Jocke skrev:En gång i tiden lyckades jag lära mig lite av de här sambanden genom ett kompendium som "McBruce" (nick) var inblandad i. Där användes parametrarna S och M för att bestämma förhållandet mellan styvheter och massor. För "maximalt flat" återgivning varierades S och M för olika Q. Vid Q=0,383 blev S=1,414 och jag vill minnas att man fick ut Vb genom Vas/S. Vid Q=0,3 blev S=2 och lådan blev således mindre och vice versa för högre Q. Rippel var inte möjligt att undvika vid Q>0,383.
Vill minnas att formlerna refererades till Lea & Lampton men var de härlett sambanden ifrån vet jag inte men man kan väl gissa på T&S.
/Jocke
Man kan göra det ur överföringsfunktionen för basreflexlådan. Man har fem parametrar som bestämmer tre koefficienter i ett normerat fjärdegradspolynom. De fem parametrarna är fs/fh, Vas/Vb, Qts och två Q-värden som bestämmer resistiva förluster i låda respektive port.
Vid förlustfri låda och port ska Vas/Vb vara 1,41, fs/fh=1 och Qts=0.383 om det ska bli ett butterworthpolynom. Med förluster i port och låda Ska Qts vara större, Vas/Vb mindre och fs/fh ungefär samma. Man kan göra samma övning med chebychevpolynom också.
Det trista med den här metoden är att det finns flera saker som inte finns med i modellen som baffelsteg och rumseffekter. Ska man ha med dem så blir den analytiska matten för jobbig och man får simulera i stället. Det är å andra sidan ganska lätt, numera

.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.