phloam skrev:IngOehman skrev:
Hur de övergår deras analysförmåga att de i samtliga fall lyssna på en hel kedja och inte på en apparat (som man väljer att tänka på och tillskriva kvaliteterna i det man hör...) och att det alltså är kombinationen de tycker något om och inte en utvald del, övergår min förmåga att sänka mina krav på andra tankeförmåga.
Kanske är det så att om nåt skall vara roligt, så kan man inte enbart styras av sin egen/andras analysförmåga.
Jag har sagt det förr - oklanderlig analys och vetenskaplighet hör hemma hos de som utvecklar tekniken bakom "hifi", men för de som konsumerar den (för att ha roligt!) kommer en massa andra faktorer in i bilden _förutom_ då ett frivilligt mått av objektivitet/analys/vetenskaplighet.
Dyrkablar kan ju faktiskt.se vara just - kul! Den dimensionen kommer man inte undan.
Känns om om detta orsakar en hel del missförstånd osv.
Tycker det där var ett rätt bra inlägg faktiskt, men det som fortfarande inte går ihop är att de människor (som jag tror är dom) du illustrerar, oftast verkar frustrerade snarare än att ha kul.
Och jag har ju sett rätt många "uppvaknanden" som snarare leder till att de förbannar alla de dogmer de trott på, och de som lurat på dem dogmerna.
Det betyder ju inte att deras ambition inte är att ha kul, men det verkar som om något inte stämmer. Den där "frivilliga" måttet av objektivitet/analys/vetenskaplighet är ju svår att kombinera med det tro-förhållande som de har till produkterna. Den som vill behålla tron KAN helt enkelt inte undersöka sakerna - och heller inte tillåta andra att göra det, och ha rätt att berätta om vad de fann.
Undrar om det inte ofta är den inre konflikten därvidlag, och hur den yttrar sig när andra inte får tala som saker som de är, är vad vi ser så ofta.
Det är en liten liten minoritet (här på faktiskt#) som orsaker konflikter.
Om vi tittar på de huvudgrupper som Morello skissade så är de inte orsak till några konflikter.
Jag tror ingen "ursprungstrogen" bryr sig det allra minsta om någons upprymda uplevelser av en ny grunka, annat än om den riskerar att lura någon annan.
Och jag har lika svårt att se hur en "soundjägare" (som kanske inte bryr sig om ursprungstroheten, utan söker ett illusoriskt eller på annat sätt "uppfattat trevligt sound") har något emot att någon annan primärt söker efter ursprungstroheten och talar om återgivning i de termerna.
Konflikter uppstår bara när någon vill behålla en tro, och angriper vetenskapliga infallsvinklar för att få leva vidare sin tron, men utan hänsyn till att andra kanske vill ha alla kort på bordet, så de kan välja själva.*
Vh, iö
- - - - - -
*Samma mekanismer som i delar av USA där det finns grupper som vill stoppa vetenskapliga ämnen i skolan, för att säkerställa att deras barn inte för chans att öppna ögonen...
Frågan är om det är förnuftigt ens ur en kristen synvinkel dock? Tycker det finns goda skäl att tro att Gud placerade kunskapens träd i lustgården med avsikt, och med insikt i vad som skulle hända! (Han är ju alsmäktig, står det i boken.)
Klart det är tosserier att frånta barn möjligheten att ta del av de teorier inom t ex fysiken och biologin som finns.
(Men jag tycker kanske att skolväsendet ofta själv agerar ovetenskapligt när teorier framställs som fakta.
På något sätt sker utbildningen bakåfram. Barnen skall förstås först få chansen att lära sig vetenskapsprinciperna, och sedan alla teorier.)
#I andra delar av HiFi-värden är de (de vilseförda troende, som håller hårt, hårt om sin tro och känner vetenskapen så dåligt att de misstolkar den¤ som varandes ett hot mot den mysticism de känner är en sorts sanning som de hittar i tron) inte alltid en liten minoritet, utan ibland rent av en majoritet.
¤Och blandar ihop den med tumregelvärlden, alltså vetenskapens absoluta motsats!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).