Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:alltså detta har ältast mer än en gång på forumet.. och visst vill du krångla till saker så visst..
MEN det enklaste du gör är att bygga lådan och sedan limma på bitar på insidan.
Det är absolut enklast och ger samma resultat som mer komplicerade idéer.
Men vill man arbeta mer än vad man behöver så kan man ju ta och limma allt flytande.
Kraniet skrev:det är inte speciellt komplicerat alls.. millimeterpassning? hur? det är bara att smeta på lim och trycka dit skivorna.. hur enkelt som helst..
Jaghar provat ditt förslag också men i efterhand så ångrar jag att jag inte gjorde som jag tänkt..
en stor vinst med att göra som jag säger är att lådan kommer vara stabil på utsidan. Annars kommer limmet att ge vika lite och lådväggarna rör sig etc..
Men som sagt vill man krångla till det så..![]()
Finns ju förövrigt en jättebrqa tråd om detta här i arkivet.. Isidor förklarar där rätt uttömmande hur det fungerar..
en till grej som kan vara värd att notera är att effekterna av dämplimning inte är speciellt betydelsefulla. Lådor ger inte ifrån sig så mycket ljud nämnligen..
Kraniet skrev:ja jag tycker också det verkar konstigt att det skulle vara nåt stående våg fenomen.. antog att du hade rätt mycket dämpull i..
Men enda gången jag hört nåt dyligt var en fanérad låda där tydligen faneret släppt..
det är förstås inga kablar eller nåt som vibrerar? synd man inte kunde höra det själv.
fräck design det där förresten rätt annorlunda.. är det en bandpasslåda den nedre?
Thomas_A skrev:Jag kan ju tillägga att mina basunderdelar, 19 mm MDF, inte vibrerar alls. Alltså är det kritiska som jag ser det, lådor där frekvenser runt 400-600 Hz arbetar. Stagning är ju ett sätt att minska problemet, dämpning med dubbla väggar/dämplim är en annan. Jag känner dock att hela lådan vibrerar runt 500 Hz, vilket skulle innebära att man måste göra någon slags Matrix-stagning för att det ska bli bäst. Därav ska jag prova dämplim.
T
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster