Moderator: Redaktörer
Densen skrev:Jag har nu införskaffat gamla delningsfilter med samma värden på komponenter som original. Att jag satte dit en kavitet bakom mellanregistret kommer sig av den anledningen att jag testade högtalarna som basmoduler, där jag märkte att mellanregistret som satt monterat inte var inkopplat, fungerade som en slavbas. Elementet var verkligen påverkat av trycket från basen. Detta kan näppeligen vara bra för dess mellanregistrets återgivning. Luxor själva diskuterade ju en sådan åtgärd efter vad jag har förstått.
zapanasta skrev:Densen,hur ser det ut med dämpmatrealet i dina lådor?dom verkar ju krånglat bra med dom eftersom plastburkarna till mellanregistren är borta.Är inte dämpmatrealet optimalt förlorar tl.lådan mkt av sin funktion.Direkt bakom basarna ska det vara vitt dämpmatreal.sen är det skivor av nåt rockwool liknande matreal bakom det som sitter fast med hjälp av 2 st tygremmar.Mvh
Densen skrev:Högtalarna är nu ihopskruvade, men nytt strul tillträdde. De införskaffade diskanterna visade sig inte fungera.
Densen skrev:...från, (som det väl får betraktas), en udda högtalartillverkare.
Ljudet upplevde jag som lättlyssnat, med avsaknad av någon som helst hårdhet.
Mellanregistret var en aning intensivt,
Ljudet totalt har vad jag tycker en svag slöja över sig. Men då har jag ännu inte testat med bra kvalitet på kondensatorerna.
Dessutom har jag fasvänt mellanregistret oavsett detta. Jag skall även testa med detta rättvänt.
Sammantaget så betraktar jag denna högtalare jag som ett fynd för pengarna.
Hej,stor skillnad med renoverade filter som sagt.En annan på forumet här blir ju 8071 ägare snart,ock jag misstänker att han kommer att få dom att låta kanonbra med tanke på kunskaperna han besitter.MvhBeslöjat ljud? Inte då! Byt till foliekondensatorer. Eller vad säger Zapanasta?
Hej,vet inte riktigt vad han ska hitta på med dom(han renoverar nog orginalfiltren först),men är det nåt med ljudet han inte gillar så tror jag nog han åtgärdar det.Densen skrev:Och jag använder inte originalfilter som sagt, utan en del kondensatorer är inte av bästa kvalitet. Borde inte innebära mer än några procent sämre ljud?
Jaså en erfaren högtalarbyggare har köpt dem? Har han också för avsikt att uppdatera/åtgärda dem.
Kaffekoppen skrev:Vi får se vad kommande uppmätningar och lyssningar visar, men jag tror nog det kommer stanna vid orginalfilter, möjligen lite modifierat beroende på om elementen i sig kräver det, eller som sagt om jag kan lyxa till det där de sparat.
Kaffekoppen skrev:Det kommer bli ett höstprojekt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 81 gäster