Om man vill veta något måste man först lära sig att skilja mellan objektiva sakförhållanden (fakta) och subjektiva uppfattningar (åsikter). När man väl gjort det blir problemen med sådana här frågeställningar rätt självklara.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Det finns mig veterligt inga studier som visat att det finns konsensus om att "dubbelt så starkt" motsvaras av 10 dB. Det är en populär myt att så är fallet bara.
Mja, det värsta är nog att det finns en eller flera såna studier. Jag minns förstås inte vem som hade gjort den, men hörselprofessor Arne Leijon pratade om den på en psykoakustikkurs som jag tog som doktorand. Jag var då som nu undrande över vad artikeln egentligen visade (jag såg den aldrig själv), men den skulle ha varit gjord på sedvanligt vetenskapligt vis.
Nu tror jag bestämt att du missläste mig.
Jag skrev att det inte finns några studier som visat att det råder KONCENSUS om att 10 dB är "dubbel så starkt".
Koncensus betyder att alla är överens om det.
Vh, iö
Hehe, nä bara att alla som är med i klubben är det...

I stora sammanhang betyder nog koncensus snarast "de flesta". Annars skulle det ju aldrig gå att uppnå i forskarkollegiet.
Nja, det betyder nog trots allt att alla är överens om det, eller i varje fall att alla accepterar det.
Jag accepterar det inte alls. Skulle vilja gå så långt som till att säga att det är rent nonsens. Jag har studerat fenomenet ett flertal gånger med många olika lyssnare, och det är solklart att 10 dB är nys.
Vid mycket svaga lyssningsnivåer rattar vissa lyssare in i trakterna av +10 dB (6 - 12 dB är inte ovanligt) om man ber dem ställa så det blir "dubbelt så starkt". Men när man kommer upp över 70-80 dB är det ytterst ovanligt att något ställer så. Snarare höjer många 3-6 dB för en upplev fördubbling.
Men framförallt är det rent nonsens att sätta en definition på något som är så personligt.
Det är nästan lika dumt som att be folk proväta en kaka, och sedan proväta en massa andra kakor och berätta vilken som är dubbelt så god...
Att studera sådana saker är aldrig i sig ovetenskapligt, ej heller att redovisa statistiken för hur valen blev. Men att hantera data på ett så ovetenskapligt sätt att man extraherar fram en tumregelliknande nonsenssanning ut det, bara för att man redan från början bestämt sig för att det skulle bli ett resultat - det har ingenting med vetenskap att göra.
Svante skrev:Alltså, jag tror faktiskt att det dessvärre är så att folk i hörselbranschen (akademiker då) har accepterat det där som en sanning och det gör mig lite skrajsen när jag tycker att det är fel. Oftast brukar det vara så att man har fel själv då, eller att man inte har orkat gräva fram källan och förstå vad de menade.
Då är vi överens i sak i varje fall, men jag tror du gör dig en otjänst om du blandar ihop den akademiska världen med den vetenskapliga. Det finns ju massor av ovetenskapliga dumheter som formulerats i den akademiska världen. Att invända mot sådant betyder att man har rätt, inte att man har fel. Eller rättare sagt att man hedrar vetenskapen, och agerar för att den inte skall utestängas från den akademiska världen.
Svante skrev:Men än så länge tycker jag att det hela står och faller med hur man definierar "dubbelt så starkt" i ord. Eller med om folk i allmänhet har en gemensam uppfattning om det.
Vilket vi ju vet att de inte har.
Hur man än definierar det, kommer folk inte att få en gemensam uppfatting om hur det uppfattas.
Men en sak kan man säga - och det är att 6 dB ligger närmare sanningen även när man talar om hur människor uppfattar det vid ljudtrycksnivåer från tal och uppåt. Talar man om ljudets verkliga fysiska storhet (tryck/membranrörelse/soffvibrationer...) så ligger 6 dB till och med extremt nära sanningen.
Faktiskt bara knappt 0,0206 dB ifrån.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).