Kaffekoppen skrev:Det kommer att bli dubbelt så många testanläggningar i drift framöver (det låter liksom mer än två)
Det glädjer mig
Och denna första gång är det ju mycket enklare att dubblera än nästa gång
Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Det kommer att bli dubbelt så många testanläggningar i drift framöver (det låter liksom mer än två)
soundbrigade skrev:Hur mäter man transparens?
dimitri skrev:soundbrigade skrev:Hur mäter man transparens?
Den mäts inte. Den framlyssnas.......inte. Vad som framlyssnas är färgningar. Vid avsaknad* av färgningar kan den testade apparaten antas vara transparent. Åtm fram till dess att man vid ett annat tillfälle eventuellt kan påvisa (höra) färgningar.
*just vid detta testtillfället med just då gällande förutsättningarna (temperatur, graden av trötthet, promillehalten, uppslupenhet, nedstämdhet, tum/full mage, rummet osv). Alltså är F/E lysning snarare en fingervisning än en sanning. FE har aldrig utgett sig för att vara en sanning, det har påtalats zillioner gånger att ett negativt (=transperent =inga färgningar påvisade) resultat inte bevisar frånvaron av färgningar.
Dock är det en kul fråga SB ställer. Vad är transparens? Den definieras negativt. Dvs genom att negativa villkor är uppfyllda. Negativa i betydelsen frånvarande. Dvs skall inga färgningar detekteras.
Transparens är på ett sätt ett ingenting. Ungefär som vid ett öppet fönster så finns det ingenting mellan mig och landskapet utanför. (exempel: IÖ)
MEN, ett "ingenting" med reservation: det kan regna ute, det kan vara disigt, dimmigt, rökigt osv. Ändå är transparensvillkoret uppfyllt i och med att jag genom att fönstret har uppfyllt det JAG kan påverka.
KarlXII skrev:
Frågeställningen är ju intressant i det att finns ingen skala för graden av transparens är det ju i princip ett ointressant begrepp för tester.
Det blir ju bara "färgar" eller "färgar inte".
Eftersom Bryston inte färgar hörbart har den ju passerat, men dessa Denonrecievrar - hur graderar man dem bättre än annat testat?
KarlXII skrev:dimitri skrev:soundbrigade skrev:Hur mäter man transparens?
Den mäts inte. Den framlyssnas.......inte. Vad som framlyssnas är färgningar. Vid avsaknad* av färgningar kan den testade apparaten antas vara transparent. Åtm fram till dess att man vid ett annat tillfälle eventuellt kan påvisa (höra) färgningar.
*just vid detta testtillfället med just då gällande förutsättningarna (temperatur, graden av trötthet, promillehalten, uppslupenhet, nedstämdhet, tum/full mage, rummet osv). Alltså är F/E lysning snarare en fingervisning än en sanning. FE har aldrig utgett sig för att vara en sanning, det har påtalats zillioner gånger att ett negativt (=transperent =inga färgningar påvisade) resultat inte bevisar frånvaron av färgningar.
Dock är det en kul fråga SB ställer. Vad är transparens? Den definieras negativt. Dvs genom att negativa villkor är uppfyllda. Negativa i betydelsen frånvarande. Dvs skall inga färgningar detekteras.
Transparens är på ett sätt ett ingenting. Ungefär som vid ett öppet fönster så finns det ingenting mellan mig och landskapet utanför. (exempel: IÖ)
MEN, ett "ingenting" med reservation: det kan regna ute, det kan vara disigt, dimmigt, rökigt osv. Ändå är transparensvillkoret uppfyllt i och med att jag genom att fönstret har uppfyllt det JAG kan påverka.
Frågeställningen är ju intressant i det att finns ingen skala för graden av transparens är det ju i princip ett ointressant begrepp för tester.
Det blir ju bara "färgar" eller "färgar inte".
Eftersom Bryston inte färgar hörbart har den ju passerat, men dessa Denonrecievrar - hur graderar man dem bättre än annat testat?
Eller bygger deras goda rykte på att de är testade öht, och att man sen i avslappnade former konstaterat att "visst färgar de lite men inte såå jävligt"?
Visst finns det väl något slags poängsystem?
dimitri skrev:Karl, (heter du Karl?)
Begreppet är inte ointressant.
Ungefär som ärlighet. Det är också ett dikotomt begrepp. Vad är ärlighet? Antingen är man ärlig eller inte. Man kan definiera begreppet negativt, dvs som avsaknad av (medvetna) lögner.
dimitri skrev:"ju", "faktiskt"?
soundbrigade skrev:Transparens är ett subjektivt begrepp och kan inte mätas
soundbrigade skrev:Om jag ska recensera audioprodukter kan man bara, som Svante skriver, bara använda blindtester (rätt så, Svantemannen??).
soundbrigade skrev:Min transparenta fråga var givetvis provokativ.
Transparens är ett subjektivt begrepp och kan inte mätas, det visste jag långt innan jag ställde frågan.
soundbrigade skrev:Men då är ju transparens egentligen inget annat än förvrängning, alltså "distortion".? Väl??!!
soundbrigade skrev:Så, vad lyssnar men efter (i ett F/E-test)? Verkar det rimligt att lyssna efter den ljudbild som man själv uppskattar mest, alltså man lägger inte så mycket "akademisk" tonvikt vid att lyssna fram minimal transparens eller lugn musik utan bara går efter en karaktäristik som passar ens öron.
soundbrigade skrev:Så, vad lyssnar men efter (i ett F/E-test)? Verkar det rimligt att lyssna efter den ljudbild som man själv uppskattar mest, alltså man lägger inte så mycket "akademisk" tonvikt vid att lyssna fram minimal transparens eller lugn musik utan bara går efter en karaktäristik som passar ens öron.
dimitri skrev:Karl, (heter du Karl?)
Begreppet är inte ointressant.
Ungefär som ärlighet. Det är också ett dikotomt begrepp. Vad är ärlighet? Antingen är man ärlig eller inte. Man kan definiera begreppet negativt, dvs som avsaknad av (medvetna) lögner.
Amit skrev:
Drar mig till minnes test som jag har läst. Där har både en digital (färgar/färgar inte) utvärdering och en analog (lite, mera, mycket + lämpligt adjektiv) använts. Det tycker jag har varit givande att läsa, särskilt när jag själv har möjlighet att lyssna på de testade apparaterna. När något har visat sig färga hörbart, blir det ju intressant att beskriva hur denna färgning upplevs. Här kan beskrivningarna bli mer eller mindre målande och för mig har de fyllt åtminstone två syften. Dels har de hjälpt mig att skärpa mitt lyssnande, och dels har de hjälpt mig att förstå hur andra beskriver sina ljudupplevelser. Särskilt spännande blir det när man är ett par stycken som hör skillnader, men har något olika sätt att beskriva det man hör.
Så kan det ju vara så att något är upptäckbart i F/E lyssning, men att detta helt saknar relevans för egen del. Jag kanske inte bryr mig om hur en apparat beter sig under 30 Hz för den applikation jag tänker använda den...
Amit
KarlXII skrev:Men då kommer man ju in på en annan problemfaktor. Hur bedömer man om en apparat är transparentare än en annan? Det måste ju vara ytterst subtila skillnader som ska beskrivas?
^ Temperatur [°C]
|
| .
| ..........
| ..........
| .......
| ...
| 1 .
| ...
| .....
| ......
| ....
| . 2
|.
|
-+-------------------------------------------------------------->
Tid [h]Svante skrev:KarlXII skrev:Men då kommer man ju in på en annan problemfaktor. Hur bedömer man om en apparat är transparentare än en annan? Det måste ju vara ytterst subtila skillnader som ska beskrivas?
Mja, svårbeskrivbarheten beror inte nödvändigtvis på att skillnaderna är små, i första hand. Det beror på att man jämför äpplen och päron. Tag diagrammet nedan som är i två dimensioner (tid och temperatur). Det råkar vara en kurva där, men det är inte det viktiga. Titta i stället på de två punkterna 1 och 2. Vilken ligger närmast origo?
- Kod: Markera allt
^ Temperatur [°C]
|
| .
| ..........
| ..........
| .......
| ...
| 1 .
| ...
| .....
| ......
| ....
| . 2
|.
|
-+-------------------------------------------------------------->
Tid [h]
Det gör inte att säga om man inte kan hitta på något sätt att jämföra tid med temperatur. Kan man inte det blir det som att jämföra äpplen med päron.
KarlXII skrev:Helt sant.
Menar du till att allt kokar ner att det bara går att beskriva med subjektiva beskrivningar?
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 16 gäster