Hur fungerar Infra basmodulerna?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
danne-k

Hur fungerar Infra basmodulerna?

Inläggav danne-k » 2008-06-04 10:11

Jag skulle vilja göra en djupdykning i ämnet Infra-moduler. Hur fungerar ett infra modulsystem? är det "bara" en sluten konstruktion utan något krimskrams? Det är väll stort sett samma element som i en prof modul eller är det tom samma? Jag har läst en hel del i utskicket från IÖ och jag får inte rätsida på hur och varför ett infra system måste vara 6,8 eller 12 st. Varför inte 4 st eller 2 st? Finns det något i själva konstruktionen som gör att det inte fungerar som mindre än 6 st? Förutom infratillsatsen som man ska köpa till cr80s filtret finns det mer komponenter inblandade? Om det nu är så att infra modulsystemet och prof modul systemet har samma element kan man då utgå ifrån att 6 st infra har samma db möjligheter som samma antal prof moduler över 20 hz? Är det svårare på något sätt att sjustera in ett infra system än ett prof system? Krävs det att man pillar innuti boxarna och har mätintrument eller kan man lyssna sig till vad som är rätt? Jag hade förhoppningar på att kunna skaffa mig ett infra system och vill inte mellanlanda på prof så man får sälja det innan man kan skaffa rätt grejjor, om jag inte skaffar infra från början kommer jag bara sitta och grunna på om det hade blivit bättre med infra eller inte, och sen har jag aldirg gillat portade baslådor, kalla mig tjurig eller envis men jag kommer aldrig trivas med en portad bas, om det så låter bra eller inte.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-04 11:45

Det är väl helt enkelt bara för att det skall bli rätt (ljudvolym-)nivå som de måste vara fler? Använder man dem på full nivå vid delningen, så tappar man möjligheten att ta ut (relativt) mer i extrem-LF.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-06-04 11:56

om du kan förklara det på ett annorlunda sätt, kanske jag har en chans ialf att förstå vad du skrev :) Tror du att du kan skriva det lite enklare? eller med liknelser eller så?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-04 12:11

6 stycken inframoduler motsvarar ungefär 2 stycket profundusmoduler med samma bokstav (X, Y eller Z).

Därtill är det en fråga om meningsfullhet.

Bygger man ett system med t ex två infraX-moduler så går det ju att spela på det också, men det kommer att behöva mycket eq och dessutom kommer det ändå inte att kunna skapa tillräckliga ljudtryck i det extremlågfrekventa registret (som är grejjen med dem, att de kan återge) för att de skall bli hörbara.

Kort sagt: Att göra ett system som sträcker sig långt under 20 Hz är föga meningsfullt om det inte kan spela tillräckligt starkt för att så låga frekvenser skall bli hörbara.

Jag skulle inte råda någon att skaffa ett infra-system mindre än infraX-6, vilket är skälet till att det inte finns några mindre infra-system än så att köpa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-04 13:15

IngOehman skrev:Jag skulle inte råda någon att skaffa ett infra-system mindre än infraX-6, vilket är skälet till att det inte finns några mindre infra-system än så att köpa.

Vh, iö
Hehe, ja det gör det ju lättare att följa ditt råd ;)

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-06-05 14:01

tror jag fattar själva ideen nu med infra. Men skiljer det inte en hel del ljudmässigt mellan sluten och portad låda? Jag antar att man inte kan bygga en prof modell utan port med bibehållen prestanda.

Återgå till Wänner af Ino