Kolla! Coolt o digitalt!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Kolla! Coolt o digitalt!

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-02 18:54

Hej!

Hmm, vilken låter egentligen bäst?
http://w1.855.telia.com/~u85523807/tre.jpg
Det avgörs på Blast #7...

- På bilden finns ICE, Tripath samt Hypex! Släng in 1st ZAPulse oxå eller... är dem för dåliga?
(A* har ju... fortfarande inte byggt sin :oops:! (ZAPulse!))

Mvh A*

air

Inläggav air » 2004-09-02 19:52

Skulle vara trevligt med en test där Ice 1000ASP skulle ingå oxo, så jag vet om jag handlat nåt bra eller dåligt :D (dom har nämligen inte anlänt ännu, men nästa vecka förhoppningsvis)

EDIT: Ioförsej, så i High Fidelitys test var 1000ASP bättre än 500ASP samt 500A med tweakad nätdel.
//air

air

Inläggav air » 2004-09-09 18:32

...
Senast redigerad av air 2004-09-10 15:14, redigerad totalt 1 gång.
//air

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 18:44

Jag ryser när jag ser bilderna i länken... Hur kan man skicka dyra (?) elektronikkonstruktioner i frigolit? Och hur vågar man packa upp elektroniken utan att ha avledande yta kopplad till jord att lägga grejorna på? Hur vågar man ta i och hantera elektronik utan att ha handledsband på sig?

Många tror att en urladdning av statisk elektricitet är något man känner, och om grejorna fortfarande låter är ingen skada skedd. FEL! FEL! FEL!

Jag ska ta upp det i en separat tråd om intresse finns (intresse för att inte förstöra sin elektronik i onödan...)

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-09 19:06

Hej!

A* är intresserad!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 19:15

Ska fundera lite.... har en artikel som publicerades i CarlssonPlanets nyhetsbrev, kan ju alltid starta med den....

Lägger den i separat tråd så det inte blir en massa OT här.... :-)

/B

air

Inläggav air » 2004-09-09 22:47

Efter att ha läst Bill50x´s inlägg, förstod jag förstås hur ovarsam jag varit. Iochförsej jordade jag mej själv innan jag rörde modulerna, men det är ju inget säkert sätt. Förhoppnigsvis är ingen skada skedd, men jag får väl inhandla mej ett jordningsarmband imorgon på den lokala elektronikhandeln.

Frigolitförpackningen däremot, vet jag inte vad man skall säga om. Detta är ju den förpackning som kommer direkt ifrån B&O, så den borde ju vara godkänd/säker för denna användning.
//air

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 23:03

air skrev:Frigolitförpackningen däremot, vet jag inte vad man skall säga om. Detta är ju den förpackning som kommer direkt ifrån B&O, så den borde ju vara godkänd/säker för denna användning.

Jag gjorde det lite enkelt för mig med frigoliten. På bilderna ser den vit ut, men om den har en rosa ton, är det möjligen så att frigoliten är behandlad för att inte ladda upp sig. Och då ställer den inte till med några större problem, även om den inte skyddar mot utifrån kommande urladdningar eller strålning.

Personligen, skulle jag få elektronik levererad i "normal" frigolit skulle jag returnera denna och vägra acceptera leveransen. Risken är mycket stor att känsliga komponenter är skadade och kommer förkorta livslängden på korten.

Vårt företag har utbildat några personer på B&O om farligheten med statisk elektricitet, synd att det inte har fått bredare acceptans. Tar nog en förnyad kontakt med dom för att kolla läget... :-)

/ B

air

Inläggav air » 2004-09-09 23:06

Bill50x: Tyvärr måste jag säga att frigoliten är nog helt vit, ingen rosa ton alls. Den verkar också vara mycket lik "vanlig" frigolit.

EDIT: dock läste jag precis i databladet, att det nog är ESD safe som dom är packat i.
//air

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-10 00:22

air skrev:Bill50x: Tyvärr måste jag säga att frigoliten är nog helt vit, ingen rosa ton alls. Den verkar också vara mycket lik "vanlig" frigolit.

EDIT: dock läste jag precis i databladet, att det nog är ESD safe som dom är packat i.

Ytterligare en lurig grej. Normalt sett färgas allt lågladdande material ( =antistatiskt) rosa. Men allt rosa material är inte antistatiskt. Ungefär som att "alla kor har fyra ben, men alla djur med fyra ben är inte kor".

Men det finns också lågladdande (=antistatiska) som INTE är rosa. Står det "ESD-safe" är det förmodligen så, men inte säkert. Vem sa att det ska vara enkelt här i livet?

Men, får man en produkt i ett ESD-säkert material, ska man aldrig packa upp och ta fram produkten utan att ha ett jordanslutet handledsband på sig. Likaledes ska man ha en avledande yta att lägga ifrån sig elektroniken på.

/ B

PS Normalt tar jag tusentals kronor per dag för att undervisa om dessa saker, men på detta forum hjälper jag gärna till och undervisar utan kostnad - "just for the fun of it!".
Vi marknadsförare är inte lögnare som säger vad som helst bara för att känna pengar...
DS

Återgå till DIY-forum