Pear, Randi, Fermer samt Taralabs

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-03 13:10

subjektivisten skrev:Vilka väljer efter mätkurvor? Sitter du och hittar på saker?

Jag väljer delvis efter mätkurvor. Det brukar vara "insteget" i början på en (högtalar-)design när man ska välja element. Tillsammans med T/S-parametrarna.

Men det slutar naturligtvis inte där...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-03 13:34

Blotta tanken att välja efter mätkurvor har aldrig föresvävat mig. Däremot kan jag i förekommande fall välja bort efter mätkurvor. En mätkurva kan aldrig visa att "allt är bra", men kan i förekommande fall visa att "något inte är bra".

Jag vill att allt skall vara bra, och det betyder att jag gärna filtrerar bort saker som är alltför dåliga med tekniska metoder (allra helst vill jag att andra skall göra det så jag slipper, det är ju skittrist att hålla på med mätningar). Men i slutändan är hänvisad till undersökningar som fångar alla aspekter av återgivningsuppgiftens potentiella problem.

Att helt enkelt lyssna på apparaten ligger bra till som metod!

Men visst kan det vara förnuftigt att ha mätt på den först, om inte annat för att spara tid. Att tvingas sitta och lyssna på 100 uruselt dåliga apparater är ju till och med värre än att mäta på lika många apparater, vilket ju i varje fall går rimligt snabbt att göra. En mätning på en apparat kan ju visa att det är bortkastad tid att ens lyssna på den. Men det jag är intresserad av är i det fallet snarare dåliga mätresultat än bra.

För att spara ännu mera tid (ju mer man sparar, desto mer får man över till kul grejjor, som att lyssna på musik, titta på film, vara ute och resa, äta gott...) börjar jag dock för det mesta med andra egenskaper än ljud- och bildkvalitet, som jag sorterar efter. Att lyssna (eller titta) på en apparat som inte passar min applikation är ju helt meningslöst. En förstärkare som klipper vid 18 W när jag vet att jag behöver 80 kan jag skippa, en projektor som bara kan visa en 1,8 meter bred bild även om jag har den längst bak i rummet fast jag har en 2,5 meter bred duk, kan jag också skippa. Sen kan man såklart titta på saker som antal ingångar, hur trevlig apparaten är att manövrera (om den behöver manövreras), och där kommer både ergonomi och estetik in.

Falkis skrev:
n3mmr skrev:Inspirerad av NoN i DN i dag vill jag säga till Subjektivisten och IÖ:
Var inte lessna! Era hamstrar pinnar på i sina respektive hjul, men vissa andras har uppenbarligen dött, fast hjulen deras fortfarande snurrar lite för vinden.

I deras sandlådor är inte ens hönorna kvar.

Alla knivarna i deras lådor är inte så särskilt välslipade, några av båsen är nog tomma. osv.

Om man ska göra ett dråpslag med hjälp av språk och bokstäver så är det bra om man behärskar språket ordentligt.

Du talar om IÖ och Subjektivisten som om de vore små barn som behöver torkas där bak, vilket jag inte tror är fallet.

Förresten är liknelsen med hamsterhjulet ganska dålig; om en hamster dör i sitt hjul så krävs det sannerligen större krafter än vinden för att driva runt det med hamstern i det. Men du kanske tänker på en tvättmaskin?

Ditt inlägg låter aningen grötmyndigt pga. att Dagens Nyheter tas upp i samband med en dålig liknelse och tveksamt språkbruk. :wink:

Jag vet inte hur du läst det som n3mmr skrev, men inte som jag gjorde det i varje fall. ;)

Jag tyckte det han skrev var rätt bra. Det fångade liksom quintessensen av ögonblickets alla tillstånd.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-03 14:48, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-03 13:40

IngOehman skrev:
Falkis skrev:
n3mmr skrev:Inspirerad av NoN i DN i dag vill jag säga till Subjektivisten och IÖ:
Var inte lessna! Era hamstrar pinnar på i sina respektive hjul, men vissa andras har uppenbarligen dött, fast hjulen deras fortfarande snurrar lite för vinden.

Alla knivarna i deras lådor är inte så särskilt välslipade, några av båsen är nog tomma. osv.

Om man ska göra ett dråpslag med hjälp av språk och bokstäver så är det bra om man behärskar språket ordentligt.

Du talar om IÖ och Subjektivisten som om de vore små barn som behöver torkas där bak, vilket jag inte tror är fallet.

Förresten är liknelsen med hamsterhjulet ganska dålig; om en hamster dör i sitt hjul så krävs det sannerligen större krafter än vinden för att driva runt det med hamstern i det. Men du kanske tänker på en tvättmaskin?

Ditt inlägg låter aningen grötmyndigt pga. att Dagens Nyheter tas upp i samband med en dålig liknelse och tveksamt språkbruk. :wink:

Jag vet inte hur du läst det som n3mmr skrev, men inte som jag gjorde det i varje fall. ;)

Jag tyckte det han skrev var rätt bra. Det fångade liksom quintessensen av ögonblickets alla tillstånd.

Vh, iö

Eftersom jag är den jag är: Tack!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-03 13:49

Morello skrev:
Floyd skrev:
Morello skrev:13 sidors tuggande om samma gamla spörsmål; en del söker återgivning av högsta dignitet och en del söker färgande apparater som väljs på subjektuiva grunder.

Vissa väljer apparater som låter bra, vissa väljer efter hur snygga diverse mätkurvor är.

Detta är inte nödvändigtvis ett automatiskt motsatsförhållande, men de som bara väljer efter mätvärden inser det lika lite som de som aldrig mäter utan bara lyssnar.

Hur svårt kan det vara att låta det bero? De som vill onanera till perfekta mätkurvor får väl göra det. De som vill låta öronen avgöra får väl göra det. Kan inte dessa båda kategorierna samsas under samma tak? Nej förmodligen inte. Varför? Jag har inte den blekaste aning.....kan bara konstatera att många audiofiler och andra mer än genomsnittligt hifiintresserade ofta saknar grundläggande social kompetens när det kommer till acceptans för andras åsikter.

Denna debatt återkommer i tråd efter tråd. Trådar som börjar i en helt annan riktning spårar ofta ur redan på första sidan.

Du visar ju själv att du inte greppat spörsmålet. Det handlar inte om på vilka grunder(mätkurvor, lyssningsintryck osv.) man fattar sina beslut, utan om en fundamental skillnad i hur man ser på utrustningen: återgivning kontra postproduktion!

Exakt.

Jag tror inte att det finns någon som har en erotisk relation till mätkurvor :lol: annat än mäjligen i Floyds hjärna (det vill säga han själv, även om han måste projicera det på någon annan, inbillad person).

Dessutom kan det vara bra att nämna att andra halvan är lika illa beskriven. Vad en apparat är som "låter bra" är ju inget entydligt. :? Alla sådana projektioner är ju beroende av vad för andra apparater det sitter i kedja, liksom rummet, liksom programmaterialet...

Inte förvånande hör man ofta människor som lider av dessa tankevurpor ,illustrera probemet genom att säga saker som: "Just den här gången tyckte jag inte att den förstärkaren lät bra, men jag vet att den kan göra det för jag har ju hört den hos Kenta".

Hur de övergår deras analysförmåga att de i samtliga fall lyssna på en hel kedja och inte på en apparat (som man väljer att tänka på och tillskriva kvaliteterna i det man hör...) och att det alltså är kombinationen de tycker något om och inte en utvald del, övergår min förmåga att sänka mina krav på andra tankeförmåga.

Jag blir bara paff.

Okej, kom ånn med vedergällningen nu'rå... ;)

Vh, iö

- - - - -

De två sidorna som Morello illustrerar tror jag dock finns, och är vanliga, och jag har inga svårigheter att respektera dem båda.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-03 14:15

IngOehman skrev:
Hur de övergår deras analysförmåga att de i samtliga fall lyssna på en hel kedja och inte på en apparat (som man väljer att tänka på och tillskriva kvaliteterna i det man hör...) och att det alltså är kombinationen de tycker något om och inte en utvald del, övergår min förmåga att sänka mina krav på andra tankeförmåga.

Kanske är det så att om nåt skall vara roligt, så kan man inte enbart styras av sin egen/andras analysförmåga.

Jag har sagt det förr - oklanderlig analys och vetenskaplighet hör hemma hos de som utvecklar tekniken bakom "hifi", men för de som konsumerar den (för att ha roligt!) kommer en massa andra faktorer in i bilden _förutom_ då ett frivilligt mått av objektivitet/analys/vetenskaplighet.

Dyrkablar kan ju faktiskt.se vara just - kul! Den dimensionen kommer man inte undan.

Känns om om detta orsakar en hel del missförstånd osv.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-03 14:21

phloam skrev:Kanske är det så att om nåt skall vara roligt, så kan man inte enbart styras av sin egen/andras analysförmåga.

Jag har sagt det förr - oklanderlig analys och vetenskaplighet hör hemma hos de som utvecklar tekniken bakom "hifi", men för de som konsumerar den (för att ha roligt!) kommer en massa andra faktorer in i bilden _förutom_ då ett frivilligt mått av objektivitet/analys/vetenskaplighet.

Dyrkablar kan ju faktiskt.se vara just - kul! Den dimensionen kommer man inte undan.

Jaså? Va konstigt då att:

A. När det finns mätvärden (eller påståda mätvärden) som stämmer överens med deras tro, så är dom bra att ha. Men är dom emot deras tro är mätvärden meningslösa.

B. Med tanke på stort sett ALLA säger att dom köper dyrkablar mm för att dom får BÄTTRE och mer korrekt ljud, så ser jag inte alls den dimensionen du snackar om.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-03 14:49

subjektivisten skrev:Jaså? Va konstigt då att:

A. När det finns mätvärden (eller påståda mätvärden) som stämmer överens med deras tro, så är dom bra att ha. Men är dom emot deras tro är mätvärden meningslösa.

B. Med tanke på stort sett ALLA säger att dom köper dyrkablar mm för att dom får BÄTTRE och mer korrekt ljud, så ser jag inte alls den dimensionen du snackar om.

Du slår huvet på spiken där, så som jag ser det är just a och b uttryck för att man låter "nåd gå före rätt" lite grann, man tummar mer eller mindre medvetet på det verifierbara för att maximera roliga..! För egentligen spelar det ju väldigt liten roll; risken för att dyrkablar skulle orsaka jättestora förvrängningar och fel är ju försumbar jämfört med hur kul det kan vara att hålla på med dem :)

Det blir liksom en konflikt mellan "helt rätt" och "nästan rätt" som orsakar frustration.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-03 14:54

Martin,

Vilken sjuk avatar du har" Jag började fingra på skärmen för att plocka bort myran. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-03 14:56

Morello skrev:Martin,

Vilken sjuk avatar du har" Jag började fingra på skärmen för att plocka bort myran. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Värre än dansande mjölkpaket? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-03 15:09

phloam skrev:
IngOehman skrev:

Kanske är det så att om nåt skall vara roligt, så kan man inte enbart styras av sin egen/andras analysförmåga.

Tycker det där var ett rätt bra inlägg faktiskt, men det som fortfarande inte går ihop är att de människor (som jag tror är dom) du illustrerar, oftast verkar frustrerade snarare än att ha kul. :?

Och jag har ju sett rätt många "uppvaknanden" som snarare leder till att de förbannar alla de dogmer de trott på, och de som lurat på dem dogmerna.

Det betyder ju inte att deras ambition inte är att ha kul, men det verkar som om något inte stämmer. Den där "frivilliga" måttet av objektivitet/analys/vetenskaplighet är ju svår att kombinera med det tro-förhållande som de har till produkterna. Den som vill behålla tron KAN helt enkelt inte undersöka sakerna - och heller inte tillåta andra att göra det, och ha rätt att berätta om vad de fann.

Undrar om det inte ofta är den inre konflikten därvidlag, och hur den yttrar sig när andra inte får tala som saker som de är, är vad vi ser så ofta.

Det är en liten liten minoritet (här på faktiskt#) som orsaker konflikter.

Om vi tittar på de huvudgrupper som Morello skissade så är de inte orsak till några konflikter.

Jag tror ingen "ursprungstrogen" bryr sig det allra minsta om någons upprymda uplevelser av en ny grunka, annat än om den riskerar att lura någon annan.

Och jag har lika svårt att se hur en "soundjägare" (som kanske inte bryr sig om ursprungstroheten, utan söker ett illusoriskt eller på annat sätt "uppfattat trevligt sound") har något emot att någon annan primärt söker efter ursprungstroheten och talar om återgivning i de termerna.

Konflikter uppstår bara när någon vill behålla en tro, och angriper vetenskapliga infallsvinklar för att få leva vidare sin tron, men utan hänsyn till att andra kanske vill ha alla kort på bordet, så de kan välja själva.*

Vh, iö

- - - - - -

*Samma mekanismer som i delar av USA där det finns grupper som vill stoppa vetenskapliga ämnen i skolan, för att säkerställa att deras barn inte för chans att öppna ögonen...

Frågan är om det är förnuftigt ens ur en kristen synvinkel dock? Tycker det finns goda skäl att tro att Gud placerade kunskapens träd i lustgården med avsikt, och med insikt i vad som skulle hända! (Han är ju alsmäktig, står det i boken.)

Klart det är tosserier att frånta barn möjligheten att ta del av de teorier inom t ex fysiken och biologin som finns. :x

(Men jag tycker kanske att skolväsendet ofta själv agerar ovetenskapligt när teorier framställs som fakta. :? På något sätt sker utbildningen bakåfram. Barnen skall förstås först få chansen att lära sig vetenskapsprinciperna, och sedan alla teorier.)

#I andra delar av HiFi-värden är de (de vilseförda troende, som håller hårt, hårt om sin tro och känner vetenskapen så dåligt att de misstolkar den¤ som varandes ett hot mot den mysticism de känner är en sorts sanning som de hittar i tron) inte alltid en liten minoritet, utan ibland rent av en majoritet. :o

¤Och blandar ihop den med tumregelvärlden, alltså vetenskapens absoluta motsats!

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-03 16:36

Till att börja med så kan man inte underskatta betydelsen av mätkurvor för vissa forumiter här på faktiskt.se. Det finns antagligen dem som aldrig kan tänka sig att köpa en produkt som inte mäter tillräckligt bra även om den låter väldigt bra. Eller snarare; man skulle nog inte "tillåta" sig själv att tycka om produkten om den inte mäter tillräckligt bra.

Jag noterar vissa tendenser till mothugg när jag använder ord som "vissa" Tydligen består dessa mothugg av vissa förtäckta åsikter om att jag borde skriva ut vilka personer som avses i olika sammanhang. 1) Dessa personer vet själva vilka de är (Även andra vet vilka det är) 2) Jag trodde det var lite fult att peka finger åt andra.

IÖ: Du skriver att du gärna mäter först för att spara tid. Jag tolkar det som att du på detta sätt vill sålla bort undermåliga produkter. Finns det ingen risk att du sållar bort produkter som låter bra? Nej förmodligen inte, blir ditt svar. Enligt ditt sätt att se på HiFi-tillvaron så kan en produkt inte låta bra om den mäter dåligt. Detta eftersom du till stor del jagar den mest opåverkade återgivningen.

MEN alla vi andra som anser att det finns nöje i att lyssna på apparater som inte klarar sig så bra i en eventuell F/E-lyssning? Vi anses ofta som mindre värda i HiFi-träsket (nåja, här på faktiskt.se i alla fall) eftersom vi kan tycka att ultratransparent utrustning kan låta tråkiga.

"Erotisk relation till mätkurvor" Jodå IÖ, jag tror faktiskt att det finns de på detta forum som har det, jag är dock inte en av dem. "Projicera på en annan inbillad person" Ptja det finns ju en del att välja på, och de är i högsta grad verkliga.... :lol:

"Det handlar inte om på vilka grunder(mätkurvor, lyssningsintryck osv.) man fattar sina beslut, utan om en fundamental skillnad i hur man ser på utrustningen: återgivning kontra postproduktion!"
Håller med fullständigt ju!!!! Återigen; de som är ute efter en lyssningsupplevelse som är så nära inspelningstillfället som möjligt, föredrar den typ av utrustning som skulle klara sig utmärkt vid en F/E lyssning

De som i första hand vill ha en njutbar upplevelse även om den avviker från inspelningstillfället p.g.a. överambitiös postproduktion t.ex. kan leva lyckliga med apparater som skulle bli utskrattade vid en F/E lyssning

Men vad jag inte kan förstå är följande: VARFÖR KAN INTE BÅDA SYNSÄTTEN SAMSAS UTAN ATT OLIKA FÖRESPRÅKARE MÅSTE KASTA SAND PÅ VARANDRA???

"Vad en apparat är som "låter bra" är ju inget entydligt. Alla sådana projektioner är ju beroende av vad för andra apparater det sitter i kedja, liksom rummet, liksom programmaterialet... "Detta har jag försökt föra fram rätt så länge nu.....I slutändan är välljud en subjektiv bedömning av lyssnaren i dennes rum med dennes kringutrustning. Örat är ljudets väg in till hjärnan.

Kanske når vi ett läge om 50-60 år där vi istället för att lyssna på musiken, kopplar in en serikabel eller liknande i huvudet och downloadar mätkurvor o.s.v. direkt in i hjärnan och bedömer musiken (jodå det är ju i slutändan musik) den vägen

Välljud är en subjektiv bedömning! Återgivning så nära inspelningstillfället som möjligt är däremot en företeelse med extremt objektiva beslutsgrunder som lätt kan bedömas med diverse mätningar. Jag ser dock inte varför dessa två företeelser inte kan samexistera under symbiosliknande förhållanden.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-06-03 16:41

På tal om ordet "vissa" personer

Floyd,
Om jag skriver att vissa personer på Faktiskt är idioter. Vad tänker du då? Speciellt om jag skriver det i en tråd som handlar om BT/Randi/kablar och i vilken du har postat några inlägg.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-03 17:36

n3mmr skrev:
IngOehman skrev:
Falkis skrev:

Vh, iö

Eftersom jag är den jag är: Tack!

Trallalaaaa.. jag har icke läst denna tråd fruktanhemskt supervärst noga. jag tycker att detta med kablar är lite fånigt.

varför ska man ha motstånd och skit i kablar? till mitt försvar kan jag säga att jag icke ens är säker på om denna tråd handlar om kablar.

Ööhh.. nu måste jag lägga en kabel. :wink: :wink:

(kör med klas ohlsons högtalarkabel nu, körde med kabel från slaktade llampor tidigare, märkte ljudmässigt ingen större skillnad men klas ohlsons kablar är mjukare och snyggare att ta på/se på.

puss på er :P :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-03 17:45

dimitri skrev:På tal om ordet "vissa" personer

Floyd,
Om jag skriver att vissa personer på Faktiskt är idioter. Vad tänker du då? Speciellt om jag skriver det i en tråd som handlar om BT/Randi/kablar och i vilken du har postat några inlägg.

Om jag vore Floyd kanske jag skulle fundera på hur tusan det gått
till att jag blivit pluralis helt plötsligt ? :wink:

(bara skoja :D )

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-03 17:47

Kod: Markera allt
Håller med fullständigt ju!!!! Återigen; de som är ute efter en lyssningsupplevelse som är så nära inspelningstillfället som möjligt, föredrar den typ av utrustning som skulle klara sig utmärkt vid en F/E lyssning

De som i första hand vill ha en njutbar upplevelse även om den avviker från inspelningstillfället p.g.a. överambitiös postproduktion t.ex. kan leva lyckliga med apparater som skulle bli utskrattade vid en F/E lyssning

Men vad jag inte kan förstå är följande: VARFÖR KAN INTE BÅDA SYNSÄTTEN SAMSAS UTAN ATT OLIKA FÖRESPRÅKARE MÅSTE KASTA SAND PÅ VARANDRA???

Jag respekterar båda sidor, men vill göra en kraftig distinktion då synsätten är varandras diametrala motsats.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-03 18:19

Floyd skrev:Till att börja med så kan man inte underskatta betydelsen av mätkurvor för vissa forumiter här på faktiskt.se. Det finns antagligen dem som aldrig kan tänka sig att köpa en produkt som inte mäter tillräckligt bra även om den låter väldigt bra. Eller snarare; man skulle nog inte "tillåta" sig själv att tycka om produkten om den inte mäter tillräckligt bra.

Hur tänker du här? Du verkar inte förstå detta alls. :?
Roa dig med en nytt dyrköp som du kan sälja billigt om 6 månader för nästa nirvana-pryl. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-03 20:31

Morello skrev:
Kod: Markera allt

Jag respekterar båda sidor, men vill göra en kraftig distinktion då synsätten är varandras diametrala motsats.

Fast man vet aldrig hur nära dom olika sidornas utrustningar låter. Verkligheten är ju gemsam och har man varit på regelbundna konserter så kan man ju ha ett ganska gott öra för vad som är rimligt ofärgat och vad som färgar så kraftigt att det inte är njutbart. Jag har fortfarande inte hört en anläggning ihop med rum som är bra på allt oavsett ljudtryck.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-03 22:03

Floyd,

Förmodligen syftar du på mig.

I mitt fall syftar jag på några skribenter som ej är namngivna i trådrubriken

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-03 22:23

Floyd skrev:

Floyd,

Va, tog du åt dig? Det var inte alls meningen, det tror jag inte dimitri menade. Men visst, tog du åt dig så är du väl en idiot, då...

Inser du verkligen inte vilken sunkig, intellektuellt undermålig, moraliskt lågtstående, och över huvud taget irriterande argumentationsteknik det är?

(I fallet "vissa tendenser till mothugg när jag använder ord som 'vissa'" tar jag med rätta åt mig. :))
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-06-03 23:02

Almen skrev:
Floyd skrev:

Floyd,

Va, tog du åt dig? Det var inte alls meningen, det tror jag inte dimitri menade. Men visst, tog du åt dig så är du väl en idiot, då...

Inser du verkligen inte vilken sunkig, intellektuellt undermålig, moraliskt lågtstående, och över huvud taget irriterande argumentationsteknik det är?

(I fallet "vissa tendenser till mothugg när jag använder ord som 'vissa'" tar jag med rätta åt mig. :))

Är det inte vettigare att svara på det Floyd syftar på i inlägget istället för att hacka på vilka ord som använts?

För det är inte direkt att föregå med gott exempel när det gäller argumentationsteknik i mina ögon.

I all välmening. :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-06-04 02:40

Jag menade inte dig Floyd. Eller rättare sagt ja, fast inte som en idiot. Jag ville att även du skulle få förmånen att erfara hur det lilla och såååååå oskyldiga ordet "vissa" kan nypa till. Vilket du alltså fick erfara.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-04 06:58

Visst är den ball? :)
Den har jag snott från Maarten (eller vem det nu var)... OT sorry, eller finns det nåt T längre
:?:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-04 07:56

-Martin- skrev:

Den har jag snott från Maarten (eller vem det nu var)... OT sorry, eller finns det nåt T längre

Den ser väl mer ut som en lus än en myra?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-04 07:58

paa skrev:
-Martin- skrev:

Det ser väl mer ut som en lus än en myra?

Då speglar den kanske användaren än mer då... :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-04 09:16

subjektivisten skrev:B. Med tanke på stort sett ALLA säger att dom köper dyrkablar mm för att dom får BÄTTRE och mer korrekt ljud, så ser jag inte alls den dimensionen du snackar om.

Jag köper dem för att höja det estetiska värdet.. :) (vilket iofs fungerar som prestandahöjare på psykisk nivå) inte att förringa. Känns bättre. Lite som att ha snygga fälgar på bilen.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-04 09:22

Lust skrev:Är det inte vettigare att svara på det Floyd syftar på i inlägget istället för att hacka på vilka ord som använts?

Av de saker som Floyd syftade på var det detta jag kommenterade:
Floyd skrev:Jag noterar vissa tendenser till mothugg när jag använder ord som "vissa"

Jag brukar nämligen påtala det negativa i att köra en sådan strategi.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 09:27

Lust skrev:Är det inte vettigare att svara på det Floyd syftar på i inlägget istället för att hacka på vilka ord som använts?

För det är inte direkt att föregå med gott exempel när det gäller argumentationsteknik i mina ögon.

I all välmening. :)

Vad ska man svara på då? Han förutfattade meningar som han verkar aldrig släppa oavsett hur många gånger man försöker förklara för han att det inte stämmer. Rätt meningslöst att lägga energi på en som endast kör en monolog.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-04 11:10

Almen skrev:
Floyd skrev:

Floyd,

Att jag nämnde mig själv kallas självdistans alt. att bjuda lite på sig själv. Jag klandrar dig inte för att du inte såg detta eftersom det är en ovanlig företeelse på detta forum.

Argumentationsteknik? Ja jösses, om man inte pekar finger i ansiktet på alla personer som avses varje gång så är det undermålig argumentationsteknik utan uns av intellekt och moral. Hmmm, ok jag börjar förstå vilken typ av argumentationsteknik som fungerar bäst här inne. :roll:

Subjektivisten: Ok, jag har förutfattade meningar.....och det ska komma från dig. :lol:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-04 11:33

Floyd skrev:Argumentationsteknik? Ja jösses, om man inte pekar finger i ansiktet på alla personer som avses varje gång så är det undermålig argumentationsteknik utan uns av intellekt och moral.
Nej, det är inte vad du inte gör som jag vänder mig mot, utan vad du gör. Förstår du verkligen inte?

Om vi antar att du skulle skriva något av följande:
man inte kan ifrågasätta "fel" person utan att bli rejält påhoppad av denne eller dennes vapenbröder

det finns vissa personer här inne som ständigt går över gränsen utan att få en enda sekunds semester

Faktiskt.se där det finns ett fåtal starka auktoriteter som befinner sig höööööögt upp på skalan över oförmåga till acceptans

man kan nästan kalla dem för sektledare

Det vidriga klimat som ibland råder här inne

när minsta möjliga motargument leder till omedelbara personangrepp så är det nåt som är fel

man loggar in på Faktiskt.se mest för att titta på "aporna och de andra djuren" som leker

skönt att se att det finns människor som är oändligt mycket mer trasig än en själv

Inser du inte att det är omöjligt att argumentera emot? Att vad man än svarar på dessa hårda angrepp får man tillbaka "Jaså, tog du åt dig?"?

Men om du inte fattar så är det väl inte så mycket att tjata om. Precis detta har ju diskuterats tidigare i bland annat den här tråden.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 12:04

Floyd skrev:Subjektivisten: Ok, jag har förutfattade meningar.....och det ska komma från dig. :lol:

Juppz, det kommer ifrån mig, som har ändrat mina åsikter rejält. 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi