Samma ljud i sub kanalen som frontkanalerna?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kicken

Samma ljud i sub kanalen som frontkanalerna?

Inläggav Kicken » 2008-05-26 12:04

Brukar det vara samma ljud i subkanalen som frontkanalerna (om man kör fullregister) på en hemmabioförstärkare?
/Kristian

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-26 12:31

Nej.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-05-26 16:27

Om du kör 2-kanal och har det inställt så... så ja, i alla fall under den valda delningsfrekvensen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-05-26 17:20

Hej Kicken

Jag gör ett försök att fylla på svaren lite...

Vad som kommer ut på subkanalen i en hemmabioförstärkare beror på flera faktorer, bl.a.:

-Vilken signalkälla som avlyssnas.
-Vilket DSP-läge som väljs på förstärkaren.
-Hur man kongfigurerat förstärkarens inställningar för val av högtalartyp och delningsfrekvens.

De flesta bioförstärkare har en matris i manualen som visar vad som kommer ut på de olika utgångarna beroende på vald inställning/signalkälla.

De flesta DVD-skivor har en separat LFE-kanal (lågfrekvenseffekt). Vid avkodning (Dolby Digital eller DTS) återges den kanalen via subbasutgången.

I de flesta bioförstärkare kan man ange vilka anslutna högtalare som kan återge hela frekvensregistret. Om de kan det kallas de för Large och om de inte kan återge den lägsta basen kallas de Small. Om alla anslutna högtalare är av typen Large återges endast LFE-kanalen via subbasutgången. Om någon/några högtalare anges som Small återges även basen från dessa kanaler via subbasutgången. Vidare finns det bioförstärkare (t.ex. Denon) som kan ställas i läge för Main+LFE vilket innebär att frontkanalernas lågbas återges tillsammans med LFE-kanalen på subbasutgången.

Vilken inställning som låter bäst kan variera, beroende på typ av högtalare, placering och rummets egenskaper. Har man mer än en subbas låter det oftast bäst att låta alla övriga högtalare vara Small och därmed avlasta den lägsta basen från högtalarna (även frontkanalerna).

Så vad som "brukar" komma ut på subbaskanalen beror på hur man ställt in sitt system.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2008-05-27 10:59

Tack för svaren, det var som jag trodde.

Orsaken till att jag frågade var att mina ny högtalare http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18281 delar jag aktivt nu mellan mellanregistren och basen. Jag har en JVC hemmabioförsärkare som driver 5" och diskanten och en gammal Pioneer som driver basarna via sub-kanalen. Delningsfrekvesen har jag till 200hz (=inte optimalt att med mono signal).

Tänkte köpa en en annan 5.1 eller 7.1 förstäkare med lågnivåutgångar och koppla framkanlerna via ett aktivt filter till en stereoförstärkare för basarna.
/Kristian

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-27 11:23

Kalejdokom skrev:...Om alla anslutna högtalare är av typen Large återges endast LFE-kanalen via subbasutgången...

Är du verkligen säker på det? Jag har för mig att även LFE-kanalen portioneras ut på ordinarie högtalare vid "Large"(?)
/M

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-05-27 13:19

Som stereolyssnare undrar jag likaså om LFE hamnar i L+R vid nedmixning i spelare med analoga stereoutgångar (eller receiver, vilket jag inte har)?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-27 13:32

-Martin- skrev:
Kalejdokom skrev:...Om alla anslutna högtalare är av typen Large återges endast LFE-kanalen via subbasutgången...

Är du verkligen säker på det? Jag har för mig att även LFE-kanalen portioneras ut på ordinarie högtalare vid "Large"(?)
/M
Om man sätter "sub=NO" så körs även LFE på frontarna (med 10 dB korrigering om korrekt) i de flesta mjukvaror, ja.

Kör man analogt beror det på hur man sätter upp spelaren i menyerna, helt enkelt, men med frontar LARGE och sub NO så skall även LFE gå till frontarna.

Tillagt: Såg inte först, analogt 2-kanals är det nog oftast så att LFE kastas.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-05-27 14:20

Komplement till Almen:

Om man får ut LFE till front L/R vid analog stereosignal beror helt och hållet på hur DVD-spelaren hanterar bassignalen. Det finns ofta en Bass Management meny i spelaren som medger en del olika alternativ.

Men som sagts tidigare; LÄS MANUALEN för respektive prylar så ska det nog framgå vilka alternativ som gäller för den aktuella hårdvaran. Gäller det ännu ej införskaffad hårdvara så brukar det alltid gå att hitta manualer någonstans på nätet.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-27 14:30

Har inte hunnit med det än. 4308-an ligger fortfarande i kartong... Och så har jag inga högtalare heller. :!:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-05-27 15:32

4308 utan högtalare... 8O :(

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-05-27 15:47

Man kan alltid få ut subsignalen både till frontar och sub ... det finns tre inställningar för sub.

yes / no / plus ... plus kör basen både till frontar och sub.

Så har det varit på de 4-5 senaste stärkare jag har ägt iaf.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-27 15:49

Först och främst skiljer sig nedmixningsprotokollen (inte bara bass management, utan även de andra kanalernas hantering) mellan olika apparater. Hemmabioförstärkare har för det mesta ett komplett protokoll, medan mång DVD-spelare inte har det. De kan ofta bara ta bort och skära av, med undantag av centerkanalen som alltid kan mixas in i L+R. Dessutom är det inte säkert att saker sker likadant med DD och med DTS... I många fall drabbas man illa av en förfärlig kompressor (snabb attack, låååångsam reliase) med DD om man inte använder fullregisterhögtalare i alla riktningar. :?

Vill däröver bara lägga till att det finns en parameter till med i ekvationen...

Nämligen hur mixen är gjord!

ALLA för mig kända DVD:ers ljudspår är mixade således att de går att avlyssna utmärkt med helt bortslängd .1-kanal. I många fall sker det till och med med fördel. L och R är alltså aldrig mixade så att några bastoner fattas. Däremot ligger det ofta basljud i .1-kanalen som förstärker baseffekter. Inte sällan på ett sätt som förtar dynamiken till förmån för syntetiska bullerljud. Men olika filmer är förstås olika.

Det är inte ovanligt att den ursprungliga .1-kanalen (från bioversionen) har mixats in i L och R, medan en ny (som sagt ibland förfärlig dånande bullrig) .1-kanal har adderats till "hemmabioversionen".

Tyvärr är det mycket ovanligt att några apparater har en enkelt åtkomlig på/av-knapp för .1-kanalen. :(

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-28 06:49

Kalejdokom skrev:4308 utan högtalare... 8O :(

Jag vet, det är tragiskt.
/M

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-28 07:23

-Martin- skrev:

/M
Rätt så mycket i-landsproblem :lol:

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-28 07:28

Kaffekoppen skrev:
-Martin- skrev:

/M
Rätt så mycket i-landsproblem :lol:

Är inte en stor del av våra problem av den arten sett ur ett större perspektiv? Jag sitter hellre med min 4308 i kartong än jag sitter i Burma t ex...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-28 11:37

...eller ser mitt liv försvinna under en jordbävningssjö i Kina..

Återgå till Teknikforum