klassisk musik=dynamik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Inläggav beyond » 2008-06-03 14:18

Morello skrev:Cymbalerna har med åren blivit tjockare och tjockare. Exempel på cymbaler som tarvar en del "sula" är Paiste "rude" Zildjian "Z- custom" osv, vilket definitivt inte fungerar utan att "överhänget" skruvas ned i förhållande till virvel etc.

Olika cymbalker tavara olika anslagsstyrka och man kan konstatera att många spelar för starkt och med fel anslagsvinekl och fel handrörelse, varvid cymbalerna går sönder. En lätt snärt med handleden som sätter snurr på crashen och med en stock som träffar i liten vinkel låter bäst och cymbalerna håller en livstid. :) Samtidigt måste ju snärten vara tillräcklgit stark för att klangen ska spricka upp på ett fint sätt.

En ride torde inte gå att spela sönder om man ite våldför sig på ett sätt som är direkt olämpligt.


Kika på den här videon och notera hur Morello med varsam hand trakterar sina cymbaler:

http://www.drummerworld.com/Videos/joem ... train.html

Videon är filmad under inspelning av Joe Morello och Buddy Rich big band i Powerstation Studio A.



jazztrummisar är vana att ofta lira oförstärkta och måste ta hänsyn till andra musiker där dom sitter mitt i kompet - sen är det en helt annan skola. I like jazz drummers.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4294
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2008-06-03 15:14

.[/quote]


jazztrummisar är vana att ofta lira oförstärkta och måste ta hänsyn till andra musiker där dom sitter mitt i kompet - sen är det en helt annan skola. I like jazz drummers.[/quote]



Håller med till fullo, det kanske Keith Moon också gjort.. Kanske omgivandet av stora HIWATT stärkare gjorde att han spelade som han gjorde, eller så var han bara tokig :)

Men jag gillar Keith ändå, eller kanske därför :D

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-06-03 15:36

beyond skrev:
Morello skrev:Cymbalerna har med åren blivit tjockare och tjockare. Exempel på cymbaler som tarvar en del "sula" är Paiste "rude" Zildjian "Z- custom" osv, vilket definitivt inte fungerar utan att "överhänget" skruvas ned i förhållande till virvel etc.

Olika cymbalker tavara olika anslagsstyrka och man kan konstatera att många spelar för starkt och med fel anslagsvinekl och fel handrörelse, varvid cymbalerna går sönder. En lätt snärt med handleden som sätter snurr på crashen och med en stock som träffar i liten vinkel låter bäst och cymbalerna håller en livstid. :) Samtidigt måste ju snärten vara tillräcklgit stark för att klangen ska spricka upp på ett fint sätt.

En ride torde inte gå att spela sönder om man ite våldför sig på ett sätt som är direkt olämpligt.


Kika på den här videon och notera hur Morello med varsam hand trakterar sina cymbaler:

http://www.drummerworld.com/Videos/joem ... train.html

Videon är filmad under inspelning av Joe Morello och Buddy Rich big band i Powerstation Studio A.



jazztrummisar är vana att ofta lira oförstärkta och måste ta hänsyn till andra musiker där dom sitter mitt i kompet - sen är det en helt annan skola. I like jazz drummers.

Jag gillar BRA Jazz-trummisar. Har inte sett att det finns något skäl att dra alla Jazz-trummisar över en kam dock. ;) De finns av alla sorter och kvaliteter.

Det finns gott om Jazz-trummisar som uppvisar precis samma hårdslånde cymbalteknik (eller frånvaro av teknik) som rock-trummisar.

Just Joe Morello är väl en av de bästa och roligare av jazz-trummisar, och hans vänsterhands till synes nästan levande och självspelande trumpinne (den trummar fast handen står nästan stilla) upphör aldrig att faschinera mig.

En kul grej med honom är att man så tydligt ser att han arbetar med liten kraft men stora rörelser för cymbalspelet, men det motsatta för trummorna (små rörelser men mycket kraft). Han impedansanpassar helt enkelt anslaget, ökar den mekaniska impedansen för trumspelet. Fast när han spelar svagt på trummorna tycks han spela lågimpedivt på dem också. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2008-06-03 21:57

Kapar tråden lite för att prata om klassisk musik som spelas in.

I de flesta fall finns en producent i studion som är MYCKET kunnig på att bla annat läsa partitur (alla stämmor i orkestern noterade) och i många fall är denna person betydligt mer bekant med verket som skall spelas in än både dirigent och orkester.

På en konsert är det sällan man sitter och tänker på det man inte kan höra utan man kan förhoppningsvis fokusera på att lyssna och/eller slappna av och ta in det "musikaliska".

På en inspelning däremot vill man kunna få höra ALLA stämmor som står i partituret och det finns inte tid eller psykologisk möjlighet för producenten att konfrontera dirigent med att bygga om balansen OM den inte är ideal.

Bara ibland spelar större ensembler så (hittar inte ordet) kollegialt medvetet att det går att göra en fjärrmikad inspelning som håller även för närstudie.

Vissa specialicerade ensembler är fenomenala naturligtvis men de flesta konserter (!) görs med för få repetitioner och med för slarvigt förarbete för att hålla som inspelning.

Varför?
Om kultur betraktades som viktigt så skulle det kanske se annorlunda ut.

Lyssnade nyligen till Berliner Philharmoniker i konserthuset i Sthlm, en fenomenal konsert. Något av det bästa jag har hört i det huset.
(Lyssnade ofta på BPO när jag bodde i Berlin)
Men på en skiva hade man tyvärr störts av dålig balans t.om i Beethoven 7:an, att det gick lite isär (pga att alla inte kan höra varandra på scen på grund av dålig balans) och svajig intonation pga att de inte var vana vid temperatur växlingarna i huset...

Det är praktiskt med många mikar, tråkigt men praktiskt. Inte fel.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2008-06-04 09:19

Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 09:38

Morello skrev:http://www.youtube.com/watch?v=AqY0CDmvyc8

Lyssna på virvelspelet. :)



Låter jäkligt intressant, finns det någon skiva man ska kolla upp?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2008-06-04 09:44

subjektivisten skrev:Låter jäkligt intressant, finns det någon skiva man ska kolla upp?


Föll också för det där. Vilket driv!

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2008-06-04 09:52

subjektivisten skrev:
Morello skrev:http://www.youtube.com/watch?v=AqY0CDmvyc8

Lyssna på virvelspelet. :)



Låter jäkligt intressant, finns det någon skiva man ska kolla upp?



Ja, Jimmy Chamberlin Complex. :) Mkt skön jazz-rock med genomgående högklassigt trumspel.


http://www.jimmychamberlincomplex.com
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Inläggav nilsviktor » 2008-06-04 11:05

jockewe skrev:Kapar tråden lite för att prata om klassisk musik som spelas in.

I de flesta fall finns en producent i studion som är MYCKET kunnig på att bla annat läsa partitur (alla stämmor i orkestern noterade) och i många fall är denna person betydligt mer bekant med verket som skall spelas in än både dirigent och orkester.

I många fall är nog att ta i. Den kanske händer, men den producenten har i varje fall inte jag upplevt. Däremot är det lättare att få ett "fågelperspektiv" som producent. Man behöver ju inte oroa sig för interpretations- och speltekniska detaljer. Då ger man ett intryck av at kunna verket bra.

På en konsert är det sällan man sitter och tänker på det man inte kan höra utan man kan förhoppningsvis fokusera på att lyssna och/eller slappna av och ta in det "musikaliska".

På en inspelning däremot vill man kunna få höra ALLA stämmor som står i partituret och det finns inte tid eller psykologisk möjlighet för producenten att konfrontera dirigent med att bygga om balansen OM den inte är ideal.
Man bör välja en lokal där man kan uppnå gott resultat med ett stereopar helt enkelt (gärna A-B eller ORTF) Lösningen är inte att tjomma in tjugufem mickar i orkestern. Det kommer bara att låta otight och knasigt.

Bara ibland spelar större ensembler så (hittar inte ordet) kollegialt medvetet att det går att göra en fjärrmikad inspelning som håller även för närstudie.
...och genom att multimicka så blir de mer samspelta? Näppeligen...

Vissa specialicerade ensembler är fenomenala naturligtvis men de flesta konserter (!) görs med för få repetitioner och med för slarvigt förarbete för att hålla som inspelning.

Varför?
Om kultur betraktades som viktigt så skulle det kanske se annorlunda ut.
Jepp. Man får nog skruva upp gagerna om man vill ha inspelningsmässiga konserter... :) I en symfoniorkester i Sverige reperterar man typiskt mellan 10-14 mån-ons. Torsdagen är gen-prep (typ 10-13) och sen konsert på kvällen. Ibland dubblerar man konserten på fredagen.

I London däremot repar man ännu mindre. Där händer det att man repar in två program på en vecka. Det låter givetvis därefter också.


Lyssnade nyligen till Berliner Philharmoniker i konserthuset i Sthlm, en fenomenal konsert. Något av det bästa jag har hört i det huset.
(Lyssnade ofta på BPO när jag bodde i Berlin)
Men på en skiva hade man tyvärr störts av dålig balans t.om i Beethoven 7:an, att det gick lite isär (pga att alla inte kan höra varandra på scen på grund av dålig balans) och svajig intonation pga att de inte var vana vid temperatur växlingarna i huset...
Man förlåter en del live faktikst. Har själv spelat in konserter som jag tyckt varit grymma på plats, men lyssnar man sen på inspelningen så inser att framförandet kanske lämnade rätt mycket övrigt att önska.

Det är praktiskt med många mikar, tråkigt men praktiskt. Inte fel.
Njae, det är grymt praktiskt att bara behöva ta med sig två mickar och ett tvåkanalsljudkort... Tråkigt och opraktiskt med fler mickar alltså...
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11251
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-06-04 18:12

Morello skrev:http://www.youtube.com/watch?v=AqY0CDmvyc8

Lyssna på virvelspelet. :)


Oh, min gamla hjälte från The Smashing Pumpkins!
2021 maj på Spotify

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: doppler, Hjalmar_Branting och 10 gäster