Hur fungerar en högtalat motor, egentligen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Hur fungerar en högtalat motor, egentligen?

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-29 22:26

Ja, vi förutsätter en helt vanlig dynamisk högtalare.
Motor består av en spole upphängd i ett magnetfält. Vi drar ström genom spolen. Spolen rör sig då i magnetfätet. Men, om man tar en spole och drar den genom ett magnet färlt så får man... Ström!

Så, det måste ju rimligen uppstå någon form av motkraft som jobbar emot. Så om man fläskar på en större magnet på ett element för att öka känsligheten så ökar också motkraften då magentfätet spolen rör sig i blir starkare. Det borde rimligen finnas ett förhållande där spolen och magnetfältet ger störst mekansikt arbete i förhållande till en viss mängd elektrisk energi man klämmer in. (eller kanske man ska ha det som effekt?).

Så, hur fungerar det, egentligen? Kan någon förklara?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-30 00:27

Jadå, det bildas en spänning som är motriktad och proportionell mot den drivande strömmen. En annan komponent som har den egenskapen är en impedans. Därav blir det en ändring i högtalarens impedans pga rörelsen.

Om man ökar magnetfältet når man en gräns där det för en given inspänning faktiskt blir lägre nivå ut vid några frekvenser. Det sker där impedansen har stigit mycket. Ineffekten minskar därmed också, vilket i sin tur betyder att verkningsgraden inte sjunker, trots den minskade utnivån vid konstant inspänning.

Jag har gjort en simulering på det nånstans som jag inte hittar nu. Jag får göra iom den sen om jag kommer ihåg det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-30 00:31

Svante skrev:Jag har gjort en simulering på det nånstans som jag inte hittar nu. Jag får göra iom den sen om jag kommer ihåg det.

Du simulerar ganska mycket tycker jag, borde du inte söka hjälp för det... :D

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-30 00:33

Kraften alstras i spolen och motkraften i polstycket och magnetiska returkretsen, en motkraft som elementets chassi måste hantera.
Eller menar du mot-EMK?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-30 02:02

Jag tolkar det som mot-EMK.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-30 08:43

Frågade han inte hur en motor som talat högt funkar? :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-30 08:46

Om den inte talar högt så är det väl en lågtalare?

Litet märkligt ord, egentligen - högtalare. Borde väl vara en felöversättning från tyskan, Lautsprecher? Bättre vore väl ljudtalare?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-30 08:54

Almen skrev:Om den inte talar högt så är det väl en lågtalare?

Litet märkligt ord, egentligen - högtalare. Borde väl vara en felöversättning från tyskan, Lautsprecher? Bättre vore väl ljudtalare?

Fast Laut betyder ju också "hög" (i ljud-bemärkelse s a s) på tyska.

Angående mitt inlägg så försökte jag vitsa till det lite med anledning av att rubriken var felstavad. Kunde inte låta bli...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-30 09:00

Ett tidigare inlägg som behandlar EMK:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 937#101937
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-05-30 10:07

Almen skrev:Om den inte talar högt så är det väl en lågtalare?

Felöversättning? Flera har ju gjort samma fel..

Loudspeaker
Hautparleur
Lautsprecher
Högtalare

Tror nog ursprunget är just från det faktum att man använde dem för att tala högt i olika sammanhang där rösten inte räckte till. Tänk också på Stentor som många produkter, hembyggen och saker kallats.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-30 10:13

Inte så konstigt kanske. Högtalarens första användningsområde var för radioapparater där man tidigare bara haft hörlurar. Högtalaren talade högre än lurarna, därav namnet.

Edit: såg nu att UrSv redan skrivit något liknande

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-30 12:59

Försök håll er till motorsysytemet och inte språkhistorien, tack.

Bra länk från paa, den svarar en del på mina funderingar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-30 14:10

Bill50x skrev:
Svante skrev:Jag har gjort en simulering på det nånstans som jag inte hittar nu. Jag får göra iom den sen om jag kommer ihåg det.

Du simulerar ganska mycket tycker jag, borde du inte söka hjälp för det... :D

/ B

Det har jag gjort. Läkaren sa att jag simulerade.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-05-31 01:31

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-24 17:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-31 12:27

Så här kan det bli om man varierar enbart Bl inom ganska vida gränser med övriga parametrar konstanta (Mms, Cms, Rms, Re Sd).

Bild
Bild

Man kan se att när impedansen stiger mycket så blir faktiskt utnivån lägre och det beror inte på att verkningsgraden sjunker utan på att känsligheten gör det pga impedansökningen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-31 14:42

En viktig sak att hålla isär när man diskuterar sådana här saker (och som jag tror Svante var inne på) är känslighet och verkningsgrad.

Känsligheten i det EMK-styrda området sjukner signifikant när man använder en för stark motor, men verkningsgraden ÖKAR.

Det betyder i praktiken, att om man driver ett högtalarsystem med en switchad förstärkare med oändlig verkningsgrad och dito spänningsswingsförmåga, som en intrinsika impedans som är helt frånskild och oberoende av den yttre utimpedansen (sådana djur finns förstås inte, men man kan komma mer eller mindre nära) så är ett stort magnetsystem en entydig fördel! Det lönar sig vad ALLA frekvenser. :)

Men i praktiken är det svårt att realisera förstärkarkonstruktioner som går tillräckligt långt i den riktningen. Det går dock att göra det i sådan grad att det blir en realistisk lösning för basmodulsystem.

Det uppstår dock en hel uppsättning av bi-effekter (och då tänker jag inte specifikt på surrande ljud) som man måste hantera om det skall bli ett högklassigt system, men även det går. Totalt sätt blir det ett mycket teknisk komplicerat (avancerat?) system, om det skall prestera riktigt bra.

Om det är värt det är en fråga för sig. Det beror ju på vilka yttre önskemål och krav som finns.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Teknikforum