för dem och bidrar till att de sprids.
Här tror jag att vår syn på ansvarsutkrävande skiljer sig. Jag anser att varje människa har en obestridlig rätt att inte bli kränkt. Ofta så har dessa människor investerat mer av sin person i myterna än vad du och jag investerar av oss själva i någon sanning. Det betyder att den som vet bättre har ett STÖRRE ansvar för att inte såra. Det kan låta paradoxalt, men eftersom myterna utgör en del av personens självbild riskerar ifrågasättandet att ses som en kränkning och faktiskt motverka ett ”uppvaknande”. Därför kan en person som vill väl göra illa istället för att hjälpa…

IngOehman skrev:
Rundberg skrev: Jag vet inte hur det är med dig, men jag ogillar när människor blir trakasserade även om jag inte tycker om dem. Att bli mobbad är bland det värsta som finns och något ingen ska behöva utsättas för, oavsett om man lurat någon eller inte!

Jag håller med dig till 100% i sak, men jag hoppas du håller med mig om att det inte är självklart vad som i det enskilda fallet konstituerar mobbing?

En människa kan ju "få många emot sig" av andra skäl än att de andra är elaka mobbare. Tycker det är viktigt att se en situation med sakfrågan kvar i fokus. Mobbing är det när en person som vill argumentera blir angripen personligt av en mobb istället. Mobbing är det inte när en person blir "angripen" med argument, men försvarar sig med tomma påståenden och okväden.

Man är ju ansvarig för sina ståndpunkter vare sig man är i minoritet eller inte, och bör acceptera att man behöver argumentera för dem om man kräver att andra skall hålla med om dem, eller tagga ned, om det finns gott om argument mot.

Men det är en svår fråga.
Som jag skrev här ovan så anser jag att det finns fler faktorer att ta i beaktande än vad som är sant i strikt mening. Om en person känner sig angripen så kommer denne förmodligen att dra sig undan och söka upp liktänkande istället. Då har vi en process där det sunda ifrågasättandet kan leda till att okunskap befästs eftersom det har gjorts på ett sätt som upplevs som kränkande.

IngOehman skrev:
Rundberg skrev: Att upplysa människor är en sak, en annan är att lura dem att göra bort dig och sen förlöjliga dem!

Visst är det så. Och?

Är det någon som ägnat sig åt sådant menar du? :o Varför skulle någon ha en sådan ageda? :?
Jag menar att det är resultatet av JREFs MDC på de grunder som jag tidigare angett.

IngOehman skrev:
Rundberg skrev:En frälsningspasotor skulle kunna uttrycka sig mycket likartat!

Övertygelsen att ens egen världssyn är överlägsen andras och att alla medel är tillåtna för att få dem att inse att de har fel (man gör det ju för deras skull!) är grunden till en hel del läskiga episoder i mänsklighetens historia.

Inser du att det du skrev där är tom retorik, och inte innehåller några argument alls? ;)
(---)
Ja, och jag är ledsen för att jag uttryckte mig så klumpigt.…

Det jag ville ha sagt är att påståenden kan tolkas olik beroende på vilken synvinkel man har. En frälsningspastor är förmodligen helt övertygad om att han räddar människor undan helvetes alla kval, från hans/hennes perspektiv är det SANNINGEN. Från ditt perspektiv är det lögner och lurendrejeri.

På samma sätt kan det du skrev tolkas beroende på vilken utgångspunkt man har. Det var egentligen det jag vill ha sagt…

IngOehman skrev:
Rundberg skrev:
IngOehman skrev:Ser ingen större skillnad mellan dessa fall och religioner/sekter. Det handlar ju om att låta tron på något ta makten som vore den "en sanning" i sinnet - och därmed förlorar de sin förmåga och drivkraften att ifrågasätta och försöka förstå. Så länge som den som tror förstår att de tror är det ingen fara, men när tron övergår till att upplevas som en visshet är förnuftet besegrat. :(

Ser ingen större skillnad mellan religioner/sekter och skeptiker som försöker påtvinga andra sin världsbild. Att argumentera för sin sak en en sak, att ha en frälsningsagenda är en annan.

Frågan är om du menar att det ÄR att påtvinga andra sin världsbild att argumentera för den? :?

Jag ser en stor skillnad mellan det som framförs i form av ouppbackade påståenden, och det som framförs i form av argument.

Jag ser en stor skillnad mellan att bekämpa drivkraften att ifrågasätta, lära sig och förstå, och att uppmundra den!

Men du kanske pratar om något helt annat än just det jag skrev om? :o

Vilken skeptiker är det du åsyftar i ditt exempel, som försöker påtvinga andra sin världsbild? Någon specifik eller en fingerad? Man kan, på grund av att du skrev det som en kommentar till det jag skrev, tro att det var just det. ;) Var det det? Eller skrev du något som inte hade med det jag skrivit att göra alls?

Eller med andra ord: Vad ville du lite mera specifikt få sagt med det du just skrev?
Jag ser hur det jag skrev kan framstå som tendentiöst och utpekande i eftertankes kranka blekhet… När man är inne i ett resonemang och försöker skriva ner det hinner inte alltid fingrarna med tanken…

Det jag ville ha sagt är att jag emotsätter mig en filosofi där förnuftet såsom uttolkat av en person (subjektet) ses som det enda målet och den enda sanningen. Detta beroende på att även den som inte följer det rena förnuftet ofta är övertygad att han/hon gör det. För att konkretisera, enbart ett påstående om att följa förnuftet är tomt om man inte känner människan som gör påståendet. I en argumentation med någon som man vill övertyga om förnuftets överlägsenhet, så räcker det inte att säga att ”du är inte förnuftig” och argumentera utifrån sina egna grundantaganden. För att kunna övertyga någon och för att argumentationen ska bygga på respekt och förståelse, så måste man ta sin diskussionspartners utgångspunkter i åtanke och utgå från de grundantaganden som har en gemensam beröringsyta.

Uttrycker jag mig förståeligt eller förvärrar jag bara förvirringen?

IngOehman skrev:
Rundberg skrev: Så först när man har avsagt sig sin tidigare person och anammat mobbarnas övertygelse så slipper man att förlöjligas? Det känns inte som ett särskilt sympatiskt system :?

Hur var det någon skrev alldeles nyss...

Var har jag skrivit det? Varför försöker du tillskriva mig åsikter som jag inte har? :?
Det var inte bra skrivet av mig, sorry!

IngOehman skrev:
Rundberg skrev:
IngOehman skrev: Så det som du formulerar...
Rundberg skrev:...aningslösa personer luras till att göra bort sig och sedan göras till åtlöje i skepticismens namn.

...kan lika gärna skrivas:
en sannare bild skrev:...lurade personer får en chans öppna ögonen för vilka myter de blivit utsatta för och myterna redovisas sedan för att hjälpa andra att ta till sig den sunda skepticismen.

Varför skulle din bild vara sannare?

Vilken "min bild" då?

Jag visste inte att jag hade blandat in mig själv i det här resonemanget. ;) Den bild som är sann är väl den som stämmer med verkligheten? Har inget med vems bilden är att göra.

Om det stämmer att syftet är att luras och förnedra så är din beskrivning rätt. Tror du att det är så?

Har du sett någon säga att det är deras syfte?

Jag som försökt ge människor en chans att öppna ögonen genom att visa dem hur utfallet fafacto blir när man undersöker saken, VET ju att mitt syfte inte någonsin har varit att lura och förnedra, men det kan jag ju bara gå i god för i just de fallen.

Kanske är det så att alla andras (eller många andras, eller vissa andras) syfte är det som du påstår - att luras först, och sedan förnedra! :o

Frågan jag ställer mig är dock vad det beror på att du påstår att så är fallet. Det är ju en rätt ovänlig beskyllning, och om du spekulerar tycker jag inte det är reko av dig. Men du kanske har uppgifterna från säker källa?
För det första, så är det din bild eftersom du är den som påstår är en sannare bild. Eller citerar då någon när du skriver ”en sannare bild” vem är i så fall källan? Du får allt ta och acceptera att det du skriver får anses komma från dig så länge annat inte anges…

Jag är faktiskt måttligt intresserad av syftet är, utan vad det faktiska resultatet blir. Jag har en känsla att det är en av de stora skillnaderna i våra grundsyner. Inget fel, med det att diskutera med människor som tycker exakt samma blir man inget klokare av! :)

Det jag menar är att så som jag tidigare har sagt: De som medvetet luras kommer inte ens att anmäla sig till utmaningen. De som är mottagliga för tvivel på sin förmåga kommer att under resans gång inse att de inte kommer att klara utmaningen. Det är en bieffekt som är positiv, eftersom de kommer till insikt om sina tidigare villfarelser. De som förstår att de kommer att misslyckas, men tror att det beror på att upplägget är riggat eller liknande (Pear Cable?) kommer inte att ta testet och kommer inte till större insikt än så. De som slutligen kommer till det preliminära testet är således människor som:
1. Verkligen tror på sin förmåga.
2. Verkligen tror att de kan klara testet så som det är utformat.
3. Inte försökt sig på att göra testet hemma innan eller gjort det utan full förståelse om hur det skall utföras för att vara vetenskapligt.
Och kanske:
(4. Verkligen tror att Randi är intresserad av deras förmåga, inte är ute efter att avslöja dem som bedragare.)

Dessa människor är förmodligen fast i sin värld av vanföreställningar och behöver hjälp snarare än exponering. Jag vet inget exempel på någon som gjort det preliminära testet, misslyckats och sen erkänt att de har haft fel. Det finns alltid en undanflykt och det är nog så att de själva tror på dessa undanflykter, så djupt rotad är föreställningen.

IngOehman skrev:Men det känns tyvärr som om du inte vill diskutera sakfrågan. :( Inte ens några enda argument kommer du med (trots att du började ditt inlägg så bra).

Dock gott om retoriska påstående såsom: "mobbares argument", "den här typen av paternalism", "människor påtvingas en världsbild"...

:( :( :(

IngOehman skrev:Tycker du att du i andra halvan av ditt inlägg uppvisade några exempel på ifrågasättanden som byggde på argument? Tyvärr såg jag inte mycket av det. Vad beror det på? Tittade jag för dåligt?
Ärligt svar: Nej! :oops: Jag hoppas att de argument och utvecklingar som jag presenterar i det här inlägget förtydligar min ståndpunkt något.

IngOehman skrev:
Rundberg skrev:Ytterligare otrevligheter uppstår när saken diskuteras på JEFs forum där tonen är allt annan än fikamässig. De som frekventerar forumet har en otrevlig von-oben attityd.

Okej, det har jag ingen kommentar till. Jag har inte läst där.

Kanske är det därför jag inte förstår det förrakt mot dem som vill undersöka sådana här saker, som jag märker slipper ur dig. Du kanske helt enkelt vet mera om dem än jag gör. Kanske vill de verkligen folk ont?
Om de vill folk ont, eller om de dras med i den stämning som råder där vet jag inte. Däremot vet jag att jag ofta känner ett obehag när jag läser där. Många gånger handlar det inte om att övertyga någon utan om att såga med fotknölarna och göra sig lustig på andras bekostnad. Randi kanske inte ska lastas helt och hållet för det, eftersom det är ett forum. Dock så kan jag tycka att Randi själv har en ganska rå ton när han diskuterar människor i sitt nyhetsbrev.

IngOehman skrev:
Rundberg skrev:För att återgå till topic: Jag tror att Randi hade tjänat på att definiera utamningen utifrån mätbara parametrar än utifrån märken och modeller.

Men det var väl just det han gjorde?

Att det sedan blev en godkännadeprocess inför valet av de specifika testobjekten är väl självklart.

Så tror jag i varje fall att det var, men jag är inte väldigt insatt i alla vändor (kanske jag blandar ihop Randis utmaning med någon äldre?). Har bara för mig att jag hörde talas om utmaningen för första gånger för rätt många år sedan - och att det då bara talades om vilka tekniska parametrar som behövda vara uppfyllda på kablarna för att man skulle kunna vinna miljonen om man hörde skillnad mellan dem.
I det här fallet så var utmaningen baserad på kabelmärken, så som jag har förstått det. Därför tycker jag att Randi gott kunde ha gått ut och påpekat att han inte ställde upp på utmaningen med de andra kablarna eftersom de hade tekniska parametrar som ger en hörbar färgning.

Med vänlig hälsning

Mattias

P.S. De saker ur ditt tidigare inlägg som jag inte direkt citerat och besvarat här är borttagna för att jag tycker att de besvaras rimligt väl i mina resonemang. Om det är något du tycker jag har missat, så berätta det! :)

P.P.S. Oj vad långt det här blev!

Edit: Citeringar fixade!
Senast redigerad av Rundberg 2008-05-26 14:22, redigerad totalt 1 gång.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-26 12:49

phloam skrev:Så nej, jag tror inte på oskyldiga hifi-konsumenter överhuvudtaget.

Du har inte läst eller tänkt igenom något alls vad som skrivits? :?
Du har alltså bestämt dig för din linje och sen vinklar alla argument emot och olika vinklar så dom passar den linjen istället för göra det man borde göra, ifrågasätta sin EGNA linje.

Säger det igen, om man tror det endast är BARN som påverkas av reklam och av andra barn, så har man mycket att lära. Har sagt det flera gånger och säger det igen, känner en kille på jobbet som köper saker som high fidelity säger är bra. Han påstår aldrig att han hör någon skillnad på dom strömkablar han köpt för över 10 papp, men han köpte dom för enligt high fidelity säger dom är bra.
Så istället för lägga pengarna på hans värdelösa rum så köper han det som man bör ha enligt tidningar. Och detta är INTE någon enskild företelse alls. Grupptryck via vänner eller forum kan göra att folk köper saker som dom kanske inte ens tänkt köpa men eftersom "alla andra köper dyra strömkablar så bör jag göra det med om jag ska framstås som seriös".
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-26 12:52

Hur gör rocket scientists?
Man bygger en marssond. En partikelsensor behöver anslutas till en analysator och vidare till en sändare. För anslutningen krävs en kabel av lämplig längd, resistens, impedans och induktans. Alla dessa parametrar är i förväg uträknade/bestämda. Det rör sig om rätt snäva toleranser.
Läser de på faktiskt.se och ev HF för att få tips? Vad betalar de för kabeln per meter? 10kr, 1000kr, 10kk?

mitt tips är ngn variant från Belden för 29.90-59.90 per meter.

Man bygger ett atomur. Noggranheten är 0,00001 s per 1000 år.
Olika delar i apparaten skall kopplas ihop. Vilken kabel?

Tips: samma som ovan.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-26 12:58

Lust skrev:Tycker att MM tolkade mig bättre då jag bara var ute efter att belysa att en positiv egenskap i en fungerande marknad är en viss självsanering. Det fungerar inte med rent lurendrejeri i längden. Det måste alltså finnas något positivt för båda sidor för att marknaden ska överleva. Anser du att det är felaktigt eller bara äckligt "nyliberalt"?

Självsanering funkar ju inte för fortfarande idag så har vi samma problem med spåkärringar, magiska bantningspiller, etc. Så självsanering funkar ju inte utan rejäl insatser. Sådana som ni motsäger er.
Senast redigerad av subjektivisten 2008-05-26 13:18, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-26 13:01

Lust skrev:
Kaffekoppen skrev:
Lust skrev:
Kaffekoppen skrev:
Jag förstår inte alls, och vill nog trots allt vidhålla att det var bland de mest nyliberala tankarna som skrivits på länge här på forumet ;) :)

Ser det inte ens som tankar - bara som en av förutsättningarna till att en marknad ska kunna fungera. Det råder inte direkt planekonomi...

Vad jag sedan personligen har för tankar i respektive specifikt fall avgör om jag konsumerar eller inte.
Det är en ingrediens i hur en marknad fungerar och det kallar jag för att utnyttja sin fria vilja.

Även en fri marknad regleras av spelregler. Åtminstonde den marknaden vi har idag.

Det var rätt längesedan någon på allvar argumenterade för en marknad helt utan spelregler. Mig veterliggen finns det idag inte en majoritet för sådant tänkande i något parti repressenterat i riksdagen.

Alla är överrens om att marknaden behöver spelregler, villkor för att få agera. Nyliberalt flum om "helt fri marknad och fri konkurrens" hörs inte ens i moderaternas mörkaste koridorer idag.

Det finns många begränsningar. De flesta så självklara att de känns absurda, men de finns där likväl och fyller en funktion. De är ju ditskrivna efter hand - av ett uppenbart skäl ;)

Peter Steindl svar på Max fundering belyser sådanna begränsningar som finns, kanske sådant som Lust tar så givna att han inte ens funderade på dem? Men de finns där likväl och reglerar den spelplanen aktörerna har att hålla sig till

OK, Kaffet - nu är det nog hög tid att du förklarar dig lite...

Var argumenterar jag för en marknad helt utan spelregler?
Och varifrån tar du din syn på att jag förespråkar en "helt fri marknad och fri konkurrens"?

Det är väldigt långt ifrån min syn då jag inte tror att särskilt många marknader skulle överleva utan regleringar. Pur kapitalism är nog den -ism som enkelt kan ta död på sig själv med ett glatt leende på läpparna hela vägen mot slutet.

Tycker att MM tolkade mig bättre då jag bara var ute efter att belysa att en positiv egenskap i en fungerande marknad är en viss självsanering. Det fungerar inte med rent lurendrejeri i längden. Det måste alltså finnas något positivt för båda sidor för att marknaden ska överleva. Anser du att det är felaktigt eller bara äckligt "nyliberalt"?

Sedan vill jag även tipsa om att det borde finnas klart bättre former och forum än detta om man nu verkligen vill nå ut och förmedla "sanningen" till de stackars "oskyldiga" människor som "luras" att köpa dyrkabel. Att göra det på sin egen lilla hemmaplan är förmodligen lättare, men ger knappast den bästa effekten.

Lycka till med den missionen, ni har alla mina lyckönskningar.

Så, nu fick du en personlig tanke från mig och sedan får du klassa mig som "ond" eller "god" efter eget behag.
Det finns ju bara dessa två fack i somligas värld... här kan vi verkligen prata om tumregel...

Så, jag skiter i tumregler och delar aldrig upp folk i goda och onda. Det får andra göra. Då var det avklarat ;)

Om vi tar resten av det du skrev så stämmer det mer överrens om min bild av dig.

Har jag tolkat dig fel, i de citat jag sett, så är jag ju inte mer än välvillig att ta tillbaka det jag skrev.

Jag anser tvärtemot dig däremot, att det nog går att luras osannolikt länge utan att det självdör. Tillräckligt länge för att tillräckligt många skall bli onödigt lurade. Och när den produkten eller det upplägget inte fungerar så skiftas det produkt eller metod.

Trots detta är det ju faktiskt så att det som verkligen är käppestenen är de som faktiskt tror på det som de är återförsäljare för, de är alltså inte medvetet lurendrejeriare, men har själva duperats på ett eller annat sätt. I den här gruppen återfinns även de som får höra att något skall vara effektivt och säljer det rakt av med just de argument man fått förklarat för sig. Utan att ens fundera eller undersöka själv - total brist på kritiskt tänkande - och alltså anser att om någon köper produkten så måste den ju fungera. Annars hade den inte sålts.
Ett tankesätt som påvisar rätt lite insyn, eller naivitet gentemot köpmönster och försäljningsmekanismer.

Nåväl, återigen, förlåt för misstolkningen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-26 13:08

dimitri skrev:Hur gör rocket scientists?

Jamen raketforskare har det ju mycket enklare, de behöver ju inte blanda in en massa känslor och tyckande och placebo och design osv osv :D

Om de _sålde_ marslandare vore det nog en helt annan sak :)

Slutsats: Lättare att bygga marslandare än hifi-anläggningar :mrgreen:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-26 13:11

subjektivisten skrev:
phloam skrev:Så nej, jag tror inte på oskyldiga hifi-konsumenter överhuvudtaget.

Så istället för lägga pengarna på hans värdelösa rum så köper han det som man bör ha enligt tidningar. Och detta är INTE någon enskild företelse alls. Grupptryck via vänner eller forum kan göra att folk köper saker som dom kanske inte ens tänkt köpa men eftersom "alla andra köper dyra strömkablar så bör jag göra det med om jag ska framstås som seriös".

Alltså, jag kanske låter mer radikal än jag är, jag ser samma problem som du gör - men, jag menar att det inte är så svart-vitt, ingen är _helt_ oskyldig, ingen är _helt_ befriad från självbedrägeri.... och att man måste ta med sånt i beräkningen för att se hela problemet. Thats all.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-26 13:22

Nej, men ändå så är det dom som kommer med tester och seriösa vetenskapliga grunder som är dom som är "bovar" och "dumma".
Skulle tro att många av dom som börjat hifibanan skulle strunta i dyrkablar om dom fick bra och vettig info från början istället för extrem övervikt frånl pseudoligan. För oavsett om folk vill erkänna det eller ej så ser folk ofta upp till andra och vill gärna tillhöra en grupp.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-26 14:20

Moment-23 skrev:Jag tycker att det skulle behövas mer förståelse från båda läger (bling resp. tagelskjortorna :wink: ) för oss i mitten. Det blir så lätt polariserat i antingen den ena eller andra riktningen.

Nej precis, bra sagt överlag, jag känner mig själv inte hemma i nåt extremläger. Snarare ett utanförperspektiv. Eller finns det nåt "ha kul"-läger? :P

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-05-26 14:25

Kaffekoppen skrev:Ja, nu blir väl tråden låst när den blandar in han där uppe.

Ok förlåt
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-26 14:32

subjektivisten skrev:Nej, men ändå så är det dom som kommer med tester och seriösa vetenskapliga grunder som är dom som är "bovar" och "dumma".
Skulle tro att många av dom som börjat hifibanan skulle strunta i dyrkablar om dom fick bra och vettig info från början istället för extrem övervikt frånl pseudoligan. För oavsett om folk vill erkänna det eller ej så ser folk ofta upp till andra och vill gärna tillhöra en grupp.
Som jag skrev tidigare, så skulle branchen må bra av en bättre konsumentupplysning som kommer från en oberoende källa.

Jag kan tänka mig att ARN skulle kunna ta upp ett ärende om det blev rapporterat till dem, men de arbetar enbart baserat på anmälningar. Så, vem blir frst med att göra välgärningen att anmäla en färgande kabel? :D

Jag tror också att det är lockande för producenter att ge sig in i kabelbranchen eftersom det är så pass lukurativt. Se bara på Denons svindyra nätverkskabel t.ex.

Det finns exempel på brancher där självpåtagna standarder har förbättrat informationen till kund. Samtidigt har branchen lyckats markera att användandet av denna frivilliga standard är ett tecken på en seriös försäljare. Jag tänker närmast på när bilbranschen införde varudeklarationer på begagnade bilar.

MVH

Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-26 14:41

Rundberg skrev:Tack för ett mycket bra och utförligt svar på mitt inlägg. Det är mycket intressanta frågor det här och skulle jag svara så utförligt som jag skulle vilja, så skulle det bli alldeles för långt, jag ska därför försöka att svara koncist på de mest centrala frågorna.

Mitt förra inlägg innehöll ett par tjuvnyp som inte alls var nödvändiga, jag ber om ursäkt för det, jag skulle ha formulerat mig bättre där…

Du har just, med stor marginal, återupprättat förtroendet!

Rundberg skrev:
IngOehman skrev:
Rundberg skrev:Är inte även de som vidareberättar myterna och dogmerna också människor?

Jo, det är dom förtås, men det gör dem inte ansvarsfria. De måste acceptera att myterna och dogmerna de vidareberättar får diskuteras och kritiseras (med argument).

Det är upp till dem själva om de vill försvara de påståenden de sprider, och tar de de eventuella myternas ifrågasättande personligt så är det ju ett val de gör själva.

Den som väljer att försvara en bild av "hur något är" (sanning eller myt) har ju alla möjligheter att ta reda på fakta INNAN de går igod för dem och bidrar till att de sprids.

Här tror jag att vår syn på ansvarsutkrävande skiljer sig. Jag anser att varje människa har en obestridlig rätt att inte bli kränkt. Ofta så har dessa människor investerat mer av sin person i myterna än vad du och jag investerar av oss själva i någon sanning. Det betyder att den som vet bättre har ett STÖRRE ansvar för att inte såra. Det kan låta paradoxalt, men eftersom myterna utgör en del av personens självbild riskerar ifrågasättandet att ses som en kränkning och faktiskt motverka ett ”uppvaknande”. Därför kan en person som vill väl göra illa istället för att hjälpa…

Jag skulle ha hållit med dig om detta, om det inte vore så att jag ser en värld som är mera komplicerad än den du skissar som "ram för ditt ställningstagande".

Du nämner två "roller" när du skriver "de som investerat mer av sin person i myterna än vad du och jag investerar av oss själva i någon sanning". De där "du och jag" förmodar jag kan vara alla de som har en i förhållande till myterna motsatt uppfattning.

Men du nämner inte alls tredje part! :o

För mig är det just tredje part, och egentligen BARA tredje part som gör frågan poängfull att diskutera överhuvudtaget. Att ge sig på någon som gått på någon en myt (om ingen lyssnar) är ju i sig helt poänglöst, i synnerhet om det trivs bra med sin trosbild och kanske rent av ser det som en del av dem själva. Av deras personlighet. (Om det nu kan var så.)

Men - om "att respektera någons rätt att (på grund av deras egen prestige, och ingenting annat) inte bli kränkt", leder till att man offrar tredje part som inte får tillgång till en alternativ värdsbild på grund av att man bedömer att det finns risken att kränka de som tror på myten... Ja, vart är vi på väg då?

Igen - det är inte rimligt att nordpolen förses med fotoförbud, på grund av att det finns en risk att någon blir ledsen av att tomten inte tycks finnas. :?

Visst skall man visa hänsyn, men:

1. Det gäller mot ALLA. Även tredje part. Deras rätt att få veta är inte mindre värd än någon enskild persons rätt att få slippa veta.

2. Vuxna, myndiga, människor måste rimligtvis acceptera att de kan behöva konfronteras med verkligheten. Vill de inte höra så är det deras eget ansvar att slå dövörat till. (Ingen har krävt att de skall lyssna, men om de uppehåller sig på ett ställe som Faktiskt.se (som ju kännetecknas av både att saker faktiskt får diskuteras, och att rätt många har en vetenskaplig verklighetsrelateras världsbild) så kan man ju fråga sig varför de gör det om det inte vill att den fria diskussionen skall få finnas? Är de här bara för att stoppa den, och göra faktiskt till samma sak som de flesta andra HiFi-diskussionsforumen? Det vore väldigt synd tycker jag. De finns ju redan för den som tycker att det skall vara så.)

Att andra inte skall få diskutera saker offentligt för att skydda de som bara vill höra en förljugen bild (en bild som dessutom trotsar förefintlig kunskap och erfarenhet) är helt enkelt inte rimligt. I varje fall inte i min värld, där varje individs fri- och möligheter är något viktigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-26 15:04

Jag betar av en bit till. ;)

Rundberg skrev:
IngOehman skrev:
Rundberg skrev:Jag vet inte hur det är med dig, men jag ogillar när människor blir trakasserade även om jag inte tycker om dem. Att bli mobbad är bland det värsta som finns och något ingen ska behöva utsättas för, oavsett om man lurat någon eller inte!

Jag håller med dig till 100% i sak, men jag hoppas du håller med mig om att det inte är självklart vad som i det enskilda fallet konstituerar mobbing?

En människa kan ju "få många emot sig" av andra skäl än att de andra är elaka mobbare. Tycker det är viktigt att se en situation med sakfrågan kvar i fokus. Mobbing är det när en person som vill argumentera blir angripen personligt av en mobb istället. Mobbing är det inte när en person blir "angripen" med argument, men försvarar sig med tomma påståenden och okväden.

Man är ju ansvarig för sina ståndpunkter vare sig man är i minoritet eller inte, och bör acceptera att man behöver argumentera för dem om man kräver att andra skall hålla med om dem, eller tagga ned, om det finns gott om argument mot.

Men det är en svår fråga.

Som jag skrev här ovan så anser jag att det finns fler faktorer att ta i beaktande än vad som är sant i strikt mening. Om en person känner sig angripen så kommer denne förmodligen att dra sig undan och söka upp liktänkande istället. Då har vi en process där det sunda ifrågasättandet kan leda till att okunskap befästs eftersom det har gjorts på ett sätt som upplevs som kränkande.

Visst, men å andra sidan bär ju den enskilda individen bör ha rätt att dra sig undan och uppsöka liktänkande. Det är ju en självklarthet i en värld där människor får vara myndiga och fria individer. Det är en rättighet att fly kunskap och söka okunskap, om man vill det.

Jag ser inte att det är min sak att hindra någon.

Det bästa man kan göra är att vara ärligt och skriva det man kan stå för. Det tror i varje fall jag. För vad är det för poäng att "offra sanningen för att inte skrämma bort dem som räds den" (så att det leder till att okunskap befästs)? Om man offrar kunskapen så får de ju ändå inte se den!

Att det finns flera faktorer att ta i betraktande än vad som är sant håller jag dock med dig om, men vi kanske helt enkelt gör helt olika bedömningar om hur mycket man bör offra i de olika dimensionerna?

Så kan det ju bli när man når diskussions ände. Man kan vara fortsatt oöverens om subjektiva ting. Inget fel med det. ;) Tycka olika får man.

För mig framstår det dock som absurt och helt oacceptabelt att visa sin "hänsyn" på sådant sätt att man tillgriper självcensur och skapar ett inskränkt och reglerat klimat - för att osanningar skall kunna frodas "oantastade"!

Och detta bara för att man tror att sanningen skulle skrämma bort dem som hellre vill tro på en myt.

Det är faktiskt precis lika oacceptabelt som att sanningar inte skulle få utmanas av myter! (Bara för att man tror att någon skulle skrämmas bort av att myter får framläggas.) Människor är om inte myndiga (18) så förhoppningsvis i varje fall sjävständiga och tänkande individer om de visatas här på faktiskt. Jag tror att de flesta tål både att få läsa myter och att få läsa sanningar. Det enda som kan drabba människor på riktigt, är om det fria ordet inskränks och diskussioner inte får innehåla sanningar på grund av hänsyn till dem som hellre vill tro på myter.

ALLA bör tåla att läsa det som någon skriver, och så länge det inte är personangrepp utan sakfrågarelaterade saker som skrivs. Så ser jag inget skäl att visa hänsyn, om samma hänsyndsvisande är hänsynslöst mot någon annan. Det är bättre att vara ärligt bara.

Det bör finnas en fri diskussion där alla infallsvinklar är tillåtna och där var och en som deltar (frivilligt) eller bara lyssnar/tittar (också frivilligt) får använda de argument de tycker passar och ser en logik i (för att testas korsvis) respektiva får använda framlagda agrument för att dra sina slutsatser.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-26 15:46

IngOehman skrev: Jag skulle ha hållit med dig om detta, om det inte vore så att jag ser en värld som är mera komplicerad än den du skissar som "ram för ditt ställningstagande".

Du nämner två "roller" när du skriver "de som investerat mer av sin person i myterna än vad du och jag investerar av oss själva i någon sanning". De där "du och jag" förmodar jag kan vara alla de som har en i förhållande till myterna motsatt uppfattning.

Men du nämner inte alls tredje part! :o
Det stämmer bra, jag nämner inte tredje part. Så som jag ser det så måste vi först se till vad dialogen för med sig innan vi kan se till positiva externaliteter av nämnda dialog. På ett internetforum blir det hela lite annorlunda, eftersom det blir en dialog som kan ses av miljoner människor.

IngOehman skrev:För mig är det just tredje part, och egentligen BARA tredje part som gör frågan poängfull att diskutera överhuvudtaget. Att ge sig på någon som gått på någon en myt (om ingen lyssnar) är ju i sig helt poänglöst, i synnerhet om det trivs bra med sin trosbild och kanske rent av ser det som en del av dem själva. Av deras personlighet. (Om det nu kan var så.)
Varför skulle det vara poängfullt att enbart diskutera tredje part? Det var ju den ensilde som skulle övertygas om sin villfarelse trodde jag? Var inte det det fina med möjigheten att inse det felaktiga i sin föreställningsvärld genom test?

IngOehman skrev: Men - om "att respektera någons rätt att (på grund av deras egen prestige, och ingenting annat) inte bli kränkt", leder till att man offrar tredje part som inte får tillgång till en alternativ värdsbild på grund av att man bedömer att det finns risken att kränka de som tror på myten... Ja, vart är vi på väg då?
Jag ser en skillnad på att i en debatt med någon visa hänsyn till dennes känslor och världsbild och att undanhålla något till tredje part.

IngOehman skrev: Igen - det är inte rimligt att nordpolen förses med fotoförbud, på grund av att det finns en risk att någon blir ledsen av att tomten inte tycks finnas. :?
Igen - jag talar inte om informationsförbud. Däremot om du diskuterar med någon som tror att Tomten bor på Nordpolenkan du formulera dig på olika sätt. Vissa sätt som är sårande även om du i strikt mening enbart berättar sanningen.

IngOehman skrev: Visst skall man visa hänsyn, men:

1. Det gäller mot ALLA. Även tredje part. Deras rätt att få veta är inte mindre värd än någon enskild persons rätt att få slippa veta.

2. Vuxna, myndiga, människor måste rimligtvis acceptera att de kan behöva konfronteras med verkligheten. Vill de inte höra så är det deras eget ansvar att slå dövörat till. (Ingen har krävt att de skall lyssna, men om de uppehåller sig på ett ställe som Faktiskt.se (som ju kännetecknas av både att saker faktiskt får diskuteras, och att rätt många har en vetenskaplig verklighetsrelateras världsbild) så kan man ju fråga sig varför de gör det om det inte vill att den fria diskussionen skall få finnas? Är de här bara för att stoppa den, och göra faktiskt till samma sak som de flesta andra HiFi-diskussionsforumen? Det vore väldigt synd tycker jag. De finns ju redan för den som tycker att det skall vara så.)
Nu hoppas jag att du inte tror att jag vill stoppa någon debatt på Faktiskt.se! Då har jag verkligen misslyckats med att göra mig förstådd!

Det jag vi få fram är att även sanningen kan packeteras på olika sätt, till och med på ett sätt som sårar andra. Jag tycker att det är dumt att packetera sanningen på det sättet eftersom det utöver att såra någon dessutom kan leda till att den som sårats tar sig ännu längre bort från sanningen!

IngOehman skrev:Att andra inte skall få diskutera saker offentligt för att skydda de som bara vill höra en förljugen bild (en bild som dessutom trotsar förefintlig kunskap och erfarenhet) är helt enkelt inte rimligt. I varje fall inte i min värld, där varje individs fri- och möligheter är något viktigt.
Igen - det jag menar är absolut inte att någon ska censurera sig själv, det jag mentar är att man kan uttrycka saker på ett mer eller mindre trevligt sätt.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-26 15:52

IngOehman skrev: Det är en rättighet att fly kunskap och söka okunskap, om man vill det.

Vh, iö

En klok kvinna som heter Sanna Norbelius har skrivit:

”Tänk efter noga innan du lär dig något, för efter det går det aldrig att bli dum igen.”

Jag tyckte det citatet passade rätt bra i den här diskussionen. :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-26 15:54

Här kommer mera!;)

Rundberg skrev:
IngOehman skrev:
Rundberg skrev:Att upplysa människor är en sak, en annan är att lura dem att göra bort dig och sen förlöjliga dem!

Visst är det så. Och?

Är det någon som ägnat sig åt sådant menar du? :o Varför skulle någon ha en sådan ageda? :?

Jag menar att det är resultatet av JREFs MDC på de grunder som jag tidigare angett.

Ok, ja jag kan inte ifrågasätta det du skriver. Men jag har svårt att tro på det. Det stämmer helt enkelt inte överens med min bild av hur sanningssöande människor är. :?

Men jag har å andra sidan inte läst (vet inte ens vad "JREFs MDC" är för något) det du baserar din bedömning på.

Om du har rätt är det beklagligt.

Rundberg skrev:
IngOehman skrev:
Rundberg skrev:En frälsningspasotor skulle kunna uttrycka sig mycket likartat!

Övertygelsen att ens egen världssyn är överlägsen andras och att alla medel är tillåtna för att få dem att inse att de har fel (man gör det ju för deras skull!) är grunden till en hel del läskiga episoder i mänsklighetens historia.

Inser du att det du skrev där är tom retorik, och inte innehåller några argument alls? ;)
(---)
Ja, och jag är ledsen för att jag uttryckte mig så klumpigt.…

Helt okej. Har varit utsatt för mycket värre. ;)

Kan nämna att jag håller med dig i sak, även om jag tyckte att den tomma retoriska "associationen" var onödig. Vad jag menar med det är att jag håller med om att det är obehagligt när människor värderar sina subjektiva värderingar högre än andras.

Men - jag har inte pratat om värderingar överhuvudtaget, bara om fakta kontra myter. Och jag har inte ens menat att fakta är gott och myter är ont. Det enda jag har skrivit är ju att fakta bör ha samma rätt att få framställas som myterna! Att det är orimligt att ge fakta en särställning genom att förbjuda dem.

Det finns för övrigt praktiska skäl till att det bör vara på det viset, nämligen att man ju i början av en diskussion kanske inte ens kan skilja mellan myter och fakta. ;) Därför bör alla påstående vara tillåtna. Det enda krav som är rimligt att ställa är att diskussionen om dem bygger på argument som har med sakfrågan att göra, och inte personangrepp.

En självklarhet i den vetenskapliga världen är att det som är intressant är att ta reda på hur något är, alltså att man vill lära sig något. Och att man gör det med utgångspunkt från föreliggande påståenden (fast de då heter teser, eller hypoteser, som man testar), inte att ta reda på vem som hade fel. Jag tycker att samma mål är rimligt i en vanlig diskussion. Att någon behöver "få fel" är för övrigt inte ens nödvändigt, utan normalt bara en konsekvens av att "påståendena" inte har framlagts som de hypoteser de är.

Rundberg skrev:Det jag ville ha sagt är att påståenden kan tolkas olik beroende på vilken synvinkel man har. En frälsningspastor är förmodligen helt övertygad om att han räddar människor undan helvetes alla kval, från hans/hennes perspektiv är det SANNINGEN. Från ditt perspektiv är det lögner och lurendrejeri.

Inte nödvändigtvis. :) Jag är agnostisk, och inte troende. Jag tror varken på gud eller på att gud inte kan finnas. Jag vet inte!

Sen kan man ju ha ett spsykologiskt perspektiv också, och jag utesluter inte att man, oavsett hur det är med gud (sett som en sammanfattande term för orsaken till verkligheten existen), kan påstå att en pingspastor kan rädda i varje fall vissa människor undan helvetets alla kval. Helvetets kval kan nog bo inom människor, nämligen. Jag har inget emot frälsningspastorer, bara jag får ifrågasätta det de säger med de argument jag känner.

Ateistm är en trosuppfattning lika mycket som de vanliga religionerna. Just jag har inte något större behov av att tro något som jag inte behöver tro på. Jag nöjer mig med att jag kan ta reda på vissa saker, och att jag kan sväva i ovisshet om de andra. "Religion är ett opium för folket", sa en vis man någon gång (jag tror det var en socialist). Jag håller med, och vill räkna ateismen som en av de "värsta" religionerna. Värsta i betydelsen att de bygger på en tro som inte ifrågasätts av den som har den.

Dock är jag inte säker på att opium behöver vara något dåligt. ;) Jag avstår helst själv dock. Är hellre vaken - det vill säga håller obevisade saker öppna utan att jag känner att jag måste tro något.

Rundberg skrev:På samma sätt kan det du skrev tolkas beroende på vilken utgångspunkt man har. Det var egentligen det jag vill ha sagt…

Fast subjektiva och objektiva frågor är ändå inte samma sak. Vi lever inte i en nihilitisk värld (annat än om man har det som utgångspunkt ;)). Saker GÅR att testa, och man kan skilja mellan åsikter (som aldrig kan vara fel) och sakpåståenden (som bara kan vara fel eller rätt, och som kan testas).

Däremot håller jag såklart med dig om att man kan (får/bör) misstro och ifrågasätta det jag skrev! (På samma sätt som man kan misstro det som en frälsningspastor säger.) Men likheten mellan uttaladen kan inte i sig användas som ett argument för att en test av teserna kommer att utfalla på samma sätt. Vill man ifrågasätta endera, så bör det vara med argument som relaterar till just det sagda, inte ett tumregeltänkande om guilt by association.

Jag försvarar gärna det jag skriver, men jag kan inte göra något åt att det finns ytliga likheter med något som någon annan kan ha skrivit eller sagt, som hade fel på något sätt. ;)

Ej heller kan jag göra något åt om någon vill tolka det jag skriver som "en subjektiv åsikt bland alla andra subjektiva åsikter", det vill säga inte kan skilja mellan objaktivitet och subjektivitet, eller helt enkelt är intresserad av att behandla frågan på ett vetenskapligt sätt (där man utreder sakförhållandena istället för att hihilistiskt definiera allting som subjektiva åsikter utan varken värden eller värdesskillnader (vilket är rätt för åsikter, men tokerier om infallsvinkeln leder till att man inte kan skilja mellan myter och fakta).)

Vad skall man ha en infallsvinkel till, som bara leder till en massa onödiga begränsningar?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-26 16:14

Rundberg skrev:
IngOehman skrev:
Rundberg skrev:
IngOehman skrev:Ser ingen större skillnad mellan dessa fall och religioner/sekter. Det handlar ju om att låta tron på något ta makten som vore den "en sanning" i sinnet - och därmed förlorar de sin förmåga och drivkraften att ifrågasätta och försöka förstå. Så länge som den som tror förstår att de tror är det ingen fara, men när tron övergår till att upplevas som en visshet är förnuftet besegrat. :(

Ser ingen större skillnad mellan religioner/sekter och skeptiker som försöker påtvinga andra sin världsbild. Att argumentera för sin sak en en sak, att ha en frälsningsagenda är en annan.

Frågan är om du menar att det ÄR att påtvinga andra sin världsbild att argumentera för den? :?

Jag ser en stor skillnad mellan det som framförs i form av ouppbackade påståenden, och det som framförs i form av argument.

Jag ser en stor skillnad mellan att bekämpa drivkraften att ifrågasätta, lära sig och förstå - och att uppmundra den!

Men du kanske pratar om något helt annat än just det jag skrev om? :o

Vilken skeptiker är det du åsyftar i ditt exempel, som försöker påtvinga andra sin världsbild? Någon specifik eller en fingerad? Man kan, på grund av att du skrev det som en kommentar till det jag skrev, tro att det var just det. ;) Var det det? Eller skrev du något som inte hade med det jag skrivit att göra alls?

Eller med andra ord: Vad ville du lite mera specifikt få sagt med det du just skrev?

Jag ser hur det jag skrev kan framstå som tendentiöst och utpekande i eftertankes kranka blekhet… När man är inne i ett resonemang och försöker skriva ner det hinner inte alltid fingrarna med tanken…

Till ditt försvar måste jag ju säga att du å andra sidan inte var tydlig heller.

Jag ogillar att tolka, och ville jag anta något i det här fallet så hade jag varit tvungen att tolka, vilket jag vägrar. Så jag frågade istället!

Tack för svar!

Rundberg skrev:Det jag ville ha sagt är att jag emotsätter mig en filosofi där förnuftet såsom uttolkat av en person (subjektet) ses som det enda målet och den enda sanningen. Detta beroende på att även den som inte följer det rena förnuftet ofta är övertygad att han/hon gör det.

Jag både håller med dig och håller inte med dig.

Jag håller med dig extra mycket om jag tar fasta på att du skriver "uttolka", eftersom det som avgör hur något är aldrig är diktat från en uttolkare, utan verkligheten själv!

Uttolkaren har helt enkelt inget i ekvationen att göra. Vill man veta något om hur något är så finns det inget tumregelfacit (typ: fråga Nisse, men vet!) bara den komplicerade verkligheten. Vill man lära sig något om den är det undersöka den man behöver göra, och det kan man göra med deduktion och induktion (applicera gammal kunskap, göra studier) och ett av de trevligaste sätten att ventilera verklighetens alla mysterier är i diskussoner. :P Mer eller mindre ofrivilligt sysslar man då med abduktion. Det vill säga i bästa fall... ;)

Så - egentligen ser jag inte att det du ser som en konfliktkälla skulle behöva vara det alls...

Om alla avstod från alla tolkingar, till förmån för att utreda det objektiva (med målet att finna hur det är, och inte finna vem som hade "fel") och lära sig om andra subjektiva infallsvinklar, så finns det ju inget att bli osams om eller något som kan leda till konflikter.

Och det vore mycket trevligt.

Jag tycker vår diskussion här exempelvis fungerar väldigt bra. :)

Vi reder ut vad vi menat med än det ena och än det andra, och vi talar om fakta å ena sidan, och om åsikter å den andra.

Najs!

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi