Bättre elektronik = bättre akustik?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Bättre elektronik = bättre akustik?

Inläggav Bill50x » 2008-05-28 23:12

När jag flyttade för knappt två år sedan blev möbleringen lite annorlunda, bland annat försvann en stor bokhylla från lyssningsrummet och några gardiner kom aldrig upp...

Akustiken blev mao lite skramlig/bumlig, speciellt med få diffusorer i form av tavlor osv.

Men, så har jag fått ett ryck och börjat testa lite ny elektronik. Sedan jag sålde min SC9/PA9 (som aldrig spelat i min nya lägenhet) har jag i väntan på inspiration först kört på en NAD3020 därefter en Musical Fidelity Tempest. Den senare ett enormt lyft över NAD´en, en helt annan pondus och stadga.

Men som sagt, nu har jag skaffat lite mer kompetenta grejor. Det som då förvånar mig är att akustiken har blivit så mycket "bättre", dvs jag upplever inte längre problemen med relativt kal inredning som störande längre. Jag hör mycket bättre de olika instrumenten, framför allt basen rullar inte omkring på samma sätt som förut.

Helt subjektivt upplevt alltså, Richard :-)

Med tanke på att så många här hävdar att högtalarna och rumsakustiken står för 90 % av ljudupplevelsen så vill jag härmed anmäla en avvikande åsikt! För mig känns det som en helt ny anläggning och ett (nästan) nytt lyssningsrum även om grundkaraktären givetvis finns kvar. Men återigen har jag fått det visat att mina Dahlqvist DQ10:or inte är den begränsande faktorn utan låter allt bättre ju mer kompetent elektronik man har framför.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-29 07:45

Men skillnaden i akustik mellan två rum är oftast mycket större än t.ex. mellan två CD-spelare!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-29 08:59

ja det låter ju märkligt att elektroniken skulle ha ändrat fysiska betingelser i rummet, det ställer ju allt på ända

kanske har elektroniken tillkortakommanden som råkar sammanfalla med rummets överdrifter?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-29 09:09

Lite kan det väl bero på hur stora förstärkarna är och hur mycket dämpmaterial som finns i dom. Du vet, förstärkare har ju olika dämpfaktor. 8)

Bill50x skrev:
Med tanke på att så många här hävdar att högtalarna och rumsakustiken står för 90 % av ljudupplevelsen så vill jag härmed anmäla en avvikande åsikt!
/ B

Jag med, 80% är det väl? :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Moment-23

Re: Bättre elektronik = bättre akustik?

Inläggav Moment-23 » 2008-05-29 10:41

Bill50x skrev:När jag flyttade för knappt två år sedan blev möbleringen lite annorlunda, bland annat försvann en stor bokhylla från lyssningsrummet och några gardiner kom aldrig upp...

Akustiken blev mao lite skramlig/bumlig, speciellt med få diffusorer i form av tavlor osv.

Men, så har jag fått ett ryck och börjat testa lite ny elektronik. Sedan jag sålde min SC9/PA9 (som aldrig spelat i min nya lägenhet) har jag i väntan på inspiration först kört på en NAD3020 därefter en Musical Fidelity Tempest. Den senare ett enormt lyft över NAD´en, en helt annan pondus och stadga.

Men som sagt, nu har jag skaffat lite mer kompetenta grejor. Det som då förvånar mig är att akustiken har blivit så mycket "bättre", dvs jag upplever inte längre problemen med relativt kal inredning som störande längre. Jag hör mycket bättre de olika instrumenten, framför allt basen rullar inte omkring på samma sätt som förut.

Helt subjektivt upplevt alltså, Richard :-)

Med tanke på att så många här hävdar att högtalarna och rumsakustiken står för 90 % av ljudupplevelsen så vill jag härmed anmäla en avvikande åsikt! För mig känns det som en helt ny anläggning och ett (nästan) nytt lyssningsrum även om grundkaraktären givetvis finns kvar. Men återigen har jag fått det visat att mina Dahlqvist DQ10:or inte är den begränsande faktorn utan låter allt bättre ju mer kompetent elektronik man har framför.

/ B

En möjlighet kanske är om din tidigare elektronik hade mer energi i diskanten, dvs inte rullade av lika tidigt som nuvarande elektronik. Detta kan ju ha gjort att det blev mer reflektioner och ljud som "flög omkring" och störde övriga register.
Om din nuvarande elektronik rullar av tidigare så kan det kanske räcka för att inte reflektionerna ska uppfattas som lika störande?

Edit: Missade först att du hade mest problem med basen.

Men det kan väl vara samma där; att nuvarande elektronik rullar av tidigare i basen och därför inte "bummlar till det" som den gamla elektroniken?

Har du bytt placering på högtalarna sedan elektronikbytet? Det skulle kunna vara ytterligare en orsak.

Eller så kan det vara en kombination av annan avrullning i bas (och ev. diskant) tillsammans med att du tagit bort bokhyllan och/eller flyttat på högtalarna. Det kan ha gjort att rummet som helhet nu beter sig annorlunda.

Eller så är det något helt annat, vad vet jag egentligen :lol:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

-Martin-

Re: Bättre elektronik = bättre akustik?

Inläggav -Martin- » 2008-05-29 11:42

Bill50x skrev:Akustiken blev mao lite skramlig/bumlig...

...akustiken har blivit så mycket "bättre"...

...basen rullar inte omkring på samma sätt som förut.

...grundkaraktären givetvis finns kvar.

Med risk att åka på spö, men det var väl många "humanistiska" uttryck... :wink:

Det intressanta måste väl vara uppmätt akustik "före" respektive "efter" förändringen. Har du gjort några mätningar?

/Hälsningar
Martin

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-05-29 11:47

Anlita en flyttfirma att hjälpa dig och gör lite F/E-tester vetja! :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-29 11:58

Vilken bra :idea:, inte...
:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-29 12:42

Rumsakustiken hänger rent definitionsmässigt inte ihop med elektronikens fel eller förtjänster.
När bättre elektronik låter bättre så beror det på något annat.
Lägre distorsion och mindre färgning t.ex.
Senast redigerad av paa 2008-05-29 13:34, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-29 13:02

paa skrev:Rumsakustiken hänger rent definitionsmässigt inte ihop med elektronikens fel eller förtjänster.
När bättre elektronik låter bättre så beror det på något annat.

Jodå, om det är mycket dämpning i förstärkaren. Om dämpfaktorn är 50 (kg gullfiber) så måste det ju påverka. :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-29 13:07

Kan det inte vara så att egenskaper hos den nya elektroniken samverkar med förändringarna i akustiken så att en förbättring upplevs? En slags lyckosam synergieffekt kanske.

Det intressanta är ju att det faktiskt upplevs en förbättring.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-05-29 13:27

Det finns väl inget som säger att eventuella förbättringar på elektronik- eller högtalarfronten inte skulle kunna uppfattas även i ett livligt rum?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-29 20:18

Nej, jag har inte gjort några förändringar i rummet, inga akustikförändringar, har inte ens städat :-)

Inte heller har jag flyttat på högtalarna.

För övrigt har jag inte heller "tweakat" med att vända kontakter, lägga kablar på tudelade tennisbollar eller lekt med några Shakti-stenar.

Vad jag däremot märkte är att det nu låter mindre bra från datorns ljudkort i jämförelse med tex skivspelaren än vad det gjorde tidigare. Det tar jag som intäkt för att elektroniken är mer avslöjande.

Men, vad vi ibland (alltid?) har lite olika åsikter om är hur stora skillnader det är mellan olika produkter. Många menar att det är störst skillnad mellan olika högtalare och rum. Och det kanske är så, men är det den viktigaste skillnaden?

Örat (eller egentligen hjärnan) är ganska bra på att "neutralisera" akustik, var det inte Svante som vandrat omkring på KTH med mikrofoner vid öronen och spelat in olika rumsakustik? Skillnader man inte ens tänker på i det dagliga livet blir helt plötsligt mycket tydliga när man sitter och jämför i samma miljö (tex i hörlurar).

Alltså, ett antal av en högtalares egenskaper, tillika akustiska skillnader, är något som vi kan hantera och borde inte störas av naturliga variationer. Och, spelar det då någon roll om det är ett rum som ger en ljus eller mörk klang eller om högtalaren ger denna skillnad? Vid direkta jämförelser kan skillnaderna verka stora, givetvis mycket större än mellan två kompetent utförda cd-spelare. Men återigen, är de viktiga?

Om vi istället bedömmer och jämför olika elektronikapparater så är deras påverkan på signalen mindre, men den ligger i vissa avseenden inte inom det område som hjärnan hanterar. Jag tänker inte spekulera i vilka områden, men jag kan tänka mig att hjärnan lättare kommer överens med linjära skillnader än icke-linjära. Vid snabba lyssningar är det ofta mycket lättare att identifiera linjära skillnader. Men är de viktigast?

Idag vet vi ganska väl om hörbarhetströsklar för diverse distorsionsformer, i alla fall när man testar dom enskilt. Men min erfarenhet är att när man jämför direkt, tex två cd-spelare, så hör man ingen större eller ingen skillnad (om inte någon apparat är sällsynt dålig) men efter ett tag märker man att man föredrar den ena apparaten framför den andra. Jag är för övrigt mycket säker på att om man kan belägga dessa skillnader så finns dom också mätmässigt. Det är alltså inte frågan om något flummigt högre väsen som apparaterna innehar och som påverkar oss lyssnare.

Jag har för övrigt jämfört en annan sak medan jag håller på och leker. I ett försök att minska antalet apparater kopplade jag in en billig Proton P1100 förförstärkare som ju innehåller ingång för pickuper, såväl MM som MC. Och en MC har jag och den förstärks med en Linn Linto som idag betingar ett pris på nästan 16 tusen. Min tanke var att om jag kunde ersätta den med bara ett minimalt tapp i ljudkvalité skulle jag kunna få ganska bra med slantar (brukar gå att få ut 10-12 tusen) att satsa på andra delar av kedjan där de kan göra större nytta.

Att spela CD, radio eller "dator" genom Proton lät ganska hyggligt. Ibland tom svårt att vid snabb jämförelse skilja från mitt försteg som kostar nio gånger mer (Proton, begagnad, betalade jag 0,5 kkr för). Men att spela vinyl? No way! Det lät så illa genom Proton att redan en snabb lyssning sent på kvällen med minimal volym (känsliga grannar) sa mig att det inte var ett alternativ. Nästa dag kunde jag lyssna på lite mer normal/hög volym och det var ännu dj..igare*. Men återigen, via Linto och en linjeingång så lät Proton förvånansvärt bra och det började rocka igen. Här måste det ha varit fråga om en rejäl missanpassning men det visar ändå att det kan skilja ganska så rejält även i elektroniken.

Ja, det var en liten utvikning från den upplevda skillnaden i akustik när jag bytte apparater.... men vafa... det är ju min tråd :D

/ B

* det dåliga ljudet yttrade sig i blöt, fet och oartikulerad bas. Men det distade inte, mellan- och diskantregister kändes OK.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-29 20:54

Nu har du ju en komplett linnanläggning, Bill 50x.

lp 12, Linto, linn Mimik, linn kairn pro samt slutsteg. När ska du byta ut högtalarna ?

Jag har själv ägt en linn mimik av första generationen, begagnad under mitten av 90-talet . Den lät subjektivt väldigt fint- nästan som min dåvarande lp 12:a.
Min denon 625 jag inköpt tre månader tidigare lät dock klangligt väldigt annorlunda-slankare bas, mera mellanregister. Den lät inte bra i min dåvarande anläggning som bestod av förstärkaren majik, högtalarna Kaber ( passiva ). Senare har jag sett att just denna denon-spelare rekommenderas av LTS, som varande nästan helt utan klangliga fel.
Denna denonspelare lät mycket bättre i en annan anläggning, med andra högtalare.
Senare generation av mimik ( ytmonterad ) , som jag också ägde under ett år, lät slankare i basen än den tidigare - liksom den senare generationen linnhögtalare lät fullödigare i basregistret. Tillsammans blev det alltså bra balans.

Mitt tips till dig, om du vill gå "hela vägen"med linn, är att koppla dina grejor till rätt kamrater, dvs. Mimik, kairnpro, lk 100 till högtalare av samma märke gjorda vid samma tidpunkt. Annars låter det sämre, enligt min uppfattning. Detta beror, återigen enligt min subjektiva uppfattning,på nogsamt anpassade apparater.

Du har litet av ett guldläge att köpa t.ex. aktiva keltik ( som gjordes vid samma tidpunkt ) för en sjundedel av nypriset. Kopplade med rätt generations elektronik från företaget låter det enligt min uppfattning inte mycket sämre än märkets nuvarande toppmodeller.

Du kanske tycker att det jag skriver inte stämmer, och det får du gärna tycka. Mitt bästa råd till dig är att låna hem grejor och lyssna- för att undersöka om det ligger något i detta.

(Jag kan tillägga att enligt en viss filosofi, så spelar akustiken ingen roll för det sk.tunedemljudet. En apparat, som spelar bättre i den subjektiva tunedemmetoden enligt denna filosofi gör att det låter bättre- oavsett om du har grejorna uppställda i en betongbunker... allt detta enligt "tunedemfalangen".Var och en på Faktiskt.se får dra sin egen slutsats om detta.........)

H. Richard.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-29 21:16

Richard skrev:Nu har du ju en komplett linnanläggning, Bill 50x.

lp 12, Linto, linn Mimik, linn kairn pro samt slutsteg. När ska du byta ut högtalarna ?

Aldrig! Eller ja, man ska aldrig säga aldrig, men ändå....

Jo, just nu har jag, bland annat, en komplett Linn-rigg. Förutom högtalarna då.

LK140 slutsteg (2x90w) var den första prylen (bortsett från Lingo/Linto som hänger ihop med skivspelaren) som fann vägen in i mitt system. Låter klart stabilare och riktigare än den Musical Fidelity Tempest som tidigare stod för (o)ljudet. Men skillnaderna ska inte överdrivas, Tempest är faktiskt ganska bra!

Linn KairnPro försteg var nästa apparat, som snabbt kompletterades med ytterligare ett försteg nämligen Linn AV5103. Den senare tillhör en senare generation av Linn-apparater där man inte bara fokuserat på timing och andra musikaliska kvaliteter utan även att det ska låta lite "hifi-aktigt" och snyggt. Skillnaden (ljudmässigt) mellan dessa apparater är att Kairn låter fläskigare, mer rakt på rödbetan än 5103 som också svänger fint men ändå låter lite mer polerat. Om mitt minne inte sviker mig ganska likt Sentec SC9 faktiskt.

Och slutligen ramlade det in en Mimik (senaste modell), den billigaste Linn CD-spelaren som dock kostade sina modiga 14 tusen som ny... Det var den verkligen inte värd men dagens prislapp (gav 2 tusen) är i alla fall anständigt.

Jag håller dock inte med om att man bör hålla sig till Linn inom samma generation för att få det bästa ljudet. Däremot så känns det så, i alla fall för mig, att det är källorna man ska uppgradera i första hand. Dvs en senare CD-spelare låter bättre med ett tidigare slutsteg än tvärtom.

Det har inget med den i Sverige omhuldade Linn-filosofin "source-first" att göra utan snarare att förbättringarna varit större på de produkterna (källorna/försteg). Linn själva har för övrigt under många år tonat ner source-first-modellen och har väl egentligen en mer modest syn på att det ska vara balans i systemet än vad de svenska entusiasterna har.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-29 23:12

Linn KairnPro försteg var nästa apparat, som snabbt kompletterades med ytterligare ett försteg nämligen Linn AV5103. Den senare tillhör en senare generation av Linn-apparater där man inte bara fokuserat på timing och andra musikaliska kvaliteter utan även att det ska låta lite "hifi-aktigt" och snyggt. Skillnaden (ljudmässigt) mellan dessa apparater är att Kairn låter fläskigare, mer rakt på rödbetan än 5103 som också svänger fint men ändå låter lite mer polerat.

Inser du att (minst) ett av förstegen måste färga hörbart, eftersom du anser att de låter olika? Bättre än fullt genomsläpp av signalen kan det inte bli.

Och slutligen ramlade det in en Mimik (senaste modell), den billigaste Linn CD-spelaren som dock kostade sina modiga 14 tusen som ny... Det var den verkligen inte värd men dagens prislapp (gav 2 tusen) är i alla fall anständigt.

Den första generationen mimik kostade 9995:-, sedan höjdes priset succesivt- samtidigt som den billigare ytmonteringstekniken introducerades.

Jag håller dock inte med om att man bör hålla sig till Linn inom samma generation för att få det bästa ljudet. Däremot så känns det så, i alla fall för mig, att det är källorna man ska uppgradera i första hand. Dvs en senare CD-spelare låter bättre med ett tidigare slutsteg än tvärtom.

Jag tror du har helt fel här.

Det har inget med den i Sverige omhuldade Linn-filosofin "source-first" att göra utan snarare att förbättringarna varit större på de produkterna (källorna/försteg).

Jag tror snarare att de senaste signalkällorna låter mera neutralt- mindre färgat. Men det är kanske det du menar? Transparent elektronik, speciellt med avseende med D/A omvandlares prestanda, visar att "highend" ljud numera kan fås för en spottstyver, vilket vårat färska test av squeezebox duet visar. Den interna omvandlaren i duet(receiver) låter bättre än dacen i 5103. Dueten låter även bättre än karik 111, vid subjektivt tunedemtest. I vartfall på de nya majik 140 högtalare vi använde. Med äldre högtalare hade resultatet kanske blivit annorlunda, dock...

Linn själva har för övrigt under många år tonat ner source-first-modellen och har väl egentligen en mer modest syn på att det ska vara balans i systemet än vad de svenska entusiasterna har.

Det räcker med att läsa på företagets hemsida för att se att det du skriver inte stämmer.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-30 00:29

Mjae. Vi har nog lite olika åsikter, ja.

ALLA apparater färgar på ett eller annat sätt. Ibland avslöjas det, ibland inte. KairnPro låter olika mot 5103 och det beror på att de - ja, färgar olika. Men också på att 5103 är en senare, förhoppningsvis mer utvecklad, produkt. Det är klart att det inte kan bli bättre än "fullt genomsläpp". Men jag vågar påstå att det i dagens elektronik inte finns något som kan klassas så. Jag vågar också påstå att all elektronik på något sätt smutsar ner signalen, på vilket sätt du föredrar är ett subjektivt val.

Vad du tror jag har fel i är inte intressant om du inte berättar på vilket sätt.

Ja, jag menar att man numera har åstadkommit ett mer transparent ljud i Linns apparater. Man fokuserar numera inte bara på en eller ett par enskilda parametrar som rytm, takt och liknande utan även de rent ljudande delarna som renhet i ljudet, frekvensomfång osv. I praktiken är det detta som skiljer Kairn från 5103. Styrkan i dessa senare Linn-burkar är just att de har fått en ökad "öppenhet" utan att förlora drivet och engagemanget. Tidigare var det mycket energi och driv och det svängde som f-n, men ibland lät det ljudmässigt så dåligt så det var riktigt pinsamt.

Till skillnad från en del annan dyr-fi, vackert, rent och utsträckt men ack så tråkigt.

Att en SB Duet låter bättre (utan att nu gå in på vad "bättre" innebär) än DAC´en i en 5103 har inget med använd högtalare att göra. Antingen är den bättre - eller inte. På vilket sätt skulle en högtalare kunna göra att SB Duet låter bättre? Någon har berättat att all utrustning bara kan göra ljudet sämre, inte bättre....

Citat Bill50x:
"Linn själva har för övrigt under många år tonat ner source-first-modellen och har väl egentligen en mer modest syn på att det ska vara balans i systemet än vad de svenska entusiasterna har."

Citat Richard:
"Det räcker med att läsa på företagets hemsida för att se att det du skriver inte stämmer."

Jasså. Jag har inte lusläst deras sajt, men tittar man på storyn om Linn, hur det hela började nämns ingenting om "source first". Tittar man dessutom vidare på produktsortimentet är det uppdelat i Klimax, Akurat och Majik kompleta system. Såvitt jag kan se vid en snabb blick står det inte att en Klimax DS skulle vara att föredra i ett Majik-system framför Majik DS (fast just den har inte kommit än... men jämföreslevis med Majik CD-spelare då).

Däremot står det att när LP12:an introducerades så förändrades mångas syn på källans betydelse för ljudet. På den tiden var uppfattningen att bara skivtallriiken snurrade med rätt hastighet, återkopplingen var tillräckligt låg för att slippa rundgång så var det i princip bara pickupens kvalitet som bestämde hur det lät. Likaså var uppfattningen den att det i huvudsak var högtalarens prestations som avgjorde slutresultatet. Den senare delen är det många som än i dag, 30 år senare, fortfarande omhuldar.

Jag anser att den testlyssning ni gjort mellan tex Linns DAC och SB Duet är MYCKET intressant och också visar att en fortgående utveckling faktiskt förbättrar även elektroniken avsevärt. Framför allt ger den hopp åt oss som absolut inte kan tänka sig investera 140 tusen i en Klimax DS.

Men det är ingen allmängiltig test som bevisar att SB Duet låter "bättre" än DAC´en i 5103. Testen säger bara att vid testtillfället så uppskattade ni ljudet bättre från SB än 5103. Vad som är "bättre" för dig/er behöver ju inte nödvändigtvis vara det för mig. Eftersom ni hörde skillnad måste ju någon av apparaterna (eller båda?) vara färgande (enligt ditt tidigare resonemang), men vilken som är mest färgande förtäljer inte storyn. Det kan ju lika gärna vara den som ni ansåg vara "bättre", eller hur?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-03 22:12

Men det är ingen allmängiltig test som bevisar att SB Duet låter "bättre" än DAC´en i 5103. Testen säger bara att vid testtillfället så uppskattade ni ljudet bättre från SB än 5103. Vad som är "bättre" för dig/er behöver ju inte nödvändigtvis vara det för mig. Eftersom ni hörde skillnad måste ju någon av apparaterna (eller båda?) vara färgande (enligt ditt tidigare resonemang), men vilken som är mest färgande förtäljer inte storyn. Det kan ju lika gärna vara den som ni ansåg vara "bättre", eller hur?

/ B
[/quote]

Sant. Inte ens ett kontrollerat blindtest kan påvisa vilken apparat som färgar minst. Det kan ju hända av vi skulle föredra en viss färgning.

Endast ett F/E test kan avgöra rent objektivt, vad som färgar mer, eller mindre.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-03 23:18

Richard skrev:
Sant. Inte ens ett kontrollerat blindtest kan påvisa vilken apparat som färgar minst. Det kan ju hända av vi skulle föredra en viss färgning.

Endast ett F/E test kan avgöra rent objektivt, vad som färgar mer, eller mindre.

Så... Ett F/E-test kan inte vara ett kontrollerat blindtest, är det det du säger? ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum