Moderator: Redaktörer
Morgan skrev:Om jag skulle ha min drömanläggning stående i hemmet (i32s, Prof. Y-6, 3xRotel 1090, etc) så skulle jag med största säkerhet ha lite högre svansföring och mer identifiera mig med min stereoanläggning.
skrutten skrev:Mina apparater identifierar sig med mig, inte tvärtom. Musiken tja den bara finns tack och lov, inget att identifiera sig med sas.
Morgan skrev:Du har faktiskt lyckats formulera dig så att det finns ett område som inte täcks in av svarsalternativen, Ingvar:
Mellan "signifikant del" och "är inte en del av" finns utrymme att klämma in "en mycket liten del, men knappast signifikant"Det är väl där jag hamnar nu för tiden...
Jag svarade dock alternativ 3: "Jag identifierar mig inte alls med varken mina apparater eller den musik jag lyssnar på. De är inte en del av vem jag är."
Men det där beror mycket på att jag just för tillfället helt saknar stereopryttlar i hemmet. Jag sålde av junket för ett par år sedan, och det har inte varit aktuellt att skaffa nya...
Morgan skrev:...Min musik har jag gradvis slutat identifiera mig med allt eftersom samlingen har blivit bredare och bredare. Den saknar nästan helt röd tråd - jag spisar nästan vad som helst, så länge det inte är mixat för "tätt".
phloam skrev:Skulle man inte kunna säga att "så fort du lyssnar på ett musikstycke så blir det en del av dig"?![]()
![]()
Sen undrar jag om det finns någon, eller hur många, som inte "har varit nåt" (i.e. hårdrockare, syntare, dansbandsnisse, jazzgosse etc etc ) under någon del av sitt liv?
IÖ skrev:Själv lyssnar jag nästan aldrig på rock (i bemärkelsen hårdrock) på fonogram. Däremot ofta på rock i den amerikanska bemärkelsen, alltså progressiv pop.
IngOehman skrev:Jag har nog aldrig varit något av de där du tar upp, men jag håller med
i övrigt.
Är väldigt förvånad över att inte alla upplever verkligheten så. Mest av
allt är jag dock förvånad över att det är så fjärran från vissas verklighet,
att både musiken och apparaterna tangerar att vara en nolltedel av
deras liv. Och att det lett till att det till och med blivit svårt för många
att känna efter och komma med ett svar på vilken som är den större
delen av deras liv - musiken de lyssnar på, eller apparaterna de har
där hemma.
Men, jag inser såklart att det ju bara visar hur pass snurrig bild av vad
som betyder något för människor, som jag har.
Vh, iö
mapem skrev:
Det skulle vara intressant att reda ut begreppen nån gång. Rock - indie - pop - hårdrock ; vad står orden för egentligen. Men inte här kanske.
Morello skrev:mapem skrev:
Det skulle vara intressant att reda ut begreppen nån gång. Rock - indie - pop - hårdrock ; vad står orden för egentligen. Men inte här kanske.
Förstår inte riktigt vitsen med alla genres. Nirvana är populärmusik.![]()
Gillar du Soundgarden också? Jämfört med Nirvana kan killarna lira.
IngOehman skrev:Om så är fallet återstår ett stort frågetecken för mig: Vad är det då som genererar deras lust att uppehålla sig här på faktiskt.se? Om man inte känner den passionen för musik och hur man når fram till den - varför är det då kul att skriva här?
BB skrev:Han behövde inte någon högpresterande avkodare alls egentligen, snarast bara en katalysator som satte igång musiken inom honom!
mapem skrev:
Det hade alltså mer med klasstillhörighet än musiksmak att göra.