Moderator: Redaktörer
dinox skrev:Jag tycker personligen att ljudet blir dubbelt så högt om man dubblar antalet högtalare. Alltså 6dB = dubblering
paa skrev:Även jag tyckte att 6 dB låter mest som en fördubbling. Det är ju en ton, och om man akustiskt lägger till en likadan signal parallellt så blir det väl 6 dB ökning vid korrelerat ljud?
Svante skrev:
Mja, fast å andra sidan kunde man ju tycka att det vore logiskt att två tvärflöjter låter dubbelt så starkt som en. Och det är 3 dB det.
...
paa skrev:Svante skrev:
Mja, fast å andra sidan kunde man ju tycka att det vore logiskt att två tvärflöjter låter dubbelt så starkt som en. Och det är 3 dB det.
...
Jo men det kanske dom gör också, eftersom dom inte är korrelerade.
celef skrev:jag tycker resultatet på omröstningen är lite märklig och förvånande att folk upplever att ~6db är dubbelt så högt då det inte alls låter så
guldfisk skrev:Påståendet är empiriskt grundat.
celef skrev:jag tror att värdena stämmer då detta verkar vara ett utforskat ämne
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:
...
Jo men det kanske dom gör också, eftersom dom inte är korrelerade.
Ehh, ja det var just det jag menade.
Alltså, det vore logiskt om man upplevde 6 dB som en fördubbling.
Det vore också logiskt om man upplevde 3 dB som en fördubbling.
Svante skrev:Och tar man med stereobreddning vore det kanske logiskt om man upplevde 8 dB ökning av en monofonisk signal som en fördubbling.
Svante skrev:Ställer man två källor bredvid varandra så får man ju utöver nivåändringen även en "stereobreddning".
Svante skrev:Denna breddning uteblir om man bara gör en nivåhöjning, och kanske behöver man fläska på mer för att kompensera för det med den monofoniska signalen?
Är det inte det Svante försöker göra med omröstningstråden?IngOehman skrev:Tror därför att det är förnuftigare att börja med att försöka inducera fram ett faktiskt svar först - innan man försöker förklara vad det beror på att det är på det vis det är.
paa skrev:Är det inte det Svante försöker göra med omröstningstråden?IngOehman skrev:Tror därför att det är förnuftigare att börja med att försöka inducera fram ett faktiskt svar först - innan man försöker förklara vad det beror på att det är på det vis det är.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=552155
IngOehman skrev:Så - när försvinner dumheterna ur läroböckerna?
IngOehman skrev:Det stämmer.
Jag tror att man skall betrakta S. Smith Stevens förslag från 1936 som en hypotes bara (jag har inte sett något forskningsunderlag från honom, bara att han föreslog att en faktor 3,16 (pa) skalll påstås upplevas som en faktor 2), något som med önskvärd tydlighet har falsifierats genom åren.
IngOehman skrev:Finns det i ELAK?!![]()
När man ritar hörstyrkan på logaritmisk skala blir sambandet nära linjärt när hörnivån ligger över 40 Phon. Detta bekräftar potensregeln för subjektiva intryck. Linjens lutning är skild från ett, och ur lutningen finner vi den viktiga minnesregeln, att
Ett ljud låter dubbelt så starkt om hörnivån ökar 9 Phon.
För en stor del av hörområdet gäller dessutom att 9 Phon motsvarar 9 dB. Kom dock ihåg att detta inte gäller basområdet vid måttliga nivåer.
Förstärkarentusiasten kan nu erinra sig att 9 dB är 8 gånger i effekt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster