Brinnande säkringar i en gammal Luxorförstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MusicMan

Brinnande säkringar i en gammal Luxorförstärkare

Inläggav MusicMan » 2004-09-09 16:16

Efter att ha fått en gammal Luxorförstärkare vilket även omnämns i min tråd om DIN-RCA så har jag nu problem med den gamla apparaten.

När jag öppnade den upptäckte jag att det fattades ett par säkringar och därmed köpte jag nya sådana på Clas O.
Efter att ha bränt några av dessa nya säkringar så undrar jag vad det kan vara för fel på stärkaren.

Det finns platser för sex stycken säkringar i stärkaren: En på 2 Ampere för elen som kommer in i stärkaren samt 5 stycken, "A"-"E", på kretskortet. (se bild)

Bild

Så fort jag startar stärkaren så brinner "D" och "E". Jag vet inte varför. En bidragande orsak kan vara att jag upptäckt att vid "A" står det "250mAT" men säkringen som sitter där är på 2,5A.

Jag har även tagit bort säkringarna och mätt över där säkringarna ska sitta. Över "B" och "C" mäter jag cirka 8-10 Ohm men över "A", "D" och "E" är det i princip 0 Ohm.

Är det någon elektronikkunnig här som vet vad som kan vara felet? Det verkar ju vara en helt ok förstärkare så det vore ju kul att få igång den.

Jag har tyvärr inget kopplingsschema till förstärkaren men jag har lite bilder som kanske kan vara till hjälp.
Större bild på ovansidan av kretskortet.
Bild på undersidan av kretskortet.

/ Jesper

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-09 18:48

Mja, det kan ju vara sluttrissorna som brunnit. Eller någon annan. Trissor mäter man ganska lätt genom att ställa multimetern på "diodsymbolen" som brukar finnas. Den mäter framspänningsfall i en diodövergång. Transistorer har två och du ska få 0,5-0,7V i framriktningen och avbrott i backriktningen. Du har ju en kanal att jämföra med, vilket är bra. Jag skulle föreslå att du testar sluttrissorna (på kylflänsen) till att börja med, och helst även de andra.

Mätningarna gör du med strömmen avslagen. Oftast går det att mäta med transistorerna på plats, men ibland blir det svårt att förstå resultatet även om det är helt. Så när du tagit loss en "trasig" transistor, provmät den igen. Och som sagt, jämför med den andra kanalen, den är nog rätt lik även i layouten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-09 18:59

Utöver Svantes goda förslag bör du mäta över kollektor/emitter. Det är mcyket vanligt att trissorna uppvisar kortis där. När du mätt utgångstrissorna ska du mäta ALLA och jag menar verkligen samtliga transistorer. Det är vanligt att det pajar lite här och där (speciellt drivsteget) om utgången pajat. Innan du börjar kan det vra en god idé att ta fasta på om trissorna är bipoära eller av MOSFET/HEXFET-typ.

När du anser dig vara klar - testa med små säkringar (250 mAT) 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2004-09-09 19:25

Kan du läsa vad det står på sluttransistorerna? Jag har rotrat en del i gamla Luxorprodukter och dom var väldigt kära i Darlington transistorerna BDW93 och 94 och liknande som sluttransistorer, om du mäter mellen bas och emitter märker du därför att spänningsfallet är dubbelt där genemot bas- kollektor.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-09-09 21:42

Hmmm... Jag är inte så haj på elektronik. Mina erfarenheter sträcker sig ungefär till att jag monterade/lödde ihop mina piP. Så jag har lite frågor.

1. Måste jag löda loss sluttransistorerna(=trissorna?) för att kunna mäta på dem.
2. Jag misstänker att min "Funktionstestare" inte riktigt räcker till för de mätningar som krävs. Den kan mäta Ohm, 0,5-250mA, 10-250 V AC samt 10-250 V DC. Den är asgammal, liten och köpt på OK... :roll: (jag vet att det inte är en fråga)
3. Vad betyder framspänningsfall i en diodövergång?
4. Är Bas/Kollektor/Emitter de tre benen på transistorerna?

Jag antar att i princip alla komponenter med tre ben är transistorer. Det verkar vara två olika storlekar av dem utöver sluttransistorerna.

MartinX - Sluttransistorerna vet jag inte om de är Darlington. Det står " T B688" på de två gröna i mitten som är PNP. Den svarta NPN till vänster står det "T D718" på och den längst till höger är utbytt och är en Texas Instruments "BD24 5C 336".

Den slutgiltiga frågan blir nog om det är värt tiden att fixa stärkaren och om jag tagit mig vatten över huvudet???

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-09 21:43

MartinX skrev:Kan du läsa vad det står på sluttransistorerna? Jag har rotrat en del i gamla Luxorprodukter och dom var väldigt kära i Darlington transistorerna BDW93 och 94 och liknande som sluttransistorer, om du mäter mellen bas och emitter märker du därför att spänningsfallet är dubbelt där genemot bas- kollektor.

Ja, fast de hade väl motstånd inbyggda i sig också. Blev det 1.2 V framspänningsfall ändå? Jag minns inte, men har för mig att det var lite lurigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-09 21:50

MusicMan skrev:Hmmm... Jag är inte så haj på elektronik. Mina erfarenheter sträcker sig ungefär till att jag monterade/lödde ihop mina piP. Så jag har lite frågor.

1. Måste jag löda loss sluttransistorerna(=trissorna?) för att kunna mäta på dem.
2. Jag misstänker att min "Funktionstestare" inte riktigt räcker till för de mätningar som krävs. Den kan mäta Ohm, 0,5-250mA, 10-250 V AC samt 10-250 V DC. Den är asgammal, liten och köpt på OK... :roll: (jag vet att det inte är en fråga)
3. Vad betyder framspänningsfall i en diodövergång?
4. Är Bas/Kollektor/Emitter de tre benen på transistorerna?

Jag antar att i princip alla komponenter med tre ben är transistorer. Det verkar vara två olika storlekar av dem utöver sluttransistorerna.

MartinX - Sluttransistorerna vet jag inte om de är Darlington. Det står " T B688" på de två gröna i mitten som är PNP. Den svarta NPN till vänster står det "T D718" på och den längst till höger är utbytt och är en Texas Instruments "BD24 5C 336".

Den slutgiltiga frågan blir nog om det är värt tiden att fixa stärkaren och om jag tagit mig vatten över huvudet???

1. Nej för det mesta går det att mäta "på plats", speciellt när du har andra kanalen att jämföra med.

2. Nej då går det ju inte, i varje fall inte direkt. Du skulle kunna bygga till den lite med ett 9V-batteri och ett motstånd på kanske 47kohm, och använda DCV-området.

3. Framspänningsfallet är det spänningsfall som bildas över en diod när man kör en ström genom den i framriktningen. Eftersom en diod är olinjär så blir detta spänningsfall 0,5-0,8 V för nästan alla rimliga strömmar (och vanlig kiseldiod/trissa).

4. Ja. På en NPN-transistor har du diodövergångar från bas till emitter och bas till kollektor, sätter man plus på basen så ska det alltså leda både till kollektor och till emitter. På en PNP-transistor ska man sätta minus på basen i stället. Diodövergångarna är alltså vända åt andra hållet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-09 22:14

För KTB688 och KTD718 gäller:

1=bas
2=kollektor
3=emitter

Pinne längst till vänster om vi ser kapseln med benen nedåt och texten mot ögonen 8) Är dom trasiga kan du ersätta med någon Sanken-trissa som har samma kapsel(MT-100). Jag vill minnas att Sankens samtliga MT100-trissor har högre övergångsfrekvens och således bör det gå bra att byta. Med lite tur får du lägre dist i diskantregistret också.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-09-09 22:21

Tack!!

Nu är det lite klarare men jag är lite osäker på hur jag ska gå vidare. Jag är ju som sagt nybörjare på såna här saker.

Tror ni att det kan vara värt besväret (och pengarna(är ju student)) att köpa mig en ny multimeter typ en CALTEK på Clas O för 100-150kr och satsa på att fixa stärkaren? Eller är detta projekt bättre att lägga ner? Jag kan ju mycket väl tänka mig att löda dit nya komponenter om det behövs men jag har ju inte direkt ett lager med komponenter här hemma utan det får bli inköp från ELFA i sånt fall. Det vore ju inte så kul om kostnaderna springer iväg till över cirka 500kr för det känns det inte som det är värt att lägga på en snart 25 år gammal stärkare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-09 22:37

MusicMan skrev:Tack!!

Nu är det lite klarare men jag är lite osäker på hur jag ska gå vidare. Jag är ju som sagt nybörjare på såna här saker.

Jo, men det finns bara ett sätt att sluta vara nybörjare! :wink:
MusicMan skrev:Tror ni att det kan vara värt besväret (och pengarna(är ju student)) att köpa mig en ny multimeter typ en CALTEK på Clas O för 100-150kr och satsa på att fixa stärkaren? Eller är detta projekt bättre att lägga ner? Jag kan ju mycket väl tänka mig att löda dit nya komponenter om det behövs men jag har ju inte direkt ett lager med komponenter här hemma utan det får bli inköp från ELFA i sånt fall. Det vore ju inte så kul om kostnaderna springer iväg till över cirka 500kr för det känns det inte som det är värt att lägga på en snart 25 år gammal stärkare.

-Ja. Den kommer du att använda mer!
-Nej (om inte annat för att man lär sig).
-Om du hittar komponenter som klart trasiga (vilket du kommer att se med din nya fina multimeter) så skulle jag prova att byta dem.

Fast jag är ju inte student längre, förstås. :roll:

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2004-09-09 22:40

Jag uppfattade inte riktigt vad resultatet av mätningarna blev, var transistorerna hela? Om dom är trasiga har jag ett praktiskt förslag, byt till TIP35C TIP36C dom är billiga och robusta finns på Elfa, sanken är visserligen snabba och allmänt trevliga men dyrare och svårare att få tag på. Det är ingen hi- end pjäs det här och för att få nytta av bättre utgångstransistorer får du nog rensa bort lite murkna gamla elektrolyter allmänt kassa keramiska kondingar i tonkontroller och massa annat som döljer sig i tidig 80-tals hifi. Och glöm inte att kolla alla andra transistorer, förmodligen är det en DC kopplad kretslösning och om någon enda trissa är trasig så kan det bli BZZAPP igen när du slår på strömmen.

Multimeter kan man med fördel köpa på Biltema jag köpte Art nr 15-124 för 279kr och den är helt ok, jag tog den till jobbet kalibrerade den och den visade mycket lite fel redan innan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-09 22:51

TIP35 C har cirka 3 ggr så hög bas/emitter-kapacitans, vilket kan reultera i tveksam fasmarginal. Om Musicman är en nybörjare vill jag avråda från den trissan. Dessutom har TIP35C TO-218-kapsel samt att den inte tål lika hög spänning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2004-09-09 23:31

Morello kan du dela med dig av lite data för KTB688 och KTD718 jag har dom inte i min ekvivalent tabell. Eller hittade du data på nätet?

För övrigt i praktiken så funkar det nästan alltid med TIP36/36, om du bara visste vad som försigår bakom lyckta dörrar hos landets reparatörer, speciellt när apparaten är lite gammal. Man krånglar inte till det och om orginal transistorerna är lite besvärliga att få tag i så tar man det man har. Och faktiskt så kommer apparaten i stort sett alldrig tillbaka, men ofta kunden. Dom ambitiösa killarna (som mig) spelade lite fyrkant och sinus i konstlasten och kollade att man inte byggt nått instabilt. För övrigt är ovanstående brott preskriberade nu för det var på 80-talet. :oops:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-09 23:42

Martinx,

Menar du på fullt allvar att du rekommenderar "Musicman" en trissa utan att ha data till den trissa som ska ersättas? 8O 8O 8O 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-09-10 09:36

Allright!!

Nu har jag bestämt mig. Jag ska fasenmig få stärkaren att funka.

Förhoppningsvis kan jag ta mig till Clas O i eftermiddag och köpa en CALTEK CM2701 som verkar vara den billigaste multimetern där som kan mäta transistorer. Tyvärr kan jag inte ta mig till Biltema eftersom jag bor i Norrköping och inte har bil men jag hoppas att Calteken duger.

Jag lär antagligen mäta lite under helgen och då kommer förmodligen fler frågetecken upp men det lär inte vara något problem (tack vare) faktiskt.se.

Slutligen(förhoppningsvis) så resulterar allt detta i ett litet inköp från ELFA för jag räknar med att de säljer över nätet till privatpersoner. Sedan är det väl "bara" att löda dit de nya komponenterna och sen blir det en bakkanals/dator-förstärkare.

En del jobb och många "variabler" för en nybörjare, men det är ju som Svante säger och jag gillar uttrycket "learning by doing". Jag har ju redan lärt mig lite nytt på det hela.

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2004-09-10 10:00

Morello jag blev faktiskt lite förvånad att du fick fram att det var KTD688/718 jag hade inte träffat på dom förut, jag antog att det var 2SD718/2SB688 dom är visserligen också snabbare än TIP35/36C och har också högre spänningstålighet 120V mot 100V. Men i den förstärkare vi tittar på nu så har vi ett enkelt par utgångstrissor per kanal, då borde uteffekten ligga på ca 50W om man tittar på fabrikantens rekomendationer, det i sin tur innebär att matningsspänningen knappast överstiger +-40V. Återstår då snabbheten, kommer det att ställa till problem? Högst osannolikt menar jag, om man nu skall laga en gammal förtärkare man inte vill lägga pengar på så skulle jag ta den enkla vägen.....

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-09-11 14:34

Nu har jag en CALTEK CM2701 som verkade vara den billigaste multimetern på CO som kan mäta framspänningsfall. 275 kr är ju inte så mycket pengar och jag lär garanterat få användning för den i framtiden.

Redan efter en liten stund och innan jag fattat hur jag skulle mäta så kunde jag efter ett antal pip konstatera att TI-trissan är helt sönder. Den är helt kortsluten och det piper hur jag än mäter på den. Jag tror att de andra sluttrissorna är mer eller mindre sönder också eftersom de ger framspänningsfall även om jag mäter "fel".

Jag håller på att skriva ner mätvärden och det kommer väl resultera i en exceltabell idag eller imorgon. Det är ju en hel del transistorer att mäta på och med tanke på hur pilligt det är att komma åt dem så tar det en stund.

Edit: Förresten! Har jag tolkat det rätt om jag tror att alla gröna trissor är PNP och de svarta i motsvarande storlek är NPN?

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2004-09-11 16:11

Att transistorerna ser ut att ge framspänningsfall även baklänges beror sannolikt på att du mäter på andra transistorer eller dioder i kretsen som är kopplade till dom du mäter på.

Om du skall börja löda lite så löd loss den transistorn du tror är trasig, kolla sedan noga drivtransistorerna till den, dom kan också ha gått sönder. Glöm inte att mäta på den borttagna trissan. Skriv upp hur saker satt, det är lätt att börja tveka när man skall sätta dit komponenter igen.

Edit: Förresten! Har jag tolkat det rätt om jag tror att alla gröna trissor är PNP och de svarta i motsvarande storlek är NPN?

En del tillverkare färgkodade även transistorer men vet du att alla transistorer är av samma fabrikat? För någon världsomspännande standard finns inte. Inget att lita på.
Senast redigerad av MartinX 2004-09-11 20:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-09-11 19:45

Jag får se hur mycket jag hinner göra imorgon. När jag har tid ska jag löda loss sluttrissorna eftersom minst en av dem garanterat är sönder. Sedan kanske det blir lättare att mäta mig till om fler transistorer är sönder.

För er som håller på att spekulera i vad det är för sluttrissor så har jag tagit ett kort på dem åt er så ni har lite mer kött på benen. Jag hoppas att det bringar klarhet i frågan.
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-11 21:46

Om jag inte minns fel så har darlingtontrissor (är det såna?) ibland inbyggda dioder i backriktningen B-E. Det kan förklara varför du mäter som du gör, utöver att det kan finnas andra komponenter på kretskortet som påverkar.

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2004-09-18 20:36

Hur gick det med mätningarna MusicMan? Det verkar som åtminstone ett par utgångstransistoer behöver bytas.

En person på hififorum verkar starta en gruppbeställning från tyska Reichelt dom har både 2SD718 och 2SB688 till lågt pris, häng på så slipper du kompromissa, tar lite tid kanske.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32718

http://www.reichelt.de/

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-09-18 22:57

Jo, jag har mätt en del och det ser inte helt ljust ut. Sluttrissan från TI är som sagt helt sönder och jag misstänker att den andra trissan på samma kanal som TI-n kan vara sönder men jag måste löda lossa TI-n och mäta sen för att vara säker.

Gruppköpet verkar vara en bra grej så slipper jag byta alla trissor. Jag ska se om jag fortfarande har min login kvar på hf.nu... :oops:

Har bara lite tight med tid till detta projekt just nu men eftersom gruppköpet är inom en bestämd tid så får jag ta mig tid helt enkelt.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-09-21 15:30

Nu har jag plockat bort alla sluttrissor för att kunna mäta bättre. Som jag trodde så var inte bara en av trissorna sönder. Ena kanalens båda trissor var sönder medans den andra kanalens var hela. Jag har även mätt på alla andra transistorer som sitter på kretskortet och alla mäter rimligt utom en av dem. Det är den gröna transistorn som sitter precis nedanför säkringen som jag markerat med "A", mellan tre motstånd och tre kondingar. När jag mäter på den transistorn så får jag rimliga mätvärden åt ena håller men när jag mäter med omvända poler så ger den inget mellan bas och emittor men mellan bas och kollektor så stiger värdet ju längre jag mäter. Jag vet inte om det är för att den är sönder eller om det är andra komponenter på kretskortet som gör att mätningen påverkas.

Jag har även svarat killen med gruppköpet så förhoppningsvis ska jag väl få hem nya sluttrissor inom en snar framtid.

Återgå till DIY-forum