DLS DIY-högtalare, hjälp med lite uträkningar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredrik_b

DLS DIY-högtalare, hjälp med lite uträkningar

Inläggav Fredrik_b » 2008-06-01 22:50

Har under några år intresserat mig för mycket bilstereo men har beslutat mig att ta steget vidare och fixa iordning ljudet hemma.
Har alltid gillat att bygga så valet är självklart att det ska byggas själv. Jag har hunnit sammla på mig en drös med olika element under tiden och hade tänkt använda några till mitt nya hembygge. (främst DLS och Focal)

Valet blev DLS med UR1 (28mm) diskant och R6A (6.5") mellanregister.

R6A
Woofer size 6,5" / 16,5 cm
Impedance 4 ohm
Outer diameter of woofer 165 mm / 6,5"
Mounting depth 76 mm / 3"
Magnet size 100 mm / 3,94"
Mounting hole 140 mm / 5,5"
Power handling capacity 80 W RMS
Max power handling capacity 120 W
Frequency range 50 - 5000 Hz
Sensitivity 90 dB
T/S parameters
single V/C
Fs 61,5 Hz
Re 2,99 Ohm
Qms 4,96
Vas 15,33 liter
Vas 0,54 Cuft
Qes 0,73
Qts 0,64
Sd 106 cm²
BL 3,83

UR1
Impedance 4 ohm
Power handling capacity 50 W RMS
Max power handling capacity 80 W
Frequency range 1000 - 25.000 Hz
Fs - Resonant frequency 900 Hz
Sensitivity 93 dB (1W/1m)
Magnet size 28 mm (1,1")

Jag har matat in parametrarna i enklare program för att räkna ut baslådor och får ut en låda på runt 17 liter med en 2"port på 8cm. Men eftersom huvudsysslan inte ska vara bas så känns det lite fel och räkna på det sättet.

Frågan är ju vad jag ska änvända för formler och vad för storlek som kan passa dessa element. (Någon kanske har något bra program eller erfarenheter så låt idéerna flöda)

Nästa stora frågetecken är delningsfiltren som verkar vara en stor djungel för nybörjaren (många olika skolor om hur man ska bygga).
Jag har delat diskanterna vid 2000hz i bilen och det är funkat riktigt bra (låtit bra i mina öron och många andra delar dessa lågt ner också)

Har räknat utkomponenterna i filtret enligt följande:

Butterworth Filter med 12db/oktav med konstanter att multiplisera frekvensen med för att få jämnare frekvensgång.

Mellanregistret skulle då gångas med 0,7692 och diskanten med 1,3

Vilket gav delningen mellanregister 1538hz och diskant 2600hz

Spole L= R / (2*pi*F)
Kondensator C=1 / (2*pi*F*R)

Detta är vad jag läst mig till men nu behöver jag er hjälp och ert tycke.
Storlek på låda och utformning av filter, låt tankarna flöda.
Ang djupbas så kompletteras dom av en 12" aktiv sub.

/ Fredrik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-01 23:10

Ge upp tanken på formler och simulera i stället. Och kontrollmät och justera efteråt om det ska vara seriöst.

Det händer så mycket saker bla med olika T/S-parameterkombinationer, baffelsteg och impedanser att det är svårt att få en överblick på hur det blir med enbart formler.

Parametrarna du anger stämmer inte riktigt, är du säker på att Sd är bara 106 cm²? Hursomhelst, ungefär så här blir baselementet med lådan som du föreslår om frontbaffeln har en storlek på 20x35 cm

Bild

Qts är lite högt för att det ska bli riktigt bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-01 23:15

Välkommen till faktiskt :)

Den basen du valt har en viss mekanisk samt elektrisk dämpning, som beskrivs av parametern Qts. Som tumregel kan man säga att Qts understigande 0.5 lämpar sig för basreflex, och Qts däröver lämpar sig för sluten låda. I ditt fall överstiger Qts markant 0.5, så du bör satsa på en sluten låda.

Börja med att googla lite på "closed box alignment" eller liknande för att hitta mer info om slutna lådor. Ledtråd: kolla på "Qtc".

Vh
11010000

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-01 23:31

Hej Fredrik!

Det är ju rätt stor skillnad på det rum som högtalarna spelar in, dvs bilkupé mot vardagsrum. I en bil får man en väldigt stor förstärkning av ljudet, vilket man inte på långa vägar får i ett vardagsrum.

Därför är elementet du tittat på mer lämpligt i bil, där det trots att det inte verkar kunna återge så stark och djup bas - gör just det i en bil tack vare den kraftiga förstärkningen.

Elementet ser kanske ut att kunna ge bas i en basreflexlåda, men det blir med ett mycket högt q-värde, vilket kan sägas betyda att basen inte blir följsam och musikalisk, utan bummlig och resonant (väldigt förenklat).

Hur tråkigt det än låter borde du titta på andra element om du skall göra högtalare för hemmiljö.

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2008-06-01 23:44

Svante skrev:Ge upp tanken på formler och simulera i stället. Och kontrollmät och justera efteråt om det ska vara seriöst.

Det händer så mycket saker bla med olika T/S-parameterkombinationer, baffelsteg och impedanser att det är svårt att få en överblick på hur det blir med enbart formler.

Parametrarna du anger stämmer inte riktigt, är du säker på att Sd är bara 106 cm²? Hursomhelst, ungefär så här blir baselementet med lådan som du föreslår om frontbaffeln har en storlek på 20x35 cm

Bild

Qts är lite högt för att det ska bli riktigt bra.

Enligt dls är det 106cm2
Om man släpper tanken från 17 liter har du någon bra tanke på strolek då ?

Har ju även ett par focalelement ligger med följande parametrar:
http://200sx.kicks-ass.net/biese/img48431a036c989.jpg

Kanske skulle kunna gå att använda dom istället för valet stog mellan de två. iofs hade den också ett högt qts värde.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-02 08:13

Med Qts=0.64 och resonansfrekvensen 61.5 Hz låter det inte som speciellt passande för hifi. Går det att undvika en "discopuckel" med de data? SD är för övrigt 122.8 cm2.
Kommer ihåg ett test av ett liknande DLS-system i en tysk audiotidskrift, var inte alls prisvärt och det är ofta fallet med många bilstereoelement. För vanlig hemmahifi finns det som regel betydligt bättre och prisvärdare element. Bilstereo känns som lite bluffmakeri och där krutet läggs på mera på utseende än prestanda.

Focal-elementet har lika "opassande" data om inte värre...

Sådana här element är väl knappast tänkta för montage i lådor?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-02 09:53

Om man tänker sig den röda kurvan (sluten låda), lite room gain och möjligen lite baspådrag på tonkontrollen så tycker jag att det skulle kunna vara användbart!

/Jocke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-02 11:55

Room gain ligger under 50 Hz i de flesta fall...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-02 12:10

Jag noterade att Svante och IÖ diskuterade det här när Svante skulle lägga till funktionen i Basta. Det som gällde då var ett fall på 10dB från 100Hz till 20Hz. Det var bakgrunden till mitt förslag att gasa på lite med baskontrollen då den röda faller mer.

/Jocke

PS. Vilken snygg Avatar du har! :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-02 12:42

Fredrik_b skrev:Har ju även ett par focalelement ligger med följande parametrar:
http://200sx.kicks-ass.net/biese/img48431a036c989.jpg

Kanske skulle kunna gå att använda dom istället för valet stog mellan de två. iofs hade den också ett högt qts värde.

Det där elementet är inget bra utgångsläge heller. Tyvärr.

Hög Qts och hög fs med inte sådär jätteimponerande slaglängd. Obrukbart som baselement.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-02 13:10

Fan vad ni dissar! :wink:
Låt killen testa för helsike
Det kommer nog låta tillräckligt bra för ett första system.
/M

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-02 13:20

Man måste lära sig att krypa innan man kan gå! 8)

Ibland präglas diskussioner här om "Den enda sanna läran" och det blir som sagt lite enformig om alla gör och tycker samma sak! :cry: Är helt övertygad om att många aktade kunstruktioner faller utanför den här normen om sakernas tillstånd. Likväl finns det andra uppfattningar om hur det ska låta. Många lever med "Diskopuckel" och säger sig gilla det. Det finns säkert en psykoakustisk förklaring till det med!! :roll:

Nu var frågan hur man ska använda sig av det här elementet och det är ett ganska ohyfsat svar att säga: -Det är oanvändbart, släng det och skaffa ett annat! Är det inte OT?

Satsa på den röda och se hur det funkar! Om aptiten ökar kan du alltid bygga om eller bygga mer sedan!

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-02 15:34

Skärp dig Jocke!

Det inte att någon som sagt att något skall slängas. Det står att det är olämpligt för tänkt applikation. Därför att det är det. Och du vet om Jocke. Om du tycker det är kul att ljuga för att få dig själv att verka redig och duktig, eller om det är något annat problem du har det vet jag inte. Men påstå inte att jag sagt något som jag inte har.

Om du tycker att den är skitbra, om du tror att han kommer få ett bra resultat så skriv det. Om du kan stå för det. För du menar väl inte att du kan se honom i ögonen sedan och säga att "ja, alltså, jag visste att resultatet inte skulle bli så bra, men tyckte du kunde få upptäcka det själv". För det kan inte jag. Så då är jag ärlig istället.

Satsa på den röda och se hur det funkar! Om aptiten ökar kan du alltid bygga om eller bygga mer sedan!

Om du har filosofin att man skall krypa innan man kan gå, föreslår jag att du ger råd så man slipper krypa på en spikmatta först. Frågan är om man vågar ta några råd från dig på allvar - du verkar ju inte vilja ta ansvar för nått. Du kör med ryggdunkningsövningar istället för konstruktiva råd.

Jag utgick istället från det här:

Har under några år intresserat mig för mycket bilstereo men har beslutat mig att ta steget vidare och fixa iordning ljudet hemma.
Har alltid gillat att bygga så valet är självklart att det ska byggas själv. Jag har hunnit sammla på mig en drös med olika element under tiden och hade tänkt använda några till mitt nya hembygge. (främst DLS och Focal)

Dels har han alltså fler element, och då är det väl bättre att använda något som fungerar bättre till det han just nu vill åstakomma? Han vill få ordning på ljudet hemma och då är det väl bättre att använda element som har förutsättningar för det?

Frågan är om du ens borde ge råd. Ditt sunkiga instick om den "sanna läran" har ju bara som syfte att nedvärdera mina råd och få dig att verka pragmatisk och öppen för nya ideer. När du egentligen mest flummar. Och till köpet på allt så far du med osanning.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-02 15:42

Jag vet faktiskt inte varför du tar åt dig? Tycker du gjorde en bra sammanfattning av läget här! Upplever inte att jag vare sig kritiserat eller provocerat dig! Självklart är det inte optimalt.

/Jocke

Kaffekoppen skrev:Hej Fredrik!

Det är ju rätt stor skillnad på det rum som högtalarna spelar in, dvs bilkupé mot vardagsrum. I en bil får man en väldigt stor förstärkning av ljudet, vilket man inte på långa vägar får i ett vardagsrum.

Därför är elementet du tittat på mer lämpligt i bil, där det trots att det inte verkar kunna återge så stark och djup bas - gör just det i en bil tack vare den kraftiga förstärkningen.

Elementet ser kanske ut att kunna ge bas i en basreflexlåda, men det blir med ett mycket högt q-värde, vilket kan sägas betyda att basen inte blir följsam och musikalisk, utan bummlig och resonant (väldigt förenklat).

Hur tråkigt det än låter borde du titta på andra element om du skall göra högtalare för hemmiljö.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-02 16:29

Skäll på mig lite också, Magnus. Men det är lugnt. Det rinner av mig som vatten på en gås... :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-02 16:50

Har aldrig hällt vatten på en gås

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-02 17:03

:wink:

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2008-06-02 17:08

Tack för svaren.

Som Magnus var inne på så ville jag höra vad ni tyckte, både bra och dåligt (sen att det mest var dåligt kan jag ju inte skylla på er ;) ). Man måste våga fråga.

Nu slipper jag lägga pengar på en låda och delningsfilter till något som inte kommer funka 100% och får istället spara ihop lite så jag kan köpa några passande element.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-06-02 17:32

Som sagt de sagda elementen kanske inte är det mest optimala. Fast jag tror ändå att Focalen kan låta väldigt trevligt i en sluten låda. Den kommer få en baspuckel det är snat, men samtidigt tror jag den låter väldigt trevligt i mellanregistret också.

Men ca 17 liter hembygge tycker jag du ska kolla här
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22706
som är byggt efter http://www.zaphaudio.com/SR71.html

Tror det är bland det bästa du kan hitta vad gäller pris prestanda.

Antingen det eller
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18807

det är värt dom extra slantarna jämför med dls, det tror jag alla gånger.
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-02 17:32

Om du berättar vad du är ute efter så kan du ju får tips och råd :)

Har du tur kanske några av oss skulle tycka att det vore roligt att hjälpa igång lite.

Någon kanske har något i byrålådan att föreslå som du kan köpa snorbilligt om du lovar att göra en tråd här om bygget ;)

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2008-06-02 18:14

Är det en sub inblandad?
För då hamnar saken i annat läge...
DLS elementen låter med rätt filter riktigt bra.

Har själv byggt ett par stativare med ett DLS MS6 kit för länge sen.
Tillhörande filter lät bedrövligt.
Körde på ett seriefilter som lyssnades fram, blev till sist helt ok.

Dom flesta bilmiddar är lite "openair" avsedda att spela i en inte helt tät bildörr. Men helt förkastligt är det inte.
Inte så dum som du tror

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-02 19:15

Mongo,

det kan ju vara en kanonlösning!

Dela med dig av filtret och designen. Det är coolt med seriefilter ;)

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2008-06-02 19:29

Jag har kikat runt lite på olika sidor och hittade hfls-1 på hifikit.

Dom ligger bra till i pris.

Så förslag i den prisklassen <3000:- uppskattas.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-02 19:33

Kraniet skrev:Men ca 17 liter hembygge tycker jag du ska kolla här
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=22706
som är byggt efter http://www.zaphaudio.com/SR71.html

Tror det är bland det bästa du kan hitta vad gäller pris prestanda.

:)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-02 19:34

Har du några andra krav, som storlek på låda tex ?

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2008-06-02 20:05

Kaffekoppen skrev:Har du några andra krav, som storlek på låda tex ?

Stativhögtalare är nog det jag är ute efter.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-06-02 20:53

Fredrik_b skrev:
Kaffekoppen skrev:Har du några andra krav, som storlek på låda tex ?

Stativhögtalare är nog det jag är ute efter.

Har du kollat denna tråd? http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15719&list=full

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-06-02 21:34

Kaffekoppen skrev
Det är coolt med seriefilter

Precis min åsikt också. :wink:
Det är känslan som jag fick när jag började testa och labba, räkna på seriefilter.
Vet inte vad det var riktigt, men det känlan jag fick var att detta är COOLT och annorlunda. En känsla som jag fortfarande får när jag meckar och donar.
Sen vad som är rätt eller fel med parallell eller serie är in the ear of the listener.
Synd bara att det är så få som använder serie filter.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-02 22:04

Det ställer ju lite högre krav på elementem! I fördatorisk tid gjorde jag lite beräkningar och visst finns det fördelar! :) Men med den noggrannheten man förväntar sig idag ska man nog se till att koll på vilka element som lämpar sig.

/Jocke

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2008-06-03 08:42

Kaffekoppen skrev:Mongo,

det kan ju vara en kanonlösning!

Dela med dig av filtret och designen. Det är coolt med seriefilter ;)

Har inte kvar schemat..., länge sen...

Använder Andy Graddons Excel kalkylblad för seriefilter.
Mycket användbart, lite "trial and error" men funkar ypperligt.
Passar dock inte alla element.

Har precis labbat klart till en mittkanal med Monacor 5" och en gammal Philipsdiskant. Sanslöst väldetaljerat.
Inte så dum som du tror

Återgå till DIY-forum