Det piPer i radhuset

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-28 11:26

Kaffekoppen skrev:Jag hörde från en klurig person att han testat detta, och eftersom man är nyfiken så ville jag ju utröna om det bara var skitsnack eller inte.

Jag anser att de vann på att stabiliseras.

Inte dämpas som pi60s, med dämplimmad låda, utan helt enkelt styvare låda. Det är ett "tweak" jag kommer göra med mina lådor.

Kan väl även vara placebo.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-28 11:31

Ja.

Tillhör dem som mår bästa av att högtalarelementet alstrar ljudvågorna och inte kabinettet, så det kanske mer skall klassas som psykologiskt.

Ingvar har nämt att lådan bidrar vid 300-500hz nånting, vad vet jag.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-28 12:44

någo med mätprogram kan väl mäta panelresonansen så att vi får veta exakt

inget flum här tack :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-28 12:54

Det sitter en hylla på tvärs inne i piP-högtalaren, och skumplastdämpblocket trycker mot väggarna och ger dämpning på så sett. Med fanerad låda har man lite ytterligare skiktdämpning, så jag undrar hur stort problem det är egentligen. Men som sagt, inget mer flum, mätningar is the shit! Vattenfallsdiagram mätt framifrån och från sidan vore kul.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-28 13:03

Konstruktören själv har ju påstått att lådans flexibilitet är "lagom".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-28 13:13

Givet det jag läst i den här tråden vill jag med bestämdhet avråda från att förstöra piP genom att ändra kabinettets beteende! De är utformade som de är med avsikt.

Varken ändring av de inre eller yttre måtten är möjligt utan att äventyra prestanda. Ej heller tillförande av mera stag.

Om någon får för sig att de inte är bra som de är så har jag inga problem med det, och det bör inte den som anser det heller ha - då finns det ju massor av andra högtalare på marknaden att välja mellan! :)

(Varav vissa har oerhört tjocka kabinettsväggar. Bra för den som anser att det skall vara så. Men snälla - förstör inte piP vars delikata balans bara mår dåligt av att rubbas.)

För dem som tror/upplever/är övertygad om, att piP uppvisar beteenden som är någon sorts misstag eller en kompromiss, som mår bra av att rättas till rekommenderar således en satsning på någon av marknadens alla andra högtalare.

Eller att ni bygger högtalare själv! Men offra inga piP, snälla.

(Inte så att jag kan hindra någon, men det känns som när man ser någon gammal superfin bil slaktas och byggas om till något vulgojunk som är sämre på varje punkt.)

Vh, iö

- - - - -

PS. När det gäller högtalare som arbetar bara i basområdet (basmoduler och Subwoofrar) är det en helt annan historia, där kan man nästan alltid förbättra genom att öka styvheten på ett kabinett. Där finns inga delikata balanser, utan ju mer desto bättre gäller! 8)

(Nåja, det finns förstås gränser för allt. I varje fall om det är en icke-inbyggd låda som kan påverka det akustiska fältet där den står, om de blir extremt skrymmande. Förr vägginfällda högtalare vete tusan om det finns någon gräns dock. Jag skulle inte ha något emot en vägginfälld basmodul vars lådväggar var 1 km urberg. ;))
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-28 13:25, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-05-28 13:22

Själv har jag dragit en tving över skallen för att släcka ut kranieresonanserna som djupbasen i piParna förmedlar. Lyssnade just på Donald Fagens Morph the Cat. Lät helt suveränt!

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-28 13:25

:lol:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-28 13:28

JTarnstrom skrev:Själv har jag dragit en tving över skallen för att släcka ut kranieresonanserna som djupbasen i piParna förmedlar. Lyssnade just på Donald Fagens Morph the Cat. Lät helt suveränt!

Tärnström
Det skall provas :lol:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-05-28 17:30

Kaffekoppen skrev:
JTarnstrom skrev:Själv har jag dragit en tving över skallen för att släcka ut kranieresonanserna som djupbasen i piParna förmedlar. Lyssnade just på Donald Fagens Morph the Cat. Lät helt suveränt!

Tärnström

Vi kanske ska anordna ett blindtest?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-28 18:35

hmmmm, vad kan det finnas för anledning till att lådväggarna ska sjunga med (eller kanske emot)?
Bikinitider

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-05-28 19:16

Att det har blivit medräknat i det totalt avgivna frekvensspektrat. :wink:

What else?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-28 21:26

såklart, men vad kan anledningen vara till att inte vilja ha max stum låda till att börja med? jag tolkar det som att elementen har inbyggd korrigering för panelrörelsen, varför inte välja en stum låda till att börja med och sedan element efter det, hmmm....
Bikinitider

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-28 22:37

Tärnström

taskig musiksmak grabben :wink:

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-28 23:54

celef skrev:såklart, men vad kan anledningen vara till att inte vilja ha max stum låda till att börja med?

Lådan skulle bli oändligt stor och inte få plats inne i ett hus.

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-29 07:57

Ingvar har tidigare beskrivit varför. Tror det var något om balans/samverkan mellan basmellanregisterelementet och lådan. Kanske fyller han på med mera information...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-05-29 08:02

Från min amatörmässiga synvinkel så är hur en högtalare sprider vid olika frekvenser något som IÖ varit riktigt petig med... så att han använder en väggresonans om den ligger vid gynnsam frekvens förvånar mig inte alls.

Den där med att basen i lilla gurun och piP går in igen i ett högre passband är ju en klar hint på hur noga han kollat sådana saker...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-29 09:19

Lådan skulle bli oändligt stor och inte få plats inne i ett hus.

jasså, då måste du ha stora tvingar!?

Tror det var något om balans/samverkan mellan basmellanregisterelementet och lådan.

jo så verkar det ju vara

så att han använder en väggresonans om den ligger vid gynnsam frekvens förvånar mig inte alls.

det som förvånar mest är att piplådan, som verkar vara en kraftig sak, ger sådana hörbara ljudtillskott. det finns många tillverkare som väljer lådor som sjunger med av olika anledningar, det i sig är inget unikt
Bikinitider

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-05-29 09:35

Britt-Gunnar skrev:

Tärnström

Aha, en medlem av den ironiska generationen :)

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-29 12:11

celef skrev:det som förvånar mest är att piplådan, som verkar vara en kraftig sak, ger sådana hörbara ljudtillskott. det finns många tillverkare som väljer lådor som sjunger med av olika anledningar, det i sig är inget unikt

Hur har du konstaterat detta? Den där skumskummiploppen som utgör dämpmaterial spjärnar emot rätt duktigt mot lådväggarna, helt olikt de flesta högtalarlådor där dämpmaterialet ligger mer eller mindre löst i lådan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-29 13:29

Hur har du konstaterat detta? Den där skumskummiploppen som utgör dämpmaterial spjärnar emot rätt duktigt mot lådväggarna, helt olikt de flesta högtalarlådor där dämpmaterialet ligger mer eller mindre löst i lådan.

hur tolkade du det jag skrev:

det finns många tillverkare som väljer lådor som sjunger med av olika anledningar, det i sig är inget unikt

?
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-29 16:09

JTarnstrom skrev:
Kaffekoppen skrev:

Tärnström

Vi kanske ska anordna ett blindtest?

Tärnström
Jag är på. Man kanske kan grilla samtidigt. Jag har hört att röken förbättrar hörselintrycken.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-29 16:18

JTarnstrom skrev:
Britt-Gunnar skrev:

Tärnström

Tärnström

ja typ, min bror lyssnar en del på Steely Dan så jag har börjat vänja mig även om det har tagit ett tag :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-05-29 16:25

Britt-Gunnar skrev:
JTarnstrom skrev:
Britt-Gunnar skrev:

Tärnström

Tärnström

ja typ, min bror lyssnar en del på Steely Dan så jag har börjat vänja mig även om det har tagit ett tag :)

Bra bror! Lär dig av honom :)

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-29 20:27

celef skrev:
hur tolkade du det jag skrev:

det finns många tillverkare som väljer lådor som sjunger med av olika anledningar, det i sig är inget unikt

?

Nja, du skrev ju:
det som förvånar mest är att piplådan, som verkar vara en kraftig sak, ger sådana hörbara ljudtillskott. det finns många tillverkare som väljer lådor som sjunger med av olika anledningar, det i sig är inget unikt

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-29 20:29

Kaffekoppen skrev:
Jag är på. Man kanske kan grilla samtidigt. Jag har hört att röken förbättrar hörselintrycken.

Det är jag helt säker på att den gör, men det är inte den röken! 8O 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-29 20:36

Rök av förkolnat kött är en hejjare på att dölja annan rök.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino