Moderator: Redaktörer
Jag har 8 sådanna element jag skall mäta upp. Det skall bli intressant. Just CA18RLY (det var den du menade, kollade inte länken) måste de ändrat specen på, åtminstonde ändrade de nuffrorna på hemsidan efter att inköpet gjordes...Nwalmaer skrev:O RLY?
http://www.troelsgravesen.dk/PMS.htm
Kolla under "The Box" där... Seas specs är ju heltokiga.
Ser bra ut, borde alltså kunna spela duktigt starkt...skrutten skrev:45 liter normalfylld med glasull, porten avstämd till 27 Hz, borde kunna ge uppmot 108dB från 25 Hz, detta med talspolen inom den "linjära" slaglängden.
Kaffekoppen skrev::)
Tror inte heller skillnaderna blir astronomiska, men skall man göra det hela puristiskt och lära sig så skall man ta steg för steg!
Strunta i att spela in och mäta bygg bara en låda. Hur många dB fel hamnar man i basen tror ni? Man kan ju alltid fylla lådan med mer eller mindre dämpmaterial eller göra basröret lägre eller kortare.
skrutten skrev:*Här är vi nu och diskuterar lådstorlek och avstämning, kanske det lättaste steget av alla - basens dynamiska förmäga torde ingå inte bara hur djupt den skall gräva?
Kaffekoppen skrev:Vad är skälet att pressa elementet att spela så djupt?
Kaffekoppen skrev:Din föreslagna avstämning tidigare i tråden tycker jag känns lagom, möjligen att jag hade lagt den några hz lägre för att kompensera för påverkan av ökad talspoleresistans under spelning.
skrutten skrev:Man kan få ljudet som man vill... kan man läsa här ovan någonstans. Jag tänkte på lådformen, det blir en lagom ståendevåg i lådan sen sätter man in dämpmaterial i mitten av lådan för att minska partikel hastigheten i vågen. Detta kan väl menligt påverka helmholtzresonatorn osv... Rak frekvensgång var ju en parameter för bygget.
Allt går nog att lösa men det tål nog att man funderar grundligt.
phon skrev:Jag får också runt 55 liter med 25 Hz i avstämning med det elementet, fast jag har ju inget att prova med förstås.
Bara Basta, eller ... inte så bara faktiskt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster