Hjälp med förstärkare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
saabkungen

Hjälp med förstärkare.

Inläggav saabkungen » 2008-05-28 23:39

Hallå, efter mycket läsande här och på hififorum.nu, har jag beststämt mig för att bygga en egen förstärkare.
Hittade ett kit på "Electrokit.se" som verkar lätt å simpelt.
(den på 200w till en kostnad av 160 spänn.)
Har dock några frågor innan beställning:
1: jag hade tänkt mig en två-kanalare, alltså köpa två kit. Behöver jag två trafos till det?
2:läser man manualen står det att man kan byta ut lytarna mot lite bättre doningar, 4700uf 50v... går man in på Elfas sida kommer det upp massa lustigheter med gradantal å olika impedans.. (En djungel för en nybörjare) alltså, tips behövs där.
3: då ja vill göra nån (förhoppningsvis) fin låda till den behöver jag nåt tips på extern volym kontroll, som fixar båda korten samtidigt..
4: behövs det någon kylning på själva lådan, eftersom kylflänsarna på korten inte får cirkuleringsluft inne i lådan.

Kommer nog på mer när jag väl börjar, men det var det jag satt å funderade på nu.. :D

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-05-29 00:00

Någonstans har jag läst någonting om någon som har byggt den förstärkaren från electrokit. Jag har för mig att han kom fram till att det finns vettigare kit.

Jag är inte 100, men jag tror det var så.

Gainclone är nog världens mest populära hemmabyggarförstärkare! Den är enkel med! Den ska jag själv bygga snart.
Det finns kretskort eller kit lte överallt, t.ex här http://chipamp.com

1. Du kan köra två nätdelar om du vill, (en per kanal) men det går jättebra med en. Den måste vara dubbelt så kraftig bara.

3. Du ska ha en potentiometer med dubbla banor (stereopotentiometer) med rätt värde såklart! Det finns två typer linjär och logaritmisk. Köp rätt :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-05-29 00:32

UCD180 är poppis med. Det är en modul som jobbar i klass D, och den är kul! Fråga avr7000 här på forumet. Han har byggt rätt många :)

Den är lite dyrare än Gainclone iofs. Den finns på hifikit.se och kostar typ 7-800kr per modul. Du behöver två för stereo, och sen nätdel till det. Eller om man vill: två närdelar. Det är vanligare att man har med en nätdel. Så är det i de flesta köpe-förstärkare.

Sorry om jag dissade ditt förslag från electrokit...

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-05-29 10:57

Det gör inget, bara kul med tips å funderingar till en nybörjare.. Anledningen till det valet var priset, då jag inte har gjort sånt tidigare (mindre risk-kapital) :D :D
Kollade på Gain clone kittet, såg vettigt ut, undrar vad frakten går på ?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-05-29 12:19

Jag testade att välja "Non-Inverting LM3886 Stereo Kit" för 70$ och sen frakt: International
85 dollar räknade den ut. Vad blir det, typ 600 svenska kanske...
Tror han skickar ifrån usa så det tar nog ett tag tills det kommer fram.

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-05-29 12:34

Ok, ska nog testa det med, lät bra. hur funkade det med betalning?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-05-29 12:52

Det står här: http://chipamp.com/orders.shtml
Alltså:
Payment can be made using paypal

Note: Payment can also be accepted via money order. E-mail me for details.

Jag tror det är stereokittet du ska ha... Man kan ju köpa dual mono med, inte så farligt mycket dyrarde, 20$ men sen måste du köpa en till trafo...
Så det drar iväg...

Undrar om det är värt de extra pengarna att satsa på dual mono. Någon som vet :?:

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-05-29 15:39

Jahapp, det blir juh nästan samma pris, så det underlättar valet lite granna :lol:
Ang. potentiometern du skrev om fanns det två..Vilken är då rätt? :oops:

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-29 15:50

dessa har ett gott rykte. Finns på 55 och 100 W.
Blir nog mitt nästa projekt.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-05-29 15:56

saabkungen skrev:Jahapp, det blir juh nästan samma pris, så det underlättar valet lite granna :lol:

Hur menar du, samma pris? Att dualmono-kitet kostar 90$ och stereo kostar 70$ och att det är typ samma?

Kör du stereokitet behöver du bara en nätdel. Alltså en transformator. T.ex 56-125-85 på elfa. Ringkärnetransformator med 2*24 sekundär och 200VA kapacitet. Kostar 442kr och 442*1.25= 552kr med moms blir det va?...

Dual mono kitet behöver två nätdelar. Korten och komponenterna får du ju med i kitet. Det är ju det som kostar dessa 20 extra dollar.
Men: du måste nu ha två transformatorer. Per-Anders Sjöströms rekommendation är minimum 80VA per chip.
80VA finns på elfa: 56-123-87 och kostar 323 utan moms, 403 spänn*2 trafos ger 806kr.

20 dollar dyrare från chipamp, och 250 kr dyrare trafo.
Jag vet inte själv och det är värt de extra slantarna...

Men det finns säkert någon annan på faktiskt som vet
:D
Senast redigerad av ollenorell 2008-05-29 16:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-05-29 15:58

Jag tror det är stereokittet du ska ha... Man kan ju köpa dual mono med, inte så farligt mycket dyrarde, 20$ men sen måste du köpa en till trafo...
Så det drar iväg...

vad jag kan läsa ut ingår det 2x power supply. :roll:
Är jag fel ute om jag tror att det är trafos på eng??.
(Fick inte till "citatet")

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-05-29 16:00

Jag menade att om man tar kittet på electrokit med tiilbehör så blir det nästan samma

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-05-29 16:06

Okej, jag vet inte så mycket alls om kitet ifrån electrokit, så jag ska inte fördömma den. Men jag gissar att gainclone är den bättre av dem två :)

Angående potentiometer så finns det lite att läsa i pdfen på sidan
http://chipamp.com/lm3886.shtml

PDF:en

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-05-29 16:11

Hmmm, om man läser lite mellan raderna, så ingår det inget trafo..stämmer det?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-05-29 16:14

Läste du mitt förra inlägg?

ollebolle skrev:
saabkungen skrev:Jahapp, det blir juh nästan samma pris, så det underlättar valet lite granna :lol:

Hur menar du, samma pris? Att dualmono-kitet kostar 90$ och stereo kostar 70$ och att det är typ samma?

Kör du stereokitet behöver du bara en nätdel. Alltså en transformator. T.ex 56-125-85 på elfa. Ringkärnetransformator med 2*24 sekundär och 200VA kapacitet. Kostar 442kr och 442*1.25= 552kr med moms blir det va?...

Dual mono kitet behöver två nätdelar. Korten och komponenterna får du ju med i kitet. Det är ju det som kostar dessa 20 extra dollar.
Men: du måste nu ha två transformatorer. Per-Anders Sjöströms rekommendation är minimum 80VA per chip.
80VA finns på elfa: 56-123-87 och kostar 323 utan moms, 403 spänn*2 trafos ger 806kr.

20 dollar dyrare från chipamp, och 250 kr dyrare trafo.
Jag vet inte själv och det är värt de extra slantarna...

Men det finns säkert någon annan på faktiskt som vet
:D

Transformatorer ingår alltså inte. De får du köpa på conrad, elfa eller så...

Potentiometer ingår inte heller. Framgår av bilderna på sidan http://chipamp.com/lm3886.shtml

50kohm skriver de att det ska vara i schemat. Frågan är om det är lin eller log. Jag gissar på log, men jag passar frågan till nån som vet säkert! :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-05-29 16:15

Det ingår väl ingen trafo från electrokit heller?

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-05-29 16:16

Ok, tackar, som sagt: jag är nybörjare och frågvis.. :)

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-05-30 00:40

Jag blev klar med minna 2 monoblock med chipamp korten för ett par veckor sedan.
Väldigt bra kvalite på korten och lätt att få ihopp en fungerande förstärkare. Funkar desutom riktigt bra.
slutpriset för 2 monoblock hamnade runt 2500:- men då köpte jag färdiga lådor som jag bara behövde borra lite hål i för kontakter mm och använde rätt så fina guldpletterade rca-kontakter mm. transformatorerna köpte jag på electrokit 231:-/st.

angående potentiometer: båda typerna går att använda men med en linjär får man inte en jämn ökning av ljudnivån om jag förståt det hela rätt. välj gärna en potentiometer avsädd för audiobruk då potentiometern har en stor inverkan på ljudkvaliten. eller så kan du ju bygga en attenuator som tydligen ska vara mycket bättre...läs mer här http://www.svalander.se/omkopplare/omkopplare.htm

Ska du bygga en integrerad förstärkara så borde du ju även ha en ingångsväljare efter den en buffertkrets så förstärkaren kan drivas av vilken signalkälla som hälst. Efter buffertkretsen har du potentiometern eller attenuatorn och efter denna en eventuell förstegskrets för att få upp nivån om du vill kunna kopla in tex en mp3 spelare som har låg utspäning.

angående leverans från chipamp så fick jag ett kuvär med alla delarna i mitt brevinkast ca 10 arbetsdagar efter bestälning.
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-05-30 22:35

viggen skrev:
Ska du bygga en integrerad förstärkara så borde du ju även ha en ingångsväljare efter den en buffertkrets så förstärkaren kan drivas av vilken signalkälla som hälst. Efter buffertkretsen har du potentiometern eller attenuatorn och efter denna en eventuell förstegskrets för att få upp nivån om du vill kunna kopla in tex en mp3 spelare som har låg utspäning.

visst, det skulle juh vara kul att kunna köra den på valfri signalkälla..Hmmmm, det där får du gärna förklara lite mer. Gärna med bilder eller länkar.
Rösterna i mitt huvud är helt tysta, försöker dom göra mig galen?

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-06-02 01:59

Genom att använda en buffertkrets på ingongen får förstärkaren en konstant ingångsimpedans. När förstärkaren har en hög och konstant impedans så blir den lättdriven. Om du struntar i denna krets så kommer du att få en varierande impedans som beror på volympotentiometerns läge.

nu är jag ingen expert på området så va kritisk i det jag skriver...det finns många andra på detta forum som är betydligt mer kompitenta och jag hoppas någon av dom rättar mig om jag har fel.

läs om den här killens olika projekt...väldigt lärorikt http://sound.westhost.com/projects.htm

den här killen her flera fina byggen... http://www.shine7.com/audio/bpre.htm

edit:ett mellanslag
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-06-02 10:53

ok, alltid kul att lära sig lite nya saker :)

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-06-02 22:17

Jahapp, mycket att studera där. Då min teknisk-engelska inte är så superbra, får man ta in lite i taget..Känns som att jag får ta å beställa själva gain clonen å sen ta det ett steg i taget. Eftersom jag inte har gjort någe sånt här tidigare, får man ta det lugnt med exprimenten :D

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-02 23:55

Tips på metod: Tänk först och gör sen. Jag ska gå över till den metoden och tillämpa den på mitt nästa bygge :D
Alltså: Läs allt du kan först! PDF:en nämnd tidigare och förresten kolla här!

Fast du, bygg inte i en gammal video! :wink:

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-06-03 08:44

HeHe, nejdå, sitter å funderar lite på vad man kan bygga ihop. :D

Återgå till DIY-forum