Pear, Randi, Fermer samt Taralabs

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-27 12:37

meanmachine skrev:En antinisse är en benämning som menar en person som inte gillar allehanda gadgets inom branchen. Om det är en bilantinisse så vill den köpa en standard vit saab 93. Inga alufälgar eller annat lull lull som elhissat och luftkonditionering. Inte heller andra göra vacker saker som vingar och kjoalar. Allt som inte tillför bilens prestanda är crap. Dessutom kostar det pengar. Bilantinissen vill alltså endas bruka bilen och ta sig från punk A till B med vettig ekonomi och så billigt som möjligt och med bilden rena komfort. TIllämpa detta på stereomarknaden om du har förmåga annars kan jag göra det åt dig.

Vad beträffar reklamen så avviker våra åsikter. Du tar ett skräckexempel som jag inte eller du kan helt utröna sanningen i eftersom det inte är mätbart då det är en tankegroda. Vi kan spekulera och det är ett svårt exempel som sagt. Nu är det inte i detta fall tillämpbar på det jag menade utan en dålig agrumentation från din sida.

1. På vilket sätt menar du att MrUncool gör en tankegroda?

2. Jag tror att den där "antinisse"-idén du har är värd ungefär noll i
hifi-värden, eftersom en bil aldrig kan ha ett väldefinierat och exakt
uppdrag*. En bil är som musik. Den är objektet. En hifi-anläggning är
därför inte alls jämförbar med en bil, eftersom hifinaläggningen återger
objektet (musiken).

HiFi-anläggningen är en musikåtergivare med (möjligt) definierbart mål.
Det betyder inte att alla är överens om målet.

Bilen är mera som musik - ett potentiellt njutningsmedel i sig, både
för sig själv och tillsammans med vägen. Det finns ingen standard för
hur bilen skall bete sig eller vad den skall göra, eftersom det är en
fullständigt subjektiv fråga! Det finns inget uppdrag att återge något
annat.

Kan det vara så att ditt exempel är en skildring av ditt synsätt, och
att det är detta synsätt som förklarar att du inte förstår allt det som
vissa andra skriver om? Att du helt enkelt inte kan släppa känslan
av att en hifi-anläggning måste vara jämförbar med en bil, och därför är
det svårt för dig att tolka den som som bryr sig om återgivningsupp-
draget på något annat sätt än att det måste vara en person som
struntar allt annat?

Jag bara frågar. Du vet svaret.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-27 12:42, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-27 12:39

MM,

Det var ju ett sätt att se på det.

Vem är anti och i förhållande till vad för att det där skall stämma?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-27 12:50

IngOehman skrev: En bil är som musik. Den är objektet. En hifi-anläggning är
objektet (musiken).

Skulle man inte kunna säga; Bilen är som hifi anläggningen - bilen ger en körupplevelse, hifi'n en musikupplevelse. Båda dessa upplevelser är subjektiva och kan förmedlas via många olika bilar/anläggningar.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-05-27 12:59

Det är i alla fall "ganska" viktigt att det som färdas mot målet kommer fram så oförvrängt som möjligt, tycker jag. (Gäller både inom biltransport och hifi.) :lol: :lol: :lol:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-27 13:23

meanmachine skrev:En antinisse är en benämning som menar en person som inte gillar allehanda gadgets inom branchen. Om det är en bilantinisse så vill den köpa en standard vit saab 93.
---
TIllämpa detta på stereomarknaden om du har förmåga annars kan jag göra det åt dig.

Du har missat poängen. Det är inte att man vill äga motsvarande en Saab 93, det är att man vill ha en F1-bil.

Inget krimskrams, inga "snygga" fälgar, inget stuk, utan 100% prestanda.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-27 13:31

phloam skrev:Skulle man inte kunna säga; Bilen är som hifi anläggningen - bilen ger en körupplevelse, hifi'n en musikupplevelse. Båda dessa upplevelser är subjektiva och kan förmedlas via många olika bilar/anläggningar.

Ja, man kan säga vad som helst, men det betyder inte att det är rätt. Att jämföra bilar med kablar såsom MM gjorde bevisar ju ännu en gång att vissa har problem att förstå vad detta handlar om.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-27 13:34

Rundberg skrev:Jo jag förstår vad Randi ifrågasätter. Jag är däremot inte helt säker att alla hans aktiviteter får önskat resultat och jag uppskattar inte alltid tonen i det Randi skriver.

Så min fråga till dig: Har du förstått något av det jag har skrivit i den här tråden?

Jag undrar också om du känner att du har bidragit positivt/över huvud taget till den här tråden.

MVH

/Mattias

Nej, jag ser inte att du och MM verkar helt vara på det klara med det.
Du kanske skulle ta av dig skygglapparna och se vad Fremer har spytt ur sig under tidigare år.

Nej, jag tycker du verkar föra ett cirkelargument för på något sätt komma undan faktumet att MM starta denna tråden på helt felaktiga grunder.
Om jag bidragit med någon postivit vet jag inte, jag har iaf inte kört massa utlägg som försöker missa poängen i sakfrågan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-27 13:47

phloam skrev:
IngOehman skrev: En bil är som musik. Den är objektet. En hifi-anläggning är
objektet (musiken).

Skulle man inte kunna säga; Bilen är som hifi anläggningen - bilen ger en körupplevelse, hifi'n en musikupplevelse.

Nääääj! Det är musiken som ger musikupplevelsen. 8)

Det hör man ju på orden (om man inte förstod det ändå ;)).
HiFi-anläggingen lägger sig, om allt är väl, inte i det hela alls.
Inte om fideliteten är hög på riktigt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-27 13:49

Almen skrev:
meanmachine skrev:En antinisse är en benämning som menar en person som inte gillar allehanda gadgets inom branchen. Om det är en bilantinisse så vill den köpa en standard vit saab 93.
---
TIllämpa detta på stereomarknaden om du har förmåga annars kan jag göra det åt dig.

Du har missat poängen. Det är inte att man vill äga motsvarande en Saab 93, det är att man vill ha en F1-bil.

Den liknelsen lider ju av samma brister, men den har i varje fall en poäng. ;)

(Nämligen att det är frånvaron av begänsningar som är målet.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-05-27 13:50

subjektivisten skrev:
Rundberg skrev:Jo jag förstår vad Randi ifrågasätter. Jag är däremot inte helt säker att alla hans aktiviteter får önskat resultat och jag uppskattar inte alltid tonen i det Randi skriver.

Så min fråga till dig: Har du förstått något av det jag har skrivit i den här tråden?

Jag undrar också om du känner att du har bidragit positivt/över huvud taget till den här tråden.

MVH

/Mattias

Du kanske skulle ta av dig skygglapparna och se vad Fremer har spytt ur sig under tidigare år.

Nej, jag tycker du verkar föra ett cirkelargument för på något sätt komma undan faktumet att MM starta denna tråden på helt felaktiga grunder.
Om jag bidragit med någon postivit vet jag inte, jag har iaf inte kört massa utlägg som försöker missa poängen i sakfrågan.

Var inte Fremer din idol innan? OCh nu har du en ny :)

edit: Herre? jag menade såklart Idol
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-27 14:16

Jag har svårt att se att varken Fremer eller Randi har gjort något fel i den här frågan.

De har inte lyckats med att få till en utmaning som alla parter kan acceptera bara - och det måste man ju acceptera! ;)

Kanske kommer de att lyckas i framtiden, vem vet? Men tills dess får man nöja sig med den information som de hittillsvarande händelseförloppen givit. Närmare bestämt att:

1. Randi ställde upp på specificerade premisser (vilket kanske säger något om hans övertygelse?),

2. Kabeltillverkaren gjorde det inte (vilket kanske säger något om deras brist på övertygelse?).

Randi hade en miljon att förlora, kabeltillverkaren kunde inte förlora något, annat än möjligen trovärdighet. Men OM detektionen skulle misslyckas, så vinner de ju ändå kunskap!

Om någon Fremer ställde liksom Randi upp på de gällande premisserna, men fick aldrig chansen att visa om han kunde höra skillnaden.

Igen - kan inte se att något gjort något fel, men trots att inget test blivit av finns det ändå mycket man kan lära av reaktionerna, så meningslöst har det ju inte varit. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-27 14:16

Gilla det Fremer skrev förr men efter sett hur han har svarat till vissa personer, med rätt så vidriga och elaka kommentarer så förändrades min syn på den mannen.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-27 14:45

subjektivisten skrev:

MVH

/Mattias

Du är rolig, eller kanske tragisk... jag vet inte riktigt.

Vet du ens vad ett cirkelargument är, eller har du bara hört det någonstans och tyckt det låter coolt? Jag skiter i syftet med de frågor som MM ställde i inledningnen av tråden, jag finner dem relevanta och värda att diskutera. Om du inte tycker så, skit i att skriva i tråden då, kom inte med massa pip och gnäll!

Jag har kanske svävat ut en gnutta i diskussionen, men det verkar inte har stört trådskaparen.

Bara för att man arbetar med att ifrågasätta en viss typ av påståenden betyder inte att ens metoder och resultat inte kan ifrågasättas. Det är den blinda tron som skapar myter och villfarelser. I den här tråden har denna filosofi haft dig som främsta representant, även om du inte tror det själv!

MVH

Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-27 15:28

Rundberg skrev:Så min fråga till dig: Har du förstått något av det jag har skrivit i den här tråden?

Rundberg skrev:Jag undrar också om du känner att du har bidragit positivt/över huvud taget till den här tråden.

...här följde svar från subjektivisten i samma anda, men inte escallerande. Ditt då följande svar upplever jag escallerar angreppen signifikant. Vad tycker du själv Rundberg?

Rundberg skrev:Du är rolig, eller kanske tragisk... jag vet inte riktigt.

Rundberg skrev:Vet du ens vad ett cirkelargument är, eller har du bara hört det någonstans och tyckt det låter coolt?

Rundberg skrev:...kom inte med massa pip och gnäll!

Rundberg skrev:Det är den blinda tron som skapar myter och villfarelser. I den här tråden har denna filosofi haft dig som främsta representant, även om du inte tror det själv!

Oj!

Det där var många påståenden det, och väldigt få argument...

Man kan uppleva att rätt många av dem dessutom är personangrepp. Men å andra sidan kan man också tycka att jag inte har med saken att göra och borde låta bli att lägga mig i... :oops: (Och ha rätt.)

Dessutom har väl även subjektivisten vid tillfällen sagt saker om personer som man kan uppleva vara lite... omotiverat personliga, men så vitt jag har sett har de har i varje fall tagit avstamp i sagda saker.

Vh, iö

- - - -

PS. Argument hade kunna vara saker som gav svar på dessa frågor:

Vad är det som gör att Subjektivisten (S) är tragisk och/eller komisk?

Vad är det som gör att du ifrågasätter att S vet vad ett cirkelargument är?

Varför kallar du det S skriver för pip och gnäll? Och vad är det du syftar på som pip och gnäll?

Vad är det som gör att du beskyller S för att lida av en blind tro, och skapar myter och villfarelser? En blind tro på vaddå? Vilka myter och villfarelser har han skapat?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-27 15:38

Hej Ingvar!

Då ska vi se… Här kommer det lite svar på dina svar 8)

Nu har det blivit så mycket att jag mycket väl kan ha missa något vitalt, i så fall beror det inte på att jag undviker att svara bara att jag har missat. :)

IngOehman skrev:
Rundberg skrev:För att kunna övertyga någon och för att argumentationen ska bygga på respekt och förståelse, så måste man ta sin diskussionspartners utgångspunkter i åtanke och utgå från de grundantaganden som har en gemensam beröringsyta.

Håller inte med dig om att det alltid är en bra väg att gå. Det kan ofta vara en återvändsgränd. :? Med det menar jag att det kan leda till att man inte kommer någonstans. Om den man diskuterar med t ex betraktar allting som åsikter så kan man inte komma någon vart på den gemensamma beröringatytan, eftersom den är för liten för att något kreativt och intressant skall kunna inträffa där.

Jag brukar säga att det man behöver göra är att etablera definitioner innan man ger sig in i en diskussion, och det betyder inte nödändigtvis att man behöver använda samma eller ens vara överens om vilka man skall använda, men det betyder att man måste redogöra för vilka man själv använder, korsvis.

Och det står jag nog fast med att man behöver, om det finns osäkerheter därvidlag. Syftet med diskussionen är ju inte att missförstå varandra, utan motsatsen. ;)

Intressant påpekande där du förmodligen har en ganska stor poäng. Jag tänker som så att om man baserar sin argumentation på grundantaganden som ens diskussionspartner inte håller för sanna så kommer denne inte acceptera slutsatsen av ditt argument.

Min erfarenhet är att även den mest inbitne audionihilist har något denne håller för absolut sant (som förhoppningsvis också är sant) som man kan utgå ifrån. Man måste naturligtvis vara kreativ och försöka hitta vinklar som gör resonemanget greppbart för den man talar med. Men jag håller med om att det inte är den enda vägen att gå eller att det alltid skulle fungera. Jag tror också att det kan bero på hur man är som person vad som passar en bäst.

IngOehman skrev:Men jag ser inget skäl att tro att Randi vill något ont med det han håller på med. Jag tror faktiskt att de flesta vill väl.
Jag tror inte heller att Randi VILL någon ont, jag tror att det mer är ett olycksfall i arbetet.

Nu kommer vi till det riktiga guldkornet!
IngOehman skrev:
Rundberg skrev:Jag är faktiskt måttligt intresserad av syftet är, utan vad det faktiska resultatet blir.

Ok...

Håller du med mig att resultatet är något som du faktiskt är med om att skapa, och att en negativ tolkning (övertygelse om att Randi vill lura och förnedra) faktiskt dels ÄR en sorts bevis för att du inte är helt ointresserad av syftet, men att det också är ett sätt att bidra till att resultatet av utmaningen blir en ökad polarisation, istället för det det skulle kunna bli - en ögon- och öronöppnare?
Till att börja med så är jag inte övertygad om att Randi VILL lura eller förnedra andra. Visst, en del av de formuleringar han använder i sitt nyhetsbrev kan ses som förklenande, men jag tror fortfarande att han inte har några onda intentioner.

Men jag ska inte hänga upp mig på det eftersom du ställer en mycket bra fråga med en vinkling som jag inte sett själv... något man inte upplever varje dag :D

Det jag har riktat in mig på när jag har talat om Randis Million Dollar Challenge (MDC) är det konkreta resultat som blir konsekvensen av hur testet är upplagt.

IngOehman skrev: Du använder ju din egen förmodan om ett ont syfte (lura, förnedra) som ett negativt argument, och låter det skapa det resultat som du sedan säger dig vara intresserad av, och klandrar...
Ja, jag kanske har använt lite för hårda ord för att konkretisera min ståndpunkt. Dessutom har jag skrivit att de blivit lurade inte att Randi lurar dem… det är en viss gradskillnad, men återigen inget jag tänker hänga upp mig på. Det jag menar är fortfarande att jag inte bryr mig om syftet, syftet med reglerna är att testet ska vara juste och vetenskapligt. De oönskade bieffekterna av det är att de som borde exponeras inte blir exponerade och de som till slut testas är de som inte förstår bättre.

IngOehman skrev:Ber om ursäkt om jag var för provocerande där, men jag har stort förtroende för din förmåga att göra något intressant, konstruktivt och bra av det.
Ingen fara, ibland behöver en diskussion provoceras fram. Dessutom gjorde du det på ett bra sätt. Och med ett gott syfte ;) Tack för förtroendet!

För att avrunda diskussionen om syften så tror jag faktiskt INTE att Randi har något ondsint syfte till sin verksamhet. Ibland har han en ton som kan tyckas lite hård och otrevlig, men jag tror fortfarande inte att hans syfte är att förnedra människor. Jag tror snarare att det är ett resultat av hans vilja att verkligen nå ut med sitt budskap och hans avsky mot flummeri och vidskepelse. Således kan man säga att hans syfte är att motarbeta en filosofi. Eftersom de hårda orden riktade mot filosofin också blir hårda ord riktade mot filosofins representanter, så kan det goda syftet leda till att människor kommer i kläm.

IngOehman skrev:
Rundberg skrev:Dessa människor är förmodligen fast i sin värld av vanföreställningar och behöver hjälp snarare än exponering.

1. Är du säker på att exponering inte kan vara den bästa hjälpen?
Det kan kanske vara så i vissa fall. Men jag är också orolig att i vissa fall så gör det saken värre.

IngOehman skrev:2. Glömmer du inte tredje person nu? Är det rimligt att de fråntas information bara för att "skydda enskilda individer från verkligheten", individer som du själv beskriver som "förmodligen fast i sin värld av vanföreställningar"? Jag tycker inte ens att frånta dem möjligheten till information genom att "inte exponera dem" är att skydda dem - snarare att agera överförmyndare åt dem. Det är ju inte tvångsexponering det handlar om, utan det handlar om att bereda dem en möjlighet att inte bara bevisa sin tes, utan att bli miljonär på köpet. Och det är inte ens några "stackars människor som behöver hjälp" som erbjudits möjlighet att bevisa sin tes och vinna en miljon, utan det är människor som har haft stort inflytande över andra i branschen.
Jo, jag accepterar att tredje person inte ska fråntas information. Men i fallet med ett test som kan ha negativa konsekvenser för den som testas så är det ju inte information som finns utan information som skapas. Då bör ändå frågan man ställer sig vara: Medför informationsinhämtandet obehag som den som testas inte är fullt medveten om och därför inte kan ha gett sitt medgivande till?

Nu har diskussionen tillspetsats så pass mycket att jag nog behöver lägga in en ”fötterna på jorden”-disclaimer: Märk väl att jag är inte helt emot Randis MDC, utan bara har åsikter om hur den är utformad och hur de som har ansökt och genomgått det preliminära estet behandlas på JREFs forum.

IngOehman skrev:
Rundberg skrev:Jag vet inget exempel på någon som gjort det preliminära testet, misslyckats och sen erkänt att de har haft fel. Det finns alltid en undanflykt och det är nog så att de själva tror på dessa undanflykter, så djupt rotad är föreställningen.

Om jag får expandera det du skriver till att omfatta även studier jag gjort på sådana här fenomen så är min erfarenhet den absolut motsatta: Jag känner ytterst få exempel på männsikor som deltagit i de experiment jag annordnat, som INTE har (jag vill inte använda uttrycket "erkänt att de haft fel" för det låter som om de hade varit anklagade för något) ändat ståndpunkt och tagit avstånd från sina tidigare förmodanden om hur saker hänger samman.

När det gäller det här specifika fallet och eventuella "preliminära tester" så känner jag inte till något om dem överhuvudtaget, eller vet ens att de gjorts några (även om jag förmodar att det finns många som testat själv och funnit att det man trodde var "hörbart" i öppna lyssningar nog inte var det, utan det var suggestionseffekter), men jag vet inte vad du menar med det du skrev.

Menar du att du vet massor av exempel på att människor deltagit, misslyckats och INTE ändrat uppfattning? Eller menar du att du inte vet några exempel på hur det gått överhuvudtaget?
Ditt ordval är helt klart bättre än mitt!

Det preliminära testet är ett test som utförs enligt det överenskomna protokollet på plats hos den ansökande. Det är ett krav att ”klara” det preliminära testet innan man kan delta i miljondollarstestet. Testledare för detta test är någon lokal skeptiker som Randi har förtroende för. Hittills har ingen karat det preliminära testet.

Nu är det så att jag inte vet om det finns någon som ändrat ståndpunkt, men mig veterligen så finns det inga sådana fall och jag har följt ett antal av Randis tester.

Jag tror att en förklaring till skillnaden mellan Randis och dina utfall är att du utfört testerna i en anda av upptäckande och vetgirighet (tror jag) medan Randis test är en utmaning med en prissumma. Jag vet inte om du håller med mig om det, men för mig känns det troligt.

IngOehman skrev:Ok, trist. :(

Jag misstror dig inte. Jag har sett sådant, men jag får oftast en känsla av att de som sysslar med sådant är (stridslystna) åskådare snarare än de som driver sådana här frågor för att upplysa. Ibland har jag även sett att vissa reagerar eftersom de är frustrerade över att det inte går att övertyga någon, eftersom inte heller de "mytspridnande" deltagarna är intresserade av något annat än slagsmålet. Att slösa en massa energi och argument på någon som har låtsas vara intresserad av dem, men bara för svara med någon ovänlighet kan få även de mest välmanande att vilja slå tillbaka.

Jag brukar alltid försöka se vem det var som började, inte vem som till sist slog det hårdaste slaget med släggan. Det är ju den som börjar som beter sig illa oprovocerat.
Jag delar din erfarenhet, brukar bara vara att de moderata och resonerande rösterna dränks i ställningskriget och bråkstakarna blir de enda som hörs. :(

Slutligen måste jag säga att det här är en riktigt bra diskussion, men den visar också på begränsningarna hos ett internetforum .Sådana här diskussioner gör sig bäst ”live” trots allt.

Med vänlig hälsning

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-27 15:46

Rundberg skrev:Du är rolig, eller kanske tragisk... jag vet inte riktigt.

Vet du ens vad ett cirkelargument är, eller har du bara hört det någonstans och tyckt det låter coolt? Jag skiter i syftet med de frågor som MM ställde i inledningnen av tråden, jag finner dem relevanta och värda att diskutera. Om du inte tycker så, skit i att skriva i tråden då, kom inte med massa pip och gnäll!

Tragisk kan du vara själv. MM starta tråden på FELAKTIG grund. Om du tycker det inte spelar någon roll så säger det rätt mycket om dig, inte mig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-27 15:52

Vad vet du om grunden till att jag startade tråden? Dina egna hjärnspöken som trasslar? 8O :?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-27 15:59

IngOehman skrev: Oj!

Det där var många påståenden det, och väldigt få argument...

Man kan uppleva att rätt många av dem dessutom är personangrepp. Men å andra sidan kan man också tycka att jag inte har med saken att göra och borde låta bli att lägga mig i... :oops: (Och ha rätt.)
Det har du helt rätt i, båda sakerna faktiskt ;) Men jag tar inte illa upp… du påpekar det på ett bra sätt!

Samtidigt vill jag passa på att be Subjektivisten om ursäkt, personangrepp är bara dumt! Jag borde veta bättre än att reta upp mig på sådana småsaker! :oops:

IngOehman skrev:Vad är det som gör att Subjektivisten (S) är tragisk och/eller komisk?
Det komiska, eller kanske paradoxala är att S begär att man ska leverera argument, som när de är givna inte resulterar i motargument utan i ett kort påstående att man inte förstått något som inte har med saken att göra. Detta kan ses som tragiskt i ljuset av att S påstår sig vara en kritisk, rationell och objektiv person.

IngOehman skrev:Vad är det som gör att du ifrågasätter att S vet vad ett cirkelargument är?
Eftersom jag inte använt mig av cirkelresonemang i min argumentation medan S hänvisar till att jag presenterar cirkelargument i relation till trådskaparens intentioner utan att presentera vidare argument för saken. Detta ser jag som märkligt och får därför misstanken om att S kanske är missinformerad om vad ett cirkelresonemang är för något.

IngOehman skrev:Varför kallar du det S skriver för pip och gnäll? Och vad är det du syftar på som pip och gnäll?
Pip och gnäll syftar på det ständiga klagandet på andras argumentation utan att presentera egna argument för sin sak.

IngOehman skrev: Vad är det som gör att du beskyller S för att lida av en blind tro, och skapar myter och villfarelser? En blind tro på vaddå? Vilka myter och villfarelser har han skapat?
Nej, jag säger inte att S skapar myter och villfarelser. Det jag säger är att S representerar en blind tro på Randis ofelbarhet. I förlängningen är det den blinda tron som skapar myter och villfarelser.

Och varför säger jag så? Jo, då jag argumenterar för att Randis utmaning kan ha oönskade konsekvenser så svara S med att hänvisa till att jag inte förstått vad Randi gör och vad Randi har sysslat med de senaste 30 åren. Dessutom så smutskastar jag Randi på grund av mitt ifrågasättande.

Allt detta är tecken på en okritisk tro på att Randi är ofelbar och att ifrågasättandet av denne man eller ens ett problematiserande av resultatet av hans arbete är hädelse.

Men du har helt rätt, jag skulle inte alls ha gått till personangrepp, och det ber jag S om ursäkt för. Däremot står jag för de argument som jag har presenterat här.

Med vänlig hälsning

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-27 16:01

subjektivisten skrev:Tragisk kan du vara själv. MM starta tråden på FELAKTIG grund. Om du tycker det inte spelar någon roll så säger det rätt mycket om dig, inte mig.
Kan du inte berätta vad det säger om mig att jag besvarar det jag finner relevant i MMs frågeställningar?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-27 16:33

meanmachine skrev:Vad vet du om grunden till att jag startade tråden? Dina egna hjärnspöken som trasslar? 8O :?

Nej, utan dina tidigare bråktrådar, vilka är många. Du hade till och med en signatur förr som visa varför du är här.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-27 16:35

Rundberg skrev:
subjektivisten skrev:Tragisk kan du vara själv. MM starta tråden på FELAKTIG grund. Om du tycker det inte spelar någon roll så säger det rätt mycket om dig, inte mig.
Kan du inte berätta vad det säger om mig att jag besvarar det jag finner relevant i MMs frågeställningar?

MVH

/Mattias

Du försvarar felaktigheter och har visst inga som helst problem med folk som luras men du verkar ha problem med folk som försöker avslöja dom som luras.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-27 16:48

subjektivisten skrev:
Rundberg skrev:

MVH

/Mattias

Du försvarar felaktigheter och har visst inga som helst problem med folk som luras men du verkar ha problem med folk som försöker avslöja dom som luras.
Jag tror att du blandar ihop saker nu...läs min argument en gång till så inser du nog att det du skrev här är helt felaktigt.

Om du fortfarande inte håller med, argumentera för det istället för att gå till personangrepp är du snäll!

Är det så svårt för dig att se att verkligheten inte är svartvit?

Jag har bett dig om ursäkt att jag gick över gränsen (se mitt svar till Ingvars inlägg) och tänker inte sjunka till den nivån igen, därför avslutar jag nu den här diskussionen med dig.

MVH

Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-27 17:41

Bra.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-05-27 18:08

meanmachine skrev:En antinisse är en benämning som menar en person som inte gillar allehanda gadgets inom branchen. Om det är en bilantinisse så vill den köpa en standard vit saab 93. Inga alufälgar eller annat lull lull som elhissat och luftkonditionering. Inte heller andra göra vacker saker som vingar och kjoalar. Allt som inte tillför bilens prestanda är crap. Dessutom kostar det pengar. Bilantinissen vill alltså endas bruka bilen och ta sig från punk A till B med vettig ekonomi och så billigt som möjligt och med bilden rena komfort. TIllämpa detta på stereomarknaden om du har förmåga annars kan jag göra det åt dig. .

Osäker på förmågan men menar du då att de som har en realistisk och pragmatisk syn på hifi skulle kunna benämnas "antinisse"? Varför använder du ett så negativt laddat ord, anti (mot) och nisse (ex. du är allt en riktig nisse)? Skulle det inte funka med tex de vänligare hifipragmatiker eller hifirealist? Ditt ordval kan nog lätt misstolkas för att stå för motståndare till hifi och så behöver det ju inte alls vara med realisterna (snarare tvärtom).

Vad beträffar reklamen så avviker våra åsikter. Du tar ett skräckexempel som jag inte eller du kan helt utröna sanningen i eftersom det inte är mätbart då det är en tankegroda. Vi kan spekulera och det är ett svårt exempel som sagt. Nu är det inte i detta fall tillämpbar på det jag menade utan en dålig agrumentation från din sida
Nu tramsar du bara eller har du kanske glömt vad du skrev? "All reklam är bra reklam. Sjukt men det är så." När jag då ger ett exempel på att all reklam knappast är till nytta för försäljningen så får man höra "tankegroda" och "dålig argumentation". Du kan ju inte lasta mig för ditt misstag att tvärsäkert påstå att "All reklam är bra reklam. Det är så". :wink:

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-05-27 18:09

IngOehman skrev:
Almen skrev:Du har missat poängen. Det är inte att man vill äga motsvarande en Saab 93, det är att man vill ha en F1-bil.

Den liknelsen lider ju av samma brister, men den har i varje fall en poäng. ;)

(Nämligen att det är frånvaron av begränsningar som är målet.)

Frånvaron av begränsningar som last/passagerarutrymme, komfort, ljud, vädertålighet, körsträcka etc? :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-27 19:18

IngOheman skrev:2. Jag tror att den där "antinisse"-idén du har är värd ungefär noll i
hifi-värden, eftersom en bil aldrig kan ha ett väldefinierat och exakt
uppdrag*. En bil är som musik. Den är objektet. En hifi-anläggning är
objektet (musiken).

Nu klarnar det lite mer vaför vi inte kan komma överens. Din tolkning verkar för mig totalt orimlig Vi tolkar helt olika. Jag kan inte överhuvudtaget ser hur man skulle kunna tolka på det vis du gör.

Bilen är givetvis hårvaran lika som Hifiutrustningen. Mjuvaran är givetvis komfort och körglädje lika som i musiken och korrektheten i återgivningen. Jag kan inte se det på ett annat vis och så länge vi har så fundamentalt stor skillnad i tolkning är det ju föga intressant att ens försöka hitta en gemensam nämnare. :cry:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-27 19:22

Kaffekoppen skrev:MM,

Det var ju ett sätt att se på det.

Vem är anti och i förhållande till vad för att det där skall stämma?

Tyckte det stod klart. Antinissarna är ni som inte gillar prylbögarna och derast tokerier. Du och IÖ och andra som inte gillar allt extra samt prylmanin i hobbyn utan endast tycker att det skall vara stereotypt där endast återgivningen och musiken framförallt är av intresse. Ni motarbetar väldeliga de som är prylbögare eller gadegetnissar som har hobbyn på en annan nivå där lika stor del av upplevelsen består av koppla, köpa och greja. En annan typ av DIY. Nåja. Tror du fattar.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-27 19:24

Almen skrev:
---

Hej Almen! :) Long time.

Du jag vet att vi haft detta uppe förut och det kan mycket väl vara att du har rätt. Jag har sett det på ett annat vis dock. Tyvärr kommer vi sällan överens.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-27 19:27

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Vad vet du om grunden till att jag startade tråden? Dina egna hjärnspöken som trasslar? 8O :?

Nej, utan dina tidigare bråktrådar, vilka är många. Du hade till och med en signatur förr som visa varför du är här.

Tycker du är extremt småaktig och fördomsfull. Fattar itne att ingvar har dig under sina vingar hela tiden och försvarar dig alltjämt. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-27 19:32

Mruncool skrev:Osäker på förmågan men menar du då att de som har en realistisk och pragmatisk syn på hifi skulle kunna benämnas "antinisse"? Varför använder du ett så negativt laddat ord, anti (mot) och nisse (ex. du är allt en riktig nisse)? Skulle det inte funka med tex de vänligare hifipragmatiker eller hifirealist? Ditt ordval kan nog lätt misstolkas för att stå för motståndare till hifi och så behöver det ju inte alls vara med realisterna (snarare tvärtom).

Jag kallar andra sidan för prylbögar som iofs är negativ laddat. Jag bidrar inte till upplysning genom dessa termer det är ju klart. Kanske bidrar till förbistring. Mina egehopkokade termer duger ju för folk man känner vilket är dåligt i detta fall. Försökte tidigare att förklara lite mer ingående. Hoppas detta ger något åt förståelsen.

MRUncool skrev:Nu tramsar du bara eller har du kanske glömt vad du skrev? "All reklam är bra reklam. Sjukt men det är så." När jag då ger ett exempel på att all reklam knappast är till nytta för försäljningen så får man höra "tankegroda" och "dålig argumentation". Du kan ju inte lasta mig för ditt misstag att tvärsäkert påstå att "All reklam är bra reklam. Det är så".

Vad jag menar med tankegroda är trippelt. Dels lite kred till dig eftersom du hittade en myckt krånglig variant som är tuff att motsäga. Vidare eftersom att den är fingerad alltså har vi inget verkligt att anknyta till som ger oss en statistisk signifikans. Sist att det är lite off tagret eftersom det inte är direkt applicerbart på det vi talar om. :)

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi