Oj.
Inget komprimerat, söndermastrat där inte.
Moderator: Redaktörer
JTarnstrom skrev:Är du säker på att de inte körde playback till ett par piP som stod gömda?
Tärnström
Ronnie skrev:Jag tycker det är kul att notera hur det inte finns någon diskant att tala om i verkligheten.
Inte på samma sätt som i de flesta återgivningsrum alltså.
beyond skrev:Han hade foppatofflor.
Bill50x skrev:Ronnie skrev:Jag tycker det är kul att notera hur det inte finns någon diskant att tala om i verkligheten.
Inte på samma sätt som i de flesta återgivningsrum alltså.
Precis samma iaktagelse som jag gjort. De allra allra flesta ljudanläggningar presenterar diskanten på ett överdrivet och "frasigt" sätt. Men jag tror detta mest har med inspelningsmetodik att göra. Det mesta närmickas idag och jag inbillar mig att detta är den största felkällan.
/ B
Fjonkalicious skrev:beyond skrev:Han hade foppatofflor.
Alla som har foppatofflor är underlag för misstanke.
Laila skrev:Vad i inspelnings/återgivningsfasen/kedjan är det som med/motverkartill att just cymbaler, (enligt min ringa erfarenhet), låter mindre "live eller äkta" än tex. en cello eller en saxofon ?
IngOehman skrev:Fjonkalicious skrev:beyond skrev:Han hade foppatofflor.
Alla som har foppatofflor är underlag för misstanke.
Fasiken...![]()
Vh, iö

IngOehman skrev:Det är märkvärdigt vad avrullat* och trevligt(!) det låter när man istället för att köpa en CD tar och spelar in en orkester alldeles själv, med hjälp av ett par tonkurvelinjära rundtagande mikrofoner placerade på sisådär halva otimala lyssningsavståndet, på låg höjd och med några dm emellan, eventuellt med en absorberande skiva mellan den.
Varför köpbara fonogram så sällan har fångat verkligheten så ackurat som man klarar av att åstadkomma själv (hur enkelt som helst#) är ett mysterium.
Laila skrev:Laila skrev:Vad i inspelnings/återgivningsfasen/kedjan är det som med/motverkartill att just cymbaler, (enligt min ringa erfarenhet), låter mindre "live eller äkta" än tex. en cello eller en saxofon ?
Bumpar mig själv då jag är seriöst intresserad av svar på frågan.
(Har den någon "allmängiltighet ?)
Kanske är det bara jag som tycker att "cymbalåtergivning" för det
mesta lämnar mer än övrigt att önska ?![]()
hari_seldon skrev:Håller med om ECM, oftast jättefina upptagningar och framförallt ofta spännande musik. Har flera plattor av t.ex Eberhard Weber, Jan Garbarek, Anouar Brahem, Stephan Micus etc. etc.
ECM har ju också sin "New Series" med musik av t.ex. Arvo Pärt, medeltida kyrkomusik av bl.a Leoninus och Perotinus.
Keith Jarret och violinisten Paul Giger har också fina plattor på märket.
Var det inte BIS som på sina första CD-skivor hade en varningstext om att den stora dynamiken i inspelningarna kunde skada anläggningen?
HS
IngOehman skrev:Det är märkvärdigt vad avrullat* och trevligt(!) det låter när man istället för att köpa en CD tar och spelar in en orkester alldeles själv, med hjälp av ett par tonkurvelinjära rundtagande mikrofoner placerade på sisådär halva otimala lyssningsavståndet, på låg höjd och med några dm emellan, eventuellt med en absorberande skiva mellan den.
Varför köpbara fonogram så sällan har fångat verkligheten så ackurat som man klarar av att åstadkomma själv (hur enkelt som helst#) är ett mysterium.
Laila skrev:Laila skrev:Vad i inspelnings/återgivningsfasen/kedjan är det som med/motverkartill att just cymbaler, (enligt min ringa erfarenhet), låter mindre "live eller äkta" än tex. en cello eller en saxofon ?
Bumpar mig själv då jag är seriöst intresserad av svar på frågan.
(Har den någon "allmängiltighet ?)
Kanske är det bara jag som tycker att "cymbalåtergivning" för det
mesta lämnar mer än övrigt att önska ?![]()
IngOehman skrev:4. Dagens trummisar är "inspelningsskadade" det vill säga de kan inte (eller bryr sig inte om att försöka) spela så att det låter bra i verkligheten, utan litar på / utgår ifrån att, det skall finnas en inspelningstekniker som rattar till det så att det låter bra.
Vh, iö
.
IngOehman skrev:Jag kan heller inte veta säkert att utvecklingen beror bara på PA- och inspelningstekniken, men det är min gissning att det är den viktigaste orsaken till att trummisarna har förlorat förmågan (eller aldrig skaffat sig den) att särskilja mellan olika delar av batteriet, och istället börjat slå lika hårt på allting.![]()
IngOehman skrev:Många "fel" görs, men det som är vanligast så är nog att tragiskt många moderna trummisar använder samma anslagsregister för trummor som för cymbaler. Det blir väldigt dåligt, eftersom trummor låter utmärk bra när man drämmer till hårt på dem, det vill säga de utvecklas snyggt dynamiskt, medan cymbaler gör det motsatta. Om en trummas anslagsregister sträcker sig från säg 1 till 100% (=järnet) så sträcker sig en cymbals "snygga" anslagsregister från 0,25 till 25% (notera att anslagsdynamiken är 100 (40 dB) i båda fallen i exemplet). Siffrorna är förstås fingerande, men jag hoppas principen framgår - man måste växla anslagsregister när man hoppar från trummor till cymbaler, och det är en nästan svunnen konstart.
IngOehman skrev:...Om en trummas anslagsregister sträcker sig från säg 1 till 100% (=järnet) så sträcker sig en cymbals "snygga" anslagsregister från 0,25 till 25% (notera att anslagsdynamiken är 100 (40 dB) i båda fallen i exemplet). Siffrorna är förstås fingerande, men jag hoppas principen framgår - man måste växla anslagsregister när man hoppar från trummor till cymbaler, och det är en nästan svunnen konstart.![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster