Musikstilar som klarar att spelas in, alt måste höras live?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Musikstilar som klarar att spelas in, alt måste höras live?

Inläggav paa » 2008-05-29 14:30

Jag uppskattar den gamla spelmansmusiken med urgamla polskor och sådant och lyssnar gärna på spelmännen när dom spelar live. Däremot har jag märkt att det blir nästan aldrig som jag kommer på att vilja lyssna på någon skiva med folkmusik från urminnes tider.
Vad beror sådant på, tror ni?
Senast redigerad av paa 2008-05-29 15:35, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-05-29 14:37

Om du lyssnar på Walter Ramsbys "Tunes Played on Clarinet, Spillåpipa, Cow Horn and Birch-Bark Horn" från 1973 så kommer du att ändra uppfattning. Fantastiska låtar inspelade i hans trädgård under morgontimmarna - för att slippa buller. Däremot är det gott om fågelsång och vindbrus. Den är rena terapin i november. Koncenterade vårkänslor på skiva!

Finns återutgiven på CD också, i Sonet folk series. Köp, lyssna och njut!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-29 14:38

Av samma anledning som att modern dansmusik passar bäst på klubbar o krogen o såna ställen. Fel musik i fel miljö! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-05-29 14:41

Livemusik kan inte spelas in... då blir det inte live längre.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-01 17:22

Vad det beror på, hmm... kanske en slags placeboeffekt, mer omfattande, (inte i den bemärkelsen exakt men nån liknande mekanism) där hela situationen/miljön spelar in och påverkar (inte bara anläggningen :) )

Ett annat exempel; techno bara måste avnjutas på Fest med människor, ljus och dekorationer osv. Lyssnar man på samma musik på mixband från dj's är det inte alls samma sak. Faktum är att i lyckade fall är omgivningen ibland nästan mer inflytelserik än musiken, även om den är "navet" som allt hänger på.

Ändå är det på sätt o vis inte utpräglad "live"-musik som när ett band spelar (även om det dj'n gör är Live), ändå är helheten så viktig.

Ett band kan ju välja mellan bete sig som i en studio, eller röja med publiken och göra nåt mer live-artat.

Kanske att spelemän var dåtidens dj's, de anpassade sig efter publiken, gick upp i helheten, var engagerade på ett annat sätt än de kan vara i en studio :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Musikstilar som klarar att spelas in, alt måste höras li

Inläggav Svante » 2008-06-01 17:45

paa skrev:Vad beror sådant på, tror ni?

Förmodligen att det finns nåt som går förlorat när man lyssnar på det inspelat. Jag tror inte det sitter i ljudet. Själv gillar jag folkmusik även på skiva, men det kanske beror på att jag sällan hör det live.

Och så dansar jag inte. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Musikstugan