Pear, Randi, Fermer samt Taralabs

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-05-29 21:40

MM, eftersom du (av misstag?) även angav mig som testperson är det ju nu testbart. Har du bilar att låna ut, så vet vi ju sedan med säkerhet vilken jag tycker bäst om att köra under de där förhållandena, iaf just den gången. 8)

Var det något annat du undrade?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-29 21:42

meanmachine skrev:
woland skrev:Klart det finns rätt och fel. Sanningen är aldrig objektiv. Den tar ställning för det korrekta.

Mvh

Vilken bil är roligast att köra. Saab 93 eller Volvo S40?

Finns det en specifik sanning bakom denna frågestälning?

1,5 år och du har inte än lärt dig skillnaden mellan subjektivt och objektivt?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-05-29 23:16

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:
woland skrev:Klart det finns rätt och fel. Sanningen är aldrig objektiv. Den tar ställning för det korrekta.

Mvh

Det är väl en smaksak, känns den ene bättre ( men kanske sämre mätvärde) så är den bättre för honom, likadant med en kamera. Den ene kan ha bättre prestanda men den känns inte lika bra att hålla i som den andra exet, då är den som känns bra att hålla i den bättre. Nu pratar jag om rätt så jämbördiga kameror inte en 1 megapixel mot en Canon mark 111
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-05-29 23:38

meanmachine skrev:

Mvh

För mig är Saab 93 roligast. Det är sant.

Och???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-29 23:53

mats skrev:Det är väl en smaksak, känns den ene bättre ( men kanske sämre mätvärde) så är den bättre för honom, likadant med en kamera. Den ene kan ha bättre prestanda men den känns inte lika bra att hålla i som den andra exet, då är den som känns bra att hålla i den bättre. Nu pratar jag om rätt så jämbördiga kameror inte en 1 megapixel mot en Canon mark 111

Det är INTE en smaksak vilken som har högst toppfart, men det är en smaksak vilken design man gillar bäst. Du måste väl förstå skillnaden?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-30 08:38

mats skrev:
subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:

Mvh

... en Canon mark 111...

Har en sådan kamera bara 111 pixlar? Eftersom ni börjar prata om objektiv måste det väl vara kameror den här tråden ska handla om?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-05-30 12:00

-Martin- skrev:
mats skrev:
subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:

Mvh

... en Canon mark 111...

Har en sådan kamera bara 111 pixlar? Eftersom ni börjar prata om objektiv måste det väl vara kameror den här tråden ska handla om?

du missförstod, jag menade Mark 3.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-05-30 18:17

Ja, någon av bilarna är såklart bättre på en specifik uppgift. Det är bara att testa. Vad man sedan subjektivt föredrar har ju inte med sanningen att göra. Visst känns en gocart snabbare än en Volvokombi. Men så är ju inte fallet.

I en gammal bil får man ju fartkänsla redan vid 80/KhM, medans man i en modern bil tror att man har parkerat. Vilket som sedan är roligast är ju helt subjektivt. Det påverkar ju inte sanningen. Siffrorna talar.

Mvh

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-30 18:24

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-30 18:37

Dunderklumpen skrev:Randi

han gör det lätt för sig: bevisa att den ena kabeln är bättre än den andra är ju subjektivt. borde vara mest transparent, fast en mille dollar är mycket pengar så det är väl klart att det måste finnas kryphål eller?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-05-30 18:40

Lämna prat om Randi från denna tråd. Och se till att ha koll på vad utmaningen går ut på innan ni pratar om den.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-05-30 18:50

woland skrev:Visst känns en gocart snabbare än en Volvokombi. Men så är ju inte fallet.

Det är ju isf en solklar sanning - rent objektivt - att fartkänslan för dig är större i gocart än i Volvokombi. Vad hade hade inte med sanning att göra nu igen?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-30 19:09

tvett skrev:Lämna prat om Randi från denna tråd. Och se till att ha koll på vad utmaningen går ut på innan ni pratar om den.

handlar inte tråden om Randi och vad är det för utmaning?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-30 19:24

tvett skrev:Lämna prat om Randi från denna tråd. Och se till att ha koll på vad utmaningen går ut på innan ni pratar om den.

?

Läste du Topic?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-30 19:57

n3mmr skrev:Inspirerad av NoN i DN i dag vill jag säga till Subjektivisten och IÖ:
Var inte lessna! Era hamstrar pinnar på i sina respektive hjul, men vissa andras har uppenbarligen dött, fast hjulen deras fortfarande snurrar lite för vinden.

I deras sandlådor är inte ens hönorna kvar.

Alla knivarna i deras lådor är inte så särskilt välslipade, några av båsen är nog tomma. osv.

Om man ska göra ett dråpslag med hjälp av språk och bokstäver så är det bra om man behärskar språket ordentligt.

Du talar om IÖ och Subjektivisten som om de vore små barn som behöver torkas där bak, vilket jag inte tror är fallet.

Förresten är liknelsen med hamsterhjulet ganska dålig; om en hamster dör i sitt hjul så krävs det sannerligen större krafter än vinden för att driva runt det med hamstern i det. Men du kanske tänker på en tvättmaskin?

Ditt inlägg låter aningen grötmyndigt pga. att Dagens Nyheter tas upp i samband med en dålig liknelse och tveksamt språkbruk. :wink:

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-31 09:53

Falkis skrev:Om man ska göra ett dråpslag med hjälp av språk och bokstäver så är det bra om man behärskar språket ordentligt.

Du talar om IÖ och Subjektivisten som om de vore små barn som behöver torkas där bak, vilket jag inte tror är fallet.

Förresten är liknelsen med hamsterhjulet ganska dålig; om en hamster dör i sitt hjul så krävs det sannerligen större krafter än vinden för att driva runt det med hamstern i det. Men du kanske tänker på en tvättmaskin?

Ditt inlägg låter aningen grötmyndigt pga. att Dagens Nyheter tas upp i samband med en dålig liknelse och tveksamt språkbruk. :wink:

:lol: Respekt!
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-01 19:39

Kaffekoppen skrev:
Floyd skrev:
dimitri skrev:
Floyd: Guden "mäta" respektive guden "lyssna". Ifall du skulle mena LTS, IÖ så är det lyssnar de gör i första hand. Det har de alltid skrivit men ändå fått sig "mäta" etiketten påklistrad för annars skulle schablonbilden rämna och slagpåsen bara avdunsta. Det skulle bli svårt.

Jag avsåg inga speciella forumiter överhuvudtaget. Det var du som gjorde den kopplingen.

Det finns ett antal forumiter som dyrkar guden "Mäta". Allt kretsar faktiskt inte runt LTS och IÖ på detta forum.
Vänta lite nu din trollerisnubbe. What the fuck har LTS med den här diskussionen att göra :lol:

Tack för reklamen iallafall :D

Förresten kan jag ju simpelt meddela att Ingvar tyvärr har häcken full med andra göromål och har därför inte lika mycket snurr i LTS-arbetet som förr. Iallafall just nu. Så nu får du gnälla på mig istället ;)

Helt korrekt Koppen, LTS har väldigt lite, eller inget alls med denna diskussion att göra, därför skrev jag
Allt kretsar faktiskt inte runt LTS och IÖ på detta forum.

Vad gäller reklamen....den bjuder jag på. :wink:

Subjektivisten: Är alla som inte delar din uppfattning troll? I övrigt; diskussionen runt absoluta sanningar eller ickeabsoluta sanningar kommer aldrig att kunna avslutas. Jorden är platt. Det har kunnat bevisas. Förstärkare A är mer transparent än förstärkare B. Det har också kunnat bevisas. Men vilken av förstärkarna A eller B som låter bäst med min kringutrustning i mitt rum kan baske mig inte mätas fram i förväg

Tycker väl att mitt liv är ganska innehållsrikt trots/tack vare att jag läser en hel del på faktiskt.se Jag kan inte påminna mig att jag tycker forumet är så vidare dåligt. Jag tycker (som jag tidigare skrev) att det finns gott om kunskap och innehåller en mkt hög underhållingsnivå. Inte mkt att klaga på. Lite personliga påhopp får man förstås om man argumenterar mot "fel" person, men man kan ju inte få allt här i världen. :wink:
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-01 23:09

Floyd skrev:Subjektivisten: Är alla som inte delar din uppfattning troll?

Absolut inte, men när man endast skriver inlägg som antingen klagar på faktiskt eller deras medlemar så anser jag att man är ett troll.

Floyd skrev:I övrigt; diskussionen runt absoluta sanningar eller ickeabsoluta sanningar kommer aldrig att kunna avslutas.

Nej, sant, det föds ju en ny varje minut. 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-06-01 23:59

meanmachine skrev:

?

Läste du Topic?

Hehe, ja. Men i fel flik. Hade tråden om högtalarkungen uppe parallellt. :oops:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-02 15:33

Rule 12 states that the JREF is only interested in testing applicants with an established “media presence”, and rule 4 grants the JREF the right to publish the applicants’ identities and performance data as they see fit. These official rules were designed to govern the challenge, and also to advance the JREF mission…

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-02 15:50

meanmachine skrev:
Rule 12 states that the JREF is only interested in testing applicants with an established “media presence”, and rule 4 grants the JREF the right to publish the applicants’ identities and performance data as they see fit. These official rules were designed to govern the challenge, and also to advance the JREF mission…

Och du förstår inte varför? 8O

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-02 16:31

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:

Och du förstår inte varför? 8O

Nja. Det finns ju risk att man frestas att så att säga: put on the good show.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-02 19:03

Läs och försök tänka ut varför.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-03 10:34

Falkis skrev:
n3mmr skrev:Inspirerad av NoN i DN i dag vill jag säga till Subjektivisten och IÖ:
Var inte lessna! Era hamstrar pinnar på i sina respektive hjul, men vissa andras har uppenbarligen dött, fast hjulen deras fortfarande snurrar lite för vinden.

I deras sandlådor är inte ens hönorna kvar.

Alla knivarna i deras lådor är inte så särskilt välslipade, några av båsen är nog tomma. osv.

Om man ska göra ett dråpslag med hjälp av språk och bokstäver så är det bra om man behärskar språket ordentligt.

Och du borde lära dig läsa innantill. Apropå att behärska språket.
De som behöver torkas i röven i denna tråd innefattar inte IÖ eller Subjektivisten.

Och en död hamster som legat länge nog torkar och ramlar av.
Sen räcker vinden.

No smiley.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-03 11:31

13 sidors tuggande om samma gamla spörsmål; en del söker återgivning av högsta dignitet och en del söker färgande apparater som väljs på subjektuiva grunder.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-03 12:23

Morello skrev:13 sidors tuggande om samma gamla spörsmål; en del söker återgivning av högsta dignitet och en del söker färgande apparater som väljs på subjektuiva grunder.

Egentligen handlar det om vissas oförmåga till att....ääh.. bara oförmåga. I allmänhet.

Är man sån så är man.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-06-03 12:32

Morello skrev:13 sidors tuggande om samma gamla spörsmål; en del söker återgivning av högsta dignitet och en del söker färgande apparater som väljs på subjektuiva grunder.

Ja precis det är örat som bestämmer inte en mätapparat. Låter det bra i örat så är det perfekt.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-03 12:57

Vissa väljer apparater som låter bra, vissa väljer efter hur snygga diverse mätkurvor är.

Detta är inte nödvändigtvis ett automatiskt motsatsförhållande, men de som bara väljer efter mätvärden inser det lika lite som de som aldrig mäter utan bara lyssnar.

Hur svårt kan det vara att låta det bero? De som vill onanera till perfekta mätkurvor får väl göra det. De som vill låta öronen avgöra får väl göra det. Kan inte dessa båda kategorierna samsas under samma tak? Nej förmodligen inte. Varför? Jag har inte den blekaste aning.....kan bara konstatera att många audiofiler och andra mer än genomsnittligt hifiintresserade ofta saknar grundläggande social kompetens när det kommer till acceptans för andras åsikter.

Denna debatt återkommer i tråd efter tråd. Trådar som börjar i en helt annan riktning spårar ofta ur redan på första sidan.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-03 13:01

Vilka väljer efter mätkurvor? Sitter du och hittar på saker?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-03 13:10

Floyd skrev:

Vissa väljer apparater som låter bra, vissa väljer efter hur snygga diverse mätkurvor är.

Detta är inte nödvändigtvis ett automatiskt motsatsförhållande, men de som bara väljer efter mätvärden inser det lika lite som de som aldrig mäter utan bara lyssnar.

Hur svårt kan det vara att låta det bero? De som vill onanera till perfekta mätkurvor får väl göra det. De som vill låta öronen avgöra får väl göra det. Kan inte dessa båda kategorierna samsas under samma tak? Nej förmodligen inte. Varför? Jag har inte den blekaste aning.....kan bara konstatera att många audiofiler och andra mer än genomsnittligt hifiintresserade ofta saknar grundläggande social kompetens när det kommer till acceptans för andras åsikter.

Denna debatt återkommer i tråd efter tråd. Trådar som börjar i en helt annan riktning spårar ofta ur redan på första sidan.

Du visar ju själv att du inte greppat spörsmålet. Det handlar inte om på vilka grunder(mätkurvor, lyssningsintryck osv.) man fattar sina beslut, utan om en fundamental skillnad i hur man ser på utrustningen: återgivning kontra postproduktion!
Senast redigerad av Morello 2008-06-03 13:10, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi