Misshandlad på modernt vis
Silence of the Lambs
Jag funderar på att börja jobba som mastringsproducent, då jag verkar ha det i blodet.
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Ja jäkar, det kallar jag söndermastning det...![]()
Den senare versionen ("Misshandlad på modernt vis") var i princip ospelbar i ALLA apparater jag försökte med, inklusive de allra enklaste och "sämsta", exempelvis datamanickens inbyggda högtalare.
Myten att sönderkomprimerat skulle låta bättre i enklare utrustning är skrämmande, eller är det komisk den är?![]()
Jag får tyvärr skrattet i halsgropen.Fasiken vad mycket bra musik som förstörs på det där viset.
I din piss-mastrade version är bara ju det allra simplaste fragmenten av det som "är musiken" som är bevarat, resten (alla nyanser, nerven, harmoniken) är närapå totalförstört.
Det mest absurda är att det nog inte funnits någon utrustning som kunnat förstöra "just det som är musiken" så där illa före 1950. Även de allra tidigaste inspelningarna jag har (från 1800-talet) är mera intakta sett till de de komponenterna som ger musiken liv.
Tyvärr är det där ju inte ens ett skräckexempel*, för så där illa låter det ju om musik även på riktigt, som människor förstört alldeles med avsikt!![]()
Vh, iö
- - - - -
*Fast missförstå mig inte - visst var det ett skräckexempel. Vad jag menar var bara att de är rätt vanliga...
mats skrev:IngOehman skrev:Ja jäkar, det kallar jag söndermastning det...![]()
Den senare versionen ("Misshandlad på modernt vis") var i princip ospelbar i ALLA apparater jag försökte med, inklusive de allra enklaste och "sämsta", exempelvis datamanickens inbyggda högtalare.
Myten att sönderkomprimerat skulle låta bättre i enklare utrustning är skrämmande, eller är det komisk den är?![]()
Jag får tyvärr skrattet i halsgropen.Fasiken vad mycket bra musik som förstörs på det där viset.
I din piss-mastrade version är bara ju det allra simplaste fragmenten av det som "är musiken" som är bevarat, resten (alla nyanser, nerven, harmoniken) är närapå totalförstört.
Det mest absurda är att det nog inte funnits någon utrustning som kunnat förstöra "just det som är musiken" så där illa före 1950. Även de allra tidigaste inspelningarna jag har (från 1800-talet) är mera intakta sett till de de komponenterna som ger musiken liv.
Tyvärr är det där ju inte ens ett skräckexempel*, för så där illa låter det ju om musik även på riktigt, som människor förstört alldeles med avsikt!![]()
Vh, iö
- - - - -
*Fast missförstå mig inte - visst var det ett skräckexempel. Vad jag menar var bara att de är rätt vanliga...
Men när kommer vi att slippa denna hemska madrömKänns hopplöst
Moment-23 skrev:mats skrev:IngOehman skrev:Ja jäkar, det kallar jag söndermastning det...![]()
Vh, iö
- - - - -
Men när kommer vi att slippa denna hemska madrömKänns hopplöst
Detta kan bara lösas genom att vi konsumenter ställer högre krav på de som producerar skräpet. Och för att fler ska ställa högre krav krävs det att de har kunskap om dels missförhållandena och dels vad de istället vill höra. Detta kan bara åstadkommas genom utbildning/upplysning.
Detta är väl förresten en fråga som (nästan?) alla här på faktiskt kan enas om? Det är väl ingen som tycker att dagens musik generellt sett är för dynamisk?
Vilket utmärkt tillfälle att gräva ner stridsyxan från granntrådarna och sätta sig i en virtuell ring och sjunga we shall overcome...
Eller är jag lite naiv nu?
mats skrev:Det där har man försökt innan, men antingen så rinner allting ut i sanden eller så blir det som vanligt en massa tjafs. Tror det är som vanligt är det bara någon som går första steget så rullar deta förmodligen på.
IngOehman skrev:Myten att sönderkomprimerat skulle låta bättre i enklare utrustning är skrämmande, eller är det komisk den är?
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Myten att sönderkomprimerat skulle låta bättre i enklare utrustning är skrämmande, eller är det komisk den är?
Skrämmande. Problemet är att vi har olika åsikt om vad som är "bättre".
I mitt ironiska inlägg (jag undvek smileys etc för att spetsa till det hela) refererade jag till "min billiga mp3-spelare". Jag har faktiskt inte ens en sådan, jag har visserligen möjlighet att spela musik i min mobiltelefon men det har jag aldrig provat.... Hörlurarna åkte väl ut med det övriga skräpet...
Skrev jag skrämmande? Jag menade nog egentligen tragiskt. Tragiskt i så motto att många människor tror att det ska låta så här och vet inte ens om HUR det kan låta.
Å andra sidan, hur vet vi vad andra människor tycker om och uppskattar? Vi som gillar riktig och god öl och fnyser åt "en stor stark" (imorgon grabbar!), vi ses ju bara som nördar av dom som uppskattar just den ölen och väljer efter pris. Jag tror mig veta att inte ens provsmakning, information och några flaskor gratis öl skulle ändra på smakpreferensen. Jag övertalade för några år sedan min lokala Pizzeria (av stampubliken kallad "pubben") att införskaffa Leffe Blond. Dom köpte ett par backar men det föll inte i god jord. Merparten av de två backarna fick jag köpa billigt...
/ B
IngOehman skrev:Myten att sönderkomprimerat skulle låta bättre i enklare utrustning är skrämmande, eller är det komisk den är?![]()
Vh, iö
- - - - -
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Myten att sönderkomprimerat skulle låta bättre i enklare utrustning är skrämmande, eller är det komisk den är?
Skrämmande. Problemet är att vi har olika åsikt om vad som är "bättre".
I mitt ironiska inlägg (jag undvek smileys etc för att spetsa till det hela) refererade jag till "min billiga mp3-spelare". Jag har faktiskt inte ens en sådan, jag har visserligen möjlighet att spela musik i min mobiltelefon men det har jag aldrig provat.... Hörlurarna åkte väl ut med det övriga skräpet...
Skrev jag skrämmande? Jag menade nog egentligen tragiskt. Tragiskt i så motto att många människor tror att det ska låta så här och vet inte ens om HUR det kan låta.
Å andra sidan, hur vet vi vad andra människor tycker om och uppskattar? Vi som gillar riktig och god öl och fnyser åt "en stor stark" (imorgon grabbar!), vi ses ju bara som nördar av dom som uppskattar just den ölen och väljer efter pris. Jag tror mig veta att inte ens provsmakning, information och några flaskor gratis öl skulle ändra på smakpreferensen. Jag övertalade för några år sedan min lokala Pizzeria (av stampubliken kallad "pubben") att införskaffa Leffe Blond. Dom köpte ett par backar men det föll inte i god jord. Merparten av de två backarna fick jag köpa billigt...
/ B
Falkis skrev:Orginal
Misshandlad på modernt vis
Silence of the Lambs
Jag funderar på att börja jobba som mastringsproducent, då jag verkar ha det i blodet.
![]()
![]()
![]()
![]()
petersteindl skrev:Bill50x skrev:(imorgon grabbar!), ...
I morgon?Om det gäller ölprovningen så är den i övermorgon
![]()
Väl mött
PS
Moment-23 skrev:Detta kan bara lösas genom att vi konsumenter ställer högre krav på de som producerar skräpet. Och för att fler ska ställa högre krav krävs det att de har kunskap om dels missförhållandena och dels vad de istället vill höra. Detta kan bara åstadkommas genom utbildning/upplysning.
subjektivisten skrev:Moment-23 skrev:Detta kan bara lösas genom att vi konsumenter ställer högre krav på de som producerar skräpet. Och för att fler ska ställa högre krav krävs det att de har kunskap om dels missförhållandena och dels vad de istället vill höra. Detta kan bara åstadkommas genom utbildning/upplysning.
Jag ska försöka sluta köpa skivor som är för uselt masterade och skicka ett mejl varje gång jag gör det till skivbolaget/artisten. Om alla audiofiler gjorde samma sak så kanske vi kunde få några att tänka om iaf.
housemicke skrev:testa att köra skiten genom en waveshaper el bitcrusher, kan inte bli sämre iaf.
housemicke skrev:har du någon gång fått ett mejl tillbaks?
subjektivisten skrev:housemicke skrev:har du någon gång fått ett mejl tillbaks?
Har inte börjat än.![]()
Men planen att börja nu med det men jag har svårt att INTE köpa skivor när jag gillar musiken även om ljudet är dåligt.
celef skrev:jag tycker ljudfilerna är fullständigt poänglösa, jag har aldrig hört något skivsläpp som har låtit så illa som i sista ljudfilen
att påstå att dagens skivor låter så illa är bara larvigt
celef skrev:jag tycker ljudfilerna är fullständigt poänglösa, jag har aldrig hört något skivsläpp som har låtit så illa som i sista ljudfilen
att påstå att dagens skivor låter så illa är bara larvigt
mats skrev:Vanans makt, har vi druckit Skånerost i över 30 år så skall vi fortsätta med det. Vi ger fan i om det andra är bättre, Skånerost dög åt Fabror Gustaf och då duger det åt oss.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster