Alternativa lådor till VIFA GT9-10-04 (gruppköp)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

gillan

Alternativa lådor till VIFA GT9-10-04 (gruppköp)

Inläggav gillan » 2008-06-02 21:57

Tjenare...
en liten vervös första tråd, av en nybörjare...

Har nu en tid funderat på att bygga mig ett "hemmabio/surroundsystem" till en billig peng.
Hittade tråden med gruppköp av "VIFA GT9-10-04" och tänkte att detta verkar vara ett trevligt litet element.
För mig som inte kan så mycket om högtalare är det nog bra att välja ett element som det redan finns en massa information om, och är testat av er "proffs".

Nu finns det ju en tråd med en massa förslag på lämpliga lådor, vilket är trevligt.
MEN, bockete som jag är, vill jag bygga något "eget".

Tänkte mig ett 7.1 system.

Frontar: 12L basreflex
Center: 6L sluten
Surround: 3L sluten
Subbas: senare problem :)

http://picasaweb.google.com/Gustav.Torstensson/HGtalare

Är det möjligt, är det värt arbetet/pengarna?? eller är det bara dumt?

/gurra

edit: bilderna vill inte funka...
edit2: dom blev länkar istället. det här med bilder skulle man prövat före tråden skapades...
Senast redigerad av gillan 2008-06-03 21:59, redigerad totalt 3 gånger.

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-06-02 22:48

Hej!

Bilderna funkar inte för mig...?

Hursomhelst, 12 liter verkar lite stort. Har du kollat in Naqref's simulering i ursprungstråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=60
?
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-02 22:49

Edit 3: Kommer inte åt bilder

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-06-02 23:24

Kaffekoppen skrev:Edit 3: Kommer inte åt bilder

Klipp ut länkarna till bilderna och klistra in adressen i browsern. Tror att de inte vill att man skall länka till sajten direkt...

/TygelBy

edit: Snygga bilder!

gillan

Inläggav gillan » 2008-06-03 08:52

Länkar till gallerit där bildrena ligger:
http://picasaweb.google.com/Gustav.Torstensson/HGtalare

tror det skall funka...
Senast redigerad av gillan 2008-06-03 20:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-03 10:16

Maarten skrev:Hej!

Hursomhelst, 12 liter verkar lite stort. Har du kollat in Naqref's simulering i ursprungstråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=60
?

Det blir 3 liter per element för frontarna, borde väl gå rätt bra. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-03 11:22

Ja, det borde ju funka fint..

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-06-03 15:33

phon skrev:

?

Jodå, fast kanske 4 liter ger lite mer utsträcking i basen. :)

Hursomhelst Gillan:
Nu funkar länken och jag förstår lådvolymerna bättre. Förslagsvis använder du filter och kör ett element högpassfiltrerat och de de andra lågpass. Lättast blir då att använda udda antal totalt, dvs ett som spelar mellanregister + diskant och ett jämnt antal spelar mellan + bas. Kolla att känsligheten blir nåt sånär korrekt för de olika delarna. Kanske 4 +1 st (alt 2+1) med lämpliga delningar för att nyttja känsligheten bra (om det nu går)? De 4 lär få ca 3 dB högre känslighet, 2 st lär få ca 3 dB lägre än ett enda element, om jag inte tänker fel.

Kolla alltså först:
Spridning (frekvensrespons i olika riktningar)
Impedans och känslighet (frekvensrespons)

Välj sedan lämplig elementkonfiguration. Eller så kör du annan metodik. :)

Har du mät- och simuleringmöjlighet?
sb17nbac till alla!

gillan

Inläggav gillan » 2008-06-03 21:02

Maarten skrev:
phon skrev:

?

Jodå, fast kanske 4 liter ger lite mer utsträcking i basen. :)

Hursomhelst Gillan:
Nu funkar länken och jag förstår lådvolymerna bättre. Förslagsvis använder du filter och kör ett element högpassfiltrerat och de de andra lågpass. Lättast blir då att använda udda antal totalt, dvs ett som spelar mellanregister + diskant och ett jämnt antal spelar mellan + bas. Kolla att känsligheten blir nåt sånär korrekt för de olika delarna. Kanske l4 +1 st (alt 2+1) med lämpliga delningar för att nyttja känsligheten bra (om det nu går)? De 4 lär få ca 3 dB högre känslighet, 2 st lär få ca 3 dB lägre än ett enda element, om jag inte tänker fel.

Kolla alltså först:
Spridning (frekvensrespons i olika riktningar)
Impedans och känslighet (frekvensrespons)

Välj sedan lämplig elementkonfiguration. Eller så kör du annan metodik. :)

Har du mät- och simuleringmöjlighet?

Hej...

Att använda hög/låg filter är kanske en bra idé.., eller? Hur mycket och vad vinner jag på det? Förstår vad ett filter gör, men inte riktigt vad som egentligen händer med ljudet.

6db skillnad på fronarna och bakhögtalarna är kanske inte så lyckat, trodde inte det skulle bli SÅ mycket. Hur löser man detta? (om det gå)

Det sista här: "spridning" "impedans" och "känslighet" förstår jag inte vad det menas med. Kanske jag skulle kunna få en förklaring?? :wink:

Om du med "simuleringmöjligheter" menar dessa program som man hittar på nätet har jag testa några, dock har jag nog lite för lite kunskap om vad det är jag skall simulera. Och hur man gör.

kanske är så att detta element inte passar till det jag önskar, eller så ligger min kunskapsnivå på tok förlågt för detta projekt....

Tacksam för fler synpunkter och mer hjälp.

/gurra

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-03 21:39

Det går att justera utnivån i hembioförstärkarna så det ordnar sig.

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-06-06 23:17

Gurra!

Korta snabba svar på dina frågor:
Spridning: Frekvensrespons i olika riktningar, t ex 0, 30 resp 60 grader som ofta redovisas i datablad.
Känslighet: Hur mycket ljudtryck som alstras vid given inspänning.
Impedans: Resistans (och reaktans), vilket ger en bild av vilken last elementet kommer att utgöra, samt hur filter påverkas.

Här är lite länkar som jag snabbt googlade fram:
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker (rätt översiktlig)
http://www.trueaudio.com/st_index.htm (redovisar i form av delområden)

(Jag har själv inte läst igenom det som står där, bara skummat rubriker:)

Kolla in lite, läs på forum och försök bilda dig en uppfattning om vad det går ut på, vilken nivå du vill lägga dig på, samt vilka verktyg du kan behöva.
sb17nbac till alla!

gillan

Inläggav gillan » 2008-06-08 12:34

Svaren tackas för...

"Kaffekoppen" förmodar jag menar att de 6db som skiljer mellan frontarna och bakhögtalarna kan fixas i "förstärkaren", innebär detta att jag inte behöver bry mig om detta "lilla" problem?

"Maarten"
Spridning: nja, här inser jag att det är stora problem. Jag vet inte hur man räknar på en "rak" högtalare, sedan då en med min "design".

Känslighet: menar du det att alla högtalare inte kommer att spela lika högt på grund av olika antal element mm.? Kunde inte detta fixas i "förstärkaren"? Eller menar du i olika delar av "registret"?

Impedans: Nu kanske jag har missuppfattat detta också. Blir inte frontarna och cenern på 4 eller 16 ohm, bak blir 8ohm. Blir det problem med detta?

Nivån på detta projekt är inte specielt hög, med tanke på att det är första bygget och min "kräsnhet" på ljud inte är så hög får det bli lite "lagom"...

Om du med "verktyg" menar verktyg att bygga lådorna med ser jag der som det minsta problemet. Snickeri är mitt jobb.

/gurra

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-08 12:41

gillan skrev:"Kaffekoppen" förmodar jag menar att de 6db som skiljer mellan frontarna och bakhögtalarna kan fixas i "förstärkaren", innebär detta att jag inte behöver bry mig om detta "lilla" problem?
Ja, skit i det!

gillan

Inläggav gillan » 2008-06-08 12:57

kort och koncist svar.... tackar.

Återgå till DIY-forum