Znus! Vidtogs ytterliggare åtgärder än de ovan beskrivna av Kjell?
Hur upplever du själv resultatet. Subjektivt förståss.
Angående mitt ovan beskrivna experimentfilter, så uppnås bl.a. förhöjd nivå på diskantens topp. Nedre mellanregistret blir kraftigare. Och totalt sett så spelar varje element mer inom sitt eget område, då överlappningen minskar.
Dags för uppmätningar.
Tillägg den 8/6 -08
Testade med motstånd 3,6Ohm på mellanregistret mot tidigare 5,6Ohm, och fann att detta ökade klarheten i mellanregistret. S.a.s. öppnade upp bättre. För egen del saknar jag fortfarande lystret i den högsta diskanten. Det beror säkerligen på att diskanten är av typen soft dome? Får söka efter en annan diskant tydligen.
Tillägg den 15/6 -08
Tog bort ovanstående motstånd på mellanregistret. Ändrade 0,25mH drosseln på mellanregistret till 0,15mH, (6500hz).
Diskanten ändrade helt karaktär till det bättre när jag placerade om högtalarna. De var tidigare felplacerade med för mycket invinklning p.g.a. trängsel där de stod.
Tillägg den 17/6 -08
Har omarbetat filtret ganska radikalt. T.ex. så behöver mellanregistret stöd av basen för att låta fylligare, så basen har nu flackare delning. Mellanregister och diskant har nu en hög detaljeringsgrad, så nu börjar de låta riktigt bra.

Att komma vidare från detta läge blir nog svårt utan uppmätningar. Dock så skall jag se om kanske nivån på mellanregister och diskant skall sänkas en aningens aning?
Tillägg den 18/6 -08
Ändrade diskanten till 3,3uf och 0,25mH, från 3,9uf och 0,15mH, för lite lugnare diskant och bättre mellanregister.
Attans vad bra det låter nu. Talet jag läst förut om att basen skall vara blöt och bumlig. är i varje fall inget jag upplever med denna, som istället har en torr karaktär med fin klang. Skall igen försöka ta reda på vilken bas det är. Det står D5657 om jag inte missminner mig, och inte WS 25 som någon föreslog. Anslutningsflatstiften sitter annorlunda på denna, men kanske är det endast en äldre modell? Säljaren lovade återkomma med info, men har ännu inget hört, så jag kanske får kontakta Visaton med en förfrågan.
Tillägg den 19/6 -08
I kombinationen med ändringen av diskanten så mådde mellanregistret utomordentligt bra av att motståndet ändrades till 6,1Ohm. Resultatet blev ett mycket detaljerat mellanregister. Nu låter det riktigt bra.
Tillägg den 22/6 -08
Nog lät det bra alltid. Tills jag lyssnade på mina favoriter, öppenheten visade sig nu som en essighet vid S-ljud, inte snyggt alltså. Kunde därmed konstatera att mellanregistret inte kan användas så högt upp i registret, ändrade drosseln från 0,15mH till 0,68mH, (testade innan detta 0,5mH och 7,8Ohm), men detta lät en aning mer dämpat, och ändrade jag 7,8Ohm till 6,1Ohm som förut blev det något essigt igen. Lade också på 1,5Ohm på diskanten. Nu är så essigheten borta. Skall putsa resistansvärdena i detta område för snyggast ljud. Totalt sett så är allt denna konfiguration bäst hittills. Både ljusa kvinnliga röster och djupa manliga låter riktigt bra och nyanserat.
Tillägg den 25/6 -08
Vad har hänt sedan sist?
Delat basens allra översta register brantare för att minska orenheter i ljudet. Har ändrat motståndet på diskanten från 1,5Ohm till 1,36Ohm, för bättre nivå.
Efter några timmars lyssningsintryck tycker jag;
Man kan ju säga som så; att högtalare som nya kostar vad dessa har kostat mig, skulle jag inte släppa över tröskeln. Eller, jag har i butik lyssnat på högtalare som har varit prissänkta i nivån vad dessa har kostat mig, som jag inte alls har tyckt låtit lika bra.
Högtalarna upplever jag nu kunna hantera komplexa ljudbilder, och ändå kunna måla upp en stor och balanserad och synnerligen detaljerad ”fullljuds” bild. Låter jag lyrisk? Vi kan väl säga som så att dessa högtalare betraktar jag nu som mina huvud dito. Ser för närvarande inget direkt problem med ljudet, utan känner mig nöjd.
ps
Filterbeskrivningen ovan är uppdaterad enligt senaste utförandet. Dock får påpekas att annan bas än original används, plus att mellanregistrets kavitet har annan volym och dämpning än original den också.
ds
Tillägg den 28/6 -08
Testar med en konjugatlänk på basen.
Tillägg den 2/7 -08
Har behållit konjugatlänken.
Lyssnade till en något äldre skiva, och till min förvåning så hördes "antydan" till essighet vid ett par S-ljud från en sångerska, hmm. Visserligen är det lite av visselkonsert när hon sjunger, men, jag lade ändå/därför på 10ohm på mellanregistret i st.f. som tidigare 7,8ohm. Detta löste det hele, utan att ta bort det öppenheten i ljudet. Provar att addera några tiondelar till för att höra vad det leder till.
Skall lyssna till lite akustiskt också framöver för att utvärdera klangkroppen på ljudet från sådana instrument, vilket är avslöjande. Men vad jag har hört hittills av strängar så har det låtit mycket bra.
Filtret ovan är uppdaterat.
Tillägg den 6/7 -08 (snart semester)
Nja, trots allt så visade sig att dämpa mellanregistret var fel väg att gå. Men nu! Trovärdigheten är väl nu noll, men följande är sant. Essiga S-ljud var inte lätta att komma till rätta med. Efter att ha dämpat både diskant och mellanregister, lyssnade jag på en LE-konstruktion och insåg att jag började hamna snett i nivåer mellan registren. Lade så på högre dämpning på diskanten och minskade den på mellanregistret, då basen började ta över i nivå. Det visade sig nu att S-ljuden definitivt är borta även på CD’n med den s.k. ”visselkonserten”, t.o.m. bättre än LE-konstruktionen i detta avseende, där jag hör detta svagt.
Det gick tydligen att dämpa bort problemet, utan att förlora diskantljudet, tack och lov. Likaså är nu nivåerna mer i balans mellan de olika registren. Även öppenheten i mellanregistret är tillbaka i högre grad. Denna s.k. öppenhet, kan vara förrädisk då den är lätt att tycka om, men kan istället ofta bero på en höjning i registret. Testade mellanregistret först helt utan dämpning, men då fanns nog där, ovan beskrivna falska öppenhet. Så en mindre dämpning lades därför på, med ökande värde i omgångar.
Filtret är som vanligt uppdaterat.
Tillägg den 9/7 -08
Har nu lyssnat till allehanda musik, och intrycket var (nöjer mig ett "diskret" superlativ); fantastiskt.
Ett lugn har infunnit sig hos mig, vilket tyder på nöjdhet. Jag finner denna konfiguration som om den har en bra balans mellan registren. Tydligheten i mellanregistret är bra, (ingen bokstav har ännu hörts otydlig i både manlig som kvinnlig sång). T.o.m S-ljud är bra artikulerade. Basen fyller på ljudet med bra kropp. Upplever den som mjuk, torr. S.a.s. basen finns där utan att egentligen överdrivet ge sig tillkänna. Smälter m.a.o. in bra i ljudbilden. Diskanten har en glittrande mjuk karaktär när rikligt diskantinnehåll finns i materialet. Känner således inget behov till ytterliggare åtgärder. F.n. är bäst att tillägga.
Kommer framöver att placera filtret i utrymmet för nivåkontrollerna, vilka inte används och dessutom saknades vid köp. Kanske monterar jag ett par för utseéndets skull. Klämmer också in dämpmaterial i kvarvarande utrymme.
Skall försöka skaffa andra kabinett med snyggt fanér.
Nu skall det njutas av välljud under ev. regniga kommande semesterdagar.
Just det. Jag har kontaktat återförsäljare av Visaton-basen för hjälp med att identifiera denna närmre. Återkommer om/när jag får svar på detta.
Och ursäkta att rubriken blev lite missvisande. "Iordningsställande". Skulle kanske istället ha stått DIY'ande med...
Tillägg den 18/7 -08
Kontaktade Visaton direkt idag då den svenska återförsäljaren ännu inte har hört av sig. Så vi får se om de är mer tjänstvilliga.
Har också beställt kondensatorer från Elfa, då de jag använt inte i samtliga fall har varit av någon högre kvalitet. I samband med detta så köpte jag standardvärden på dessa. Alltså så skall filtret ovan justeras med dessa värden. Jag lägger upp en beställningslista här senare också.
Tillägg den 21/7 -08
Mottog idag ett paket via posten. Innehållet bestod i beställda kondensatorer med bättre kvalitet än hopplocket jag hittills har använt vid utvecklandet av filtret. Bytte snabbt ut dessa och utförde en lyssning med dem monterade. Subjektivt kan jag nöjaktigt påstå att inte blev det till det sämre i varje fall. Det låter en aning renare i mellanregistret, och kanske att basen är kraftigare ljudande? De skarpa, (eller distorderade?) S-ljuden jag tidigare hade problem med, uppfattar jag nu som bättre och riktigt bra tonalt sett. Kanske kondensatorerna delvis hade med detta att göra? Skall jag försöka karakterisera ljudet skulle jag nog beskriva det som att det har en svag dragning åt det mörka hållet. Delvis då beroende på att diskanten är något återhållen generellt sett, men inte så att den saknas, utan den är inte överdrivet ljudande som en del högtalare kan karakteriseras att vara. Trianglar, cymbaler och annat låter bra när man lyssnar till sådana. Att de har en hög grad av att vara analytiska skulle jag nog också nämna, då de klarar av att bra återge komplexa ljudbilder, där varje enskilt ljud låter individuellt bra. Basen är inte överdrivet stark utan gör sitt jobb bra, med en fast karaktär, utan blött muller.
Fick idag svar från Visaton, men tog förnyad kontakt med denne med mer detaljerad information och bilder. Återkommer senare när jag fått mer info därifrån.
Får se när jag kommer tillbaks från en kortare semesterresa, om de nya kondensatorerna får plats i utrymmet för nivåkontroller som planerat är att lägga dessa, då de var riktigt tjocka, 33 + 22uf i varje fall.
Någon som är intresserad av ett par överblivna Pi60?
Tillägg den 29/07 -08
Svar från Visaton nedan, angående förfrågan från mig med anledning av använd ersättningsbas.
“This speaker must be older than 25 years, because I don't know it. I had a look in former catalogues until 1976 and the only similar speaker I found is the WS 26 S (see attached picture). "Befestigungslochabstand" means distance from screw hole to screw hole.
But I'm afraid that will not be very helpful because Thiele-Small-parameters are only available since 1985.”
Jag har själv misstänkt att elementen är gamla då lödöronen sitter på var sida om elementet, vilket var vanligt förr. Membranet ser coatat ut, vilket för mig verkar vara utfört förvånande tidigt, om nu åldern på elementet stämmer. Eller kan elementet vara en tidigare WS 25 E 4?
Några data för WS 26 S;
130W
4Ohm
20 – 3000hz
94db
22hz
Säljaren av elementen uppgav att elementet skulle gå lägre än original så det kan stämma att det är detta element, av den anledningen också.
I vilket fall så sitter jag nöjd,

men tyvärr blir det nog svårt om någon annan skulle vilja använda samma bas, då dessa säkerligen inte kan återfinnas hos någon säljare längre.

Men kanske finns ett nyare liknande detta? Jag har inte frågat efter förslag från Visaton, eller själv kollat upp detta.
Skall såga upp baffeln bakom skylten upptill för att komma åt att placera delningsfiltret i det utrymmet. Plus att jag nog petar in dämpmaterial där också, i den mån det får plats.
VS25
VS26
Tillägg den 3/8 -08
Då skall projektet vara klart!
Har nu placerat filtret i utrymmet för nivåkontroller, som jag ändå inte använder, och dessutom saknades vid köp. Sågade upp baffeln med en fogsvans, för jämnhög öppning. Borrade hål igenom högtalartaket till utrymmet, för anslutningsledningar till elementen och filtret.
Passade på att slipa ned kabinetten med fint, torrt våtslippapper, och lackade sedan dessa med Nordsjö möbellack, Celco V, halvblank 35, när nu elementen ändå var bortplockade. Högtalarna har nu en mycket fin yta, i varje fall sett i halvdunklet i rummet.
Avvikelser av dämpmaterial i högtalarna jämfört mot original.
Endast 1st skiva mot baksidan, och 1st i taket.
Det fluffiga dämpmaterialet är lagt horisontalt över hela ytan, ovanför 1,a öppningen till kanalen, (i nivå med basens underkant).
Mellanregistret har kaviteten uppfylld av dämpmaterial, av två stycken kvaliteter, innersta ca 90% med högre densistet, (Aqoutic-Q), och ytterst en skiva med Biltema dämpmaterial.
Mellanregistret har två stycken packningar. 1st direkt bakom elementet mot en platta i storlek av ungefär den yttre plastkåpan, (som saknades vid köp, p.g.a. använt större mellanregister då). Ett större hål var upptaget som täcks av denna av mig framtagna platta. Ytterliggare en packning således mellan plattan och baffeln. Elementet har därmed något mer dämpad upphängning än normalt, vilket ju knappast kan vara någon nackdel.
Mellanregistrets kavitet som f.ö. inte är original, (denna saknades vid köp), är monterad på baffelns insida med silikongummi. Mått på denna är Diam. (inre) 95mm, L (inre) 95mm.
Monterade en täckskiva bakom diskanten på baffelns insida.
Monterade nya brunnar för banankontakter, (vet ej vilken sorts anslutning original högtalare har, då liknande satt monterat vid köp.).
Supra 3,4 användes för det inre kablaget.
Använda delningsfilterkomponenter.
Se delningsfiltrets bild för placering ovan.
Bas, (obs. Visaton, ej original originalelement).
10uf
3,9Ohm
33 + 22uf
Mellanregister, (fasvänt)
0,68mH
2,2Ohm, (obs. placering av motstånd)
3,9uf
18uf
Diskant
3,3uf
0,25mH
1,8Ohm
Samtliga kondensatorer är av Polypropylenkvalitet köpta på Elfa. Drosslarna är enkla luftlindade. Motstånden är av typen porslin 10W.
Delningsfilterkomponenter för mellanregister och diskant kan användas enligt ovanstående, om komponenter för basen ändras för originalbas om denna skall användas, (kan kanske fungera med 1,6mH enligt original, och anpassat motstånd). Hur denna kombination låter är dock för mig obekant.
Äntligen skall man nu kunna lyssna till dessa skapelsers, detaljerade, balanserade fullregisterljud, färdigställda.
Högtalarna har varit placerade ca en halv meter från vägg, och skall nu testa dem på huvudhögtalarnas ordinarie plats.
Tillägg den 10/8
Nu märkte jag av fördelen med filterplaceringen i utrymmet för nivåkontrollerna, då jag idag ökade energin på diskanten en aning, genom att byta ut motståndet 3,9Ohm mot 2,2Ohm.
Jag valde att göra så efter att lyssnat på en mängd olika skivor och musikkategorier. Där t.ex. Clubmusik saknade de överdrivet starka diskantkaskaderna som ofta förekommer där. Det pep inte ett dugg i öronen efter att lyssnat på denna musikkategori. Får se om detta är optimalt eller om motståndet skall ökas, (dämpa nivån) några tiondelar till. Vid så här lågt motstånd är det väl bäst att mäta upp motståndet, då de har hela 10% tolerans styck.
Filterbilden och styckelistan ovan är som vanligt uppdaterade.
Tillägg den 14/8 -08
Har nyss haft en magisk musikupplevelse när jag lyssnade på CDn Acoustic Soul, India Arie, Motown Record Company, 013 770-2. Ibland är livet gott. Denna CD är fantastiskt bra inspelad, och dessutom likaså med fantastiskt bra musik, som borde finnas i varje välsorterat hem. Jag vred upp förstärkaren lite mer än normalt vilket inte var någon nackdel ljudmässigt, då ljudet öppnade upp sig markant, och blev STORT. Ljudet från olika instrument blev verkligen trovärdiga klangmässigt. Detaljer framträdde som jag aldrig har hört förut. Samtliga instrument och röster gick lätt att urskilja med hög detaljgrad. T.ex. hördes det ett knirr från en gitarr efter avslutad låt vilket väl normalt ljudteknikern borde ha skurit bort. Kanske hade han sämre högtalare och missade därför detta. Skämt och sido, de analyserar väl detta grafiskt kantänka. Diskantnivån är nu kanon efter att jag ändrade motståndet en aning. Så den tidigare redovisat något mörka klangen kan jag inte längre påstå att den finns, utan det är absolut mer neutralt nu. Nivån var nog allt lite låg innan, men det tycker jag annars inte är en nackdel, då musiken lätt kan bli överdrivet diskantrik, eller som det också kan kallas, med bra lyster. Det har rapporterats mycket om att diskanten på denna högtalare ibland skulle låta vass, men jag har då inte med nuvarande filter kunnat urskilja detta, inte ens när jag har lyssnat till damen jag nämnde tidigare i tråden.
Tillägg den 2/9 -08
Justerade ned motståndet på diskanten ett par tiondelar för ökad nivå.
Jag ler varje gång jag lyssnar på dessa burkar.