Moderator: Redaktörer
This revolutionary DXT® tweeter addresses the major issues regarding directivity control in traditional loudspeaker designs. DXT® solves several well-know issues regarding; directivity control, off-axis response, integration with midrange units and baffle diffractions.
Densen skrev:Skulle behöva en dome diskanthögtalare för extremt låg delning till ett experiment.
Ex.vis så använder ju Amphion en SEAS diskant vid 1200hz. Är det någon som vet vilken denna är? Eller om ni har förslag på ett annat kompetent element?
Densen skrev:BBill50x. Visst kan man med olika element olika tonalitet, och med diskanter delade lågt, eller som jag har som syfte riktigt lågt, att de kan låta tunna eller om du vill ljusa. So what!
Tar hellre emot efterfrågade förslag än ovanstående inlägg, oavsett välviljan av dessa. Det verkar dra iväg med denna tråd också som övriga, suck. Sluta nu inte bara för detta, utan tipsa mig gärna.
Jocke skrev:Jag tror du måste upp på minst 1,5" kanske tom 2" för att det ska funka. Hittar du en 1,5" som klarar det är priset du får betala ökad direktivitet redan från 6-8kHz.
/Jocke
Densen skrev:Det var lite dåligt uttryckt; "skulle behöva EN...", ett par är vad jag behöver för mitt syfte.
Bill50x skrev:Jocke skrev:Jag tror du måste upp på minst 1,5" kanske tom 2" för att det ska funka. Hittar du en 1,5" som klarar det är priset du får betala ökad direktivitet redan från 6-8kHz.
/Jocke
... och troligen lägre verkningsgrad. Jämför med ett par hörlurar...
/ B
Densen skrev:Satt just och kikade på följande länk.
http://www.audioheuristics.org/measurements/Testing/Tweeter2/scan_speak_9300_and_9700.htm
Det kan nog fungera, den du föreslog?
Lite dyrt kanske att experimentera med. Vet ju inte alldeles säkert, (men troligt) om jag skall använda konceptet.
Jocke skrev:Bill50x skrev:Jocke skrev:Jag tror du måste upp på minst 1,5" kanske tom 2" för att det ska funka. Hittar du en 1,5" som klarar det är priset du får betala ökad direktivitet redan från 6-8kHz.
/Jocke
... och troligen lägre verkningsgrad. Jämför med ett par hörlurar...
/ B
Det låter ju synnerligen egendomligt! Det vanliga är ju annars att verkningsgraden stiger med ökande konarea.
/Jocke
Jocke skrev:Aaahhh - vi kan inte kräva av varandra att vi ska vara klara i tanken jämt. Ibland är man i helt andra tankar och får lite galen ingång för något som engagerar. Man kan nog göra stora upptäkter genom att göra tankegrodor. Alkemisterna uppfann porslin när de försökte göra guld! Jag såg en fantastisk möjlighet i ditt resonemang- högre verkningsgrad med mindre kon - fantastiskt! Synd att idén inte bar!
![]()
Bill50x skrev:Jocke skrev:Aaahhh - vi kan inte kräva av varandra att vi ska vara klara i tanken jämt. Ibland är man i helt andra tankar och får lite galen ingång för något som engagerar. Man kan nog göra stora upptäkter genom att göra tankegrodor. Alkemisterna uppfann porslin när de försökte göra guld! Jag såg en fantastisk möjlighet i ditt resonemang- högre verkningsgrad med mindre kon - fantastiskt! Synd att idén inte bar!
![]()
"Den som går vilse finner nya vägar"
/ B
Densen skrev:Jocke! Du var ju lite nyfiken på projektet. Jag har ungefär samma bekymmer som du med SS8546, i mitt fall med SS8545. Delar denna vid 1200hz, med lite upptryckning via högre kapacitans, (ung. 1,5mH - 0,4Ohm / 20uf) än skolfilter 2'a ordningen. Har endast gjort lyssningstester, men (tycker 'att jag' , - bäst att tillägga) upplever mest detaljer, trevligast, och renast ljud vid denna delning. Tänkte därför hänga på en diskant där, för att testa huruvida det tonalt fungerar, eller om det blir för ljus ljudbild kanske. Tyckte i varje fall att det kunde vara värt att testa. Så skulle det fungera så kanske det kan bli tal om fler beställningar. Kom gärna med synpunkter på vald brytpunkt för valt element.
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 4 gäster