Seas CA22RNY + 27TDFC = ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Seas CA22RNY + 27TDFC = ?

Inläggav JB » 2008-06-05 19:51

Nu ska vi snart börja bygga! Diskanterna har jag haft liggandes ett tag och basarna fick jag idag.

Bild

Mmmm!

Till att börja med så söker dom ett hem att bo i.. kanske en etta på 55 liter med 3" fönster med 22 cm djup (aka basport), kan funka eller blir det helt åt skogen?

Vill gärna att dom spelar hela det hörbara området -3 dB (alltså 20-20 000 hz)

Och sen är ju även frågan om jag ska bygga stativare eller golvare? Några förslag vore trevligt, då detta blir mitt första seriösa bygge och jag därför behöver lite hjälp på vägen :)

Bas data:
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=173&Itemid=165

Diskant data:
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=87&Itemid=111

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-06-05 20:23

Mycket intressant den där åttan men 20hz -3dB verkar tufft om du inte offrar väldigt mycket känslighet eller boostar aktivt...

Vart hade du tänkt dela?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-05 22:01

Det är ju precis de jag ska bygga 2,5-vägare med!

Fast jag ska använda Peerless HDS-diskanten.

Lycka till!

//Martin

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-05 23:09

jonasz skrev:Mycket intressant den där åttan men 20hz -3dB verkar tufft om du inte offrar väldigt mycket känslighet eller boostar aktivt...

Vart hade du tänkt dela?

20 hz (-3) i ett normalstort rum alltså, har för mig att Erik_J här på forumet hade räknat att dom borde gå spikrakt ner till 25 hz, och -3 dB vid 21-22 hz i 55 liters portad låda.
Delningen kommer nog hamna mellan 2000-2500 hz

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-06 00:12

Detta kommer att följas med intresse :)

55 liter blir aningen stort för CA22RNY, lite beroende på hur mkt dämpmaterial du tänkt pula in. Jag skulle sikta på 30-40 liter. Även i den storleksordningen är det golvare som gäller. Blir för klumpigt att ställa på stativ.

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-06 01:19

Mr_Ekan skrev:Detta kommer att följas med intresse :)

55 liter blir aningen stort för CA22RNY, lite beroende på hur mkt dämpmaterial du tänkt pula in. Jag skulle sikta på 30-40 liter. Även i den storleksordningen är det golvare som gäller. Blir för klumpigt att ställa på stativ.

//Ekan

Vars skulle undre gränsfrekvensen i ett normalstort rum landa med en så pass liten låda?

Bör förövrigt tilläggas att jag har ett par tomma lådor med innermåtten 35*59*25 cm (innermått), Basrörets öppning är 7,5 cm, och djupet är 15 cm.
Kanske kan vara värt att testa så man kanske får någon uppfattning om hur det skulle låta med en lite mindre låda? För det där blir väl 51.6 liter exklusive stoppning (dom är ganska rejält stoppade)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-06 10:38

Vad är skälet att pressa elementet att spela så djupt?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-06 12:03

Jag ska köra slutet, 18-20 liter per element. Men så ska jag ju komplettera med mina BP-subbar som spelar mellan 20 och 50 Hz
(, Kaffekoppen... :)).

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-06 12:45

JB skrev:

//Ekan

Vars skulle undre gränsfrekvensen i ett normalstort rum landa med en så pass liten låda?

Bör förövrigt tilläggas att jag har ett par tomma lådor med innermåtten 35*59*25 cm (innermått), Basrörets öppning är 7,5 cm, och djupet är 15 cm.
Kanske kan vara värt att testa så man kanske får någon uppfattning om hur det skulle låta med en lite mindre låda? För det där blir väl 51.6 liter exklusive stoppning (dom är ganska rejält stoppade)

Nar basen kommer att rulla av beror inte bara av volym, utan aven av den avstamningsfrekvens du valjer. 30 liter ar ingen "liten" volym for detta element, om du efterstravar en slat frekvenskurva vill saga.

Istallet for att testa blint skulle jag rekommendera Dickasons LDC samt lite labbande med Basta!. Dom dar elementen fortjanar ju en genomtankt konstruktion :) .

Vh
11010000

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-06 13:26

hur stämmer t/s-parametrarna på basen, jag tycker att qr på 0,3 är lite lågt - jag skulle vilja se qt runt 0,4
Bikinitider

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-06 16:01

Mr_Ekan skrev:
JB skrev:

//Ekan

Nar basen kommer att rulla av beror inte bara av volym, utan aven av den avstamningsfrekvens du valjer. 30 liter ar ingen "liten" volym for detta element, om du efterstravar en slat frekvenskurva vill saga.

Istallet for att testa blint skulle jag rekommendera Dickasons LDC samt lite labbande med Basta!. Dom dar elementen fortjanar ju en genomtankt konstruktion :) .

Vh

En sak jag glömde skriva förut är att 55 liter var med 30% dämpmaterial inräknat, alltså nästan fullproppat, 3" basrör och 22 cm längd max.. men mest troligt lite kortare.. kanske 18-20 cm.

55 liter med 30% dämpmaterial borde väl ge en volym på runt 38.5 liter?

Kaffekoppen skrev:Vad är skälet att pressa elementet att spela så djupt?

Har som mål att bygga ett fullrange system :)
Vill att högtalarna ska klara sig bra på egen hand i ett mellan-halvstort rum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-06 16:21

JB skrev:55 liter med 30% dämpmaterial borde väl ge en volym på runt 38.5 liter?
Nu klarnar det! Du räknar BORT volymen av dämpmaterialet, när du faktiskt nästan kan räkna med att det ÖKAR den låda elementet "ser".

Det enda du skall räkna bort när du gör lådvolymsberäkningen är volymer av hårda ytor som satg, basreflexport och volym som själva elementet upptar. Dämpmaterialet är inte ett sådant material.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-06 16:25

JB skrev:

Väldigt lite musik gär mycket djupare än 30hz. Räkna också med att rummet lyfter djupbasen rätt kraftigt. En högtalare som på pappret går rakt ner mot 20-25hz kan bli mycket bummliga i rum. Det ser ut som ett fint element, stäm inte av det för lågt utan gå på dess förutsättningar.

Mr Ekan verkar ha bra koll :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-06 16:43

Kaffekoppen skrev:
JB skrev:

Väldigt lite musik gär mycket djupare än 30hz. Räkna också med att rummet lyfter djupbasen rätt kraftigt. En högtalare som på pappret går rakt ner mot 20-25hz kan bli mycket bummliga i rum. Det ser ut som ett fint element, stäm inte av det för lågt utan gå på dess förutsättningar.

Mr Ekan verkar ha bra koll :)

Aha okej.
Problemet är bara att jag fått väldigt olika förslag på lådvolym.
Erik_J tycker att jag ska bygga 55 liter medans Mr_Ekan tycker 30-40 liter max.
Jag har tyvärr inte mycket kunskap av Basta och jag har bara demoversionen så jag har lite svårt att räkna ut lådor själv =/

Men självklart vill jag ju inte offra en fin frekvenskurva bara för att ta mig några hz lägre, eller ställa till så jag behöver bygga ett dubbelt så avancerat filter osv..
Men spikrakt ner till 30 hz i ett normalstort rum borde väl inte vara någon omöjlighet? Och kanske -3 dB vid 25 hz?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-06 17:11

Dämpmaterialet gör att man kan minska lådvolymen (Vb) med c:a 15%. Så om du ställer in basta att räkna på Volymen 40liter så kan du i praktiken göra den lite mindre.

I Basta finns en flik som heter Room gain som motsvarar den bas som rummer ger. Använd bara kryssrutan och ändra inte på värdena för att se vilken effekt det har! Vill minnas att ett fall på -10dB från 100Hz till 20Hz motsvarar en rak kurva "i rum".

Basta kostar inte många kronor!

/Jocke

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-06 18:56

Du har ju typ 3 alternativ när det gäller högtalare...

1. Köpeburkar - klappat & klart. Kan det bli enklare? piP för 4 lappar i byggsats är ett klipp. Klart bäst alternativ ur välljudssynpunkt. Men nu har du ju köpt element, så då blir det nog något av följande...

2. Bygg ett "kit" - typ HFLS1. Finns säkert folk som byggt med CA22RNY redan, och kanske delat sina projekt på nätet. Pass upp dock, för elementet släpptes ju av Seas ganska nyligt.

3. Bygg en EGEN högtalare. Då gäller det att inte lyssna på för många halvfilurer, typ som den där "Mr_Ekan". Kan gå riktigt snett...

Skämt å sido. Poängen med att bygga en egen högtalare är ju, som jag ser det, att själv skaffa sig kontroll över konstruktionen. Varför ska lådan stämmas av till 32 Hz? Ska jag köra fasade eller rundade kanter för att minimera kantdiffraktionen från diskanten? Ska jag köra ett 1a ordn lågpassfilter och lösa den vertikala lobningen medelst lutad baffel? Typ.

Jag skulle tippa att 20% av din framgång sitter i elementen och 80% i vad du kan.

//En som INTE kan så mycket, men tycker det varit rätt kul att pilla ihop ett par lådor och lära sig lite utmed vägen

Edit: Är du säker på att Erik_J inte syftade på CA22RNX? Den rackaren kan nog funka i 55 liter.
11010000

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-06 19:15

Mr_Ekan skrev:Du har ju typ 3 alternativ när det gäller högtalare...

1. Köpeburkar - klappat & klart. Kan det bli enklare? piP för 4 lappar i byggsats är ett klipp. Klart bäst alternativ ur välljudssynpunkt. Men nu har du ju köpt element, så då blir det nog något av följande...

2. Bygg ett "kit" - typ HFLS1. Finns säkert folk som byggt med CA22RNY redan, och kanske delat sina projekt på nätet. Pass upp dock, för elementet släpptes ju av Seas ganska nyligt.

3. Bygg en EGEN högtalare. Då gäller det att inte lyssna på för många halvfilurer, typ som den där "Mr_Ekan". Kan gå riktigt snett...

Skämt å sido. Poängen med att bygga en egen högtalare är ju, som jag ser det, att själv skaffa sig kontroll över konstruktionen. Varför ska lådan stämmas av till 32 Hz? Ska jag köra fasade eller rundade kanter för att minimera kantdiffraktionen från diskanten? Ska jag köra ett 1a ordn lågpassfilter och lösa den vertikala lobningen medelst lutad baffel? Typ.

Jag skulle tippa att 20% av din framgång sitter i elementen och 80% i vad du kan.

//En som INTE kan så mycket, men tycker det varit rätt kul att pilla ihop ett par lådor och lära sig lite utmed vägen

Precis, det bästa med att bygga eget är ju att man kan få dom att låta precis som man vill, och jag prioriterar att dom ska vara kul att lyssna på över att dom ska ha helt 100% spikrak frekvenskurva.
Men någonstans måste man ju börja att lära sig också, och då tänkte jag att detta bygge kunde vara en bra början :)

Och första steget är ju lådan, så vad är det jag bör tänka på när jag räknar ut lådan? Och vilka av baselementets värden är det jag måste ta hänsyn till för att kunna räkna ut en passande låda?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-06 19:37

Steg1 är att skaffa sig ett exemplar av Vance Dickasson´s bok The Loudspeaker Design Cookbook och en licens på BASTA! (billigt och bra).

Att bara ställa frågor sådär gör ju att du får lösryckta svar utan sammanhang, men qts och vas spelar roll här..

Alternativt kan du köra snabbvarianten som faktiskt räcker ruskigt långt, är att nyttja http://www.madisound.com/services/leap.php som faktiskt känns som rena kapet nu med dollarpriset...men inte blir det så lärorikt ;) Dessutom är det en simulering på resultatet, men en bra utgångspunkt för vidare tweakningar..

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-06 19:49

Kaffekoppen skrev:Steg1 är att skaffa sig ett exemplar av Vance Dickasson´s bok The Loudspeaker Design Cookbook och en licens på BASTA! (billigt och bra).

Att bara ställa frågor sådär gör ju att du får lösryckta svar utan sammanhang, men qts och vas spelar roll här..

Alternativt kan du köra snabbvarianten som faktiskt räcker ruskigt långt, är att nyttja http://www.madisound.com/services/leap.php som faktiskt känns som rena kapet nu med dollarpriset...men inte blir det så lärorikt ;) Dessutom är det en simulering på resultatet, men en bra utgångspunkt för vidare tweakningar..

Okej, men vad krävs sedan för att räkna ut delningsfiltret efter att jag har byggt lådan och mätt upp elementen?
Och hur bygger man lämpligast filtret? Mäter man först basen och sedan diskanten och utgår från kurvorna man får fram, eller bygger man ett simpelt 2-vägs filter först, och mäter sedan båda elementen sammtidigt och försöker räkna ut hur man ska plana ut alla gropar i kurvan? (gissar på första alternativet) :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-06 20:03

Om du tittar i trådarna runt Bamsefars Faktiskt-tävling så finns det väldokumenterade projekt du kan följa.

Jag brukar göra en testlåda som är rimmligt lik det jag vill ha till slut, sätta på ett enkelt filter (mest för att skydda elementen) och låta dem spela ett tag innan jag mäter upp elementen.

Numera är simuleringsverktygen så rysligt bra, så jag använder dem till filtret och sedan justerar jag efter tycke och smak. Basreflexröret gör jag alltid medvetet för långt från början eftersom det är lättare att kort än att förlänga ;)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-06 20:10

Kaffekoppen skrev:Om du tittar i trådarna runt Bamsefars Faktiskt-tävling så finns det väldokumenterade projekt du kan följa.

Jag brukar göra en testlåda som är rimmligt lik det jag vill ha till slut, sätta på ett enkelt filter (mest för att skydda elementen) och låta dem spela ett tag innan jag mäter upp elementen.

Numera är simuleringsverktygen så rysligt bra, så jag använder dem till filtret och sedan justerar jag efter tycke och smak. Basreflexröret gör jag alltid medvetet för långt från början eftersom det är lättare att kort än att förlänga ;)

Okej, så du simulerar alltså allting och gör inga mätningar?
Räcker det med Basta för att bygga en komplett högtalare eller krävs fler program?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-06 20:29

Äh, jo jag mäter också...

simulerar, mäter, förändrar mäter, simulerat mest hela dagen..

Jag har aldrig använt Basta! själv i en hel konstruktion, förutom en kurs som Svante hade på KTH i höstas. Du har ju massa Basta!-killar här och dessutom konstruktören Svante. Bättre förutsättningar finns inte.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-06 21:29

Kaffekoppen skrev:Äh, jo jag mäter också...

Jag har aldrig använt Basta! själv i en hel konstruktion, förutom en kurs som Svante hade på KTH i höstas. Du har ju massa Basta!-killar här och dessutom konstruktören Svante. Bättre förutsättningar finns inte.

Aha, det är så man spenderar en nationaldag hemma i Sverige :) . Tja, sämre skit än att simulera kan man ju företa sig.

Och förresten, JB... Du skrev att du hade en demoversion av Basta!? Vad hindrar dig då att kolla vad Basta! föreslår avseende lådvolym?
11010000

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-06 22:01

Kaffekoppen skrev:Äh, jo jag mäter också...

Hehe jo det är just därför jag påbörjade det här bygget, eftersom det finns många hjälpsamma och kunniga medlemmar, vore kul att höra vad Svante själv har för förlslag på låddimensioner och portlängd

Mr_Ekan skrev:Och förresten, JB... Du skrev att du hade en demoversion av Basta!? Vad hindrar dig då att kolla vad Basta! föreslår avseende lådvolym?

Har inte riktigt förstått mig på hur Basta fungerar än, är väl det som är största problemet..

Bild

Dels kan jag bara markera 3 värden på varje rad, är det för att det är en demo version eller beror det på något annat?
Och sedan hittar jag inte "Le Loss" någonstans i specsen för elementet (rutan som är rödmarkerad)

Sedan på "Vent" så har vi "Sp [cm2]" som jag inte har någon aning vad det betyder.. räcker det inte med diameter och längd på röret? :)
"Fp [hz]" har jag ingen aning om vad det är heller..
Sedan inne på "Box" så har vi "Qb (Q of Box)".. vad är detta?

Och sist men inte minst så har jag inte kommit på hur (eller om det ens går i demot) att rita upp en responskurva

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-06-06 22:31

ljudias program rekommenderar 85 liter basreflex. 55 verkar alldeles för litet.

edit: däremot verkar den trivas i ca 55 liter slutet, personligen skulle det isf innebära mycket dämpning också för att jag skulle va nöjd.
däremot blir det ju inte mycket bas att prata om i en sån låda..

edit: 100 liter med 30-35 hz avstämning ser inte helt dumt ut men fortfarande inga 20hz.
det verkar inte riktigt avsett för basåtergivning
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-06-06 23:01

FB...

* Le loss finns beskrivet i manualen för Basta! Läs det. Dock mest aktuellt för högpassfiltret, tror jag...

* Sp = strålande area från porten. Fp = avstämningsfrekvens. Välj d samt Fp och låt Basta! bestämma längden på röret.

* Qb of box. Det är väl lådans totala Q; dvs Q för läckage genom lådan, port samt dämpmaterial.

Har du spanat in fliken "Design suggestion"? :wink:
11010000

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-06 23:53

Mr_Ekan skrev:FB...

* Le loss finns beskrivet i manualen för Basta! Läs det. Dock mest aktuellt för högpassfiltret, tror jag...

* Sp = strålande area från porten. Fp = avstämningsfrekvens. Välj d samt Fp och låt Basta! bestämma längden på röret.

* Qb of box. Det är väl lådans totala Q; dvs Q för läckage genom lådan, port samt dämpmaterial.

Har du spanat in fliken "Design suggestion"? :wink:

Okej tackar :)
Nu vet jag inte om jag har matat in alla värden rätt.. men jag får 28.08 liter Vb med 47.6 Hz fp med "Öhman" och 34 liter Vb och 42.2 Hz fp med "Keele"

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-07 00:00

Kraniet skrev:ljudias program rekommenderar 85 liter basreflex. 55 verkar alldeles för litet.

edit: däremot verkar den trivas i ca 55 liter slutet, personligen skulle det isf innebära mycket dämpning också för att jag skulle va nöjd.
däremot blir det ju inte mycket bas att prata om i en sån låda..

edit: 100 liter med 30-35 hz avstämning ser inte helt dumt ut men fortfarande inga 20hz.
det verkar inte riktigt avsett för basåtergivning

100 liter låter nästan lite väl mastigt för en 8" =P
Men tänk på att rummet bidrar en hel del till basåtergivningen!
Redan med 55 liters portad låda i ett normalstort rum skulle dom ju tydligen gå spikrakt ner till 25 hz!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-07 00:24

Det verkar väl stämma rätt ok! Utan "rummet" når man ner till Fs (Fs=F3) med Q=0,383 Vid Q=0,3 brukar lådan bli Vas/2-15%.

Men lägg till lite R i serie för kabeln och sedan ska du väl ha ett delningsfilter? Talspoleinduktans på 1,55mH - det går åt lite spole för att dela den! Finns R i spolen också! R:en höjer Q och ger en större låda samt lägre F3.

Kan ju vara rätt intressant att titta på resultatet i en lite för stor sluten låda! Om förutsättningarna är rätt så fårman ett bra resultat med ett totalt Q=0,5 + "Room gain"! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-07 00:57

Jocke skrev:Det verkar väl stämma rätt ok! Utan "rummet" når man ner till Fs (Fs=F3) med Q=0,383 Vid Q=0,3 brukar lådan bli Vas/2-15%.

Men lägg till lite R i serie för kabeln och sedan ska du väl ha ett delningsfilter? Talspoleinduktans på 1,55mH - det går åt lite spole för att dela den! Finns R i spolen också! R:en höjer Q och ger en större låda samt lägre F3.

Kan ju vara rätt intressant att titta på resultatet i en lite för stor sluten låda! Om förutsättningarna är rätt så fårman ett bra resultat med ett totalt Q=0,5 + "Room gain"! :)

/Jocke

Jag funderar faktiskt på att köra med aktiv delning och bi-amping :)
http://behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG

Nästa

Återgå till DIY-forum