bryggkoppla Sonab P4000.... går det

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vin-Tage

bryggkoppla Sonab P4000.... går det

Inläggav vin-Tage » 2008-05-30 00:45

Eftersom jag får tid över till en hel del dumma och onödiga ideer så kom jag och tänka på att jag numera har 2st Sonab P4000 förstärkare. Till saken hör att jag är rätt barnslig och tycker det ser tufft ut med många apparater som är igång samtidigt 8) , speciellt när de är av äldre modell. Finns det något allmänt knep att brygga dessa steg så man kan köra en stärkare till höger och en till vänster högtalare ? Om inte ,tar slutsteget skada om man bara andvänder en kanal och och då naturligtvis inte matar in signal på den andra..borde det väl inte göra(?)

mvh

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2008-05-30 07:33

Annars kan du använa den ena som försteg och
den andra som slutsteg :)

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-05-30 16:21

hmm..tänkte först det också men det vore ju "häftigt" att köra bryggat +att det borde bli lite mer kräm..(?) :wink: Ingen som sitter på ett kopplingsschema och tänker tyst för sig själv. Herr Kranzberg eller någon.. :) ?
Senast redigerad av vin-Tage 2008-05-30 19:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-05-30 18:09

vin-Tage skrev:hmm..tänkte först det också men det vore ju "häftigt" att köra bryggat +att det borde bli lite mer kräm..(?) :wink: Ingen som sitter på ett kopplingsschema och tänker tyst för sig själv. Herr Krantzberg eller någon.. :) ?

Nja... det är mer jobb än man tror att bryggkoppla.

Man bryggkopplar slutsteg, inte försteg och inte integrerade förstärkare.
Bryggkoppling betyder att ett stereoslutsteg blir till ett monoslutsteg. För att få stereo behöver man alltså ha två identiska stereoslutsteg.

På vissa slutsteg finns det en omkopplare som kopplar om i ingången på slutsteget så att det går att köra bryggkopplat mono.
Man pytsar in signalen på en av ingångarna t ex höger, eller på en speciell bryggkopplingsingång, och tar ut den till högtalarna på höger och vänster plus. Minus (jord) på utgången används inte.

För att du ska kunna bryggkoppla behövs en koppling på ingången som delar upp signalen, så att den positiva halvperioden går till höger kanal på slutsteget och den negativa halvperioden går till vänster kanal. Eller tvärtom, det spelar ingen roll. På utgången sammanförs dessa bägge. Resultat: Ökad uteffekt.

En sådan koppling finns inte på Sonabförstärkarens ingång.
Du kan inte köra in musiken från t ex höger kanal på bägge ingångarna och sedan ta ut den på de bägge pluspolerna på utgången.

Vad jag förstått så kan man dela på den positiva och negativa halvan i musiksignalen med hjälp av två transistorer på slutstegets ingång. Man tar ut respektive halva från respektive transistor.
Men detta sista är jag inte säker på att det stämmer.
Rolf Z får gärna rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-05-30 18:58

Ok, klurigare än jag trodde alltså. Är ändå öppen för förslag,löda kan jag hyffsat efter 3års lödande på ericsson :) Men sen var det där med det elektriska kunnandet.. Jag trodde faktiskt det skulle vara lite lättare eftersom det finns en switch bak på de här förstärkarna som man bestämmer om man vill andvända den som slutsteg enbart eller integrerad förstärkare, men där bet man sig i arslet tydligen.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2008-05-30 23:49

Kan detta vara till någon hjälp?

http://www.youtube.com/watch?v=yYuXkyCaCt4

.

Återgå till Vintage-hifi