Moderator: Redaktörer
nolimitsoya skrev:Hur kopplar du när du testar dina DAC, och vad menar du med referens?
philip skrev:nolimitsoya skrev:Hur kopplar du när du testar dina DAC, och vad menar du med referens?
när jag har testat AD/DA så har det gått att göra en F/E lyssning eftersom jag använt en av DAC:arna som referens (F) och den andra som försöksobjekt (E).
Då har jag kopplat signalen från DAC till lyssning (F) och från DAC genom AD/DA till lyssning (E).
IngOehman skrev:1. Hela poängen med att LTS gör F/E-lyssningar är ju att andra skall slippa.
2. Tror risken till och med finns att det leder till felgjorda F/E-lyssningar, från vilka det dras felaktiga slutsatser, vilket leder till ökade missförstånd och mera mytspridning (se bara alla dumheter om F/E-lyssning som spridits till och med här på faktiskt!), just på grund av att det är svårt att "lära sig" F/E-lyssning genom att prova sig fram. Det man behöver göra är att lära sig förstå det grundläggande i musikåtergivning, inklusive elektronik, och från det även inse implikationerna som pekar i F/E-lyssningens riktning. Men även det är svårt för många.
Det finns även risk för att apparater får sätta livet till i felkopplingar...
Vh, iö
philip skrev:Då har jag kopplat signalen från DAC till lyssning (F) och från DAC genom AD/DA till lyssning (E).
nolimitsoya skrev:philip skrev:Då har jag kopplat signalen från DAC till lyssning (F) och från DAC genom AD/DA till lyssning (E).
Ah, men hur vet du att det inte är A/D du hör som skillnad mellan F/E, istället för D/A som du ju ville testa?
'Referens' använt i detta sammanhang gjorde mig en smula förvirrad...
philip skrev:Hej jag har några frågor,
1, lite OT men ändå, vad har studio Blue för DA?
philip skrev:2, kan man använda en riktig högtalare för att lasta ett slutsteg? Alltså jag ska införskaffa mig konstlast men tills dess så kanske man kan göra några lyssningar på lägre nivåer med en högtalare inkopplad? Jag har ju två rum i studion och om jag lägger högtalaren nedåt mot golvet med dämp under / över och stänger dörren så borde jag få iallafall hyfsad separation. Men nu när jag skrev det så blev jag osäker, kanske ingen bra idé?
Sorry om jag är oventenskaplig i min terminologi, hoppas ni förstår vad jag menar ändå. Jag ska försöka vara lite tydligare.
Svante skrev:Dessutom brukar man spela nära full spetta i konstlasten även om man inte lyssnar så starkt sen. Testar man ett slutsteg på 1000 W så kommer alltså högtalaren att få spela med toppar på 1000 W om skivan är fullt utstyrd.
petersteindl skrev:Svante skrev:Dessutom brukar man spela nära full spetta i konstlasten även om man inte lyssnar så starkt sen. Testar man ett slutsteg på 1000 W så kommer alltså högtalaren att få spela med toppar på 1000 W om skivan är fullt utstyrd.
Är inte detta en svaghet i testproceduren? Gynnas inte starka slutsteg som kan tänkas ha övergångsdistortion? Ponera att man aldrig spelar starkare än 100 Watt och oftast, säg, max 5 Watt. De starka slutstegen, 500 W och över, som ju ofta är klass AB kopplade och där övergångsdist ökar mot lägre effektuttag, bör ju relativt sett spela bättre ju starkare man spelar förutsatt att slutsteget inte klipper. Blir inte starka slutsteg gynnade vid ett sådant testläge? I vissa slutsteg ökar disten mot högre effekt medans hos andra minskar den.
Går det inte att variera testet så att man även kan testa vid lägre inspänning in i slutstegen? Man kanske skulle tänka sig att variera inspänningen en faktor 100 mellan två tester. Jag vet inte om det skulle ge ytterligare information om slutsteget.
MvH
PS
Svante skrev:Alltså, rätta mig om jag har fel, inte brukar LTS testa på något annat än fullt utstyrd CD=fullt utstyrt slutsteg?
Svante skrev:philip skrev:Hej jag har några frågor,
Det har varit en CD-spelare som är satt på loopning de gånger jag har varit med. En Denon - nånting.philip skrev:2, kan man använda en riktig högtalare för att lasta ett slutsteg? Alltså jag ska införskaffa mig konstlast men tills dess så kanske man kan göra några lyssningar på lägre nivåer med en högtalare inkopplad? Jag har ju två rum i studion och om jag lägger högtalaren nedåt mot golvet med dämp under / över och stänger dörren så borde jag få iallafall hyfsad separation. Men nu när jag skrev det så blev jag osäker, kanske ingen bra idé?
Sorry om jag är oventenskaplig i min terminologi, hoppas ni förstår vad jag menar ändå. Jag ska försöka vara lite tydligare.
Kruxet med det är att högtalaren låter. Kan man ordna så att den står långt bort och väl avskärmat kan det vara ok, men det finns fall när det inte är bra med ens ett litet ljud från "riktig-lasten". Testar man tex en ADDA-kedja, så innehåller den en fördröjning och då kommer det att bli olika akustiska interferenser mellan F och läckljudet och E och läckljudet och då kan det bli detektion bara pga det. Det kan bli falska positiva utfall mao. Även andra, mindre fördröjningar (typ fasvridningar) kan i princip åstakomma samma sak, men i mindre grad.
Dessutom brukar man spela nära full spetta i konstlasten även om man inte lyssnar så starkt sen. Testar man ett slutsteg på 1000 W så kommer alltså högtalaren att få spela med toppar på 1000 W om skivan är fullt utstyrd.
Harryup skrev:IngOehman skrev:1. Hela poängen med att LTS gör F/E-lyssningar är ju att andra skall slippa.
2. Tror risken till och med finns att det leder till felgjorda F/E-lyssningar, från vilka det dras felaktiga slutsatser, vilket leder till ökade missförstånd och mera mytspridning (se bara alla dumheter om F/E-lyssning som spridits till och med här på faktiskt!), just på grund av att det är svårt att "lära sig" F/E-lyssning genom att prova sig fram. Det man behöver göra är att lära sig förstå det grundläggande i musikåtergivning, inklusive elektronik, och från det även inse implikationerna som pekar i F/E-lyssningens riktning. Men även det är svårt för många.
Vh, iö
1. Varför skäller ni då på att andra t.ex. tidningar inte är seriösa eftersom dom inte gör F/E-lyssningar? Det verkar ju vara så att ni inte vill att andra skall testa om jag läser meningen rätt.
Harryup skrev:2. Om resultaten och tillvägagångssätt diskuteras här så tycker jag att det är bra att andra testar också. LTS hinner ju bevisligen inte med att testa allt.
mvh/Harry
philip skrev:Skumt av LTS att använda sig av CD när man lyssnar, för den kan ju inte vara F/E lyssnad? eller tänker fel nu?
Svante skrev:philip skrev:Hej jag har några frågor,
Det har varit en CD-spelare som är satt på loopning de gånger jag har varit med. En Denon - nånting.
Svante skrev:philip skrev:2, kan man använda en riktig högtalare för att lasta ett slutsteg? Alltså jag ska införskaffa mig konstlast men tills dess så kanske man kan göra några lyssningar på lägre nivåer med en högtalare inkopplad? Jag har ju två rum i studion och om jag lägger högtalaren nedåt mot golvet med dämp under / över och stänger dörren så borde jag få iallafall hyfsad separation. Men nu när jag skrev det så blev jag osäker, kanske ingen bra idé?
Kruxet med det är att högtalaren låter. Kan man ordna så att den står långt bort och väl avskärmat kan det vara ok, men det finns fall när det inte är bra med ens ett litet ljud från "riktig-lasten". Testar man tex en ADDA-kedja, så innehåller den en fördröjning och då kommer det att bli olika akustiska interferenser mellan F och läckljudet och E och läckljudet och då kan det bli detektion bara pga det. Det kan bli falska positiva utfall mao. Även andra, mindre fördröjningar (typ fasvridningar) kan i princip åstakomma samma sak, men i mindre grad.
Dessutom brukar man spela nära full spetta i konstlasten även om man inte lyssnar så starkt sen. Testar man ett slutsteg på 1000 W så kommer alltså högtalaren att få spela med toppar på 1000 W om skivan är fullt utstyrd.
IngOehman skrev:Spelnivån varieras. Beroende på vilka egenskaper slutsteget har, har det till och med hänt att vi har använt spelnivåer genom testobjektet som legat LÅNGT under lyssningsnivån. En vanlig testnivå är den som man hamnar på om man använder högtalare med en känslighet om 100 dB @ 2,83 V, 1 meter. Det blir rätt svaga nivåer. Inte sällan är brum- och brusproblem väldigt märkbara då.
Standardproceduren brukar inkludera flera olika signalnivåer. Det borde om inte annat framgå av det som skrivits om NAD 208, vars färgning gick att detektera vid spelnivåer över 280 W. När den spelades på mera normala nivåer var det mycket svårare.
Vh, iö
så undrar jag om de olika slutstegen som testas mellan varven ges olika förutsättningar?Alltså, rätta mig om jag har fel, inte brukar LTS testa på något annat än fullt utstyrd CD=fullt utstyrt slutsteg?
Jag tror det har varit så vid de tester jag har varit med iaf.
Nu behöver ju inte CDn vara fullt utstyrd iofs.
Morello skrev:Philip, jag tror du missat det centrala i test-metoden; nämligen det faktum att man söker efter skillnader i F- respektive E-signal. Med detta som utgångspunkt inses att det näppeligen spelar någon roll huruvida signalkällan färgar eller ej. Inte heller spelar det någon roll om källan är en CD eller en rullbandspelare.
DA-omvandlaren har ibland varit en Sentec Diana.
Som försteg och omkopplare etc används en dedikerad utrustning som jag och Ingvar ritat och byggt.
philip skrev:nolimitsoya skrev:Hur kopplar du när du testar dina DAC, och vad menar du med referens?
Ja nu blir det bara bara öppen lyssning med matchade nivåer, inte F/E.
när jag har testat AD/DA så har det gått att göra en F/E lyssning eftersom jag använt en av DAC:arna som referens (F) och den andra som försöksobjekt (E).
Då har jag kopplat signalen från DAC till lyssning (F) och från DAC genom AD/DA till lyssning (E).
Morello skrev:Philip, jag tror du missat det centrala i test-metoden; nämligen det faktum att man söker efter skillnader i F- respektive E-signal. Med detta som utgångspunkt inses att det näppeligen spelar någon roll huruvida signalkällan färgar eller ej. Inte heller spelar det någon roll om källan är en CD eller en rullbandspelare.
Som försteg och omkopplare etc används en dedikerad utrustning som jag och Ingvar ritat och byggt.
philip skrev:Morello skrev:Philip, jag tror du missat det centrala i test-metoden; nämligen det faktum att man söker efter skillnader i F- respektive E-signal. Med detta som utgångspunkt inses att det näppeligen spelar någon roll huruvida signalkällan färgar eller ej. Inte heller spelar det någon roll om källan är en CD eller en rullbandspelare.
Ja, nä jag vet. Jag håller fortfarande på att lära mig tänka på ett annat sätt. Jag har (eftersom jag arbetar i studio) alltid tänkt på själva uppförandet av musiken som F.
Men, jag förstår inte ändå. Hur kan man jämföra Före signalen med Efter signalen om om man inte vet att Föresignalen är så transparant den kan bli?
Om man gör två F/E lyssningar av ett slutsteg, en med en bra DAC som är ofärgad och en med en dålig DAC som färgar. Finns det inte en möjlighet att resultaten blir annorlunda? Alltså att F/E lyssningen med bra DAC kan detektera större färgning på slutsteget eftersom det helt enkelt finns mer information i den signalen?
Svante skrev:Alltså, rätta mig om jag har fel, inte brukar LTS testa på något annat än fullt utstyrd CD=fullt utstyrt slutsteg?
Jag tror det har varit så vid de tester jag har varit med iaf.
Nu behöver ju inte CDn vara fullt utstyrd iofs.
KarlXII skrev:Låt säga att källan helt saknar återgivning i intervallet 9-13 kHz.
Det intervallet blir ju aldrig testat då och kan maskera vissa fel i testobjektet...
dimitri skrev:KarlXII skrev:Låt säga att källan helt saknar återgivning i intervallet 9-13 kHz.
Det intervallet blir ju aldrig testat då och kan maskera vissa fel i testobjektet...
Sant. För att hårdra exemplet: Låt säga att källan helt saknar återgivning i intervallet 20-20000Hz.
IngOehman skrev:Nej, det stämmer inte. Det är inte en Denon.
IngOehman skrev:Det stämmer inte heller.
Spelnivån varieras. Beroende på vilka egenskaper slutsteget har, har det till och med hänt att vi har använt spelnivåer genom testobjektet som legat LÅNGT under lyssningsnivån. En vanlig testnivå är den som man hamnar på om man använder högtalare med en känslighet om 100 dB @ 2,83 V, 1 meter. Det blir rätt svaga nivåer. Inte sällan är brum- och brusproblem väldigt märkbara då.
Standardproceduren brukar inkludera flera olika signalnivåer. Det borde om inte annat framgå av det som skrivits om NAD 208, vars färgning gick att detektera vid spelnivåer över 280 W. När den spelades på mera normala nivåer var det mycket svårare.
Vh, iö
IngOehman skrev:Harryup skrev:IngOehman skrev:1. Hela poängen med att LTS gör F/E-lyssningar är ju att andra skall slippa.
Vh, iö
1. Varför skäller ni då på att andra t.ex. tidningar inte är seriösa eftersom dom inte gör F/E-lyssningar? Det verkar ju vara så att ni inte vill att andra skall testa om jag läser meningen rätt.
Vilka är "ni"? Var någonstans har något skällt?Harryup skrev:2. Om resultaten och tillvägagångssätt diskuteras här så tycker jag att det är bra att andra testar också. LTS hinner ju bevisligen inte med att testa allt.
mvh/Harry
Vem har anmält en motstridig uppfattning? Diskussioner är alltid bra om de är seriösa, det vill säga leder framåt.
Vh, iö
petersteindl skrev:Skulle man kunna tänka sig att man definierar upp testförloppet så att ett stringent testförfarande kunde upprepas även om testförfarandet görs av andra och vid olika tillfällen. Jag bara undrar.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], idea och 18 gäster