Någon som känner till IFBA?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Någon som känner till IFBA?

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-05 18:43

Det härär en IFB JB 25. Någon som känner till den? Det syns ju tydligt att det är en tidig Radionette SM 45, förmodligen tidigare än 1973. På baksidan av denna IFBA står det "Made by Radionette". Jag vet att IFBA hade högtalare under 70-talet. Det finns någramodeller i HiFi-handboken, men denna receiver finns inte med; i alla fall inte från 1973 och framåt. År 71/72 av handboken har jag inte tillgång till nu.
Bild

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-06-08 14:31

Var inte IFBA radioaffären/kedjan Broddmans "egna" märke?

Minns att de sålde diverse apparater, men även exempelvis kassettband av det märket.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-08 17:10

Lust skrev:Var inte IFBA radioaffären/kedjan Broddmans "egna" märke?

Minns att de sålde diverse apparater, men även exempelvis kassettband av det märket.

Kul att någon minns.
Jo, jag tror också att det var så. Tittar man i Hifi-handboken, ser man att George Broddman var "tillverkare/generalagent".
Jag har ställt samma fråga på norska www.hifisentralen.no, och fått ett svar från en vintage-entusiast som minns kassettbanden. Uppenbarligen såldes IFB även i Norge.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-06-08 20:49

Kasettbanden är nog det enda som återstår av IFBA i några större antal.Jag har också sett en liten monokasettbandspelare med det här märket.
Broddmans var knappast tillverkare,utan det köptes bara in någon produkt i tillräckligt antal,och så fick man sitt eget märke.Vi som var med på Radio Nord-tiden minns reklamen som plågade oss dagarna i ända:"Broddmans...Broddmans...Broddmans...varför säger du Broddmans tre ggr?..tre butiker, serdu.."eller något i den stilen.
Broddmans hade ett antal butiker runtom i Sverige,gissningsvis 5-10 st varav 3 alltså låg i Stockholm(Konserhuset,Storgatan,men var låg den tredje??)

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-06-08 21:03

sen minns men ju reklamkuppen i TV, en herre ropade hem hemliga lådan på den stora TV-auktionen och, när han som ropat hem lådan kom fram och utroparen frågade vad han hette blev svaret Broddman-Broddman-Broddman!
Stor skandal i sextiotalets statstelevision...
Det klickar ju nåt i mig också ang IFBA och Broddman
Har man rätt när man minns Broddman som Budgetvaianten på Radio/TV-handlare? EPA liksom.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2008-06-08 23:18

henriksch skrev:sen minns men ju reklamkuppen i TV, en herre ropade hem hemliga lådan på den stora TV-auktionen och, när han som ropat hem lådan kom fram och utroparen frågade vad han hette blev svaret Broddman-Broddman-Broddman!
Stor skandal i sextiotalets statstelevision...
Det klickar ju nåt i mig också ang IFBA och Broddman
Har man rätt när man minns Broddman som Budgetvaianten på Radio/TV-handlare? EPA liksom.

Jag kommer ihåg Broddman som en mycket prisaggresiv butik med stort och hyfsat sortiment och bästa läge (Konserthuset i Stockholm och n liten butik i Sumpan). EPA ==> Bra ==> B&W stormarknad kommer jag också ihåg som den absolut sämsta butiken för radio/tv med skräpsortiment och en usel kundpolitik.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-23 23:10

Nu har jag köpt den.
Efter ett par timmars rengöring blev den mycket fin. Inte en repa i fronten.
Inuti ser den precis ut som Radionette Soundmaster 45.
Första gången jag ser en så´n här. Visste inte ens att de fanns förrän jag såg annonsen på Tradera.
Det står "stereo tuner" på panelen, men det finns ingen stereodekoder i den. Däremot finns det en lampa bakom den gröna indikatorn.

Bild

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-24 00:20

Jo, Broddmans sålde den. Det var vanligt på den tiden att man fick köpa en separat stereodecoder.
Broddmans hade runt 20-25 butiker i Sverige och några i Danmark när dom var som störst.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-06-24 03:30

Då kan någon av dem inte ha funnits i mina trakter. Det skulle jag kommit i håg.

Harryup; har du någon aning om ålder på denna? Tidigt 70-tal? Radionette SM 45 fanns under 70-talets första hälft.

Och vad står JB för? Jag kan inte få i hop vare sig J eller B med något som har med en stereo hifi-receiver att göra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-24 07:09

rolfzetterberg skrev:Kasettbanden är nog det enda som återstår av IFBA i några större antal.Jag har också sett en liten monokasettbandspelare med det här märket.
Broddmans var knappast tillverkare,utan det köptes bara in någon produkt i tillräckligt antal,och så fick man sitt eget märke.Vi som var med på Radio Nord-tiden minns reklamen som plågade oss dagarna i ända:"Broddmans...Broddmans...Broddmans...varför säger du Broddmans tre ggr?..tre butiker, serdu.."eller något i den stilen.
Broddmans hade ett antal butiker runtom i Sverige,gissningsvis 5-10 st varav 3 alltså låg i Stockholm(Konserhuset,Storgatan,men var låg den tredje??)

En låg på marksnadsvägen i Täby, eller rättare sagt i Täby Centrum, men det kanske inte räknas som Stockholm?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-06-24 07:40

rolfzetterberg skrev:Broddmans hade ett antal butiker runtom i Sverige,gissningsvis 5-10 st varav 3 alltså låg i Stockholm(Konserhuset,Storgatan,men var låg den tredje??)

Jo, nog hör väl Täby till Stockholm, men i centrala stan vill jag minnas att det låg en butik på Hornsgatan.

Återgå till Vintage-hifi