Philip TESTAR F/E

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-08 18:23

Idag har jag testat min apogee med RME som referens DAC, RME:n lämande tydliga spår efter sig igår som AD/DA så min förhoppning var att Apogeen skulle ge bättre resultat, men icke.

Apogeen gav kanske tillochmed, fast jag VET inte, lite större utslag i lyssningen, det var iförsig svårt på programmaterial men med brus var det enkelt.

Nu har jag bara en DAC kvar, nämligen DACen som sitter i försteget. den ska få vara referens när jag gör om lyssningarna på RME:n och Apogeen.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-06-08 18:34

Hur kopplar du när du testar dina DAC, och vad menar du med referens? :)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-08 19:24

nolimitsoya skrev:Hur kopplar du när du testar dina DAC, och vad menar du med referens? :)

Ja nu blir det bara bara öppen lyssning med matchade nivåer, inte F/E.

när jag har testat AD/DA så har det gått att göra en F/E lyssning eftersom jag använt en av DAC:arna som referens (F) och den andra som försöksobjekt (E).

Då har jag kopplat signalen från DAC till lyssning (F) och från DAC genom AD/DA till lyssning (E).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-08 20:46

philip skrev:
nolimitsoya skrev:Hur kopplar du när du testar dina DAC, och vad menar du med referens? :)

när jag har testat AD/DA så har det gått att göra en F/E lyssning eftersom jag använt en av DAC:arna som referens (F) och den andra som försöksobjekt (E).

Då har jag kopplat signalen från DAC till lyssning (F) och från DAC genom AD/DA till lyssning (E).

Jag får det till att detta skulle ha kunnat vara en korrekt F/E-lyssning, vad avser inkopplingen.

Men säker är jag inte. Kan du rita upp ett schema med alltihop, inkl nivåmatchningsutrustning och F/E-omkopplaren??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Philip F/E TESTAR

Inläggav Harryup » 2008-06-09 01:22

IngOehman skrev:1. Hela poängen med att LTS gör F/E-lyssningar är ju att andra skall slippa. ;)

2. Tror risken till och med finns att det leder till felgjorda F/E-lyssningar, från vilka det dras felaktiga slutsatser, vilket leder till ökade missförstånd och mera mytspridning (se bara alla dumheter om F/E-lyssning som spridits till och med här på faktiskt!), just på grund av att det är svårt att "lära sig" F/E-lyssning genom att prova sig fram. Det man behöver göra är att lära sig förstå det grundläggande i musikåtergivning, inklusive elektronik, och från det även inse implikationerna som pekar i F/E-lyssningens riktning. Men även det är svårt för många.

Det finns även risk för att apparater får sätta livet till i felkopplingar...

Vh, iö

1. Varför skäller ni då på att andra t.ex. tidningar inte är seriösa eftersom dom inte gör F/E-lyssningar? Det verkar ju vara så att ni inte vill att andra skall testa om jag läser meningen rätt.

2. Om resultaten och tillvägagångssätt diskuteras här så tycker jag att det är bra att andra testar också. LTS hinner ju bevisligen inte med att testa allt.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-06-09 02:16

philip skrev:Då har jag kopplat signalen från DAC till lyssning (F) och från DAC genom AD/DA till lyssning (E).

Ah, men hur vet du att det inte är A/D du hör som skillnad mellan F/E, istället för D/A som du ju ville testa?
'Referens' använt i detta sammanhang gjorde mig en smula förvirrad...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-09 08:04

nolimitsoya skrev:
philip skrev:Då har jag kopplat signalen från DAC till lyssning (F) och från DAC genom AD/DA till lyssning (E).

Ah, men hur vet du att det inte är A/D du hör som skillnad mellan F/E, istället för D/A som du ju ville testa?
'Referens' använt i detta sammanhang gjorde mig en smula förvirrad...

Det kan han inte veta: Han kan bara testa kombinationen AD+DA på detta sätt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-09 08:09

philip skrev:Hej jag har några frågor,

1, lite OT men ändå, vad har studio Blue för DA?

Det har varit en CD-spelare som är satt på loopning de gånger jag har varit med. En Denon - nånting.

philip skrev:2, kan man använda en riktig högtalare för att lasta ett slutsteg? Alltså jag ska införskaffa mig konstlast men tills dess så kanske man kan göra några lyssningar på lägre nivåer med en högtalare inkopplad? Jag har ju två rum i studion och om jag lägger högtalaren nedåt mot golvet med dämp under / över och stänger dörren så borde jag få iallafall hyfsad separation. Men nu när jag skrev det så blev jag osäker, kanske ingen bra idé?

Sorry om jag är oventenskaplig i min terminologi, hoppas ni förstår vad jag menar ändå. Jag ska försöka vara lite tydligare.

Kruxet med det är att högtalaren låter. Kan man ordna så att den står långt bort och väl avskärmat kan det vara ok, men det finns fall när det inte är bra med ens ett litet ljud från "riktig-lasten". Testar man tex en ADDA-kedja, så innehåller den en fördröjning och då kommer det att bli olika akustiska interferenser mellan F och läckljudet och E och läckljudet och då kan det bli detektion bara pga det. Det kan bli falska positiva utfall mao. Även andra, mindre fördröjningar (typ fasvridningar) kan i princip åstakomma samma sak, men i mindre grad.

Dessutom brukar man spela nära full spetta i konstlasten även om man inte lyssnar så starkt sen. Testar man ett slutsteg på 1000 W så kommer alltså högtalaren att få spela med toppar på 1000 W om skivan är fullt utstyrd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-09 10:59

Svante skrev:Dessutom brukar man spela nära full spetta i konstlasten även om man inte lyssnar så starkt sen. Testar man ett slutsteg på 1000 W så kommer alltså högtalaren att få spela med toppar på 1000 W om skivan är fullt utstyrd.

Är inte detta en svaghet i testproceduren? Gynnas inte starka slutsteg som kan tänkas ha övergångsdistortion? Ponera att man aldrig spelar starkare än 100 Watt och oftast, säg, max 5 Watt. De starka slutstegen, 500 W och över, som ju ofta är klass AB kopplade och där övergångsdist ökar mot lägre effektuttag, bör ju relativt sett spela bättre ju starkare man spelar förutsatt att slutsteget inte klipper. Blir inte starka slutsteg gynnade vid ett sådant testläge? I vissa slutsteg ökar disten mot högre effekt medans hos andra minskar den.

Går det inte att variera testet så att man även kan testa vid lägre inspänning in i slutstegen? Man kanske skulle tänka sig att variera inspänningen en faktor 100 mellan två tester. Jag vet inte om det skulle ge ytterligare information om slutsteget.

MvH
PS

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-09 11:27

petersteindl skrev:
Svante skrev:Dessutom brukar man spela nära full spetta i konstlasten även om man inte lyssnar så starkt sen. Testar man ett slutsteg på 1000 W så kommer alltså högtalaren att få spela med toppar på 1000 W om skivan är fullt utstyrd.

Är inte detta en svaghet i testproceduren? Gynnas inte starka slutsteg som kan tänkas ha övergångsdistortion? Ponera att man aldrig spelar starkare än 100 Watt och oftast, säg, max 5 Watt. De starka slutstegen, 500 W och över, som ju ofta är klass AB kopplade och där övergångsdist ökar mot lägre effektuttag, bör ju relativt sett spela bättre ju starkare man spelar förutsatt att slutsteget inte klipper. Blir inte starka slutsteg gynnade vid ett sådant testläge? I vissa slutsteg ökar disten mot högre effekt medans hos andra minskar den.

Går det inte att variera testet så att man även kan testa vid lägre inspänning in i slutstegen? Man kanske skulle tänka sig att variera inspänningen en faktor 100 mellan två tester. Jag vet inte om det skulle ge ytterligare information om slutsteget.

MvH
PS

Jo det gör man, alltså spelar på lägre nivåer, men man spelar också nära fullskiten krök, och i den deltesten blir högtalare som testobjektslast ett problem.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-09 11:29

Pecis - det är jätteviktigt att testa slutsteg vid olika nivåer oaktat om man mäter eller gör ett FE-test.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-09 13:10

Alltså, rätta mig om jag har fel, inte brukar LTS testa på något annat än fullt utstyrd CD=fullt utstyrt slutsteg?

Jag tror det har varit så vid de tester jag har varit med iaf.

Nu behöver ju inte CDn vara fullt utstyrd iofs.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-06-09 13:13

Svante skrev:Alltså, rätta mig om jag har fel, inte brukar LTS testa på något annat än fullt utstyrd CD=fullt utstyrt slutsteg?

Jösses! 8O
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-09 13:29

Svante skrev:

Det har varit en CD-spelare som är satt på loopning de gånger jag har varit med. En Denon - nånting.

philip skrev:2, kan man använda en riktig högtalare för att lasta ett slutsteg? Alltså jag ska införskaffa mig konstlast men tills dess så kanske man kan göra några lyssningar på lägre nivåer med en högtalare inkopplad? Jag har ju två rum i studion och om jag lägger högtalaren nedåt mot golvet med dämp under / över och stänger dörren så borde jag få iallafall hyfsad separation. Men nu när jag skrev det så blev jag osäker, kanske ingen bra idé?

Sorry om jag är oventenskaplig i min terminologi, hoppas ni förstår vad jag menar ändå. Jag ska försöka vara lite tydligare.

Kruxet med det är att högtalaren låter. Kan man ordna så att den står långt bort och väl avskärmat kan det vara ok, men det finns fall när det inte är bra med ens ett litet ljud från "riktig-lasten". Testar man tex en ADDA-kedja, så innehåller den en fördröjning och då kommer det att bli olika akustiska interferenser mellan F och läckljudet och E och läckljudet och då kan det bli detektion bara pga det. Det kan bli falska positiva utfall mao. Även andra, mindre fördröjningar (typ fasvridningar) kan i princip åstakomma samma sak, men i mindre grad.

Dessutom brukar man spela nära full spetta i konstlasten även om man inte lyssnar så starkt sen. Testar man ett slutsteg på 1000 W så kommer alltså högtalaren att få spela med toppar på 1000 W om skivan är fullt utstyrd.

Ja jag ska nog strunta i att försöka lasta med högtalare, är det någon som har byggt konstlast och vill hjälpa mig med det så vänligen PM:a.

Skumt av LTS att använda sig av CD när man lyssnar, för den kan ju inte vara F/E lyssnad? eller tänker fel nu?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-09 13:34

Philip, jag tror du missat det centrala i test-metoden; nämligen det faktum att man söker efter skillnader i F- respektive E-signal. Med detta som utgångspunkt inses att det näppeligen spelar någon roll huruvida signalkällan färgar eller ej. Inte heller spelar det någon roll om källan är en CD eller en rullbandspelare.

DA-omvandlaren har ibland varit en Sentec Diana.

Som försteg och omkopplare etc används en dedikerad utrustning som jag och Ingvar ritat och byggt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-09 13:37

Harryup skrev:
IngOehman skrev:1. Hela poängen med att LTS gör F/E-lyssningar är ju att andra skall slippa. ;)

2. Tror risken till och med finns att det leder till felgjorda F/E-lyssningar, från vilka det dras felaktiga slutsatser, vilket leder till ökade missförstånd och mera mytspridning (se bara alla dumheter om F/E-lyssning som spridits till och med här på faktiskt!), just på grund av att det är svårt att "lära sig" F/E-lyssning genom att prova sig fram. Det man behöver göra är att lära sig förstå det grundläggande i musikåtergivning, inklusive elektronik, och från det även inse implikationerna som pekar i F/E-lyssningens riktning. Men även det är svårt för många.

Vh, iö

1. Varför skäller ni då på att andra t.ex. tidningar inte är seriösa eftersom dom inte gör F/E-lyssningar? Det verkar ju vara så att ni inte vill att andra skall testa om jag läser meningen rätt.

Vilka är "ni"? Var någonstans har något skällt?

Harryup skrev:2. Om resultaten och tillvägagångssätt diskuteras här så tycker jag att det är bra att andra testar också. LTS hinner ju bevisligen inte med att testa allt.

mvh/Harry

Vem har anmält en motstridig uppfattning? Diskussioner är alltid bra om de är seriösa, det vill säga leder framåt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-09 13:40

philip skrev:Skumt av LTS att använda sig av CD när man lyssnar, för den kan ju inte vara F/E lyssnad? eller tänker fel nu?

philip, har du läst den här artikeln? Kolla in den sista figuren med schemat för uppkopplingen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-09 13:44

Svante skrev:

Nej, det stämmer inte. Det är inte en Denon.

Svante skrev:

Det stämmer inte heller.

Spelnivån varieras. Beroende på vilka egenskaper slutsteget har, har det till och med hänt att vi har använt spelnivåer genom testobjektet som legat LÅNGT under lyssningsnivån. En vanlig testnivå är den som man hamnar på om man använder högtalare med en känslighet om 100 dB @ 2,83 V, 1 meter. Det blir rätt svaga nivåer. Inte sällan är brum- och brusproblem väldigt märkbara då.

Standardproceduren brukar inkludera flera olika signalnivåer. Det borde om inte annat framgå av det som skrivits om NAD 208, vars färgning gick att detektera vid spelnivåer över 280 W. När den spelades på mera normala nivåer var det mycket svårare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-09 14:04

IngOehman skrev:Spelnivån varieras. Beroende på vilka egenskaper slutsteget har, har det till och med hänt att vi har använt spelnivåer genom testobjektet som legat LÅNGT under lyssningsnivån. En vanlig testnivå är den som man hamnar på om man använder högtalare med en känslighet om 100 dB @ 2,83 V, 1 meter. Det blir rätt svaga nivåer. Inte sällan är brum- och brusproblem väldigt märkbara då.

Standardproceduren brukar inkludera flera olika signalnivåer. Det borde om inte annat framgå av det som skrivits om NAD 208, vars färgning gick att detektera vid spelnivåer över 280 W. När den spelades på mera normala nivåer var det mycket svårare.

Vh, iö

Ok, det är ett svar på min lilla undran.
Men om detta som Svante skriver stämmer,
Alltså, rätta mig om jag har fel, inte brukar LTS testa på något annat än fullt utstyrd CD=fullt utstyrt slutsteg?

så undrar jag om de olika slutstegen som testas mellan varven ges olika förutsättningar?
Skulle man kunna tänka sig att man definierar upp testförloppet så att ett stringent testförfarande kunde upprepas även om testförfarandet görs av andra och vid olika tillfällen. Jag bara undrar.

Väl Mött
PS

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-09 14:06

Morello skrev:Philip, jag tror du missat det centrala i test-metoden; nämligen det faktum att man söker efter skillnader i F- respektive E-signal. Med detta som utgångspunkt inses att det näppeligen spelar någon roll huruvida signalkällan färgar eller ej. Inte heller spelar det någon roll om källan är en CD eller en rullbandspelare.

Som försteg och omkopplare etc används en dedikerad utrustning som jag och Ingvar ritat och byggt.

Ja, nä jag vet. Jag håller fortfarande på att lära mig tänka på ett annat sätt. Jag har (eftersom jag arbetar i studio) alltid tänkt på själva uppförandet av musiken som F.

Men, jag förstår inte ändå. Hur kan man jämföra Före signalen med Efter signalen om om man inte vet att Föresignalen är så transparant den kan bli?

Om man gör två F/E lyssningar av ett slutsteg, en med en bra DAC som är ofärgad och en med en dålig DAC som färgar. Finns det inte en möjlighet att resultaten blir annorlunda? Alltså att F/E lyssningen med bra DAC kan detektera större färgning på slutsteget eftersom det helt enkelt finns mer information i den signalen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-09 14:16

philip skrev:

Ja nu blir det bara bara öppen lyssning med matchade nivåer, inte F/E.

Om jag förstår dig rätt så låter det där som en riktig F/E-lyssning, men - det finns inget skäl att kalla den där DACen för en "referens-DAC".

Den har ju ingen upphöjd roll över några andra delear i kedjan, t ex inspelningens sångares tandställning eller de mikrofoner som användts vid inspelningen, eller axelvaddarna i din kavaj, eller din volymkontroll. De finns allihopa med i kedjan, och de är allihopa statiska komponenter (samma och likadana, hela tiden), till skillnad från testobjektet som ibland finns där och ibland inte gör det.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag såg just att Morello är inne på samma sak. Här på faktiskt gäller det att vara snabb! ;) Jag var för långsam.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-09 14:53

Morello skrev:Philip, jag tror du missat det centrala i test-metoden; nämligen det faktum att man söker efter skillnader i F- respektive E-signal. Med detta som utgångspunkt inses att det näppeligen spelar någon roll huruvida signalkällan färgar eller ej. Inte heller spelar det någon roll om källan är en CD eller en rullbandspelare.

Visst är det så, men nog spelar det roll om signalkällan färgar?
Ett överdrivet extremfall - bara för sakens skull:
Låt säga att källan helt saknar återgivning i intervallet 9-13 kHz.
Det intervallet blir ju aldrig testat då och kan maskera vissa fel i testobjektet...
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-09 15:30

philip skrev:

Ja, nä jag vet. Jag håller fortfarande på att lära mig tänka på ett annat sätt. Jag har (eftersom jag arbetar i studio) alltid tänkt på själva uppförandet av musiken som F.

Men, jag förstår inte ändå. Hur kan man jämföra Före signalen med Efter signalen om om man inte vet att Föresignalen är så transparant den kan bli?

Om man gör två F/E lyssningar av ett slutsteg, en med en bra DAC som är ofärgad och en med en dålig DAC som färgar. Finns det inte en möjlighet att resultaten blir annorlunda? Alltså att F/E lyssningen med bra DAC kan detektera större färgning på slutsteget eftersom det helt enkelt finns mer information i den signalen?

Betrakta F-signalen som "originalet". Huruvida den låter si eller så för att å ena sidan producenten hade en färganade rörmik, använt EQ etc. och å andra sidan DAC:en tillför samma färg som miken och EQ'n är irrelevant. Det relevanta är huruvida F skiljer sig från E.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-09 15:31

Svante skrev:Alltså, rätta mig om jag har fel, inte brukar LTS testa på något annat än fullt utstyrd CD=fullt utstyrt slutsteg?

Jag hoppas att det inte bedrivits testverksamhet av den typen.
-Innehar F-skattsedel-

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-06-09 15:38

KarlXII skrev:Låt säga att källan helt saknar återgivning i intervallet 9-13 kHz.
Det intervallet blir ju aldrig testat då och kan maskera vissa fel i testobjektet...

Sant. För att hårdra exemplet: Låt säga att källan helt saknar återgivning i intervallet 20-20000Hz.

Så visst ställs det vissa kvalitetskrav på apparaterna i setupen. Så vitt jag kan minnas så har ingen förnekat detta.

Jag antar att just detta argument från Karl har bäring på tidigare förekommande påståenden att f/e lysning inte är särdeles beroende av övriga komponenter, dvs att det går att utföra f/e lyssning med SIBA stereo som grund. Argumenten för detta kan vara olika:
--- det är bättre att utföra f/e lyssning av en apparat, t.ex ett slutsteg, med SIBA stapel som övriga länkar än att ENBART förlita sig på öppen lyssning. Man får så att säga tilläggsinformation för sitt ev beslut.
--- (Nu spekulerar jag vilt) Det kan tänkas vara bättre att använda sig av en SIBA stapel som övriga komponenter vid test av ett slutsteg än att ha state of the art (SOA) hela vägen. Varför? kanske man kan fråga sig. Jo, SIBA setupen kan inte påvisa lika små fel som SOA. Jag skulle tänka mig att det kan vara en fördel, så att jag i mitt beslut om vad jag skall köpa inte distraheras av information som är utan betydelse för mig*. Det är ungefär så att jag idag inte ser ngn mening att köpa Brystonsteget när jag kan köpa 208-an aller 1090-an för bråkdel av priset. Det gäller alltså mig som inte kräver 300%-ig tillförlitlighet och precision till 7-e positionen efter kommat. Men jag antar att det finns andra som vill ha sådana extrema apparater.
--- Nu är det också så att frågeställningen är lite irrelevant i och med att vid LTS f/e lysning används "tillräckligt bra" källa.

*Vid diagnostiken av de sk lakunära hjärninfarkterna kan det vara en fördel att använda den gamla CT metoden i stället för den mkt modernare MRI metoden med mkt högre upplösning. Det är nämligen så att de fynd som ses på CT också har relevans för klinisk praxis medans fynden påvisade med MRI kan i mkt hög grad sakna det.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-09 15:53

dimitri skrev:
KarlXII skrev:Låt säga att källan helt saknar återgivning i intervallet 9-13 kHz.

Sant. För att hårdra exemplet: Låt säga att källan helt saknar återgivning i intervallet 20-20000Hz.

Precis! För att hårdra exemplet: Låt oss säga att källan helt saknar återgivning i intervallet 1 - 100 000 Hz. Det fattar ju vem som helst att då maskeras nära nog alla hörbara fel i testobjektet! Så nog skall man ställa relevanta krav på källan, alltid.

Om man tänker efter så kan ju lika gärna en "färgad" signal underlätta F/E-detektionen: dist i källan skulle kunna göra dist i testobjektet lättare att detektera; avrullning i basen gör antagligen att ett problematiskt mellanregister detekteras lättare - etc, etc.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-09 15:54

En annan sak jag kan tänka mig är ...låt oss kalla det distorsion. Om en apparat förvränger signalen för att den är för svår att återge, kan ju resultatet bli en enklare signal för testobjektet att återge. Den svåra signalen som matades in i den första kommer alltså aldrig att testas. Eller?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-09 16:16

IngOehman skrev:Nej, det stämmer inte. Det är inte en Denon.

Ok, det står att det är en Denon i den senaste (ännu opublicerade) artikeln...

IngOehman skrev:Det stämmer inte heller.

Spelnivån varieras. Beroende på vilka egenskaper slutsteget har, har det till och med hänt att vi har använt spelnivåer genom testobjektet som legat LÅNGT under lyssningsnivån. En vanlig testnivå är den som man hamnar på om man använder högtalare med en känslighet om 100 dB @ 2,83 V, 1 meter. Det blir rätt svaga nivåer. Inte sällan är brum- och brusproblem väldigt märkbara då.

Vh, iö

Ok, då har det väl bara varit så de gånger jag har varit med då. Det har iofs inte behövts mer, eftersom alla har kunnat detekteras. Det är ju först när man inte hittar något fel som det är riktigt intressant att prova på alla ledder och bredder.

Men ursprungsfrågan motiverar ändå mitt svar; i en del av testerna körs konstlasten med full spetta. Det torde räcka för att motivera att man ska ha en konstlast i stället för en högtalare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-09 16:36

IngOehman skrev:
Harryup skrev:

Vh, iö

Vilka är "ni"? Var någonstans har något skällt?

Harryup skrev:2. Om resultaten och tillvägagångssätt diskuteras här så tycker jag att det är bra att andra testar också. LTS hinner ju bevisligen inte med att testa allt.

mvh/Harry

Vem har anmält en motstridig uppfattning? Diskussioner är alltid bra om de är seriösa, det vill säga leder framåt.

Vh, iö

1. Vi kan ta Subjektivisten som exempel på en person som tycker att HiFi-pressen bara skriver dravel eftersom dom inte F/E-lyssnar.
Och han är inte ensam om det. Många faktisktbesökare har ju berättat om att dom slutat läsa HiFi-tidningar.
Tycker du att det är bättre att HiFi-Musik fortsätter skriva som dom gör eller vore det bättre om dom kunde göra en F/E-lyssning på rätt sätt?

2. Jag tycker att ett inlägg som pratar om att man måste förstå, det finns en massa risker, Och som slutkläm har orden " Men även det är svårt för många. " Inte andas optimism däremot om man då kanske använt ord som "att med mera utbildning så kan flera testa på ett korrekt sett." Så skulle det kännas som man vill utöka testerna.
Eller vad tycker du?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-06-09 16:44

petersteindl skrev:Skulle man kunna tänka sig att man definierar upp testförloppet så att ett stringent testförfarande kunde upprepas även om testförfarandet görs av andra och vid olika tillfällen. Jag bara undrar.

Då skulle det behöva existera en regelrätt metodbeskrivning att följa.
Men en sådan skulle enligt tidigare utsago ta flera hyllmeter i anspråk och saknar därför existensberättigande.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi