Mozdzer Danielsson (Jazz ungefär)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Mozdzer Danielsson (Jazz ungefär)

Inläggav ollenorell » 2008-06-12 10:23

Jag senaste tiden lyssnat en del på en platta av bandet "Mozdzer Danielsson"

Bandet består Lars Danielsson på bas och cello, Zohar Fresco på slagverk, och Leszek Mozdzer på piano.

Skivan heter "Between us and the Light"

Bild
Jag gillar den plattan, den är mysig!
Stilen är väl, jazz, men den har starka influenser av annan musik. Jag gissar att det är musik ifrån Frescos och Mozdzer:s hemländer...

De har ingen hemsida, har inte gett ut speciellt mycket, och det de har gett ut verkar bara ha släppts på vinyl i polen :?
Jag hittade lite lite info här här och här

Ni kanske undrar hur jag hittade plattan? *host*fildelning*host* :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-06-12 13:01

Jag gillar ju jazztrios, så detta kanske är något för mig. Snygg framsida var det också.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-06-12 22:21

ollebolle skrev:
De har ingen hemsida, har inte gett ut speciellt mycket, och det de har gett ut verkar bara ha släppts på vinyl i polen Confused

Jag råkar faktiskt.se ha flera skivor av dem. Jag har den skivan du nämnt på cd. Samt att jag har en skiva som heter "The Time". På denna skiva gör de bl.a. en tolkning av Nirvanas "Smells like teen spirit" vilket jag tycker de gör utsökt. Jag gillar nog denna skiva mer än " Between us and the light".

Har även en live skiva med dem som släpptes 2007. Denna är en dubbel cd. Dessa skivor är alltså cd och inte vinyl.
Skivorna är importerade från Polen, finns tydligen inte att få tag på i Sverige mig veterligt. Tror jag kan få tag på fler om så skulle vara. :)

Detta är ju inte jazz ur vanlig synvinkel typ: autumn leaves, round midnight. o.s.v. Lite mer experimentellt. Men oerhört vackert, och rätt hyffsad inspelning dessutom. De verkar ha rätt duktiga ljudkillar i Polen, verkar det som.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-12 22:33

Ja, visst är det vackert! Bra att de har släppt på cd med!! Måste kolla upp de andra skivorna :P

ps. Visst, det är inte direkt Count Basie, men Jazz tyckte jag var den närmaste genren jag kände till.
Gillar inte direkt att dela in musik i fack, men exprimentiell jazz är nära till hands...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-06-12 23:33

Grymt omslag. Lät trevligt gjorde de också.

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2009-07-16 10:09

Har lyssnat en del på "Between us and the light" och jag tycker den skivan är ruskigt bra. Tyvärr har jag också en nedladdad version. Men jag vill nu köpa "Between us and the light"" The Time" och Liveskivan. Dock verkar det stört omöjligt att köpa skivorna på nätet. Är det någon som hittat dessa skivor?
Gruppen har f.ö en rätt trevlig hemsida http://www.outsidemusic.net/
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Återgå till Skivrekommendationer