Givet det jag läst i den här tråden vill jag med bestämdhet avråda från att förstöra piP genom att ändra kabinettets beteende! De är utformade som de är
med avsikt.
Varken ändring av de inre eller yttre måtten är möjligt utan att äventyra prestanda. Ej heller tillförande av mera stag.
Om någon får för sig att de inte är bra som de är så har jag inga problem med det, och det bör inte den som anser det heller ha - då finns det ju massor av andra högtalare på marknaden att välja mellan!
(Varav vissa har oerhört tjocka kabinettsväggar. Bra för den som anser att det skall vara så. Men snälla - förstör inte piP vars delikata balans bara mår dåligt av att rubbas.)
För dem som tror/upplever/är övertygad om, att piP uppvisar beteenden som är någon sorts misstag eller en kompromiss, som mår bra av att rättas till rekommenderar således en satsning på någon av marknadens alla andra högtalare.
Eller att ni bygger högtalare själv! Men offra inga piP, snälla.
(Inte så att jag kan hindra någon, men det känns som när man ser någon gammal superfin bil slaktas och byggas om till något vulgojunk som är sämre på varje punkt.)
Vh, iö
- - - - -
PS. När det gäller högtalare som arbetar bara i basområdet (basmoduler och Subwoofrar) är det en helt annan historia, där kan man nästan alltid förbättra genom att öka styvheten på ett kabinett. Där finns inga delikata balanser, utan ju mer desto bättre gäller!
(Nåja, det finns förstås gränser för allt. I varje fall om det är en icke-inbyggd låda som kan påverka det akustiska fältet där den står, om de blir extremt skrymmande. Förr vägginfällda högtalare vete tusan om det finns någon gräns dock. Jag skulle inte ha något emot en vägginfälld basmodul vars lådväggar var 1 km urberg.

)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).