Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-17 22:02

KarlXII skrev:
Svante skrev:
KarlXII skrev:Ovanstående. Jag vet ju inte hur du upplever bild, men jag lider inte av att jag ser film utan 3D-glasögon vad gäller intryck & illusion av djup.
Antagligen är jag så simpel och lättlurad att jag bara dras med.

Det beror nog på att du inte är van vid holografisk film. Hade vi tekniken för det så skulle vi nog tycka att "vanlig" film var väldigt dåligt. Lite som en gammal svartvit film, kanske.

Finns det inte en gammal historia om en biograf som utrymdes pga att besökarna trodde att de skulle bli överkörda av ångloket som kom rusande mot dem i svartvitt? Folk var simplare och mer lättlurade förr. :D

Absolut. Förr kunde ju folk dessutom dras med i en film visad i svartvitt på en skärmstor som en normal tvättmaskinslucka. Dessutom kunde man ju föreställa sig färgerna - colorera filmen i huvudet realtime.

Eftersom jag är en contemporary man, så njuter jag stort när jag tittar på våra simpla format. (Helst HD förstås) Med behållen djupkänsla. ;)
Jag får alltid handsvett på höjdscener. :oops:

Jag (fom fortfarande med behållnig avnjuter månge svartvit film från tid till annan, även stum dito) tycker det handlar om balans.

Balans mellan förmåga och tolerans. Man kan se fel, och man kan bli bättre på att se fel, men man gör sig bara en otjänst om man inte tränar upp sig förmåga att bortse från fel (sin tolerans) i minst samma utsträckning som sin förmåga att se dem.

Själv klara jag nästan vilka statiska fel som helst, men inte alla dynamiska. :(

Sin förmåga att se fel skall man bara använda när man skaffar utrustning (eller när man testar den för andra). Sen är det förmågan att inte se dem, att bortse från den man behöver satsa på.

Alltså att se (och höra) själva konstverken! :)

Det är inte så svårt faktiskt. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-17 22:52

IngOehman skrev:"Ovanstående"? Ovanstående vaddå???
Kanske vet du inte vad som kännetacknar en holografisk bild?
Du ser väl skillnad på ett förnster och en tavla, eller?

Börjar du bli irriterad, eller vad är det frågan om?

IngOehman skrev:Är det där en förtäckt fråga om vad en holografisk bild är för något? Om så är fallet:

Nej. Jag frågade om det var du som hittat på definitionen tidigare.

IngOehman skrev:Det kan man ju påstå, men det kan man påstå om en skylt på berget som säger "långa bort" också. Objekt som är ur fokus kan lika närna vara längre bort som närmare än det skarpa i bilden, och experimenterar man med att filma med extremt stort skärpedjup så är den normala kommantaren från åskådarna det rakt motsatta det du antyder - nämligen att djuppupplevelsen i bilden är extremt god, att den ser "tredimensionell ut", när skärpedjupen är superstort! Så din hypotes håller inget vidare. Undersöker man saken finner man det motsatta - när skärpedjuper är dåligt gör obskuriteten att betraktare finner djupet minska. Rörliga kameror, extremt skärpedjup och generellt god upplösning i bilden hjälper däremot till för att ge intryck av djup i bilden.

Vad baserar du detta på?

KarlXII skrev:Nja. Visst kan man bli lurad, men den illusionen brukar ju bara stå sig så länge man inte inte jämför direkt med verkligheten.

IngOehman skrev:Jasså?

Japp! :P

KarlXII skrev:Men jag hävdar att på samma sätt som det stereoskopiska ljudsystemet lurar en att tro att man får en rumskänsla och en verkligt naturtrogen återgivning, på samma sätt blir man lurad av bild - möjligen givet engagemanget i materialet...vilket även självklart gäller för ljudåtergivning via stereon.

IngOehman skrev:Jag håller inte med dig för fem öre om detta. Tvådimensionella bilder (liksom stereoskopiska) är fjärran från den visuella verkligheten. Det man kan göra med lätthet är dock att bortse ifån det, och (medvetet eller omedvetet) försöka se det som finns i bilden så bra man kan, och deschiffrera djupinformationen från den så bra som möjligt, men det är inte alls samma sak som att den är förväxlingsbar med verkligheten.

Hm. Jag tycker det ser ut som att du menar exakt samma sak. Märkligt.
Förutom att du menar att ljudet kan förväxlas med verkligheten förstås.

KarlXII skrev:Inte så att man tror att skärmen eller duken är ett fönster, men att den ger en illusorisk återgivningskänsla som kan göra att man får en känsla av djup, eller snarare en känsla av att man inte behöver den stereoskopiska eller "holografiska" informationen för att kunna bedöma avstånd.

IngOehman skrev:Ja, så är det ju, och det har vi (människan) ju vetat om under många, många tusen år. Och?

???
Irriterad, som sagt.

IngOehman skrev:Att sätta igång en centerhögtalare är att skapa en platt projektion av ljudbilden, men det behöver inte betyda att den inte kan ge intryck av djup. Bara att det projiceras från en yta som närmar sig en platt. Precis som duken.

Det gör att riktningarna till en person eller vad det nu är för objekt som låter, där på duken, blir rimligt korrekta var man än sitter. Allt för att uppnå kognitiv konsonans. Det är inget konstigt i det hela, och att saker projiceras från en yta istället för att det byggs upp en holografisk matris, betyder inte att djupförnimmelsen förvinner, bara att den "lyssningsrumsliga" (till skillnad från den objektsrumsliga) förvrängningen blir så lik bildens dito som möjligt.

Det enda jag opponerade mot var att du tycktes mena att ljudbilden ska vara platt, eftersom bildvisaren de facto är platt. Det sista stycket talar ju om det fenomenet, men jag förstår inte ett skvatt.
Vi gör det enkelt för oss med två exempel:

Närbild på skådis som talar.
Ljudet låter som det kommer från duken i djupled. Rätt eller fel?

Två skådisar står och pratar i nära förgrund. Cirka 200 meter bortanför dem exploderar en fabrik.
Ljudet från dialogen kommer från duken i djupled, explosionen likaså. Rätt eller fel?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-17 22:55

IngOehman skrev:Jag (fom fortfarande med behållnig avnjuter månge svartvit film från tid till annan, även stum dito) tycker det handlar om balans.

Balans mellan förmåga och tolerans. Man kan se fel, och man kan bli bättre på att se fel, men man gör sig bara en otjänst om man inte tränar upp sig förmåga att bortse från fel (sin tolerans) i minst samma utsträckning som sin förmåga att se dem.

Själv klara jag nästan vilka statiska fel som helst, men inte alla dynamiska. :(

Sin förmåga att se fel skall man bara använda när man skaffar utrustning (eller när man testar den för andra). Sen är det förmågan att inte se dem, att bortse från den man behöver satsa på.

Alltså att se (och höra) själva konstverken! :)

Det är inte så svårt faktiskt. 8)

Vh, iö

Absolut. Fullt medhåll. Man kommer långt med en avslappnad inställlning till bild- och ljudvisare när man ska "bara titta" eller "bara lyssna".
Men som sagt, vissa fel är svårare att ignorera än andra.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-17 23:55

IngOehman skrev:Själv klara jag nästan vilka statiska fel som helst, men inte alla dynamiska. :(

Medhåll, om du menar det jag tror. Det finns få saker som retar mig så som när man nätt och jämt hör snålkodning av ljudsignal. Eller snålkodat gräs på en fotbollsplan.

Jag känner mig lurad, som om jag förstår att här har nån lagt till så mycket skräp som möjligt på de ställen där jag hör/ser det minst. Som att leva med en ögontjänare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-17 23:58

Medhåll !

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-18 07:14

Richard skrev:...Speciellt med DTS och ännu mera DVD audio (multikanal) samt med de nya högupplösta formaten kan man komma verkligt nära konsertsalupplevelsen. Jag är också benägen att tycka att centerkanalen subjektivt är viktig.

Jag antar att man kan se litet olika på behovet av att använda en dedikerad kanal för center. Enligt min subjektiva uppfattning behövs den- om man inte sitter på den "ultimata" lyssningsplatsen i soffan framför anläggningen.

(jag vet att IÖ tycker något annorlunda).

Ingvar Ö skrev:
Det har du helt rätt i. Jag tycker i princip det rakt motsatta. :o

Här kommer mitt halvhjärtade försök att övertyga dig om att jag har rätt: ;)

När man använder fantomcenter finns det möjlighet att projicera "mitt i ljudbilden" inne i ljudbilden, alltså där den hör hemma mer eller mindre långt bakom högtalarna.

Använder man en centerhögtalare och förflyttar sig det allra minsta när man lyssnar, så blir ljudbilden o-holografisk, det vill säga helt platt. :(

Vad jag menar med det är att man hör mittinformationen från en punkt mellan V- och H-högtalarna, närmare bestämt från centerhögtalaren själv. Det kan vara en fördel i samband med filmvisning, eftersom bilder även den saknar holografiska egenskaper utan är helt platt, men för musiklyssning utan bild ser jag endast nackdelar med en centerhögtalare. Varför skaffa sig en dynamiskt platt (rörelseavslöjad) ljudbild, när man inte behöver?

I filmsammanhang kan det möjligen vara välgörande dock, eftersom det gör bild och ljud ihophörande. Båda blir lika platta.

Richard:
En ny infallvinkel för mig, som jag inte tänkt på. Mycket intressant.

Ingvar Ö skrev:
Det skall dock nämnas att fantomprojektion mellan två högtalare kan fungera väldigt olika bra i olika sammanhang. Mina synpunkter förutsätter ett perfekt uppsatt system bestående av delkomponenter som kan åstadkomma en holografisk ljudpresentation*.

Vh, iö

- - - - -

*Och med det senare menar jag verklighetslik (för verkligheten är, även om skärpan varierar, definitivt holografisk 8), det vill säga den visar hela skeendet, i all sin rumsliga härlighet, per definition).
[/quote]
Richard:
Ja, det blir nog till att inköpa goda högtalare efter ett tag för mig. Mina referenser kanske är något kassa- det kan medges.

( kan tillägga att en ny 3-d teknik kommer att lanseras då världens dyraste science-fiction film kommer upp på biograferna, våren 2010. James Cameron är då färdig med filmen "Avatar", som enligt honom själv kommer att överglänsa "Alien 2" , som han själv gjort, samt 2001, enligt intervjuer. Något att se fram emot, således. )
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-06-19 09:50

På Mhb görs nu ett försök till att - "en gång för alla visa VARFÖR man inte bör värdera FE-metoden högre än någon annan subjektiv testmetod". Månne en intressant läsning för F/E-intresserade?

"Vilseledande info om FE-metodens fördelar, Denna tråd handlar om varför man inte ska överskatta FE-metoden".
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=200263

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-19 09:57

Oj, knivskarp analys. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-19 10:18

Visst är det trevligt med en analys och förkastning när man inte förstår hur metoden fungerar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-19 11:23

Fascinerande med en person som är så oinsatt i ämnet att han gång på gång lyckas formulera påståenden som är verklighetens absoluta motsats.

Antydningen om att F/E-lyssning skulle ha renderat påståenden som att "transparens" "bevisats i test" eller liknande är ju hårresande.

Jag tror det inte finns några apparattestare som varit noggrannare än LTS's med att påpeka att man INTE under några omständigheter någonsin kan bevisa transparens, utan endast påvisa när transparens INTE råder. Det är ju ett klockrent exempel på vetenskapens första tes. Syftet med att F/E-lyssna en apparat är att försöka kartlägga dess eventuella färgningar, inte att påvisa att den saknar några.

Vad kommer det sig att det är de som kan och förstår minst om saker som är de som kommer med spekulationer och rent av helt felaktiga påståenden om dem (!), medan de som kan mera* oftare ställer frågor (eller i förekommande fall svarar på dem)?

Vh, iö

- - - - -

*Eller är det deras större förnuft som gör det, snarare än kunskapen?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-19 11:36

INTE under några omständigheter någonsin kan bevisa transparens, utan endast påvisa när transparens INTE råder

Men snälla IÖ detta betyder ju för LEKMANNEN samma sak. Om det inte råder transparen är det färgat/distat...Kan man inte finna färgning/dist så är det ju tja transparent. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-19 11:39

meanmachine skrev:
INTE under några omständigheter någonsin kan bevisa transparens, utan endast påvisa när transparens INTE råder

Men snälla IÖ detta betyder ju för LEKMANNEN samma sak. Om det inte råder transparen är det färgat/distat...Kan man inte finna färgning/dist så är det ju tja transparent. :)

Näppeligen. FÖrstår man inte skillnaden är man svårt begåvningshandikappad och/eller lider av svåra lässvårigheter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-19 11:43

Ja, så är det nog.

Om lekmannen inte kan skilja mellan att en person inte hittar
Las Vegas på en Amerika-karta, och att staden inte finns, så
är det så att säga lekmannens problem...

Kanske är det lite väl dumt att skylla ens egen okunskap och
oförnuft på andra? Hur skall någon kunna ta höjd för alla sätt
som finns att missförstå?

Och nej, en lekman är inte synonymt med en okunnig idiot.

Det kan ju lika gärna (troligare rent av, eftersom idioter är rätt
så ovanliga) vara ett okunnigt icke-proffs med förnuft i behåll,
eller till och med kunnigt icke-proffs. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-19 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-19 11:43

Morello skrev:
meanmachine skrev:

Näppeligen. FÖrstår man inte skillnaden är man svårt begåvningshandikappad och/eller lider av svåra lässvårigheter.

Du är ju alltid så verkligt fin i kanten med dina poster... :wink: En sann diplomat.

Nåja men visst ser du och andra att det är ju denna tolkning som råder? Det tycker jag verkar genomgående.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-19 11:45

IngOehman skrev:Om lekmannen inte kan skilja mellan att en person inte hittar
Las Vegas på en Amerika-karta, och att staden inte finns, så
är det så att säga lekmannens problem...

Kanske dumt att skylla ens egen okunskap på andra?

Vh, iö

Hehe..Det var ju skoj...Humor. :wink: Jag tycker att du har rätt just i detta fall men ser tydligt just denna tolkning.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-19 11:53

Tja... Enstaka idioter kommer det alltid att finnas.

De är nog rätt få, även om de ofta är högljudda.

Tror den del av deras begåvningshälta som ställer till med störst
problem för dem är att de inte förstår att de inte förstår. :?

Det gör dem inte bara mera benägna att vara högljudda, utan det
gör att det är svårt att nå fram till med också. De lyssnar ju inte på
några förklaringar eftersom de inte förstår att det ens kan vara fel,
det de påstått...

Snarare tolkar de försök från andra att förklara det de missförstått,
som att de själva har missförståtts av andra (!) och därför behöver
förtydliga det de sagt tidigare...

Sådana människor går det nästan inte att nå fram till. :(

Vh, iö

- - - - -

PS. Med "idiot" i det ovanstånde åsyftar jag inte nödvändigtvis den
medicinska termen, utan bara en person som har signifikant mera
otur än de flesta, vid tankearbete.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-19 12:31

Jag skrev ett "kort" svar på hans påstående, som ni kanske såg. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-19 12:49

Det mest oseriösa är ju att han startar tråden där han berättar i trådens namn att såhär ÄR DET och oavsett vad folk säger så är det så. Exakt vad vill man få ut av en sådan tråd? Knappast en diskussion eftersom han verkar bara vara ute efter monolog, där hans felaktiga uppfattning ska gälla som korrekt. 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-06-19 14:05

Det är väl signifikativt för hans trådar :wink:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-19 16:06

Inget fel med att föreläsa, men då kan man ju se till att lära sig ämnet
först i varje fall - det vill säga att se till så att man förstår det som man
försöker utbilda andra om. ;)

Det enda han uppnår med det där är ju att framställa sig själv som ett
pucko. Tror inte det var hans avsikt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-19 16:54

meanmachine skrev:

Får jag försöka förklara.

Säg att du vill undersöka om det ligger några skeppvrak på botten i Vättern. Du åker ut och gör några dyk, men hittar inget skeppvrak. Har du då bevisat att det inte finns några skeppsvrak på Vätterns botten?

...vilket överfört till hifi blir:

Säg att du vill undersöka om en apparat har en hörbar påverkan på ljudet. Du kopplar upp den och lyssnar lite, men lyckas inte höra någon skillnad. Har du då bevisat att det inte finns några hörbara skillnader?

Hur mycket man än letar/lyssnar, så finns det en risk/chans att det finns något annat sätt att leta efter skepp/hörbara fel som man inte har prövat. Om man däremot hittar ett skepp/hörbart fel så är saken biff.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-19 17:09

Exakt.

Och om man i en liten sjö om 100 * 100 meter gjort 100 dyk så gäller samma sak fortfarande, men (och här kommer det fina med vetenskapligheten - vetenskap handlar inte om hur man testar, utom om hur man utväderar resultatet. Det som kan vara vetensapligt eller ovetenskapligt är hur man redovisar det och vilka slutsatser som är tillåtna att dra av den förefintliga informationen)...

Om man redovisar att man försökt göra dyken på slumpmässigt valda ställen och funnit att de blivit rimligt utspridda över sjön, att man nått ned till botten varje gång och tittat runt i åtminstone några minuter, så kan man som informationsmottagare dra egna slutsatser, som inte alls behöver vara konklusiva, men som kan vara tillräckligt värdefulla för den som läser rapporten, att man upplever att det har ett värde.

Exempelvis kan man vara rätt säker på att oddsen att stöta på ett skeppsvrak när man dyler i sjön är förhållandevis låga. Man kan till och med räkna ut vilken odds det är att det skall finnas något vrak där på botten alls, om man vet siktsträckan. 8)

Kort sagt: även när man inte finner något konklusivt så kan man få mycket information från en studie med nollresultat - om bara händesförloppet redovisas ordentligt, även om det bara går att hantera statistiskt.

Dock kräver det förstås att den som tar del av studien är vetenskapligt insatt och förstår vilka konsekvenser som resultatet pekar ut.

Sen kan man ju dessutom i dykfallet (och här faller liknelsen) genom mera strategiska dyk än slumpmässiga, täcka in hela sjöns bottenyta och således utesluta förefintligheten av vrak (som man vet hur de ser ut, andra vrak kan fortfarande finnas där, och det kan ju även finnas sådana som sjunkit ned i botten).

Men - i F/E-lyssningsfallet är det omöjligt att täcka in alla möjligheter till fynd, eftersom man inte vet vad de där potentiella artefakterna heter, eller hur de låter. :? Därvidlag skiljer sig svårighetsgraden från vrakletning, där man vet specifikt vad man letar efter.

Det gör att liknelsen faktiskt blir bättre när man utgår ifrån slupvist valda dykplatser. :o ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-19 17:20

Jag förståååååååååååår inte Svante!

Jag litar på mina sinnen och ögon - ser jag inget vrak finns heller inte något vrak :twisted:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-19 17:26

Jävvla lekmanna-pucko! ;)

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-19 17:37

Hittade inga skepp i mitt badkar. Det är helt skeppsfritt - så vitt jag kunnat undersöka (helt säker kan man ju inte vara) ! 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-19 18:02

Kaffekoppen skrev:Hittade inga skepp i mitt badkar. Det är helt skeppsfritt - så vitt jag kunnat undersöka (helt säker kan man ju inte vara) ! 8)

Du kan väl åtminstone ange vad sannolikheten är(Att det alldrig någonsin kommer att finnas ett skepp i ditt badkar) ? 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-19 18:24

Jag anser det vara utom allt rimmligt tvivel.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-19 18:47

O lilla jag som trodde att du kunde tänka dig att leka med sådana
vid karbadande. Tänk så fel man kan ta/ha. :oops: :D

Edit: Svenskan min själ, svenskan.
Senast redigerad av Laila 2008-06-19 19:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-19 18:57

Laila skrev:O lilla jag som trodde att du kunde tänka att leka med sådana
vid karbadande. Tänk så fel man kan ta/ha. :oops: :D

nä men en hel del Kvacktys finns det nog :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-19 19:02

Ankskepp ? :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi