Jag gjorde ett annorlunda besök

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Jag gjorde ett annorlunda besök

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-28 21:07

Häromdagen så var jag och gjorde lite ärenden på stan och gick än en gång förbi samma hifi-affär. Det som skilde sig denna gången var att det var öppet och jag hade tid att gå in och kika. I ärlighetens namn så har jag ju varit inne i dylika butiker förr men alltid känt mig som ett fån då jag inte kunde alla hifi-termer samt inte hade ens i närhet till ekonomi att köpa de mest billiga saker som finns i dessa affärer.

Sinnet var öppet och jag strosade omkring lite lätt, mkt tidigt kom en trevlig herre och frågade om hjälp osv. Jag skulle ju bara kika så det gjorde jag. Jag är ju vintagenörd, inte helt utan anledning. Det finns uppenbarligen massvis med hifi-produkter som spöar skiten ur gamla grejor, det är ingen tvekan om det även om det inte behövs uteslutas. Men när jag gick där så slog det mig hur enormt stela produkterna var estetiskt. Jag har iofs lite känsliga ögon men när min omgiving bara blir faketrä och silvermålad plast så tar det emot, speciellt när prislappen BÖRJAR på 8000 kr.

Det är ju svårt att räkna om äldre prislappar, även om man gör inflationsräkningar men om vi skulle anta att man betalar densamma peng per sak(beroende av kvalitén naturligtvis), vad är det man betalar för då? Är det forskning och konstruktion? Med tanke på hur världen har förändrats med produktion i Asienländer, snabba production lines med färdiglimmade mdf-skivor och CNC-fräsning med mera så undrar man ju vad det är som kostar i denna plastvärld?

Nu säger inte jag att ett riktigt fanér gör en högtalare men det blir ändå slående när man går in i en affär med så många produkter uppradade sidanom varandra. Klart, det finns högtalare som har riktigt fanér och lite mer känsla, men då måste man helt plötsligt hosta upp över 20000 kr.

Innan jag gick iväg så slängde jag en snabb fråga om dom någonsin fick in äldre Hifi-grejor någon gång, jag hade fått detta tips från en kille som jag pratade med för ett tag sen. Svaret var tveklöst nej eftersom han kunde inte ge den 3-månaders repgaranti som krävs för äldre grejor. Det förstår jag och respekterar han för, har man valt en nisch i branschen så skall man ju hålla sig till den. Men diskussionen fortgick, jag frågade om han visste någon bra reperatör och därefter kom det några påståenden som jag ställer mig frågandes till:

Alla de där gamla grejorna går ju alltid sönder ... om man rengör dom så kommer alltid problemen tillbaka ... det är inte lönt att laga ... den enda anledningen för att ha äldre hifigrejor är om man vill ha dom som museiföremål ... det finns inte reservdelar ... det går inte att laga... osv.

Måste ändå säga att han var saklig i sitt framställande och jag kan förstå hans ställningstagande iom att han har en Hifibutik som säljer modern Hifi. Men har han verkligen rätt i dessa uttalanden, är det verkligen bara framåt vi skall se? Klart det är vissa saker som är svåra att laga och det är ju inte så att man letar upp en nätdel till en Pioneer SX-1280 över disk direkt.

För mig verkar det som att om man vill ha något nytt som låter bra och ser visuellt dugligt ut så är utvägarna:

Gör själv
Köp nya men den enda dugliga finishen är blanksvart eller blankvit vinyl
Köp Ino där du kan få riktig yta (nej, jag har inte lyssnat eller är pro-Ino men jag respekterar ändå möjligheten att få riktigt fanér)
Lägg ner över 100 lökar(dvs mer än du vill ge, iaf jag)

ELLER

Köp vintage för spottstyver, mecka lite, svär lite över saker som inte funkar, laga, mys och må hyvens för kaffepengar.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-05-28 21:26

word! som man säger over there. Har också svårt för moderna plastkonstruktioner om man pratar ljud. Erkänner att jag har en JVC anläggning alá "hemmabio" men den är svart och någelunda diskret och låter med mina krav helt ok till film. Men att gamla saker skulle vara benägna att gå sönder mer än nytt vetefan om jag håller med :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-28 21:36

Mest spännande moderna utvecklingen sker imho inom det bärbara området. Enorm lagringskapacitet, bra färgskärmar, telefoni, design, mångfald osv. Kul!

Fast även där känns ju dagens traditionella radioapparater och ipod-limpor och minihögtalare till telefoner rätt patetiska jämfört med vintage-bergsprängare från förr :D Även om dessa också var rätt plastiga i ärlighetens namn :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-28 21:49

Det är ju svårt att räkna om äldre prislappar, även om man gör inflationsräkningar men om vi skulle anta att man betalar densamma peng per sak(beroende av kvalitén naturligtvis), vad är det man betalar för då? Är det forskning och konstruktion? Med tanke på hur världen har förändrats med produktion i Asienländer, snabba production lines med färdiglimmade mdf-skivor och CNC-fräsning med mera så undrar man ju vad det är som kostar i denna plastvärld?

Mycket relevanta frågeställningar. Det är ju FAKTUM att det i pincip inte hänt någontig på prestandan dvs utvecklingen på prestanda är inte överhuvudtagen existerbar. Det kunde byggas bra prylar för 30år sedan likaväl som idag. Dessutom med bättre detaljarbete och mer kvalitetskänsla. Det som händer idag är att man har tunga vinstgiriga aktieägare som vil ha mer och mer och mer. SAmtidigt pressar man marknade på varkje surt öre som man kan. Så min vän fortsätt med dina vintageprylar och lek och ha skoj. Du blir inte lycklig över allt det nya som kommer. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: Jag gjorde ett annorlunda besök

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-28 22:03

Fjonkalicious skrev:Alla de där gamla grejorna går ju alltid sönder ... den enda anledningen för att ha äldre hifigrejor är om man vill ha dom som museiföremål ... det finns inte reservdelar ... det går inte att laga... osv.

Det är väl en kommentar man kan förvänta sig från handlare av modern hifi.

M v h

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-28 22:06

meanmachine skrev: Det är ju FAKTUM att det i pincip inte hänt någontig på prestandan dvs utvecklingen på prestanda är inte överhuvudtagen existerbar. Det kunde byggas bra prylar för 30år sedan likaväl som idag.
Du blir inte lycklig över allt det nya som kommer. :)

Bravo Meanmachine!
:D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-28 22:59

Det är väl ungefär som med skräpTV eller mat, när man märker att folk faktiskt konsumerar skit så ge dem skit då....

Verkar som om man förr helt enkelt inte hade vetskap om att man kan maximera vinstmarginalerna på så många sätt; ta bort all den där "onödiga" kvalitén och sälja mer o mer luft i ett allt tunnare skal.

Jag undrar vad hifi-folk prioriterar idag egentligen?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-29 07:25

phloam skrev:Verkar som om man förr helt enkelt inte hade vetskap om att man kan maximera vinstmarginalerna på så många sätt; ta bort all den där "onödiga" kvalitén och sälja mer o mer luft i ett allt tunnare skal.

Jag undrar vad hifi-folk prioriterar idag egentligen?

Jodå, det hade företagen, men på 70-talet var hifi vad hemmabio respektive datorer är nu. Folk var helt enkelt beredda att betala. En vanlig Dirigentförstärkare t ex 8100 från Luxor kostade 1978 knappa 2000 kr.
Köpte man riktigt billiga saker kunde man få en komplett kompaktanläggning för under denna summa.

Man ska också ha klart för sig att tillverkningen inte var lika automatiserad då som nu. Automatmontering av komponenter och våglödning fanns och var vanligt, men när det kom till kablar omkopplare osv, var en förstärkare på 70-talet till stora delar handmonterad.

Vad hifi-intresserade av i dag prioriterar? Fråga! Ställ frågan på den allmänna avdelningen här på Faktiskt!
Jag gissar att svaret blir "välljud". Och det är ju också det vi vintage-hifi-entusiaster prioriterar. Och då står vi där igen: Vad är välljud?

M v h

Återgå till Vintage-hifi